agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 2308 .



A apトビut Ave numele tトブ
personals [ ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Val.C ]

2011-06-21  | [This text should be read in romana]    | 



Cartea este prefaネ嫗tト de Vlad Caraman care explicト ce are Ave, Caesar, Ave Maria, ambele aceste expresii cu cartea Ave numele tトブ.

Ea se テョncepe cu nume care テョncep cu A. Apoi cu V. (Vadim, Vlad, Vasile...)
Urmeazト nume cu litera E.
Elena Strテ「mbeanu, Eugen Bテ「zgu, Ecaterina Balan, Ecaterina Negarト, Efim Josanu, Eleonora Lisnic, Eugen Doga, Emil Constantinescu ネ冓 chiar Elena Huianu.
La V este ネ冓 Viorel Dinescu, dar ネ冓 Vadim.
Despre Corneliu Vadim Tudor, prefer sト tac, tot ce am avut de spus am aネ冲ernut pe hテ「rtie ネ冓 am inclus テョn carte, iar despre alt Vadim...
Chiar vト invit sト citiネ嬖 ネ冓 Dumneavoastrト.

Corneliu Vadim Tudor. テ士i pare cト ネ冓 despre el peste un timp se va spune cト a fost...

Vadim Derbenev

Despre Vadim Derbenev am aflat prima datト abia cテ「nd eram la facultate ネ冓 atunci doar din prelegerile de la istoria cinematografiei naネ嬖onale ネ冓 mondiale ネ嬖nute de cトフre un critic テョn istoria artelor, care mai tテ「rziu a plecat sト trトナascト la Haifa din Israel. Cu pトビere de rトブ n-am avut nici o ocazie ca sト-l vトヅ vre-o datト テョn realitate pe cel care, din spusele Larisei Tarasenco, era o legendト vie a studioului 窶朞oldova-film de prin anii tinereネ嬖i noastre, mai bine zis, ai tinereネ嬖i lui Ion Druネ崙, pentru cト eu pe atunci abia テョncepeam sト mト uit la stele ネ冓 habar n-avem de Carul Mare sau carul mic ori Calea Lactee.

Vadim Derbenev tot nu era din "carul nostru" mic din Republica Moldova. Dテ「nsul a vトホut lumina zilei テョn oraネ冰l rusesc Iaroslavl pe care cu o anumitト ocazie n-am ezitat ネ冓 l-am vizitat. Mトツar sト-i vトヅ locurile natale, dacト pe el nu l-am vトホut. テ始 Moldova Vadim Derbenev a venit dupト absolvirea principalei forgerii de cadre calificate pentru cinematografia din Uniunea Sovieticト ネ冓 ネ崙ビile aliate. A venit ca operator de cinema. Dar la studioul 窶朞oldova-film窶 s-a reネ嬖nut pテ「nト テョn anul 1969. Mai mult n-a dorit sト se reネ嬖nト, fiindcト rトヅトツinile nordului din care-ネ冓 trトトea seva l-au chemat テョnapoi ネ冓 nu undeva tare departe, ci la Moscova.
Prima sa lucrare de la noi a fost pelicula 窶曖alada haiduceascト窶, 1958, care a cucerit premiul I la un Festival unional al filmului de la Kiev (1959). Atunci tテ「nトビul operator de cinema a demonstrat o manierト originalト de creaネ嬖e, avテ「nd ネ冓 o viziune poeticト asupra lumii. El fトツea parte din generaネ嬖a lui Emil Loteanu ネ冓 nu numai impresionテ「nd prin talentul sトブ ネ冓 テョn lucrトビile ulterioare: 窶曚テ「ntec de leagトハ窶 (1960) dar mai ales テョn 窶朧mul merge dupト soare窶 (1961), テョn care cautト noi mijloace de expresie. テ始 anul 1962 Vadim debuteazト ネ冓 ca regizor cu filmul 窶曚トネトフorie テョn april窶. Urmeazト apoi 窶曚avalerul visului窶 (1968), テョnsト cel mai mare succes al lui ca regizor la 窶朞oldova-film窶 l-a constituit pelicula 窶朸ltima lunト de toamnト窶 1965, scenariul fiind semnat de Ion Druネ崙. Filmul a fost apreciat テョn 1966 la Festivalul internaネ嬖onal de filme din Argentina cu premiul 窶朞area cruce de sud窶, iar la Festivalul de filme de la Canne, Franネ嫗 窶 Grand-prix.
Dupト aceste succese obネ嬖nute la un studiou cinematografic cu un bogat potenネ嬖al naネ嬖onal, Vadim Derbenev hotトビトκ冲e sト lucreze la 窶朞osfilm窶 ネ冓 asociaネ嬖a 窶昿cran窶 a televiziunii centrale din URSS, unde realizeazト, deasemenea multe filme bune.
Valentin ネ冓 Valentina. Nume ce au o circulaネ嬖e largト テョn toatト Europa ネ冓 provin de la numele latin Valentinus. De ziua Sfテ「ntului Valentin nu mai spun nimic.
Valentin Roネ冂a. A fost un scriitor, un poet nascut la 7 ianuarie 1925 テョn satul Alexandreni. Deネ冓 s-a nトピcut テョn cadrul teritoriului Romテ「niei interbelice a fost ネ冓 el comunist テョncepテ「nd din anul 1958. Sト-l fi contaminat oare ネ冓 pe dテ「nsul virusul comunismului chiar テョn acelaネ冓 an, cテ「nd i s-a nトピcut fiica Victoria?
A debutat editorial テョn 1952 cu placheta 窶曖una dimineaネ嫗!窶 Vedeネ嬖 cト deネ冲eptarea lui nu coincide cu anul apropierii de comuniネ冲i. Sau cine ネ冲ie, poate cト era curtat de 窶柎ovarトκ冓窶 mai de demult, dar nu se da.
テ始 creaネ嬖a sa el avea un patos pronunネ嫗t, atテ「t civic, cテ「t ネ冓 liric, exprimat cu precトヅere テョn forma odei ネ冓 a reportajului liric. Valentin Roネ冂a a cultivat de asemenea satira ネ冓 umorul, a scris lucrトビi fantastice, iar cテ「teva volumaネ册 de versuri ネ冓 povestiri ale lui au fost traduse テョn limba rusト. Cu Valentin Roネ冂a am fost la Vトピieni, Ialoveni, pe atunci fostul raion Kotovskii unde am imprimat un program literar-muzical pentru televiziunea Moldovei sovietice. Atunci am cunoscut-o mai テョndeaproape ネ冓 pe interpreta Anastasia Lazariuc, aflatト la テョnceputul carierei sale. Iar cu cテ「ネ嬖va ani mai テョn urmト l-am cunoscut ネ冓 pe Valentin Bトフrテ「nac, coleg de facultate, care a suferit ani buni de pe urma cazului cu un final tragic pentru un amant rトブ al Elenei Strテ「mbeanu.
Iar despre Elena Strテ「mbeanu chiar mト gテ「ndesc, sト scriu. Bineテ「nネ嫺les, cト Elena ネ冓 Anastasia nu vor sta pe acelaネ冓 podium, dar pot fi adunate テョntre coperネ嬖le aceleiaネ冓 cトビネ嬖, cトツi, fiind aici, n-au cum sト se certe. ネ亙 apoi, de ce ネ冓 pentru ce sト se certe douト femei distincte, cu biografii diferite, ネ冓 fiecare cu soarta pe care ネ冓-au creat-o テョn diferiネ嬖 ani ネ冓 diferite テョmprejurトビi. Atテ「t doar, cト ambele au activat, s-au lansat la aceiaネ冓 televiziune din deal, cum i se mai spune la noi, din dealul Schinoasei, mai precis.
Valentina Rusu-Ciobanu este pictoriネ嫗 sau mai bine zis artistul plastic al popurului din RSSM (1985), care nu s-a nトピcut テョn dealul Schinoasei, ci テョn altト parte, dar tot la Chiネ冓nトブ テョnsト テョn anul 1920, pe 28 octombrie. Dumneaei a profesat mai toate genurile picturii: portretul, tabloul angajat, peisajul, natura staticト. Creaネ嬖a artisticト i se bazeazト pe tradiネ嬖ile picturii clasice ネ冓 ale creaネ嬖ei populare moldoveneネ冲i. Pテ「nzele sale sunt de proporネ嬖i mari ネ冓 se deosebesc de ale altor artiネ冲i plastici printr-o pトフrundere psihologicト adテ「ncト a caracterelor zugrトプite. Un tablou al pictoriネ嫺i este intitulat 窶霸トノテ「nt ネ冓 oameni窶 (1974). De la aceasta, probabil niネ冲e ziariネ冲i s-au 窶枴nspirat窶 ネ冓 ネ冓-au 窶枌otezat窶 ziarul lor de partid agrarian 窶霸トノテ「nt ネ冓 oameni窶, care a dispトビut odatト cu partidul テョn negura vremurilor, iar lucrarea pictoriネ嫺i continuト sト se pトピtreze テョn Muzeul de Arte Plastice.
Valentina Rusu-Ciobanu a practicat ネ冓 decorul la spectacole, dar n-a fトツut mトκ冲i ca soネ孛l dumisale, Glebus Sainciuc.
Valentina Puiu. Are ea ceva テョn comun cu Valentina Rusu-Ciobanu, dar ce anume nu vト destトナnuiesc. Dacト ajunge sト trトナascト tot aネ兮 de mult ca ネ冓 pictoriネ嫗 Valentina, soネ嬖a lui Glebus Sainciuc, poate vト dezvトネui cテ「te ceva テョn anii urmトフori. Dar pentru aceasta mai am nevoie de cel puネ嬖n テョncト vreo treizeci de ani ネ冓 mai sunt テョncト atテ「t de multe Valentine. Bunトバarト Valentina Brテ「ncoveanu, Valentina Buliga, Valentina Cojocaru, Strトフan, Vidraネ冂u...
Valeriu ネ冓 Valeria.
Valeriu Gajiu, scenaristul, regizorul. A absolvit instituネ嬖a centralト de cinematografie din Moscova, (VGIK 1958-1963) pe vremurile Uniunii Sovietice. A debutat テョn cinematografie cu scenariul filmului 窶朧mul merge dupト soare窶 (Moldova-film窶, 1961), iar imginea a realizat-o Vadim Derbenev. Prima perioadト de creaネ嬖e a lui Valeriu Gajiu este legatト de afirmarea filmului moldovenesc. Pe aceiaネ冓 cale se テョnscrie ネ冓 debutul regizorial. Dar nu a mers cu perseverenネ崙 pe acelaネ冓 cale ca Emil Loteanu, ca Vlad Ioviネ崙, un alt cineast mare moldovean.
テ始 anii ネ兮ptezeci テョncepe sト lucreze テョn genul filmului istorico-revoluネ嬖onar, plトフind un tribut timpului cu o 窶昿xplozie cu efect テョntテ「rziat窶 (1970), apoi 窶朸ltimul haiduc窶 (1972) ネ冓 窶霸e urmele fiarei窶 (1976).
Dupト aceste filme nu mai poate reveni la ceea ce a pトビトピit, deネ冓 mai filmeazト 窶朸nde eネ冲i dragoste?窶 (1980) ネ冓 cテ「teva ecranizトビi ca 窶曵storia unui galben窶(1983). テ始cepテ「nd din anul 2000, Valeriu Gagiu lucreazト ca profesor la Academia de Muzicト, Teatru ネ冓 Arte Plastice din Chiネ冓nトブ, predテ「nd cursuri de regie de film ネ冓 scenaristicト. El a fost director artistic al mai multor proiecte realizate la studioul "Moldova-film".
Ca o recunoaネ冲ere a meritelor sale, Valeriu Gagiu a primit titlurile de Maestru emerit al artei din R.S.S.M. (1984), membru de onoare al Academiei Internaネ嬖onale de Film "Nika" din Rusia. De asemenea, el a fost decorat cu Ordinul "Drapelul Roネ冰 de Muncト" ネ冓 cu Ordinul Republicii (1998), Laureat al Premiului Naネ嬖onal al Republicii Moldova (1998), Artist al Poporului RM - (2010). Valeriu Gagiu a decedat la data de 21 decembrie テョn oraネ冰l Chiネ冓nトブ la vテ「rsta de 72 ani.
Dupト Valeriu Gajiu ar urma sト nominalizez numele lui Valeriu Gaina, Valeriu Pasat, Pleネ冂a, Lupuネ冩r...
Dar nu fac aceasta, pentru cト implicit ar urma sト ajung ネ冓 la numele cu forme populare moldoveneネ冲i ca Lerul, Lera sau rusescul Valera. Mai sunt prenumele Valeriu, Valeria ネ冓 Valerian. Valeria Dascトネ, Valeria Duca, Valerian Ciobanu...
Vasile ネ冓 Varvara.
テ始 aceastト ordine o prioritate ar merita prenumele Varvara, care are la bazト un vechi cognomen latin, Barbarus, atestat frecvent テョn Imperiul Roman ネ冓 provenit din adjectivul barbarus 窶枹trトナn窶, fiindcト tot ce nu era roman sau grec ネ冓, mai tテ「rziu, creネ冲in, se numea barbar. Cuvテ「ntul a fost テョmprumutat din greacト テョn care semnifica 窶枌テ「lbテ「it窶. Numele Barbara pトフrunde graネ嬖e unei martire cu acest nume care este consideratト apトビトフoarea credincioネ冓lor, ameninネ嫗ネ嬖 de fulger sau de moarte nトパrasnicト. Devenit popular, numele ajunge este rトピpテ「ndit テョn toatト Europa, iar la noi capトフト forma de Varvara. Acest nume de fatト este folosit テョn greaca ネ冓 rusト. El corespunde numelui englezesc Barbara. Sursa lui este barbaros, un cuvant grecesc care テョnseamnト "strトナn".
Varvara Buzilト-Bテ「zgu sau mai precis Varvara Buzilト ネ冓 Eugen Bテ「zgu sunt doi oameni pasionaネ嬖 de arta ネ冓 tradiネ嬖ile populare, sunt o familie pentu care muzeul a devenit a doua casト de mai bine de 25 de ani. Alla Stテ「ncaru Luncト le cunoaネ冲e de ani buni dragostea pentru ceea ce au creeat stramoネ冓i pe aceste meleaguri ネ冓 vト invitト astト-searト sト-i cunoasteネ嬖 pe Varvara Buzilト ネ冓 Eugen Bテ「zgu. Aネ兮 se テョncepea o emisiune la radio despre cea despre care am vrut sト spun ネ冓 eu vreo douト vorbe. Mai ales, cト mi-a fost colegト de grupト la universitate, ネ冓 テョntr-o zi chiar am mers テョmpreunト la Tiraspol, unde l-am cunoscut pe un meネ冲er popular, originar din Trebujeni, sat care テョmpreunト cu Butuceni alcトフuieネ冲e cunosutul muzeu sub cerul liber - Orheiul Vechi.
Nu de azi ネ冓 nu de mテ「ine Varvara Buzilト, doctor テョn filologie, spune cト, テョncepテ「nd cu anii '80, obiceiurile de iarnト au テョnceput sト fie uitate. Pentru ca tradiネ嬖a sト fie テョnsト conservatト, o mテ「nト de oameni pasionaネ嬖 de moネ冲enirea de la strトッuni, adunaネ嬖 テョn cadrul Comisiei Naネ嬖onale pentru Salvgardarea Patrimoniului Naネ嬖onal, cutreierト toatト ネ嫗ra pentru a descoperi datini pe cale de dispariネ嬖e. Specialiネ冲ii spun cト tradiネ嬖ile mai sunt pトピtrate la sate mai mult de bトフrテ「ni. 窶曠in cauza fostului regim comunist, cei cu vテ「rste テョntre 30 ネ冓 50 de ani n-au fost educaネ嬖 sト-ネ冓 iubeascト valorile spirituale", explicト Varvara Buzilト, membrト a Comisiei. Mai mult, spune specialista, pテ「nト acum 20 de ani, moldovenilor li s-a inoculat ideea cト umblatul cu colinda este cerネ册torie. 窶暸stfel, acest obicei a pierdut din valoare ネ冓 nimeni nu l-a mai pトピtrat aネ兮 cum o fトツeau strトッunii noネ冲ri".
Varvara Buzilト vト poate povesti despre mai multe tradiネ嬖i uitate de moldoveni. Una dintre ele face referire la 窶柝トピtrarea luminii. Sトビbトフoarea Naネ冲erii Domnului se leagト de solstiネ嬖ul de iarnト, fiind ziua cea mai scurtト din an. 窶暸cum cテ「teva sute de ani, obiceiul era sト reネ嬖i ziua. Oamenii fトツeau rug din buネ冲eni pentru a lumina. Obiceiul s-a redus acum la imaginea pテ「inii, care テョnseamnト bunトピtare.
テ始 ajun de Crトツiun, gospodinele coc 窶枋rトツiunei", bucトκ嬖 din aluat care au forma cifrei opt, neterminatト, ネ冓 テョl pun pe perete, lテ「ngト icoanト. 窶曚rトツiunelul" este luat de acolo la 23 martie, cテ「nd are loc echinocネ嬖ul de primトプarト ネ冓 cテ「nd gospodarul iese la arat. Dupト ce rトピtoarnト prima brazdト, bトビbatul rupe 窶枋rトツiunelul" テョn trei: o bucatト o pune sub brazdト, alta o dト animalului din curte ネ冓 ce mai rトノテ「ne mトハテ「ncト el.Varvara Buzilト vト mai poate explica cト テョn vremurile strトッune, cei care mergeau cu colinda erau flトツトナi. Astトホi, tradiネ嬖a s-a schimbat, iar colindトフori sunt copiii.

Vasile.
Prenumele Vasile provine de la numele grecesc Basileios, care are la bazト adjectival besileus 窶徨egal窶, un derivate de la basileus 窶 rege, conducトフor窶. Cトブtテ「nd explicaネ嬖a prenumelui Vasile am descoperit mai multe tトネmトツiri ネ冓 ale altor nume care テョncep cu litera v cea de aproape de sfテ「rネ冓tul alfabetului, unde se gトピesc nume a caror origine este occidentala dar ネ冓 de pe meleagurile noastre; exemplu ar fi: Vasile, Viorica. Implicit am revenit la Valentina/Valentin. Acest nume de bトナat ネ冓 de fatト este folosit テョn englezト. Sursa lui este Valentinus, un nume latin de bトビbat care テョnseamna "puternic".

Valeria/Valeriu - Acest nume este folosit テョn engleza, italianト, francezト ネ冓 chiar rusト. Sursa lui este o expresie din latinト care テョnseamnト "viguros". Un bトビbat din satul cu stejarul viguros are o 窶廨alaxie窶 a sa. Acesta este Valeriu Mトツiucト.
Valeriu Mトツiucト,..
Vasile - Acest nume de bトナat este folosit テョn romana. Corespunde numelui englezesc Basil. Explicarea numelui este prea simplistト. Ca de altfel ネ冓 a altor prenume ca:
Victor/Victorita - Acest nume de baiat si de fata este folosit in germana, engleza, franceza si spaniola. Sursa lui este o expresie din latina ce inseamna "campion".

Victoria - Acest nume de fata este folosit in engleza, spaniola, norvegiana, suedeza si daneza. Sursa lui este o expresie latineasca ce inseamna "victorie". Victoria a fost o zeita care a zambit Romei antice timp de multe secole. Crestinii vechi au adoptat numele, probabil in amintirea rugaciunii sfantului Paul "Dumnezeu, care ne-a dat noua victoria". Puritanii secolului 17 au pornit moda folosirii numelui Victoria tradus in engleza, Victory, forma preferata a numelui. Apoi in 1837 o printesa din Germania, a fost incoronata Victoria, regina englezilor. A domnit pana in 1901, a dominat si a dat numele secolului al 19-lea. Poate din cauza respectului pe care-l aveau pentru aceasta regina autoritara, vorbitorii de limba engleza nu au folosit prea mult acest nume pana la mijlocul secolului 20. La acea vreme Victoria a crescut in popularitate datorita corespondentului ei masculin, Victor.

Violeta - Acest nume de fata este folosit in germana si engleza.

Viorica - Acest nume de fata este folosit in romana. Corespunde numelui englezesc Frederica. Acest nume este folosit in engleza si maghiara. Sursa lui este fred ric, o fraza din germana antica care inseamna "conducator pasnic".

Virgil - Acest nume de fata si de baiat este folosit in engleza. Sursa lui este Vergilius, un nume barbatesc latin al carui inteles s-a pierdut.

Virginia - Acest nume de fata a fost folosit in engleza, italiana, portugheza, spaniola, norvegiana, suedeza si daneza. Sursa lui este virga, un cuvant latinesc tradus prin "fecioara". Acest nume a fost prima oara scris Verginia, si era numele feminin al unui clan Roman, Verginius. Apoi modul in care este scris s-a schimbat datorita asocierii lui cu termenul de virgo. Acest sens a dus si la folosirea numelui inca de atunci. In 1587, acesta a fost numele dat primului copil nascut de colonistii englezi in Lumea Noua, Virginia Dare. Atat copilul cat si colonia au fost numiti in cinstea lui Elizabeth I, regina fecioara a Angliei. Statul Virginia poarta inca cu mandrie acest nume. Soarta Virginiei Dare a fost diferita. Ea si restul colonistilor de pe Insula Roanoke au disparut prin cai misterioase la trei ani de la crearea ei, dand astfel nastere la legenda Coloniei Pierdute.

Vlad - Acest nume de bトナat este folosit テョn Rusト, Sテ「rba, Croatト ネ冓 Cehト. Sursa lui este numele slav volod, ce inseamna "domnie glorioasa". Dar pテ「nト la 窶彭omnia glorioasト窶 sト mai revenim la Vasilii noネ冲ri: la Sfテ「ntul Vasile cel Mare, sトビbトフorit de bisericト la 1 ianuarie, la Anul Nou, la Sトビbトフoarea Anului Nou. Numele Vasile a dat naネ冲ere la numeroase variante, forme derivate ネ冓 hipocoristice, apトビute pe parcursul secolelor: Vasile, Vasiluネ嫗, Vasilisa, Vasilina, etc., etc. Au apトビut chiar ネ冓 nume de familie Vasilache, de pildト. Dar sト nominalizトノ ネ冓 cテ「teva personalitトκ嬖 cu acest nume.
Vasile Anestiadi. De pe o paginト de carte, a treisprezecea la numトビ, mト priveネ冲e un chip de om. L-am cunoscut pe academicianul Vasile Anestiade ネ冓 テョn realitate, cu diferite ocazi. E descendent dintr-o familie care a dat societトκ嬖i ネ兮se medici de valoare. Iar el a fondat chiar ネ冓 o ネ冂oalト ネ冲iinネ嬖ficト de patologie, este autor a peste 700 de publicaネ嬖i de specialitate de circuit internaネ嬖onal.
Vasile Anestiadi s-a nトピcut la 4 mai 1928, テョn Sトビトフenii Vechi, judeネ孛l Orhei. テ始 1951 a absolvit cu menネ嬖une Institutul de Stat de Medicinト din Chiネ冓nトブ. Urmeazト doctoratul la aceeaネ冓 instituネ嬖e ネ冓 la 窶杆orld Health Organisation - Modern Methodology for Teachers of Medicine窶 din Londra. Desfトκ冩arト o prodigioasト activitate didacticト ネ冓 ネ冲iinネ嬖ficト テョn cadrul alma mater, exercitテ「nd funcネ嬖ile de asistent, ネ册f al Catedrei de anatomie patologicト, prorector ネ冓 rector テョn anii 1963窶1986. La Academia de ネtiinネ嫺 activeazト テョn calitate de ネ册f al Laboratorului de patobiologice ネ冓 patologie; preネ册dinte al Consiliului pentru eticト テョn cercetare. テ始 aceste funcネ嬖i ネ冓-a manifestat din plin aptitudinile profesionale, manageriale ネ冓 umane deosebite.
A elaborat teoria aterosclerozei incipiente, introducテ「nd noネ嬖uni fundamental noi テョn geneza acestui fenomen. Domniei sale se datoreazト depistarea fazelor precoce ale aterogenezei, ceea ce constituie o descoperire originalト, o reorientare ネ冲iinネ嬖ficト de perspectivト.
Academicianul Vasile Anestiadi a fondat ネ冂oala ネ冲iinネ嬖ficト a specialiネ冲ilor テョn patologie din republicト. Discipolii sトナ, テョntr-un numトビ impunトフor, au devenit profesori, doctori テョn ネ冲iinネ嫺, titulari de catedre, conducトフori de laboratoare. テ始 calitate de raportor, coordonator, preネ册dinte, membru al comitetelor organizatorice, a reprezentat Republica Moldova la foruri ネ冲iinネ嬖fice europene ネ冓 mondiale (Moscova, Sankt Petersburg, Tokio, Kiev, Valencia, Washington, Helsingor, Nice, Berlin, Roma, Bucureネ冲i, Praga, Paris, Istanbul, Lisabona, Montreal etc).
Este membru de onoare al Asociaネ嬖ei de Gerontologie ネ冓 Geriatrie din Romテ「nia, membru al Internaネ嬖onal Academy of Pathology (Paris), Senior Societas Pathologorum Europae (Berlin), membru al International Union of Angiology (Tokio), membru de onoare al Academiei de ネtiinネ嫺 Medicale din Romテ「nia, membru al Consiliului ネtiinネ嬖fic al Societトκ嬖i de Gerontologie ネ冓 Geriatrie din Euroasia, membru European Society of Pathology (Paris) ネ冓 membru Editorial board of Romanian Journal of Morphologz and Embryology.
Fiind, timp de nouト ani, preネ册dinte al Consiliului rectorilor al universitトκ嬖lor din Moldova, a perfecネ嬖onat metodologia didacticii universitare moderne, a argumentat organizarea ネ冓 construcネ嬖a sanatoriilor-profilactoriu a centrelor-model de odihnト ネ冓 sport pentru studenネ嬖 ネ冓 lectori, a cluburilor de esteticト. テ始 calitate de deputat ネ冓 preネ册dinte al Comisiei pentru ocrotirea sトハトフトκ嬖i, culturト fizicト ネ冓 asistenネ崙 socialト a Sovietului Suprem al RSSM a contribuit la dezvoltarea medicinii, ネ冲iinネ嫺i ネ冓 educaネ嬖ei テョn republicト. A fost unul dintre iniネ嬖atorii fondトビii Institutului de Cardiologie, contribuind la formarea cadrelor de cardiologi, precum ネ冓 a altor specialiネ冲i テョn sfera medicinii. テ始 funcネ嬖a de rector, テョn decurs de aproape un sfert de secol, a dirijat procesul de instruire a circa 20.000 de medici ネ冓 farmaciネ冲i, care テョi poartト prin ani respectul pentru cunoネ冲inネ嫺le acumulate.
Meritele sale deosebite テョn activitatea didacticト ネ冓 ネ冲iinネ嬖ficト au fost テョnalt apreciate - Premiul de Stat al Republicii Moldova, ordinele 窶曵nsigna de Onoare窶, 窶霸rietenia Popoarelor窶, 窶曩loria Muncii窶, douト ordine 窶曠rapelul Roネ冰 de Muncト窶, Ordinul Republicii, medalia 窶曠imitrie Cantemir窶 ネ冓 alte distincネ嬖i guvernamentale, academice ネ冓 universitare.
La cele scrise de cトフre domnul Ion Ababii, rector USMF 窶朦icolae Testemiネ嫗nu窶, profesor universitar, academician, eu ce mai am de adトバgat? Cト mai are un fiu pe nume tot Vasile, care a pornit pe urmele lui, cト la vテ「rsta de peste 80 de ani mai citeネ冲e romane istorice, cト, probabil, pe bunト dreptate se considerト un om fericit.
Vasile Romanciuc, Vasile Vasilache, Vasile Coroban, Vasile Badiu, Vasile Toma窶ヲ
La care dintre ei sト poposim? La Romanciuc, cト este mai aproape ネ冓 e cu noi テョn aceste zile, テョmi ネ冩pteネ冲e テョngerul clonト sau poate cト, chiar, テョngerul adevトビat テョmi sugereazト cu ce personalitate sト continuu. Vasile Romanciuc a venit la Chiネ冓nトブ de pe malul Prutului, de la Bトヅragii Noi, Edineネ. Iar Veniamin Apostol de pe malul Nistrului ネ冓 tot de la nord, de prin pトビネ嬖le Sorocii.
Prenumele are origine ebraicト, provine de la numele biblic Beniamin, purtat de cel mai iubit fiu al lui Iacob, avテ「nd semnificaネ嬖a de 窶彷iul dreptei窶, 窶彷iul femeii iubite窶 sau 窶彷iul iubit窶, deネ冓 primul nume dat de mama sa, Rahila, a fost Ben-Oni (Benone), acesta テョnsemnテ「nd 窶彷iul durerii mele窶. Numele Veniamin a pトフruns la slavi ネ冓 la noi, fiind atestat chiar ネ冓 テョn documente din sec. XVI cu formele Veniamin, Venia, Veniamina. テ始 perioada contemporanト prenumele Veniamin este rar テョntテ「lnit, dar dacト se テョntテ「lneネ冲e, apoi nu e unul simplu, ci unul de rトピunet, ca de pildト, cel al lui Veniamin Apostol.

Veniamin Apostol (15 august 1938-14 decembrie 2000) s-a nトピcut la Dubna テョn judeネ孛l Soroca. A urmat actoria la Chiネ冓nトブ (1964 absolveネ冲e), apoi regia la Moscova, テョn clasa profesorului Anatolii Efros. A susネ嬖nut doctoratul la GHITIS テョn anul 1977. A fost directorul Teatrului ,,Mihai Eminescu窶 (cu o altト denumire atunci), apoi, ca urmare a lipsei de loialitate a colectivului (1981), a fost eliberat, ネ冓 a ajuns mai tテョrziu la Teatrul rus ,,A.P. Cehov窶 (1985). テ始 anii 1990 a activat テョn cadrul Institutului de Arte din Chiネ冓nトブ, al cトビui rector a fost pテョnト テョn anul 1998, cテョnd a fost テョndepトビtat din funcネ嬖e. Criticul Pavel Pelin テョl evocト astfel - ,,Alトフuri de Valeriu Cupcea, Emil Loteanu, Mihail Grecu, Eugen Doga ネ冓 Ion Druネ崙 窶 Veniamin Apostol pare sト テョncheie lista clasicilor culturii moderne. テ始 orice post, テョntotdeauna s-a bucurat de simpatia oamenilor 窶 a spectatorilor, studenネ嬖lor, clasei politice, oamenilor de culturト ネ冓 artト din diferite ネ崙ビi, a funcネ嬖onarilor publici, テョnvトκ崙フorilor, chiar ネ冓 a ネ崙ビanilor窶.
Maria Mテ「ネ孛 テョl aprecia テョntr-unul din studiile sale - ,,s-a aflat mereu テョn vテョltoarea creaネ嬖ei, care ba テョl ridica pe culmile sublimului, ba テョl arunca テョn abisul disperトビii, al tristeネ嬖i ネ冓 al singurトフトκ嬖i totale. Dar nici cea mai neagrト tトツere nu i-a putut nicicテョnd atinge sufletul neテョntinat, n-a reuネ冓t sト-i devoreze credinネ嫗 neclintinト, テョn muncト, frenezia debordantト, optimismul テョncテョntトフor, generozitatea curatト テョn faネ嫗 momentului de creaネ嬖e窶ヲ窶.
Printre piesele care l-au impresionat テョn mod deosebit a fost ,,Cervus divinus窶. Vtniamin Apostol scria テョntr-un articol despre acesta - ,,Stテョnd テョn faネ嫗 textului druネ嬖an, テョmi amintesc de nopネ嬖le de iarnト, pe cテョnd eram student la actorie ネ冓 veneam テョn vacanネ崙 acasト. Mama aprindea lampa de gaz, deネ冓 aveam ネ冓 luminト electricト, ac sト nu batト prea tare la ochi: astfel テョi pトビea mamei mele cト putem sta mai liniネ冲it de vorbト. O テョntrebam despre preoネ嬖, despre mトハトピtiri, despre religie ネ冓 bisericト (era credincioasト maicト-mea), despre toate evenimentele satului, despre oamenii pe care pe atunci テョi mai cunoネ冲eam. テ士i rトピpundea テョn glumト maicト-mea prin ,,childuri窶, cu un umor uネ冩r, cu durere, mト amuzau rトピpunsurile ei ネ冓 mト fトツeau sト lトツrimez窶.
A debutat テョn anul 1969 cu spectacolul ,,Noaptea privighetorilor窶, B. Ejov. Pe lテョngト mulネ嬖 autori strトナni, i-a montat ネ冓 pe ai noネ冲ri. Printre piesele autohtone se numトビト 窶 ,,Unde eネ冲i, Campanela窶?, ,,Curajul bトビbaネ嬖lor窶 (A. Marinat), ,,Tache, Ianche ネ冓 Cadテョr窶 (V. Ion Popa), ,,Toate trei anotimpurile窶 (A. Busuioc), ,,Preネ册dintele窶, ,,Pomul vieネ嬖i窶, ,,Abecedarul窶, ,,Destinul窶, ,,Sperietoarea窶 (D. Matcovschi), ,,Mテョrネ孃aga cu clopoネ嫺i窶, ,,Casa mare窶 (I. Druネ崙), ,,Cテョrlanii窶 (C. Negruzzi), ,,Kir Ianulidi窶 (V. Alecsandri). Un loc deosebit printre omagiile aduse actorului, regizorului ネ冓 profesorului, se numトビト volumul ,,テ始 vテョltoarea creaネ嬖ei窶, ediネ嬖e テョngrijitト de Maria Mテ「ネ孛, apトビutト テョn anul 2004 la Editura ,,Cartea Moldovei窶. Dintre motto-uri spicuim o テョntrebare retoricト ネ冓 o cugetare. ,,Cine mai poate trトナ sute de vieネ嬖 omeneネ冲i テョntr-o singurト viaネ崙窶?!
,,O ネ嫗rト care-ネ冓 pierde teatrul e sortitト pieirii窶. Aici mai putem adトブga - ,,Sトネile semipustii ale teatrului sunt rezultatul prieteniei de mulネ嬖 ani a spectatorului cu televizorul窶.
テ四 vトヅ ネ冓 astトホi cum era aplaudat minute テョn ネ冓r pe scena Teatrului Naネ嬖onal ,,Mihai Eminescu窶, alトフuri de Dumitru Matcovschi. テ四 vom vedea deacum doar テョn amintiri ネ冓 テョn secvenネ嫺 filmate odinioarト.
Vera.
Acest prenume de origine slavト, format pe baza substantivului vera -窶彡redinネ崙窶 mト duce cu gテ「ndul la o Veruネ崙, o Ruネ崙, care era ネ冓 o nanト de-a mea テョn copilトビie. Numele Vera テョl poartト eroina romanului lui George Cトネinescu Cartea nunネ嬖i.

Vera Malev
Andrei Hropotinschi are cテ「teva aprecieri bune date scriitoareri Vera Malev, care deveni la テョnceput membrト a partidului comunist al URSS, apoi ネ冓 persoanト importantト テョn societatea de atunci. Ea a deネ嬖nut funcネ嬖a de secretar responsabil pentru Premiile de Stat ale RSSM テョn domeniul literaturii, artei ネ冓 arhitecturii.
I-am citit romanul 窶曚umpトハa窶 (1970) テョncト テョn anii studenネ嬖ei mele, apoi, pare-se ネ冓 窶曦lori de Dumitriネ崙窶 (1967). Dar cu pトビere de rトブ pテ「nト azi nu-i cunosc romanul 窶朷テ「rsta de argint窶 (1979), deネ冓 am fトツut un efort de douト ori ca sト-l citesc. Aceasta テョnsト nu este un obstacol テョn a creiona テョn cテ「teva cuvinte numele Verei Malev, despre care academicianul Andei Lupan a scris cu drag cト,
窶榲始tocmai ca la テョntemeierea adevトビatelor prietenii, rostul omenesc al literaturii creネ冲e din credinネ崙 ネ冓 devotament. Devotament faネ崙 de oameni ネ冓 credinネ崙 テョn ceea ce scrii. Sunt virtuネ嬖 de temelie, cerute de prietenii cei mulネ嬖, care cautト テョn cトビネ嬖 adevトビul, frumuseネ嫺a sa umanト.窶
Scriitorul, fトツテ「ndu-ネ冓 examene de temeinicie la anumite praguri ale vieネ嬖i, cautト cu ardoare anume mトビturia unor asemenea legトノinte. ネ亙 se bucurト descoperindu-le ca la o テョndreptトκ嬖tト afirmare a rosturilor sale.
Mト gテ「ndesc astトホi cト printre noi cei mulネ嬖 condeieri ai Moldovei trebuie sト recunoaネ冲em meritul acesta テョn mod puternic afirmat pentru tovarトκ兮 noastrト de breaslト Vera Malev. ネ亙 pe bunト dreptate. Putem sト ne テョntoarcem la テョnceputuri, aネ兮 cum se procedeazト cu fiecare scriitor la anumite totalizトビi, menネ嬖oneazト テョn continuare Andei Lupan.
Sト trecem pe la pragurile celor de peste douトホeci de cトビネ嬖 tipトビite de ea, scoase din imaginaネ嬖a ネ冓 din experienネ嫗 sa scriitoriceascト ネ冓 cu drept cuvテ「nt dトビuite ca un dar de merit cititorului. Aネ putea sト afirm eu ceva despre テョnceputurile acestui scris, care a venit テョn literatura noastrト テョntr-un moment cテ「nd era o arzトフoare cerinネ崙, necesitate de pagini scrise cトビturトビeネ冲i. Era テョn primii ani de dupト rトホboi, cテ「nd a sosit la Uniunea Scriitorilor un manuscris foarte modest de cテ「teva pagini, pe care mi s-a cuvenit mie sト-l citesc ネ冓 cu alネ嬖 prieteni ai mei.
Ne-a plトツut la toネ嬖 limpezimea fトトトヅuitト din acea povestire, テョn care se テョntrevedea mai cu seamト o テョngrijitト caligrafie sufleteascト. Se afirma un om tテ「nトビ cu sufletul foarte deschis la realitトκ嬖le vieネ嬖i, la trトナrea oamenilor ネ冓 la puternicia adevトビului de viaネ崙 pe care vrea sト-l transmitト. Atunci, pe urmele manuscrisului cu pricina, l-am cトブtat pe autor. Am gトピit-o undeva テョntr-un cabinet de lucru, o fetiネ崙 ieネ冓tト de abia din vテ「rsta adolescenネ嫺i ネ冓 am chemat-o la treapta ceea de rトピpundere grea a slovei tipトビite.
Debutul era la un grad de cトビturトビie foarte テョmbucurトフor, ネ冓 asta atunci mai ales テョnsemna foarte mult pentru noi. Au trecut de atunci zile lungi ネ冓 ani, au apトビut cトビネ嬖 dupト cトビネ嬖, cititorul s-a legat tot mai strテ「ns de paginile iscトネite de acest nume ネ冓 ne-am pomenit cト se afirmト テョntre noi テョn primele rテ「nduri ale scrisului, ale prozei moldoveneネ冲i acest tovarトκ テョntテ「lnit atunci, tovarトκ冰l nostru Vera Malev.
Afirmarea sa テョn literaturト ネ冓 テョn tot cテ「mpul culturii moldoveneネ冲i nu s-a fトツut pe trepte succesive, テョn ritm mトピurat. テ始 trecerea modestト fトビト stridenネ崙 ネ冓 fトビト efecte autorul se juruise parcト unor munci care toatト vremea trebuia sト-i テョncerce puterile sufleteネ冲i, nu numai talentul, dar ネ冓 puterea de caracter ネ冓 devotamentul de scriitor.
A intrat aproape テョn acelaネ冓 timp テョn paginile gazetトビiei, ale jurnalisticii noastre moldoveneネ冲i. O テョntテ「lneam テョn gazetele tineretului, テョn gazetele republicane, テョn revistele de pe atunci, ネ冓 cum se obiネ冢uia テョn practica noastrト scriitoriceascト - ne テョntテ「lneam la consultaネ嬖i, dトヅeam sfaturi, fトツeam aprecieri. A da sfaturi la tineri scriitori... Vera Malev era un tテ「nトビ scriitor...
La tineri le recomanzi de cele mai multe ori legトフura cu viaネ嫗, テョncadrarea テョn frトノテ「ntトビile practice ale oamenilor. Dar ne-am pomenit cト ne gテ「ndim - ce am fi putut noi recomanda acestui autor, acestei tinere, care pe tトツute ducea o greutate de documentare concretト mai mare decテ「t noi ceilalネ嬖. Cu mandat de la redacネ嬖e, mai ales de la revista Femeia Moldovei, cトビeia i-a dat o mare parte din munca ネ冓 din generozitatea ei creatoare, a colaborat mulネ嬖 ani la aceste publicaネ嬖i ネ冓 テョntotdeauna cu dreptul de proprie iniネ嬖ativト a bトフut drumurile Moldovei テョn cele mai depトビtate colネ孛ri テョnspre lucrトビi grabnice, neastテ「mpトビate, テョnspre focare arzトフoare de muncト.
Prin aceste frトノテ「ntトビi s-au deschis casele ネ冓 inimile eroilor despre care scria. Iar ceea ce a adus din trトナrile copilトビiei a intrat テョn cトビネ嬖 ca un element テョntregitor al vieネ嬖i noastre de astトホi. Aネ兮 scria. Mトビturiile scriitorului deveneau piloni necesari ai unui ネ兮ntier real de muncト. Atunci credeam ネ冓 acum sunt convins de asta cト la zbuciumul jurnalistic, la participarea din greu テョn ziua de azi n-a テョndemnat-o atテ「t firea neastテ「mpトビatト, cテ「t mai ales simネ孛l corect al datoriei ネ冓 disciplina interioarト, conネ冲iinネ嫗 scriitorului.
Asemenea facultトκ嬖 nu bat la ochi, rトノテ「n mai テョntotdeauna neafiネ兮te, dar ele constituie un fond moral, scump oamenilor sovietici. Mai ales trebuie recunoscut asta テョndeosebi - ele テョmpodobesc vrednicia ネ冓 frumuseネ嫺a tovarトκ册lor noastre, a scriitorilor femei din literatura moldoveneascト.
Pomeneam la テョnceput de credinネ崙 ネ冓 devotament. Credinネ崙 ネ冓 devotament la scrieri, aネ兮 ca テョn bunele prietenii. Vera Malev e prietena credincioasト a eroilor sトナ, eroilor テョndrトトiネ嬖 de ea. Un talent generos テョi scoate din anonimat, ridicテ「ndu-le テョn luminト farmecul ネ冓 valoarea de viaネ崙. テ司 zugrトプeネ冲e cum le-ar face o dreptate meritatト, cum i-ar rトピplトフi pentru frumuseネ嫺a omeneascト risipitト テョn munci, テョn drame ネ冓 テョn tトツeri. Pare cト テョncrederea lor faネ崙 de scriitor are ceva de frトκ嬖e, de freamトフ al destinului comun. Aceastト テョncredere trece prin caracterul eroinelor sale - Sanda Brai, Nica, Matei, Ion, Zamfira ネ冓 dramaticul talent al pトノテ「ntului nostru - Maria Cibotaru.
Cテ「ntトビeaネ嫗 Maria Cibotaru. Vera Malev s-a apropiat de ea テョntテ「i prin cトブtトビi, prin publicaネ嬖i de articole, de reportaje. A fost antrenatト テョncetul cu テョncetul テョn viaネ嫗 acestei drame a talentului nostru autohton, ネ冓 de la schiネ崙 a acumulat material ネ冓 experienネ崙 de viaネ崙 ネ冓 l-a crescut テョntr-un roman, care, putem sト spunem cu drept cuvテ「nt cト, este o apariネ嬖e dintre cele mai impunトフoare ale prozei noastre sovietice moldoveneネ冲i.
Cテ「ntトビeaネ嫗 Maria Cibotaru... Nu e vorba numai de drama reflectatト テョn artト a acestei figuri de femeie, femeie simplト, fiicト de muncitor din mahalalele Chiネ冓nトブlui, dar completテ「ndu-i chipul, cトブtテ「nd sト i-l oglindeascト veridic, autorul a trebuit sト rトピcoleascト tot cu テョnネ嫺legerea sa deosebitト, cu trトナrea proprie テョn acest Chiネ冓nトブ al anilor treizeci, a trebuit sト ne dezvトネuie complexa dramト a vieネ嬖i acelui timp テョn acest centru al Basarabiei. Figuri de muncitori, de intelectuali ai vremii, realitatea acelor trトナri, parcト gonite テョn adテ「ncuri テョnfundate, departe de cunoaネ冲erea lumii, テョn mahalale ネ冓 テョn strトホile acestea de la Rテ「ネ冂ana, Poネ冲a Veche, Melesteu, cu ceea ce era caracterul de afirmare a acestor oameni, al acestor cercuri de intelectuali ネ冓 de muncitori ネ冓 a coliziilor dramatice de atunci, prin asta se realizeazト parcト cristalizate テョn jurul acestei fetiネ嫺 Maria Cibotaru - se realizeazト un tablou de frescト a vieネ嬖i noastre de atunci. Se ネ冲ie de acuma drumul de patimi a acestei copile de muncitor care a trecut prin ネ崙ビile Europei, ducテ「nd cテ「ntecul sトブ de acasト ネ冓 afirmテ「nd caracterul poetic, artistic al acestor oameni simpli, din Chiネ冓nトブl de atunci. Da, noi nu urmトビim numai drama Mariei Cibotaru. テ始 tot ce face, ea cristalizeazト テョn jurul sトブ ネ冓 テョn jurul dramei sale anume destinele, caracterele ネ冓 misiunile de viaネ崙 ale acestor oameni, ale concetトκ嫺nilor sトナ, pe care ea i-a lトピat aici departe plecテ「nd pe zbuciumatele drumuri ale Europei Occidentale, trecテ「nd prin ネ崙ビi ネ冓 ネ崙ビi, テョntr-o vreme de テョncruntatト tragedie, de apocalips, cテ「nd dominaネ嬖a hitleristト sfトビテ「mase graniネ嫺le Europei, a ネ崙ビilor ネ冓 prin acest coネ冦ar al vieネ嬖i trece parcト luminテ「ndu-le テョn frテ「nturi de oglinzi sparte aceste evenimente, aceste drame.
Cred cト acest roman ne cere nouト o revenire dintre cele mai serioase pentru cト se cere nu numai sト-l analizトノ, sト-l confruntトノ cu cerinネ嫺le marii literaturi ネ冓 sト-l situトノ la locul sトブ meritat. Dar se cere ca sト deschidem atenネ嬖a cititorilor, sト le spunem cト au テョn faネ嫗 lor o carte de deosebitト valoare de cunoaネ冲ere ネ冓 de oglindire literarト, de care ei au mare nevoie ネ冓 care se cere situatト テョn primul rテ「nd al lecturilor noastre.
Ajung scriitorii, artiネ冲ii la anumite praguri ale vieネ嬖i cテ「nd se テョntorc sト-ネ冓 mトピoare drumul parcurs, sト-ネ冓 cテ「ntトビeascト faptele, sト-ネ冓 numere bucuriile, retrトナrile ネ冓 rトハile...
Vorbind despre literatura ネ冓 despre viaネ嫗 de scriitor a Verei Malev, eu cred cト nu numai pentru mine, pentru foarte mulネ嬖, mai ales dintre tovarトκ冓i de breaslト, se impune o condiネ嬖e dintre cele mai imperioase: sト afirmトノ caracterul exemplar de trトナre cetトκ嫺neascト a scriitoarei Vera Malev. Am cunoscut-o テョn afirmトビile pe care noi le numim muncト obネ冲eascト. テ始 colectivul scriitoricesc, テョn redacネ嬖i, la lucru de mare rトピpundere テョn organizaネ嬖ile noastre de partid, ネ冓 テョntotdeauna cテ「nd era nevoie de テョncercトビi grele, de rトピpundere mare, neネ嬖pトフoare dar durト ネ冓 permanent susネ嬖nutト ネ冓 de テョncredere deosebitト pentru noi toネ嬖 noi ne adresam la tovarトκ兮 noastrト - Vera Malev. Cred cト foarte mulネ嬖, mai ales dintre tinerii scriitori au intrat テョn literaturト, テョnfruntテ「nd greutトκ嬖 dintre cele mai aspre, テョncercテ「nd asperitトκ嬖 unde nu テョntotdeauna erau ajutaネ嬖 cum trebuie. Ei au reuネ冓t sト intre, sト pトフrundト テョn literaturト, trecテ「nd prin uネ兮 acelui cabinet modest de la Uniunea scriitorilor, unde lucra tovarトκ兮 noastrト - Vera Malev.
Ar mai putea fi spus aici mult despre scrisul ei, nota Andrei Lupan. Ar mai fi, cred ネ冓 eu, dar mト aネ冲eaptト テョncト atテ「tea nume!

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!