agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ The oak
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2018-04-23 | [This text should be read in romana] |
Deseori mi-am spus cト mult mai realiste sunt acele creaネ嬖i artistice テョn care nu se ネ嬖ne cont de timpul cronologic pentru cト timpul e doar o convenネ嬖e umanト ネ冓, ca atare, nu-i vトヅ rostul, mai mult, cred cト ne dトブneazト aceastト raportare continuト la timp. Trトナm テョntr-un prezent perpetuu, iar trecutul ネ冓 viitorul rトノテ「n la fel de misterioase, pentru cト trecutul nu e decテ「t o continuト reconsiderare a unor amintiri, テョn funcネ嬖ile de capriciile memoriei, iar viitorul窶ヲe doar viitor.
Lectura romanului "Chihlimbar", scris de Cトフトネin Pavel, apトビut la Editura Polirom テョn colecネ嬖a Ego Prozト, 2017, mi-a readus テョn minte lucrurile astea. Paradoxal, este un roman pe care l-am citit pentru cト テョmi place poezia. Precum se ネ冲ie, Cトフトネin Pavel este ネ冓 poet. “Chihlimbar窶 este un roman captivant, luxuriant, cu un personaj principal a cトビui identitate nu conteazト prea mult 窶 denumit simplu trubadurul Josquin, ce a trトナt テョntr-un timp nedeterminat (cumva avem o atmosferト de Ev Mediu, unde acest personaj chiar a existat, dar elementele din decor se schimbト periodic テョn aネ兮 fel テョncテ「t ai impresia cト テョネ嬖 este contemporan ). Citez: 窶曚テョnd (acesta pare sト fie テョnceputul unei trilogii, dar nu este), Josquin intrase テョn sat la o orト tテョrzie din cauza poネ冲alioanelor date テョn mト-sa, el fu confundat cu un coropcar. Mai mulネ嬖 bトビbaネ嬖 de vテョrste diferite ネ冓 mai multe femei, care nu lトピau sト se vadト, erau acolo, テョn faネ嫗 primトビiei. El se apropia ネ冓 avea pe cap o pトネトビie ネ冓 la spate o gheatト plinト cu sanglots longs de violons ネ冓 ceea ce este necesar. テ士preunト fトツuserト drumul de la Calais la Callatis ネ冓 avuseserト contribuネ嬖i importante la o carierト destul de mediocrト: pトネトビiei テョn orice caz nu i se putea reproネ兮 nimic.窶 Josquin porneネ冲e sト ne spunト o poveste, aceea a テョntemeierii unui oraネ, dar este deturnat de alte poveネ冲i ネ冓 de alネ嬖 povestitori, lトブtarul Dimitrie Cantemir, Argint, tテ「lharul Akiba, aflaネ嬖 テョn calea sa, テョntr-un spaネ嬖u mitic, sト-i spunem Dobrogea. テ始 acelaネ冓 timp poveネ冲ile de iubire trトナte de el se reliefeazト ネ冓 se contureazト cumva pe mトピurト ce el テョネ冓 reconfigureazト viaネ嫗 personalト, totul clarificテ「ndu-se ネ冓 テョn acelaネ冓 timp ネ冓 テョn acelaネ冓 timp complicテ「ndu-se la nesfテ「rネ冓t. Un mare plus al scriitorului Cトフトネin Pavel este acest umor nebun, un spirit ludic care jongleazト permanent cu nenumトビate referinネ嫺 livreネ冲i, dar ネ冓 cu inserトビi de aparent absurd テョntr-un peisaj cテ「t se poate de firesc. Una din trトピトフurile acestei scrieri este cト redト mai multe lucruri care se petrec simultan, de exemplu aflトノ despre o pasトビe neネ冲iutト, neobservatト, care scoate ciocul dintr-un tufiネ, テョn timp ce テョn prim plan se テョntテ「mplト altceva. “Cei doi bトビbaネ嬖 se テョnnegurarト, faネ崙 テョn faネ崙 cu o frumuseネ嫺 de neatribuit, de nerevendicat, cトビeia nu-i corespundea nimic. Pentru a doua sau a treia oarト テョn acea zi bトフu vテョntul. Josquin rトノトピese pe gテ「nduri. Amテ「ndoi tトツurト o vreme. Fトビト sト fie vトホutト, o pasトビe scoase ciocul dintr-un tufiネ scurtト vreme ネ冓 intrト apoi, unde avea o fructト zaharisitト.窶 Parcト am contempla o picturト. La テョnceput ne concentrトノ pe ce fac personajele principale, dar apoi putem observa mici detalii care ies treptat la suprafaネ崙 din acea operト de artト. Apoi acest timp fixat テョn eternitate, scos din matca sa, テョn care se dezvoltト toate personajele cトビネ嬖i sale, ca o picトフurト de chihlimbar ce a prins un fragment de viaネ崙 ネ冓 de miネ冂are. Cu toate ciudトκ嫺niile sale cu zugrトプite, cu toatト frumuseネ嫺a ネ冓 complexitatea unei vieネ嬖 privite nu テョntr-un mod convenネ嬖onal, ci dintr-o perspectivト ce parcト trece dincolo de cele trei dimensiuni pe care le cunoaネ冲em ネ冓 de unde putem anticipa窶ヲaltceva, alte dimensiuni, altト ordine a lucrurilor, prin racursi sau prin orice altト metodト pe care o putem folosi, singurul criteriu fiind cunoaネ冲erea ネ冓 frumuseネ嫺a lumii din jurul nostru. Imensa ei vulnerabilitate, tristeネ嫺 dar ネ冓 rテ「sul ei fトビト sfテ「rネ冓t, asociere pe care Cトフトネin Pavel o subliniazト テョn mai multe rテ「nduri. Edificator este ネ冓 concursul de povestiri despre Dumnezeu ce are loc la o nuntト, fiecare dintre aceste povestiri fiind o metaforト, dar テョn acelaネ冓 timp toate acestea nu sunt privite テョntr-un registru tragic sau grav- totul ci dintr-o anume detaネ兮re ネ冓 conネ冲ientizare a neテョnネ嫺lesului sau chiar o anume descumpトハire ネ冓 derutト a celor care povestesc. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy