agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ I know what you're thinking, father
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2005-05-05 | [This text should be read in romana] | Submited by Ratacitorul albastru
Logica parlamentară este arta de-a se pune-n gardă în contra erorilor și surprinderilor, în contra curselor și fraudelor discuțiunii; e arta d-a face să predomnească buna-credință, de-a face sa prevaleze onestitatea și adevărul în contra sugestiilor interesului. E strategia proprie de a dejuca stratagemele adversarului.
Sofisma sau falsul raționament e în adevar un inamic vrednic de temere, subtil, îndărătnic, pe care-1 găsim fără curmare în fața-ne pe câmpul de bătălie; și atât de adâncă e abilitatea lui, atât de mare domnia, încât nu putem fi îndestul de înarmați, îndestul de cu priveghere pentru a-1 înhața și a-1 băga-n pamânt; pentru că, arena politică fiind terenul lui per excellențiam, în opt cazuri din zece el are șansa de-a învinge pe adversarul legal și de-a face să i se decerneze triumful de cătră judecătorii câmpului de luptă. S-a găsit un autor care a dăscălit ex professo a pleda dupa trebuințele cauzei; ce e adevarat și ce e fals c-o egală putere și c-un egal succes. E Gerard Hamilton, celebrul Hamilton-Single Speech, care, după ce-a jucat un mare rol în Parlamentul Irlandei, n-a pronunțat niciodată un singur discurs în Camera Comunelor. Opera sa e aplicarea || maximei: ,,Cine vrea scopul, vrea mijloacele", și teoria sa e teoria succesului per fas et nefas. Iata unele din formulele sale : „Exagerează și agravează ceea ce a fost zis în contra ta, și apoi vei fi în stare de-a proba că nu e adevărat, sau îndulcește și redă faptele, și apoi admite-le în parte și cu apologie (cu scuze). - E rar ca în cursul unei dezbateri sa nu fie vrounul care să [nu] aduca ceva exagerat, ridicol, de nesusținut: cu puțină arta vei arăta că aceasta e opinia întregului partid. - Admiteți și expuneți c-un aer de candoare ca cel mai tare punct în discuție în contra d-tale ceea ce ești sigur de-a putea refuta. - Schimbând ordinea cronologică a evenimentelor, poți schimba nu numai aparența, ci și natura lor. - Făcând o expunere, suprimă unele împrejurari din cele mai nefavorabile, dar păstrează îndestule pentru a nu face impostura manifesta. - Daca totalul chestiunii e-n contra d-tale, vorbește numai de-o parte, ca și cînd aceea ar fi totalul. - Nu omite cu desăvârșire, dar pune în umbră circumstanțele esențiale cari sînt contra voastră. -- Luând numai o parte din ceea ce s-a zis, începutul și sfârșitul, și omițând lanțurile intermediare, cel mai bun argument se poate face ridicol. - Dacă punctul principal e tare în contra ta, consideră ceea ce-i mai mult în avantajul tău, insistă asupra-i și atinge celelalte ușor numai. - O definiție este enumerarea atributelor de căpetenie ale unui lucru; enumăr-le numai pe acelea cari convin scopului tău și suprimă pe cele cari sînt || contra ta.-Notează-ți cu grija părțile slabe ale adversarului, raspunde la ele si nu da nici o atenție argumentelor celor tari. - Daca nu poti embrouilla argumentul din capul locului, caută a schimba chestiunea, introducând în cursul dezbaterii ceva ce-i seamană. - Pentru a ataca ceva ce s-a zis sau a apăra ceea ce-ai zis însuți, adaugă sau substituie câțiva termeni mai dulci ori mai tari, după cum îți convine. - Dacă nu poți refuta un fapt, nu-1 falsifica decât atât cît îți trebuie pentru a fi pus în stare de a-1 refuta". Să presupunem aceste mijloace sofistice puse în lucrare cu talent și autoritate, aceste cinice precepte urmate cu îndemânare (ceea ce se întâmplă prea adeseori) și vom întelege toată primejdia ce-o întâmpina adevărul.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy