agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-10-06 | [This text should be read in romana] |
– Se poate spune că v-ați dedicat viața dansului, aparițiile dumneavoastră fiind o explozie a pasiunii pentru dans, exteriorizată în mod extraordinar datorită calităților native, dar și printr-un efort permanent de a atinge virtuozitatea.
– Marea Ulanova spunea că pentru reuÈ™ita unui balerin este nevoie de numai 10% talent, dar de 90% muncă tenace. Am trăit din plin voluptatea dansului ca scop al însăși existenÈ›ei mele. Am interpretat în special roluri dinamice, de forță, care îmi ofereau prilejul să exprim fericirea de a putea exterioriza preaplinul interior, ca de exemplu rolurile principale din Lacul lebedelor, Frumoasa din pădurea adormită, Carmen, Don Quijote, Ucenicul vrăjitor, Fântâna din Bacciserai, Floarea de piatră, dar È™i roluri principale cum sunt cele din Giselle È™i Chopiniana. – AÈ›i abordat È™i roluri din baletul românesc? – Da, „Iancu Jianu“ de Mircea Chiriac, „Haiducii“ de Hilda Jerea,„Intoarcerea din adâncuri“ de Mihail Jora, „Nastasia“ de Cornel Trăilescu. – De–a lungul strălucitei dumneavoastre cariere,aÈ›i efectuat turnee internaÈ›ionale care v-au adus consacrarea. – Da, în Europa, Asia, Africa, America, am avut ocazii memorabile să particip la multe festivaluri de balet: Paris (Festival du Ballet des Champs Élysées) 1965, Atena –1969, Ljubljana-1968, Coreea de Sud -1975, Wienner Festwochen, Bordeaux – FranÈ›a, Spania -1969, Cuba -1966 È™i 1973. La Termele din Caracala – (Roma-Italia) cu „Don Quijote“ È™i Arenele din Verona cu „Aida“ -1980. – AÈ›i primit multe distincÈ›ii naÈ›ionale È™i internaÈ›ionale. – Am titlul de Artist Emerit, am primit Diploma de Excelență la 50 de ani de la inaugurarea actualului edificiu al Operei „pentru creaÈ›ie È™i dăruire artistică“, Diploma de Temerar „Samuel Damian“ în 1995 ca mare doamnă a baletului românesc, în 2001 Ordinul NaÈ›ional „Serviciul Credincios în Grad de Cavaler“, cu ocazia aniversării a 80 de ani de existență a Operei NaÈ›ionale din BucureÈ™ti. ÃŽn cadrul concursului Festivalului InternaÈ›ional „G.B. Viotti“ de la Vercelli - Italia, din anul 1969, mi s-a acordat Premiul I. – ÃŽn spectacolul omagial din anul 1984 de la Opera NaÈ›ională din BucureÈ™ti, la împlinirea a 30 de ani de carieră artistică, aÈ›i evoluat împreună cu colegii? – Spectacolul a constat dintr-un potpuriu alcătuit din fragmente ale baletelor „Lacul lebedelor“ (Ceaikovski), „Carmen“ (Bizet-Șcedrin), „Don Quijote“ (Minkus), „Copellia“ (Delibes); am dansat împreună cu Ștefan Bănică, Ion Tugearu, Ion Sabău, din păcate partenerul meu alături de care am dansat multe stagiuni de succes (fiind invitaÈ›i să dansăm rolurile principale din „Lacul lebedelor“ cu prestigioasa companie a Teatrului Mare din Moscova), Marinel Ștefănescu, care mi-a fost È™i foarte apropiat, nu a putut participa, fiind stabilit în Italia. – ÃŽn acest an, 2007, Opera NaÈ›ională din BucureÈ™ti v‑a dedicat un spectacol aniversar pentru întreaga dumneavoastră carieră de prim-solistă È™i profesoară. Ce balet putea să vă facă mai multă plăcere decât „Lacul lebedelor“? – Am dansat de peste 400 de ori în acest balet pe scene din È›ară È™i străinătate. Versiunea care a fost prezentată în acest spectacol a fost în coregrafia lui Oleg Danovski. – Cum aÈ›i descoperit calea pe care aveaÈ›i să o urmaÈ›i, o cale de dăruire totală È™i necondiÈ›ionată? – Mama mea dorise să devină balerină, dar părinÈ›ii s-au opus, considerând-o o profesie mai puÈ›in serioasă. Această dorință neîndeplinită mi-a transmis-o mie È™i consider că succesele mele le-am datorat ei, ca o răsplată a tenacității cu care m-a susÈ›inut în toată cariera mea, fiind alături de mine È™i asistând la toate spectacolele mele, atât în È›ară cât È™i în străinătate. – Ce studii aÈ›i urmat? – Am făcut parte din prima promoÈ›ie a Școlii de Coregrafie de Stat din BucureÈ™ti, însă am luat lecÈ›ii particulare cu Anton Romanovski, cel care a făcut parte din trupa legendarului Diaghilev, coleg cu Nijinski. – Cu ce maeÈ™tri coregrafi aÈ›i mai lucrat? – Cu Oleg Danovski, Tilde Urseanu,Vasile Marcu. – Care a fost prima apariÈ›ie solistică pe scenă? – Debutul solistic l-am făcut cu personajul Regina balului din „CălăreÈ›ul de aramă“ de R.M.Glier. – ÃŽn prezent sunteÈ›i coregraf? – Lucrez în țările È™i teatrele care mă invită, de exemplu, sunt 7 ani de când evoluez cu baletul È™i orchestra Operei NaÈ›ionale din Cluj în FranÈ›a, cu două serate: „Strauss“ È™i „Valsuri celebre“, ambele în coregrafia mea. – De ce este nevoie ca o balerină să devină o divă adulată de spectatori, aÈ™a cum aÈ›i fost dumneavoastră? – Este nevoie să depășeÈ™ti rampa, să intri în sufletul spectatorului, să fii aproape de el, să te simtă alături; asta se poate întâmpla numai dacă vibraÈ›ia ta este atât de intensă încât să ajungă până la public, să te confunzi cu personajul pe care îl interpretezi. – Vă mulÈ›umesc, nu am putut să cuprind toate lucrurile minunate care vi s-au întâmplat; poate vă veÈ›i hotărî să aÈ™terneÈ›i pe hârtie amintirile dumneavoastră. – IntenÈ›ionez acest lucru. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy