Members comments:

 =  o sama de intrebari
Dolcu Emilia
[16.Dec.08 14:54]
Desigur, distanta dintre ontic si ontologic e la originea distinctiei dintre filozofie si celelalte stiinte, dintre care si teologia. Ma intreb insa daca, in interiorul insusi al fiintarii, distanta dintre Dasein si restul fiindurilor n-ar putea-o face mai putin de netrecut pe cea dintre filozofie si teologie, avand in vedere ca Dasein-ul face legatura dintre ontic si ontologic, si ca « obiectul teologiei este o proiecție a credinciosului », si deci a Dasein-ului ca fiind privilegiat
Cine afirma ca filosofia « are pretenția ca surprinde prin profunzimea interogarii esența întregii existențe » ? Heidegger sau dumneavoastra? Heidegger, cel putin cel pe care-l citati, spune doar ca « a pierit înradacinarea stiințelor în temeiul esentei lor.”, si deci nimic despre pretentiile filozofiei, si deci nimic despre o eventuala distanta intre ceea ce filozofia ar pretinde sa faca si ceea ce face de fapt.
Tocmai constat ca si « teologia pretinde » ceva, ceea ce ma face sa reiterez intrebarea : din punctul cui de vedere ?
« Nestiintificitatea » filozofiei nu trebuie inteleasa ca o un mod de prezervare a ei? Mai ales ca, dupa Heidegger, explicatia stiitifica are neajunsul de-a oculta momentul care precede orice intelegere, pre-achizitia, cea care, introdusa de fiecare data in spirala hermeneutica, face ca explicatia stiintifica sa nu aiba un caracter definitiv, dupa cum are neajunsul de-a ignora pre-viziunea, cea care face ca orice interogat sa fie inteles intotdeauna dintr-un punct de vedere diferit, in functie de cel care-l interpreteaza. Sau mai simplu, explicatia stiintifica nu-si asuma decat evenimentele tip. Ceea ce nu-i o nimica toata, stiind ca sensul fiintei « heideggeriene » nu poate fi surprins decat in lumina temporalitatii. De ce insist asupra acestui punct? Deoarece exista riscul de-a intelege « nestiintificitatea » ca pe un neajuns al filozofiei. Ori in acceptia heideggeriana, stiinta insasi e cea care e repusa in discutie.





To be able to add comments you must be browsing using the language this text uses.

Use the existing link (near text registration date), or choose the specific language and acces this text again.

Go back !