Members comments:

 =  .
Petru Teodor
[21.Aug.09 14:31]
nu chiar.
am trecut prin diverse stiluri, printre care si "romantismul" din poeziile dumneavoastra.
a fost stilul tineretii.
dar...
fara intentia de-a va jigni (n-am avut nici cel mai mic gand rau), stilul acela visător a fost ceva pasager catre altceva, catre ceva mai matur, mai consolidat.
să luăm această poezie (stil ce trimite un pic cu gândul la Baudelaire, cu slabe rezonanțe în Bacovia):
* prima strofă (și întreaga poezie) are multă stângăcie, multe cuvinte de legătură care îngreunează afinitatea cititorului cu textul; miez de noapte (de ce miez?); apoi "ochii-aceia mari și triști și sumbri / Ce nu-nțeleg că trebuie să plece" este o construcție greoaie (pe lângă faptul că ochii mari și triști nu prea se leagă de ochii sumbri);
* strofa 2 - pe lânga faptul că debusolează complet printr-un dialog inutil (între cine și cine?; acest dialog se menține și-n ultima strofă, fără să lămurească cu nimic rostul lui propriu-zis); situație ciudată (?) ce împovărează persoana care întreabă "De ce n-o faci?" (ce să facă? s-o alunge - mă gândesc eu, dar nu sunt sigur; cam asta se deduce din versul 3 strofa 2); per ansamblu strofa 2 nu spune nimic nou fața de versul 2 strofa 1, fiind de-a dreptul redundantă; totuși ea face legătura cu strofa 3 - strofă ce se vrea o justificare a relatiei acestea cu spectru (străveziu - se putea spune jilav, hâtru și bolnav sau oricum altcumva, nu "spectru străveziu și ireal" și "cer albastru și înalt" etc.); totuși aici (în strofa 3) se simt urme din Eliade, care mie mi-au plăcut (ochii mari, încercănați, / [...] buze șterse, tremurânde);
* strofa 4 este un final ce mă face să mă întreb - "ei și"; nu surprinde cu nimic, debusoleaza prin dialogul - cu cine și de ce? (un dialog este de regulă o încercare a două părți de-a se armoniza reciproc, ajungând la un teren de comuniune, la o întrepătrundere, amestec propice obținerii sau dezvoltării de gânduri/idei noi; ori aici, dacă fantoma refuză dialogul, cu cine se poartă totuși acesta în strofele 2 și 4?; și cu ce scop?); bine, hai să pornim pe alte planuri, să incercăm să vedem ceva ce nu se vede aici - relația spirit - suflet; în acest sens poezia are nevoie de-a fi complet reconstruită (regândită);

Cu scuzele de rigoare
și cu respect,
pt.

p.s.: această critică nu vine din răutate sau răzbunare; iar critica dumneavoastră este bine venită; înțelegeți doar că mă așteptam la ceva mai multă disecție astfel încât să pot pricepe și eu, în orbirea mea, ce este de aruncat și ce este de păstrat; cam atât.




To be able to add comments you must be browsing using the language this text uses.

Use the existing link (near text registration date), or choose the specific language and acces this text again.

Go back !