agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-03-30 | [This text should be read in romana] |
Poate va surprinde intenția mea.Voi fi scurt.În cotidianul Argeșul apare în fiecare marți un supliment literar.Săgetătorul! http://www.ziarulargesul.ro/poze/27m/07-10sagetatorul.pdf
Mâine este 31 martie. Cred că Nichita ar fi împlinit 74 de ani.ÃŽn aceste zile la PloieÈ™ti È™i nu numai oameni de pretutindeni trăiesc despre Nichita.ÃŽn timpul acesta alÈ›i oameni vor altceva.Dacă aveÈ›i răbdare È™i parcurgeÈ›i textul de mai jos publicat în Săgetătorul sub semnătura lui Virgil Diaconu e bine.Dacă nu tot bine.Nichita Stănescu nu cred că are nevoie de apărare. ÃŽnÈ›elegeÈ›i din gestul meu doar o aplecare a ochilor care curând... NICHITA STÃNESCU, un destin poetic ambiguu Postumitatea, aÈ™adar gloria postumă a operei lui Nichita Stănescu, este pusă subsemnul îndoielii. După ce opera È™i persoana poetului au făcut, în timpul vieÈ›ii sale, obiectul unei adulaÈ›ii critice colective, ele sunt acum contestate fără menajamente. Revizuirile critice privitoare la opera stănesciană vin mai cu seamă din partea câtorva optzeciÈ™ti, care, stânjeniÈ›i cum sunt de aura stănesciană, vor să cureÈ›e locul gloriei lor; dar È™i din partea unor critici care operează estetic È™i moral-estetic dincolo de puseurile generaÈ›ioniste. I-am numit astfel pe Ion Caraion È™i pe Gheorghe Grigurcu. Dacă Ion Caraion scrie una dintre cronicile cele mai incisive È™i argumentate critic la opera lui Nichita, Gheorghe Grigurcu atacă condiÈ›ia moral-estetică, văzând în Nichita un poet confecÈ›ionat de partid, un poet care a practicat un „concubinaj echivoc“ cu fosta putere. Dar, dacă N. Stănescu este socotit obiectul unei „apologii organizate“ (Gheorghe Grigurcu) È™i bine plătite de partidul roÈ™u, este È™i pentru că el a făcut oarece concesii puterii; este pentru că È™i-a deschis drumul îmbrățișării partinice cu Un pământ numit România È™i RoÈ™u vertical, două volume penibile, È™i cu câteva declaraÈ›ii pe linie presărate ici-colo. Dovezi È™i aplecări destule pentru ca el să capete postura de favorit de soi al vremurilor, iar critica să dobândească libertatea, rară în acele vremuri, de a-l pune pe soclu. Aveai, aÈ™adar, liber la gloria lui N. Stănescu, a lui Păunescu, Ion Gheorghe, a lui Sorescu, cel care, cu paÈ™aportul vizat de Securitate, a vizitat în anii totalitarismului toată „lumea capitalistă“. È™i, în timp ce N. Stănescu È™i critica la opera lui È™i a câtorva răsfățaÈ›i ai regimului beneficiau de libertăți netrâmbiÈ›ate, dar manifestate…, îți era interzis să-l aperi pe Goma, pe scriitorul de aiurea care fusese hăcuit de cenzură sau de Securitate ori chiar ars de DirecÈ›ia Presei. Fără discuÈ›ie, regimul socialist a divizat cultura scrisă, producând o serie de scriitori oficiali (fie la vedere, fie camuflaÈ›i), o serie de scriitori ai tăcerii È™i o altă serie de scriitori intreziÈ™i. Dincolo de o mică parte a operei, liberul acesta politic acordat câtorva slujitori tainici sau descoperiÈ›i ai regimului justifică într-o bună măsură hectarele critice dedicate poetului în acele vremuri: recenzii, cronici, eseuri, studii, antologii critice la opera sa, aproape toate favorabile È™i fără semne de întrebare. Tocmai aceste cronici È™i întâmpinări prieteneÈ™ti, ce treceau în hiperbolă creaÈ›ia unui poet care scria de atâtea ori incoerent È™i delirant, i-au creat o supraimagine. Ele au făcut din Nichita un poet holografic; un poet pe care È›i-e È™i jenă, acum, să-l critici, adică să-l evaluezi corect, tocmai din cauza aurei ce i s-a creat. Știm foarte bine cât de greu tipăreai o carte la editurile socialiste dacă nu îþi dovedeai în versuri flexibilitatea coloanei vertebrale, dacă nu aduceai servicii ling(v)bistice partidului unic, atoatebiruitor până È™i în literatură. Dar, N. Stănescu nu a suferit nicidecum de complexul uÈ™ilor închise. Dimpotrivă, el a suferit de complexul uÈ™ilor deschise la orice oră È™i pentru orice creaÈ›ie care purta semnătura sa, indiferent de valoarea ei. Dar, mai mult decât editurile È™i revistele literare fără uÈ™i, pe Nichita l-a trădat propria lipsă de cenzură estetică. De fapt, posibilitatea exterioară de a publica oricând È™i orice (favoritismul), dimpreună cu lipsa discernământului (auto)critic, l-a făcut pe poet să-È™i tipărească chiar azi cartea scrisă în mare grabă ieri; l-a determinat să fabrice poeme pe bandă, aÈ™adar să-È™i industrializeze (debilizeze) creaþia. El însuÈ™i își ironiza supraproducÈ›ia poetică atunci când vorbea despre U.P.N.S., adică despre Uzinele de Poezie Nichita Stănescu. El a coborât prea de multe ori garda poetică, oferindu-ne cărÈ›i absolut inegale, teribiliste, forÈ›ate vizionar, lingvistic È™i poetic. CărÈ›i în care, alături de poeme foarte bune - Quadriga, Cântec (Amintiri nu are...), Poem (Spune-mi, dacă...), Mă las locuit, Rugare, Ritual, Nimic nu este altceva, Finish, Autoportret, Hieroglifa etc. - puteai citi È™i o mulÈ›ime de stupizenii savante în genul: N-ai să vii È™i n-ai È™i morÈ›i, N-ai să È™apte între sorÈ›i, N-ai să iarnă, primăvară, N-ai să doamnă, domniÈ™oară. Acesta este, desigur, doar unul dintre sutele de exemple ce se pot da; È™i nu este nici pe departe cel mai expresiv dintre ele. Cea mai mare parte a creaþiei stănesciene este lipsită de emoÈ›ie, de semnificaþie poetică. Prea des viziunile sale sunt fără acoperire poetică, dezvoltări È™i inovaÈ›ii lingvistice (termeni, expresii) teribiliste, frapante, dar neproductive poetic. Uneori aceste texte sunt incoerente până la absurd, alteori ele filozofează în afara poeziei È™i cad în afectare conceptuală sau în simplă verbozitate. Lipsa de unitate calitativă a operei lui N. Stănescu, cele câteva măști poetice pe care le propune te fac să crezi că el caută poezia pe mai multe căi sau că dezvoltă mai multe chipuri ale poeziei. Dar o parte din ele sunt doar ratări ale poeziei, o parte a poeziei, pur È™i simplu. È™i sunt ale poeziei atunci când poetul nu È›ine morÈ›iÈ™ să fie „foarte“ original, mare „creator de limbaj poetic“. El ratează (de cele mai multe ori) poezia tocmai pentru că vrea să fie foarte original; pentru că nu reuÈ™eÈ™te să fie original decât în afara poeziei. Privită în ansamblu, opera poetică a lui N. Stănescu se arată a fi compusă dintr-o sumă minoră de poeme de valoare È™i o sumă majoră de poeme minore. Și vom observa că tocmai datorită acestui amalgam valoric È™i pseudovaloric, a distanþei foarte mari dintre poemele realizate È™i cele mediocre creaþia lui N. Stănescu este percepută diferit: apărată cu înfocare È™i negată cu înfocare. Cele două poziÈ›ii critice extreme, contradictorii, sunt hrănite, aÈ™adar, chiar de sciziunea valorică aoperei stănesciene. Poezia lui N. Stănescu nu este detronată de o generaÈ›ie sau alta, de un canon nou, care vrea să îl înlocuiască pe cel vechi, atâta vreme cât canoanele însele sunt dezlânate È™i/sau debile, cât ele se schimbă, deci se „anulează“ reciproc din zece în zece ani. Poezia lui Nichita este uzurpată lăuntric de secÈ›iunea minoră a propriei opere. Chiar cele două secÈ›iuni ale operei, cea majoră, pe de o parte, È™i cea minoră, pe de altă parte, îndreptățesc cele două poziÈ›ii critice extreme asupra operei lui. AÈ™a se face că o parte a criticii îl apără È™i îl sanctifică fără rezerve, iar alta îl neagă fără rezerve. Unii văd în Nichita un „modelator revoluÈ›ionar al limbajului poetic“ (Jeana Morărescu), „poetul epocii lui“ (Alexandru Condeescu), „o sinteză artistică a sensibilității epocii“ (Adrian Dinu Rachieru), „un poet de răscruce între modernism È™i transmodernism“ (Theodor Codreanu), alÈ›ii afirmă că „Nichita este un idol fals“ (Gheorghe Grigurcu), „poetul reprezentativ al comunismului românesc“ (Mihai Ursachi) sau propun, inchizitorial, arderea operei poetului (C.T. Popescu). Adulat ºi contestat cu aceeaÈ™i vehemență de critica literară, Nichita este confirmat È™i negat mai cu seamă de propria operă. Venită după vidul proletcultist, poezia lui Nichita a fost văzută de critica noastră ca o eliberare. Ca oeliberare de proletcultism... Citită prin raportare la el, opera sa a fost în mod clar supraevaluată, iar noi suntem în bună parte moÈ™tenitorii unei opere-hologramă. Rămâne să ne întrebăm însă dacă între timp nu am depășit cumva contextul proletcultist, dacă supraevaluările de atunci mai pot funcþiona astăzi È™i, mai cu seamă, dacă este corect ca în actul de judecare a operei unui poet, a operei oricărui poet, trebuie să raportăm opera în cauză la contextele minore, la subprodusele literare. Eu, unul, cred că valoarea unui poet, a oricărui poet se stabileÈ™te prin raportatea sa la vârfurile poetice, la poezia cea mare a lumii. Ca să-mi dau seama, de pildă, de valoarea unui poet arab, nu mă interesează ce loc ocupă acesta în ierarhia poetică a țării sale ori a generaÈ›iei sale; dar este cât se poate de semnificativ locul pe care acesta l-ar putea ocupa în contextul mare al poeziei moderne. Evaluările se fac prin raportare la marea poezie a lumii, la conceptul modern de poezie, iar nu la generaÈ›ia, la canonul poetic X sau Y. Nu mă pot privi la nesfârÈ™it în oglinda proletcultismului, a poeziei țării mele, a generaþiei mele, a oraÈ™ului meu ori a cartierului meu literar, fără a falsifica, tocmai din lipsă de orizont poetic, de conºtiință poetică, lucrurile. Iată temeiul „gloriei inerÈ›iale“ despre care vorbea Gheorghe Grigurcu. Nu pot judeca, aÈ™adar, corect o operă decât în orizontul poeziei, al conÈ™tiinÈ›ei poeziei. Marile decalajele calitative ale operei stănesciene mă determină să cred că ea nu va avea niciodată un destin clar, unul pozitiv meritat în întregime sau unul negativ meritat pe de-a-ntregul. ExcelenÈ›a celor câtorva poeme creÈ™te pe restul masiv de cadavre poetice, iar cadavrele poetice nu umbresc gloria celor câtorva poeme... Destinul operei stănesciene este ambiguu. Aceasta pare să fie judecata nepărtinitoare cu privire la opera poetului discutat. Dar poate că e vremea să-l lăsăm, pentru un timp, pe Nichita, pe acest frumos oficial mascat, care oricum a locuit în unul dintre cele mai confortabile fotolii literare când alÈ›i scriitori erau închiÈ™i, topiÈ›i sau maziliÈ›i în diverse chipuri; să-l lăsăm pe acest poet care a primit mai mult decât a dat È™i să vedem ce se întâmplă în poezia de azi. Și să scoatem de sub imensa producþie poetică, de sub molozul literar al contemporaneității cărÈ›ile È™i poeÈ›ii adevăraÈ›i. Virgil Diaconu ARGEȘUL 27 martie 2007 10 ● săgetătorul |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy