agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2012-11-18 | [This text should be read in romana] | Jun'ichirō Tanizaki (1886 - 1965) a fost unul din scriitorii exponenÈ›iali ai literaturii moderne janponeze. Una din temele preferate în scrierile lui este sexualitatea È™i modul cum este ea privită, trăită, discutată în viaÈ›a de zi cu zi, o temă care abia înmugurea în occident È™i cu greu putea fi tratată în Japonia acelor ani. DeÈ™i instinctele sunt aceleaÈ™i la oameni indiferent de continent, È™i chiar dacă tărâmurile depărtate din Asia au fost mereu un punct de atracÈ›ie din acest punct de vedere, sexualitatea a rămas pentru acele locuri, în acele vremuri, mai mult un subiect tabu, chiar dacă la anumite nivele era exploatat din toate punctele de vedere. Cheia (Kagi, 1957) carte apărută la editura Univers, este spectaculoasă cel puÈ›in din două puncte de vedere. Primul ar fi stilul în care este redată povestea care este al unui jurnal, cititorul fiind pus direct la filonul intim al personajelor fără intervenÈ›iile autorului. Astfel că vocea trebuie să fie cât se poate de liberă È™i de cinstită, aÈ™a cum trebuie să fie vocea cuiva în faÈ›a unui jurnal, de unde trebuie să aflăm lucrurile cele mai secrete, fie măcar È™i povestite dacă nu se împărtășeÈ™te dorinÈ›a de a avea. Se observă totuÈ™i că mentalitatea niponă, mentalitatea care se întâlneÈ™te È™i în cartea lui a Amelie Nothomb, ÃŽn necunoÈ™tință de cauză pune bariere în destăinurile intime, bariere care nu aduc totuÈ™i un minus, chiar din contră. Al doilea punct de vedere este alternanÈ›a jurnalelor celor doi soÈ›i, istoriile completându-se, intersectându-se chiar, fără să È™tim dacă ei au intenÈ›ionat asta sau nu. Cei doi, în anumite momente, rămân secretoÈ™i, fără să o spună explicit, minÈ›ind chiar. Romanul tratează relaÈ›iile sexuale ale unui cuplu trecut de prima tinereÈ›e, redând, cum am spus, alternativ, file din jurnalele celor doi, file care încep din prima zi a unui an (1 ianuarie), moment care nu este întâmplător dacă ne gândim cât de multă atenÈ›ie dau japonezii primei zile din an. Este surprinsă în mediul ei casnic dorinÈ›a sexuală a unei femei japoneze, dorință pe care ea È™i-o ascunde în parte din cazua unei educaÈ›ii severe primite în copilărie È™i care contrastează cu dorinÈ›ele pătimaÈ™e, în parte din cauza unei nepotriviri cu soÈ›ul ei, nepotrivire venind totuÈ™i din refuzurile ei permanente de a se descătuÈ™a în pat. Romanul se transformă într-o cursă de maÈ™ini, astfel că mereu unul din ei pare că îl depășeÈ™te pe clălalt în destăinurie, tratare psihologică a subiectului, declaraÈ›ii de dragoste. Imaginile sunt de-a dreptul fierbinÈ›i, amănuntele fiind mici focuri care rămân aprinse tot timpul, ca pe o câmpie unde se aprind din loc în loc, smocuri de iarbă în noapte. Chiar dacă spre final lucrurile se precipită, totuÈ™i rămâne o stranie senzaÈ›ie că nu a avut loc niciun eveniment, cel puÈ›in nu ca în romanele occidentale. Nu există conflicte puternice, nu există răsturnări de situaÈ›ie, nu există puncte culminante. Dar cu toate astea povestea este fascinantă, vorbind puternic È™i cu voce tare despre mentalitatea japoneză, despre felul lor de a ascunde È™i a trăi evenimentele cele mai grave. Sexualitatea nu este discutată deschis nici măcar în jurnal, dorinÈ›ei fiindu-i puse tot felul de întortocheli care, în cele din urmă, își spun cuvântul pe sănătatea fizică. Jocul de-a È™oarecele È™i pisica între doi soÈ›i prinÈ™i în labirintul sexualității este departe de a fi propriu civilizaÈ›iei japoneze, ne putem regăsi foarte bine oricare dintre noi, lipsa dialogului È™i a ascultării celuilalt trecând de multă vreme graniÈ›ele tradiÈ›iei care, ce-i drept, rămâne acolo ca un tată masiv, ca un subconÈ™tient care ne È›ipă interdicÈ›ii. Ce-i drept vocea ei, a tradiÈ›iei este din ce în ce mai depărtată. Critica autorului adusă tradiÈ›ionalismului excesiv se vede prin evadarea soÈ›iei, descătuÈ™area ei, în alte braÈ›e decât ale soÈ›ului care mereu È™i-a arătat dorinÈ›a de a o avea, oferindu-i-se acestuia (soÈ›ului) doar pe ocolite È™i niciodată conÈ™tientă, încercând un joc pe care, cum se va vedea, nici ea nu îl poate stăpâni. Cartea este fascinantă pentru analiza barierelor de orice fel pe care le pun personajele, pentru frumuseÈ›ea vieÈ›ii care se pierde atunci când, mai mult inconÈ™tient È™i jucându-ne excesiv cu moralitatea È™i cu ceilalÈ›i, ne dăm seama că pierdem trăirea, pierdem fericirea pe care o avem sub propriul nostru pled. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy