agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-03-03 | [This text should be read in romana] |
Autoare de studii erudite (Darie Magheru. Trasee tragice, de la Sisif la Pygmalion, Ed. Arania, Brașov, 2002), prozatoare (Fatimata, roman, Ed. Arania, Brașov, 1995), poetă (Spre al nouălea cer, Ed. Pastel, Brașov, 2008, Anotimp fără nume, Ed. Pastel, Brașov, 2008, 7x7 poeme de iubire, Ed. Pastel, Brașov, 2009), Mihaela Malea Stroe dovedește prin parcursul său exemplar și discret că un autor își are locul său în literatură fără a juca tot timpul un rol de prim-plan ostentativ pe piața valorilor. Ceea ce este vizibil azi în presa literară (până aproape de scandal) nu este neapărat o valoare sigură.
Poeta traversează cu un indubitabil talent podul suspendat al pericolelor È™i contemplărilor de tot felul din cotidian: «Te aud atunci când scriu, când dorm, când visez,/ Când prepar viitoare-amintire/ A mesei de prânz – È™nitel de pui, cu varză călită,/ Sau, la micul dejun,/Amintire de cornuri proaspete È™i cafea cu lapte…»(Poem domestic). Autoarea preferă o anumită vigoare, o conduită de femeie modernă, curajoasă, ce refuză să cedeze panicii existenÈ›iale, în faÈ›a implacabilei angoase a separaÈ›iei trecătoare ori definitive, tragice: «Prin ce har al privirii tale/ Prăpăstiile negre ale trecutului meu/ S-au deprins, dintr-odată, de mine?/ Și s-au făcut abur sau imponderabil cântec de leagăn/ Sau altceva…» (ÃŽntrebări). ÃŽn volumele 7x7 poeme de iubire È™i Anotimp fără nume lirismul este privilegiat. Poeta se lasă adesea transportată de fluviul amintirilor È™i al dorinÈ›ei, dar evită melodrama cu un substrat fin de autoironie. Sentimentele sale puternice, deÈ™i pudice, o poartă spre o confesiune care ne «spune» că, de când lumea, dragostea poate fi cea mai dulce È™i cea mai amară în acelaÈ™i timp. Poeta traversează paradoxurile existenÈ›ei È™i scrie cu o cerneală densă, filozofică «ses quatre vérités». Simplitatea căutată este revolta unei rebele care întoarce voit spatele «suveranității poetice». Aceasta voce care se vrea anonimă, este de fapt secretă, gravă È™i plină de mister. AbstracÈ›ia unor versuri nu face decât să accentueze tulburarea, frământarea interioară. Unele poeme divulgă adevăruri tragice, dar È™i sentimentul care transcende moartea transportând eul liric de la un abis de dureri spre înalÈ›imile visărilor mistice: «Fără vis,/ Ce ne-am face, Doamne, ce ne-am face ?/ De ce am slăvi ziua de ieri?/ Cu ce speranÈ›e am colora ziua de azi ?/ Cum am iubi ziua de mâine ?// Veghea din vis – dreptul la neodihnă,/ Neîntâmplătoarea noastră pace…» (Vegherea din vis). Autoarea practică ori reportajul în direct ori o penumbră, o arrière-scène, care palpită ca un foc ce se stinge, ca o misterioasă suferință: «Mi-e dor de tine ca de începuturi,/ Și ca de pruncul legănat în pântec// Veghere-mi sunt È™i somnul, È™i foamea,/ Și setea È™i tăcerea/ Cândva, cumva, în mine, ceva s-a întâmplat/ De patima otrăvii e vinovată mierea/ Numai atunci È™i dacă/ Tot stupul e trucat.» (Dor pur È™i simplu). Autoarea merge la esenÈ›ial, fără exces de vorbe, ridică liniÈ™tea dintre È™i din cuvinte la rangul de meditaÈ›ie filozofică: «De-atâta căutare-ai nimerit/ La pragul visului întâlcuit/ Pe unde numai eu puteam să umblu// O să te leg la ochi cu vălul nopÈ›ii/ Spre ziurel de ziuă să te duc/ Și, sub umbrarul frunzelor de nuc,/ Să pipăim alegoria sorÈ›ii» (ÃŽntâlnire). Poeta trăieÈ™te echilibrul între corporalitate È™i mintea sa sensibilă, iar această înÈ›elepciune se transformă în autentice insule de poezie directă, confesivă: «Iubirea aceasta, aparent imposibilă,/ FiinÈ›ează mai presus de lege È™i de păcat/ Și, doar spre a se face vizibilă,/ A împrumutat, într-o seară,/ Trupul meu de femeie,/ Trupul tău de bărbat.» (Iubirea în sine însăși) sau «Mai rămân cu tine, iubite, în preajma ta mai rămân,/ Să păstoresc mieii nimănui – Cuvintele pribege, însetate, flămânde, rănite/ Pe care le-a prins noaptea pe drum,/ Poemele orfane, fără adăpost È™i fără stăpân» (Poemul statornicei iubiri). Acest foc sacru al sentimentelor străbătând poemele este o nevoie viscerală de a nu mai «ieÈ™i» din această poveste care încruciÈ™ează un trecut incandescent È™i un prezent al sacrificiului de sine. Ca È™i cum nu se iese din moartea unui sentiment decât pe jumătate vie! Bucuria È™i suferinÈ›a curg în venele textului, autoarea nu se fereÈ™te să utilizeze aripi de înger, risipite printre «arcuri È™i săgeÈ›i» de care panoplia unei feministe (È™i feminine) nu duce lipsă: «Mi-e sete, mai degrabă, mi-e sete de o stare/ Starea de arc-săgeată/ Þintind cu pleoape strânse, convenÈ›ia din normă» (Aparent pesimistă, Penelopa). ÃŽn Revelion cu mine însămi (excelent poem!): «Făpturile astea (amintirile dureroase – n.n.), mi-am zis, cu siguranță au sânge albastru/ È™i de cât altruism au dat dovadă/ Venind, din cine È™tie ce tragedie antică/ Până aici în postmodernism, să mă viziteze, să mă vadă…», reÈ›eta este un amestec fin: un gram de tristeÈ›e, un gram de vitalitate, un gram de adevăr pur… Anotimp fără nume conÈ›ine poeme în care magia vieÈ›ii, a dragostei (himere senine È™i emoÈ›ionante) sunt prezente. Interesant este că poeta ne prezintă variante în franceză, engleză (traduse de scriitoarea Valeria Manta TăicuÈ›u) È™i germană (în traducerea scriitorului Hans Bergel), dovedind originalitate È™i un gust estetic rafinat… Pe fondul haosului contemporan, poeta se apleacă în margine de faleză È™i decide să facă față furtunii, o înfruntă, È™tie să trăiască, È™tie să moară, sub scutul nobil al inspiraÈ›iei poetice. EÈ™ec ori reuÈ™ită, poeta nu le opune, căci are inteligenÈ›a analizei (la rece?!) a unui suflet care se miÈ™că fără încetare, se integrează universului. Este o vizionară lucidă, dar È™i sensibilă, a realului: «O replică finală nu e definitivă/ Și-nÈ›elegând nimicul nu intri în derivă./ După un punct urmează /Alt punct È™i puncte… puncte…/ Și virgule, È™i alte uimiri È™i întrebări,/ Și paranteze pline, ori goale/ – pătrate sau rotunde – / Și puncte cardinale, È™i cele patru zări/ – patru să fie oare ? – / NeliniÈ™tea din verbe: a vrea, a È™ti, a cere, a da, a dărui/ Și râsul, plânsul, viaÈ›a È™i moartea/ Și durerea…» (Sfielnica silabă). Mihaela Malea Stroe priveÈ™te în față o lume de aici ori de niciunde, jumătate în umbră, dar mai ales în lumină, împarte « războiul È™i pacea » care o locuiesc. Poezia este un va-et-vient între trăiri, emoÈ›ii, fapte din trecut È™i din prezentul apropiat, È™i printr-un limbaj lapidar, ca niÈ™te pietre lansate împotriva blazaÈ›ilor, poeta surprinde destine care trec de la individual la general-uman È™i crede în supravieÈ›uire. Autoarea ghiceÈ™te, detectează animalitatea, monstruozitatea È™i abjecÈ›ia… Poemele sale sunt ale binelui È™i ale răului, ale atâtor realități vizibile unui poet omniprezent care militează în partidul speranÈ›ei, grandoarea vieÈ›ii depășeÈ™te orice curs, cât de tragic al existenÈ›ei. ÃŽn aceste «poeme de zile mari» ( parafrazând un titlu din volum), rezidă firul conducător al creaÈ›iei actuale a poetei: «Ziua aceea în care/ Nu È™tiu cum, nici de ce, prin ce mister,/ S-a deschis o fereastră a lumii spre cer/ ÃŽngăduindu-ne să fim, să ne vedem, să povestim…» Mihaela Malea Stroe lasă să se întrevadă o stare de spirit uneori exuberantă, dar cel mai adesea reÈ›inută, discretă ca intimitatea marilor rezistenÈ›e la vidul existenÈ›ial interior. Dacă nostalgia traversează aceste strofe, autoarea, folozofând, nu se lasă doborâtă de iremediabil. Servite de o expresie concisă È™i subtilă aceste versuri sunt ale unei poete «aproape fericite» care ne conduce spre limpezimile purificatoare ale ideilor sale, cărora nu le lipseÈ™te profunzimea melancoliei . Angela Nache MAMIER PS:DESENELE COPERTILOR LA AMBELE VOLUME SUNT REALIZATE DE CATRE BIANCA OSNAGA |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy