agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii RomÔnesti - Romanian Poetry

poezii


 

Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 3267 .



Din afara scenei
article [ Events ]
recenzie la Strada Teatrului nr.1 de Latip Abdul-Cair

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Tyly ]

2018-03-22  | [This text should be read in romana]    | 



























Latip este un t├ón─âr absolvent al Facult─â╚Ťii de Arte, sec╚Ťia Actorie, Ovidius, Constan╚Ťa. Iube╚Öte teatrul, dar teatrul ╚Öi mai mult pe el, fiindc─â ├«i d─âruie╚Öte din splendoare ╚Öi din arderea aceea inexplicabil─â de a face oamenii s─â ias─â din ei pentru a petrece timpul ├«n ceilal╚Ťi!

Ca o pies─â de teatru, a╚Öa este via╚Ťa: nu intereseaz─â c├ót de mult a ╚Ťinut, ci c├ót de frumos s-a desf─â╚Öurat. A╚Öa spunea Seneca.

├Än aceast─â carte dedicat─â lumii teatrului, autorul vine cu o serie de defini╚Ťii, unele chiar aforistice, de pild─â c─â actorul este un nebun, dar nu orice fel de nebun, ci acela de la curtea regelui (p.19).

Citind ├«ntregul, observ tendin╚Ťa autorului de a nu respecta topica impus─â de normele gramaticii, invers├ónd p─âr╚Ťi de vorbire. Pe alocuri, sunt observa╚Ťii personale asupra lumii ╚Öi vie╚Ťii, g├ónduri ╚Öi impresii despre via╚Ťa pe scen─â. Unele sunt fragmente din afirma╚Ťiile altor oameni de teatru, arti╚Öti, poe╚Ťi etc.

Cartea poate fi luat─â metodic ╚Öi ca o manier─â de a ├«nchega, ├«n opinia personal─â a actorului de teatru, Latip, o rela╚Ťie benefic─â de ambele p─âr╚Ťi, actor ╚Öi public. De fapt, puncteaz─â faptul c─â ├«n spatele unei munci asidue, non-stop, se afl─â sensibilit─â╚Ťi, d─âruire p├ón─â la epuizare, fine╚Ťe, subtilit─â╚Ťi, ├«ntr-un cuv├ónt, tr─âire. Exist─â o leg─âtur─â impresionant─â ├«ntre rol, mic, mare nu conteaz─â, ╚Öi costuma╚Ťie, machiaj, cadru. Toate la un loc trebuie s─â se potriveasc─â personajului ╚Öi, implicit, actorului. Uneori, ele vin ca o m─ânu╚Ö─â, alteori, acest ├«ntreg mai trebuie lucrat, ├«mbun─ât─â╚Ťit. Important este ca actorul s─â ├«╚Öi devoaleze propria personalitate, s─â fie original, s─â nu fure jocul altui actor, mai cunoscut sau recunoscut.

Inser╚Ťia de poezie printre capitolele axate pe actorie dau o not─â original─â, ├«n schimb. Chiar ╚Öi poeziile sale fac trimiteri la actul artistic al actorului, la teatru. Tendin╚Ťa este ╚Öi aici de a dialoga. Ceea ce-mi place la poeziile sale este c─â-l recunosc pe acest adolescent. Dup─â cum vorbe╚Öte, a╚Öa ╚Öi scrie. ├Äi recunosc expresii, felul de a se exprima, natural, ca ╚Öi c├ónd am sta de vorb─â ╚Öi ar interveni cu observa╚Ťii sau explica╚Ťii despre un joc de scen─â.

Rela╚Ťia actorului cu spectatorul este una de provocare, pe de o parte, ╚Öi de curiozitate, pe de alta, de agonie ╚Öi extaz, de d─âruire ╚Öi de mul╚Ťumire, de transmitere-receptare a mesajului. Cu c├ót rela╚Ťia este mai reu╚Öit─â, cu at├ót prelungirea efectului este mai mare. Educa╚Ťia teatral─â ╚Ťine cont at├ót de calitatea spectatorului, c├ót ╚Öi de educa╚Ťia ╚Öi de cultura actorului, a jocului teatral, a cuvintelor, gesticii, mimicii, jocului de scen─â, felul ├«n care sunt rostite replicile, toate contribuind la o comunicare adecvat─â, bine conturat─â, ╚Öi care are drept urmare satisfac╚Ťia de ambele p─âr╚Ťi.

P├ón─â s─â ajung─â la spectator, mesajul este despicat ├«n patru de dramaturg, regizor, actor; ├«nv─â╚Ťat, interpretat, ├«n╚Ťeles, reg├óndit, ├«mbog─â╚Ťit cu ╚Öi de personalitatea autorului. O ├«ntreag─â alchimie. Tocmai prin aceste prelucr─âri ale mesajului actorul devine un artizan de mesaj - spun eu-, un artist. Asta presupune coexisten╚Ťa simultan─â a trei factori: emo╚Ťie, limbaj, fantezie. Teatrul este un vindec─âtor de suflete, spun din calitatea de spectator, dar ╚Öi de actor amator, fiind component─â a echipei de teatru La Tipar, ├«nfiin╚Ťat─â ├«n nov. 2015, condus─â de t├ón─ârul actor, autorul acestei c─âr╚Ťi care se dore╚Öte ╚Öi un ghid de teatru.

El aduce ├«n fa╚Ťa publicului modele. A juca teatru ├«nseamn─â a ├«mbr─âca hainele unui personaj, a lucra cu delicate╚Ťea sufletului, a pune la b─âtaie calit─â╚Ťile umane existente, a te transpune ├«n altcineva, a-l juca pe acel atcineva cu posibilit─â╚Ťile ╚Öi ├«nzestrarea pe care le ai, a te pune ├«n situa╚Ťii diverse, a juca diverse roluri, fie pozitive, fie negative, fie mici, fie mari, fie comice, fie dramatice, fie dificile, fie simple, dar nu u╚Öoare, a ├«nv─â╚Ťa din asta, a te preg─âti ╚Öi a evolua, precum ╚Öi a te rupe de realitatea imediat─â ╚Öi a deschide realitatea istoric─â a personajului jucat, cu limbaj, decor, costume, a tr─âi, deci, intens via╚Ťa acelui personaj, cu bunele ╚Öi relele ei, uit├ónd de cea personal─â. Pe scen─â devii altcineva, un individ care se folose╚Öte de trupul ╚Öi mintea ta, de mi╚Öc─ârile tale, de cuvintele tale pentru a re├«nvia alte caractere din istoria lumii.

Teatrul este un mijloc de acaparare ├«n totalitate a sim╚Ťurilor ╚Öi sufletului uman. Teatrul este instrument ├«n m├óna actorului, de satirizare, de imortalizare a vremurilor ╚Öi a persoanelor importante ale acelor vremuri, a evenimentelor, de comic de situa╚Ťie, de dramatic, de propagand─â politic─â etc.

Autorul pune ├«n prim-plan citate ale ├«nainta╚Öilor, oameni de cultur─â, ale unor personalit─â╚Ťi din teatru ╚Öi film, dar chiar ╚Öi a unor colegi din care se pot extrage/ desprinde idei/ aspecte privind arta interpretativ─â, arta vorbirii scenice, gesticula╚Ťia ╚Öi alte elemente de tehnic├Ą teatral─â.

Autorul mai spune c─â teatrul este o transfigurare, este via╚Ť─â fitrat─â ╚Öi retransmis─â publicului.

Verbul ╚Öi nonverbul sunt doi termeni care ├«nso╚Ťesc actorul pe scen─â. Gestica, mimica, pantomima sunt elemente ale limbajului trupului, o expresie mut─â a sim╚Ťirilor, manifest─ârilor, atitudinilor.

Nu juca rolul, ci joacă-te cu el, așa ne sugerează Latip între filele acestui ghid de teatru.

Intercalarea poeziilor printre subiecte cum ar fi expresivitate ╚Öi gesticula╚Ťie sau repetare, reprezentare, asisten╚Ť─â ori delicata art─â a jocului este tot un rol cu care actorul Latip se joac─â de-a poetul, de-a omul MARE. Consider─â c─â un actor devine prin profesia de baz─â un poet al scenei. Rolurile interpretate ├«i sunt benefice ╚Öi constructive, sunt pur ╚Öi simplu muze care ├«l inspir─â, ├«i modeleaz─â comportamentul pe scen─â, dar ╚Öi ├«n via╚Ť─â.

Despre cum iei contact cu rolul, cum ├«l percepi, cum ├«l ├«n╚Ťelegi, cum ├«i adaugi amprent─â personal─â, cum ├«l ├«nso╚Ťe╚Öti, cum ├«l conectezi la celelalte personaje ╚Öi situa╚Ťii, cum trebuie interpretat pentru a c─âp─âta putere ╚Öi expresivitate, cum ├«l faci s─â fie clar, limpede, s─â ajung─â la inima spectatorului, s─â-l ating─â, autorul a preg─âtit dou─â capitole numite delicata art─â a jocului I ╚Öi II.

Reg─âsirea ├«n personajul jucat se face tocmai prin reglarea diferen╚Ťelor cu acesta.

Simplitatea ╚Öi claritatea sunt dou─â atribute de baz─â ├«n actorie. ├Äns─â, sunt ╚Öi cel mai greu de realizat. Concentrarea este un atu ╚Öi ea. ├Än actorie este foarte important s─â ╚Ötii s─â ascul╚Ťi, s─â joci rolul unei sugative - afirm eu ├«n urma lecturii capitolul nu juca un rol!

Discu╚Ťiile pe marginea rolului ├«mpreun─â cu coordonatorul sunt necesare la stabilirea punctului de vedere personal la care se adaug─â celelalte puncte de vedere compatibile cu personalitatea actorului. Replicile trebuie ├«nmagazinate ├«n minte astfel ├«nc├ót ele s─â fie deopotriv─â ale personajului jucat ╚Öi ale celui care interpreteaz─â rolul personajului din piesa de teatru respectiv─â. Numai a╚Öa actorul se reg─âse╚Öte ├«n personaj ╚Öi invers.

├Än teatru, foarte important─â este improviza╚Ťia.

Actoria înseamnă expresivitate, spune autorul. O transfigurare a propriei persoane în personajul jucat, adaug eu, de fapt mult talent.

Trebuie s─â existe o solidaritate exemplar─â, o conexiune exemplar─â ├«ntre omul-actor ╚Öi omul-personaj, ├«nc├ót pe scen─â s─â se confunde, s─â nu-╚Ťi dai seama cine este unul, cine cel─âlalt. Este o dezbr─âcare de propriul spirit ╚Öi o ├«nnoire cu noul spirit. Rolurile acestea se inverseaz─â la ie╚Öire din spectacol.

Repeti╚Ťia este mama ├«nv─â╚Ť─ârii. ├Än teatru, este esen╚Ťial─â. ├Än func╚Ťie de rol, de pies─â, se poate ├«ntinde pe o perioad─â mai mare sau mai mic─â de timp. Pe scen─â, o pies─â dureaz─â ├«ntre dou─â ore ╚Öi dou─â ore ╚Öi jum─âtate.

Teatrul este carne, este vibra╚Ťie ╚Öi nu va pieri niciodat─â, afirm─â Latip.

Preten╚Ťiile actuale ale unui actor au crescut, sunt acelea de a putea atinge/ cuprinde ├«ntreaga gam─â de spectacol: dramaturgie, revist─â, circ, teatru psihologic etc.

├Än teatru, cuv├óntul este un procedeu complicat. El intervine prin propriet─â╚Ťile lui ca s─â dea sens unei fraze, unei scene, unui rol. Cuv├óntul ├«nsu╚Öi are atitudine, comportament.

Regizorul și actorul se completează reciproc.

La fel de important─â este rela╚Ťia actor-spectator: Dac─â un teatru bun depinde de un public bun, atunci orice public are teatrul pe care ├«l merit─â.

Un alt element important ├«n teatru este angrenajul, motorul de ac╚Ťiune, roti╚Ťa care s─â pun─â ├«n mi╚Öcare, s─â dea drumul ac╚Ťiunii. Adev─ârul ├«n teatru este ├«ntotdeauna ├«n mi╚Öcare. Spectacolul e joc. "Omenirea n-a progresat fiindc─â ar fi fost sobr─â, responsabil─â sau precaut─â, ci pentru c─â a fost juc─âu╚Ö─â, rebel─â ╚Öi imatur─â"- Tom Robbins.

├Än actorie, nu e vorba de expresivitate, c├ót de reac╚Ťie. Ca s─â fiu mai exact, dac─â m─â furi╚Öez ├«n spatele vostru ╚Öi v─â sperii, expresia voastr─â va fi una de ╚Öoc pentru public, dar de fapt este doar o reac╚Ťie instinctiv─â la ce am f─âcut eu. Dac─â v─â sperii cu adev─ârat, ve╚Ťi p─ârea cu at├ót mai expresivi, ├«ns─â expresivitatea este ultimul lucru la care trebuie s─â v─â g├óndi╚Ťi. Treaba voastr─â e s─â g─âsi╚Ťi jocul. Nu trebuie s─â v─â g├óndi╚Ťi la emo╚Ťii, ele se descurc─â singure. Teatrul ca joc ╚Öi actoria ca joac─â sunt cele mai radicale idei care au p─âtruns ├«n lumea teatrului ├«n ultimii dou─âzeci de ani... iat─â o lec╚Ťie pentru cei care iubesc teatrul.

Ottilia Ardeleanu,

N─âvodari, 22 martie 2018

 

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!