agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 4559 .



Danilov/ Celトネalt Danilov
article [ Books ]

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Serban ]

2006-07-24  | [This text should be read in romana]    | 



Nichita Danilov
Ferapont (antologie de poezie 1980-2004)
Postfaネ崙 de Ion Bogdan Lefter, Editura Paralela 45
Piteネ冲i, 2005, 282 p.

Nichita Danilov e un scriitor de mult reネ嬖nut pe 窶柩ista scurtト窶 a generaネ嬖ei 窶80. Apariネ嬖a volumului Ferapont (Ed. Paralela 45, 2005) constituie un bun prilej de rediscutare a poeziei pe care autorul mai sus amintit a publicat-o テョntre 1980 ネ冓 2004, un sfert de veac de poezie, marca Nichita Danilov. O antologie de autor reprezintト, テョn cazurile fericite, un punct de vedere asupra propriei opere. Se pare cト Nichita Danilov a ajuns la o viziune stabilト, deoarece nu se observト diferenネ嫺 esenネ嬖ale テョntre cele Nouト variaネ嬖uni pentru orgト (Polirom, 1999) ネ冓 volumul de faネ崙. Ferapont e doar mai complet, テョntregit prin Suflete la second-hand (Ed. Vinea, 2000).
De la Fテ「ntテ「nile carteziene, apトビute テョn primul an al 窶榲ョntunecatului deceniu literar nouト窶 ネ冓 pテ「nト テョn momentul de faネ崙, poezia scriitorului ieネ册an a evoluat continuu, propunテ「nd mai multe tipuri de discurs, 窶柩a concurenネ崙窶 unul cu altul, テョn spaネ嬖ul unui registru unitar, original prin maniera de reactualizare a unor formule poetice clasicizate.
Textele reunite テョn acest volum dovedesc o テョncredere absolutト テョn simbol ネ冓 テョn metafora culturalト amplト. Multe dintre poeme au la origine experienネ嫺 livreネ冲i, テョn vreme ce altele pot fi considerate prelucrトビi personale, fantasmatice, delirante ale acestor experienネ嫺. テ始 volumul Cテ「mp negru (1982), de pildト, o mare recurenネ崙 au figurile dostoievskiene ale 窶枦ublului窶. Pretutindeni poetul este secondat de proiecネ嬖a sa care tinde sト devinト autonomト: 窶朶tト テョn spatele meu cel a cトビui umbrト sunt eu/ ネ冓-mi sprijinト spatele. Umbra i s-a scurs/ de pe trup ネ冓 trupul i s-a テョnnegrit tot./ Dacト ar bate/ un pic de vテ「nt s-ar prトッuネ冓 テョn cenuネ卞窶. Modul predilect de a se vedea pe sine テョn raport cu lumea este cel mai bine reprezentat テョn poemele Finita la commedia ネ冓 Nouト variaネ嬖uni pentru orgト. テ始 aceste douト texte, vocile distincte (ilustrate prin simboluri culturale arhicunoscut, Kiril, Ferapont, Lazトビ) primesc fiecare cテ「te o dublurト (Celトネalt Kiril, Celトネalt Ferapont, Celトネalt Lazトビ) sau sunt organizate テョn jurul unei voci unice, invariabile, テョn pofida metamorfozelor de suprafaネ崙 pe care aceasta le suportト: 窶榲始 spatele camerei stau eu/ travestit テョn Faust./ テ始 spatele meu, tot eu/ travestit テョn Mefisto/ テ始 dreapta lui Faust ネ冓 テョn stテ「nga mea,/ de asemenea eu, travestit/ テョntr-o femeie de stradト/ テ始 stテ「nga lui Mefisto/ ネ冓 テョn dreapta mea,/ eu, travestit テョntr-un copil de cor窶. テ始temeiat pe astfel de dihotomii, metamorfoze ネ冓 sciziuni, tematice sau formale, discursul poetic al lui Nichita Danilov nu rトノテ「ne doar la nivelul simplei consemnトビi a disocierii eului. Nouト variaネ嬖uni ... e o parabolト complexト テョn care 窶枦ublul窶 funcネ嬖oneazト ca un resoneur discret, dar capabil de a rトピtトネmトツi, cu fiecare nouト intrare a sa テョn scenト, ordinea lumii. テ始 acest poem sunt concentrate temele majore pe care scriitorul le-a valorificat テョn mod diferit ネ冓 テョn volumele urmトフoare. Motivul creaネ嬖ei derivト dintr-unul mult mai subtil, cel al palimpsestului. Cトネugトビul Kiril テョネ冓 scrie psaltirea テョn interiorul unei fテ「ntテ「ni, 窶枡u テョl urmトビesc foarte atent: nu trebuie sト-mi scape nici un cuvテ「nt. Tot ce scrie el, eu transcriu テョntr-o altト psaltire, dar nu cu cernealト, ci cu nisip. Orice boare de vテ「nt テョmi poate da peste cap tot ce am scris窶. Aceastト lucrare nouト, efemerト, numitト la un moment dat 窶柝saltirea modernト窶 este supravegheatト テョn chiar momentul scrierii ei de cトフre fratele Ferapont, care seamトハト izbitor cu Fiodor Mihailovici Dostoievski: 窶曠acト fac cumva o greネ册alト de stil, el テョmi scapト o pietricicト テョn cap. Cテ「nd nu ネ冲iu exact unde sト pun virgula ネ冓 ezit テョntre un punct ネ冓 o virgulト, el mト corecteazト. Toate acestea nu mai au nici o importanネ崙, テョi spun. テ始 psaltirea modernト nu se mai folosesc multe semne de punctuaネ嬖e窶. De aici reiese pregnant viziunea lui Nichita Danilov asupra literaturii actuale, テョn general, ネ冓 asupra literaturii sale, テョn special. Mai mult decテ「t atテ「t, fragmentul de mai sus justificト テョn mare mトピurト ネ冓 alegerea titlului pentru antologia de faネ崙; Ferapont pare a fi conネ冲iinネ嫗 superioarト la care autorul se raporteazト mereu.
Prezentト ネ冓 テョn primele douト volume, problematica binelui ネ冓 a rトブlui este amplificatト テョn Arlechini la marginea cテ「mpului (1985). Prin poemul de deschidere, scriitorul ieネ册an conceptualizeazト paradoxal, identificテ「nd, テョn spirit gnostic, binele luminos cu partea ネ冓 rトブl テョntunecat cu テョntregul acestei lumi. Lumina face parte din テョntuneric, binele este absorbit de rトブ. Din peisaj nu lipsesc テョngerii, dar aceネ冲ia テョネ冓 fac apariネ嬖a テョn plinト cトヅere, lトピテ「nd テョn urma lor o dテ「rト de luminト puternicト ce sparge pentru o clipト テョntunericul. Uneori, omul se aflト pe traiectoria cトヅerii テョngerilor. Nu ネ冲im テョnsト dacト テョntテョlnirea dintre om ネ冓 テョngerul-meteorit テョndumnezeieネ冲e sau orbeネ冲e individul. Poetul preferト sト nu-ネ冓 lトノureascト cititorul, テョntreネ嬖nテョnd o stare de fertilト incertitudine: 窶榲始 spatele fiecトビui om/ stト de veghe un テョnger. テ始gerul/ din spatele meu a cトホut/ ネ冓 totuネ冓 ale cui sunt mテ「inile astea, aceste mテ「ini fine ca niネ冲e aripi/ ce atテ「t de nostalgic/ テョmi acoperト ochii?窶.
Volumul Poezii (1987) aduce un plus de dinamicト scriiturii lui Nichita Danilov prin dramaticitatea unor texte, datoratト sporirii numトビului de voci ce rezoneazト sau intrト テョn disonanネ崙 cu supra-vocea performatト de 窶柝ersonajul窶 liric. Peisajul e ネ冓 el テョntr-o continuト transformare. Pe stradト se petrec incredibile fapte cu alurト mitologicト. Astfel, 窶柝e strトホi trec Criネ冲i disperaネ嬖/ cu trupul テョnfトκ冰rat テョn ziare窶 sau 窶柝e ネ冓ne de tramvai trec Criネ冲i disperaネ嬖/ cu trupul scトネdat de reclame: cautト sト-ネ冓 ネ嬖nト echilibrul/ unul dupト altul se prトッuネ册sc テョn gol窶. Din nou prトッuネ冓rea テョn gol, din nou cトヅerea ca urmare fireascト a disperトビii.
Textele lui Nichita Danilov se anunネ崙 unele pe altele, dar nu cum se テョntテ「mplト de obicei テョn interiorul oricトビei opere literare unitare. Legトフurile dintre pasajele lirice sunt mult mai stテ「nse; putem regトピi rezolvarea ecuaネ嬖ei propuse de un volum, abia テョntr-una din cトビネ嬖le urmトフoare. De exemplu, Deasupra lucrurilor, neantul (1990) poate fi considerat complinirea Arlechinilor ce se deschid prin poemul Deasupra lucrurilor. Tot astfel, volumul publicat テョn 1982 conネ嬖ne poemul Arlechini la marginea cテ「mpului.
Lectura paralelト a tuturor scrierilor lui Nichita Danilov poate aduce benificii esenネ嬖ale テョnネ嫺legerii dialogismul formal ce stト la baza bogumilismului tematic evidenネ嬖at de majoritatea criticilor. Privite din perspectiva acestor caracteristici ce interrelaネ嬖oneazト, poemele se organizeazト テョn douト mari registre ce se suprevegheazト ネ冓 se テョmplinesc reciproc.
Dezbaterea permanentト, pトフimaネ卞 テョn marginea binelui ネ冓 a rトブlui din diferitele variante de gnosticism presupune ネ冓 intervertirea acestor valori. Numai cト lumea nu e neapトビat zトノislitト prin alianネ嫗 dintre Dumnezeu ネ冓 Diavol, ci, mai degrabト, prin discursul pe care cei doi テョl propun テョn momentul schimbului neprietenos de 窶柞brトホare窶 窶 o rトピturnare a concepネ嬖ei valorificate ネ冓 de Lucian Blaga テョn drama Meネ冲erul Manole.
Nichita Danilov a reuネ冓t sト テョネ冓 construiascト un sistem ネ冓 un limbaj poetic greu de confundat, テョn condiネ嬖ile テョn care, luate separat, 窶枴ngredientele窶 folosite nu trimit cトフre o operト originalト. Economia de mijloace, simplitatea sintaxei, ecourile livreネ冲i uネ冩r de reperat, repetarea pテ「nト la desemantizare a unor cuvinte, exploatarea mai multor elemente proprii imaginarului ortodoxist, toate acestea nu pot fi considerate minusuri, ci puncte de plecare bine ancorate テョn tradiネ嬖e, care au drept scop reinventarea unei lumi ale cトビei coordonate spirituale plutesc テョn derivト: 窶暸m murit cテ「nd Dumnezeu/ nu se nトピcuse テョncト/ ネ冓 m-am nトピcut cテ「nd Dumezeu/ era deja mort!窶. Referitor la acest aspect, autorul a afirmat la un moment dat cト: 窶榲ョnnoirea limbajului poetic テョnseamnト de multe ori テョntoarcerea la ceva vechi. Reテョmprospトフarea izvoarelor. Cuvintele unei limbi se テョnvechesc ネ冓 se テョnnoiesc continuu. De multe ori trebuie sト le テョntorci pe dos pentru a le reda vechea frumuseネ嫺 ネ冓 prospeネ嬖me窶 (Oglinda activト, 窶曚ronica窶, nr. 21, 1985). Un deziderat teoretic de tinereネ嫺 la care opera poeticト a lui Nichita Danilov continuト sト rトピpundト.






.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!