agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-12-10 | [This text should be read in romana] | Submited by Mirela Zafiri
窶 Am citit volumul 窶曠estトナnuiri窶 pe care mi l-aネ嬖 oferit, scris cu vervト ネ冓 mult umor 窶 aveネ嬖 un real talent de scriitoare. Care au fost テョmprejurトビile ce v-au determinat sト aネ冲erneネ嬖 pe hテ「rtie viaネ嫗 dumneavoastrト ネ冓 ce tiraj a avut cartea?
窶 Tirajul a fost de 2500 de exemplare, bineテョnネ嫺les insuficient. Sper sト se mai reediteze, deネ冓 au apトビut trei ediネ嬖i. Dupト moartea mamei mele テョn decembrie 1996, fトツテ「nd rテ「nduialト printre lucrurile ei, am dat de o punguネ崙 conネ嬖nテ「nd ネ冲ampila lui tata de avocat, precum ネ冓 creioanele lui pトピtrate de cトフre mama, timp de 21 de ani: am dus creioanele la bisericト sト fie folosite de credincioネ冓 pentru acatiste. De atunci, parcト cineva mi-a poruncit sト テョncep sト scriu. Cine o poate cunoaネ冲e mai bine pe Carmen Stトハescu? Cei care mト cunosc foarte bine, nu pot sト-mi ネ冲ie gテ「ndurile 窶 ne descoperim cu fiecare gテ「nd al nostru ネ冓, テョncetul cu テョncetul, aflトノ adevトビata noastrト faネ崙, pe care o ascundem celorlalネ嬖 ネ冓 o pトピtrトノ numai pentru noi. Adevトビul supトビト cテ「nd nu e de laudト ネ冓 m-am surprins de nenumトビate ori spunテ「nd altceva decテ「t gテ「ndeam, numai pentru a face plトツere interlocutorului. De aceea, voit am dat deoparte lucrurile neplトツute, ce mi s-au テョntテ「mplat, amintindu-mi cele bune ネ冓 frumoase. 窶 Aネ嬖 avut noroc de pトビinネ嬖 care nu au nutrit prejudecトκ嬖 faネ崙 de 窶枸eseria窶 de actor ネ冓 v-au テョncurajat sト vト urmaネ嬖 vocaネ嬖a. 窶 Tata mト adora ネ冓 cテ「nd am テョnceput sト plテ「ng cト eu vreau pe scenト ネ冓 nu mai merg la ネ冂oalト 窶 idee care テョmi venise dupト ce vトホusem cテ「teva sublime spectacole la Teatrul Naネ嬖onal 窶, mi-a promis cト la テョncheierea ネ冂olii, asta voi face 窶 teatru. Aネ兮 s-a テョntテ「mplat. De altfel, pトビinネ嬖i mei, amatori de muzicト ネ冓 dans, luau mereu premii (la dans) pe la balurile de la Cercul Militar, unde erau nelipsiネ嬖. 窶 Din Dicネ嬖onarul 窶朞ondo Femina 窶 femei romテ「ne窶 de dr. Mioara Mincu ネ冓 Elena Mironescu, am aflat cト テョntre anii 1949窶1954 aネ嬖 fost campioanト naネ嬖onalト la tir. 窶 Am practicat nu numai tir, ci ネ冓 volei, nataネ嬖e, alpinism. Un timp, poligonul devenise pentru mine o a doua scenト, ambiネ嬖a ネ冓 emoネ嬖ile fiind asemトハトフoare cu acelea din teatru. 窶 Cテ「nd a テョnceput sト se manifeste dorinネ嫗 de a vト exterioriza prin grai ネ冓 gesticト? 窶 Pe la vテ「rsta de 4 aniネ冩ri am テョnceput sト vorbesc singurト, imitテ「ndu-le pe prietenele mamei ネ冓 luテ「nd ca parteneri mobilele ネ冓 pereネ嬖i. Eram foarte inspiratト ネ冓 inventam subiecte, drame, pe obrトニori chiar テョmi ネ冓roiau lacrimi. Probabil, de atunci, se anunネ嫗 viitoarea artistト. 窶 Dar primele apariネ嬖i pe scenト? 窶 Am jucat テョn sala Liceului Sfテ「ntul Sava ネ冓 テョn Sala Studio din Piaネ嫗 Amzei, unde Teatrul Naネ嬖onal テョネ冓 desfトκ冰ra activitatea テョn urma distrugerii frumosului sトブ edificiu. Apoi, chiar din primul an de conservator, am interpretat テョn 窶曦raネ嬖i Karamazov窶 un rol テョncredinネ嫗t, de cトフre Marioara Voiculescu, profesoara mea. テ始 cronica semnatト Virgil Stoenescu 窶 faimosul gazetar scria: 窶朧 actriネ崙 mare la orizont. Primul an de Conservator, considerat 窶枦e mare テョncercare窶, ea l-a sトビit dintr-o datト テョn anul de consacrare窶. テ始 urma acestui succes, am participat la Concursul organizat de Teatrul Naネ嬖onal, テョn toamna aceluiaネ冓 an, 1945, primul rol fiind Ileana Cosテ「nzeana din basmul 窶榲始ネ冓r-te mトビgトビite窶 de Victor Eftimiu. Dupト aceea, m-au distribuit テョn 窶朞adona窶, 窶曠espot Vodト窶 ネ冓 窶朞adame Sans-Gêne 窶. Au urmat multe roluri ネ冓 cronici elogioase, dar cea care mi-a rトノas la inimト テョi aparネ嬖ne lui Fトハuネ Neagu (pe atunci director al Teatrului Naネ嬖onal). 窶曠oamna Carmen Stトハescu este frumoasa Reginト a Teatrului Naネ嬖onal, care umple legenda cu legendト窶ヲ Doamna Carmen, acolo, sub boltト, continuテ「nd fantasme ale adevトビului niciodatト gトピit, dumneavoastrト sunteネ嬖 ネ冓 veネ嬖 fi steaua magicト a tuturor amトトirilor, actriネ嫗 care ne duce dincolo, dincolo de noi ネ冓 テョn aproapele fiinネ嫺i ネ冓 al テョngerilor ce ne pトホesc窶. 窶 Talentul cu care vト dトビuiネ嬖 publicului テョn toate spectacolele, precum ネ冓 puternica dumneavoastrト personalitate, transformト fiecare rol abordat テョntr-un regal. テ士i permit テョnsト sト optez pentru rolul Alienor din 窶朖eul テョn iarnト窶 de James Goldman (regizor Petre Bokor), テョn care domnia voastrト strトネuciネ嬖, meritテ「nd pe drept titlul de 窶枹tar窶. Dintre atテ「tea roluri, ridicate la rangul de creaネ嬖e, care v-a fost cel mai apropiat de suflet? 窶 Personajul Lidia Vasilievna din 窶曚omedie de modト veche窶 de Alexei Arbuzov. Regizorul Mihai Berechet, care テョmi cunoネ冲ea resursele, mi-a dat posibilitatea de a interpreta ネ冓 dramト, ネ冓 comedie テョn acelaネ冓 spectacol, ネ冓 sト trec prin toatト gama de sentimente, de la bunト dispoziネ嬖e la amトビトツiune. Un alt personaj drag rトノテ「ne, desigur, ネ冓 Alienor de Aguitania (din 窶朖eul テョn iarnト窶), pentru nobleネ嫺a de care dト dovadト. 窶 ネtiu cト nu lトピaネ嬖 niciodatト fetele de la salonul de coafurト al teatrului sト vト aranjeze pトビul ネ冓 o faceネ嬖 singurト. 窶 Am avut din copilトビie pasiunea ネ冓 talentul de a coafa, pieptトハa ネ冓 tunde. テ士i aduc aminte de o pトパuネ冓cト nu prea frumoasト, dar cu un pトビ bogat blond, pe care toatト ziua テョl coafam cu fierul テョncins pe plitト. Cテ「nd am crescut, am devenit frizerul casei; o tundeam pe mama, acum テョl tund pe Damian. 窶 De foarte mulネ嬖 ani テョl aveネ嬖 alトフuri pe Damian Crテ「ネ冦aru. Cum v-aネ嬖 cunoscut? 窶 Am norocul sト am lテ「ngト mine un om inteligent, plin de haz, care mi-a テョncurajat firea copilトビeascト, m-a iubit ca pe un copil, aネ兮 cum sunt eu, cu exploziile mele jucトブネ册, ce l-au テョncテ「ntat ネ冓 l-am atras テョn sfera de basm a vieネ嬖i mele. Dar ネ冓 eu am avut nevoie de o minte sclipitoare precum a lui, mi-a テョmbogトκ嬖t ネ冓 completat viaネ嫗 de copil nebun. I-am dトビuit din viaネ嫗 mea ネ冓 am primit din a lui, fiecare oferindu‑i celuilalt ce a avut mai de preネ. Un noroc pentru amテ「ndoi 窶 suntem tovarトκ冓 de viaネ崙, cu aceeaネ冓 meserie ネ冓 acelaネ冓 loc de muncト. Ne plac aceiaネ冓 oameni, care nu trトナesc degeaba, テョi テョmbogトκ嫺sc pe semeni cu realizトビile lor, rトピpテ「ndind テョn jur numai frumosul ネ冓 binele. Ne-am cunoscut cu mulネ嬖 ani テョn urmト, テョn 1955, cテ「nd Direcネ嬖a Teatrului Naネ嬖onal i-a cerut sト intre pテ「nト seara テョn rolul principal 窶 Don Manuel 窶 din spectacolul 窶曠oamna nevトホutト窶 de Calderon de la Barca, pentru a テョnlocui un actor bolnav. 窶 Vト rog, o premierト din ultima stagiune? 窶 窶昿goistul窶 de Jean Anouilh, テョmpreunト cu Radu Beligan, care a lucrat ネ冓 regia spectacolului 窶 mai joacト Damian Crテ「ネ冦aru, Mihai Niculescu, Mihai Fotino. De asemenea, s-au filmat cテ「teva piese, cum ar fi: 窶朞enajeria de sticlト窶 de Tennessee Williams, 窶朖ocomotiva窶 de Andrテゥ Roussin, 窶霸トビinネ嬖i teribili窶 de Jean Cocteau, iar pentru toamna lui 2005, am promisiunea Televiziunii Naネ嬖onale sト テョnregistrez extraordinarul spectacol 窶朖eul テョn iarnト窶. 窶 Care este rolul pe care aネ嬖 fi dorit sト-l interpretaネ嬖? 窶 窶朞adame Sans-Gêne窶 de Victorien Sardou, テョn care am apトビut テョntr-un rol mic, テョn primul meu an de teatru, interpreta principalト fiind Marioara Zimniceanu. Am rトノas cu aceastト dorinネ崙, pe care am purtat-o ani de zile: de a fi demnト urmaネ卞 テョn 窶朞adame Sans-Gêne窶. Din pトツate, regizorul Mihai Berechet, care dorea sト facト din spectacol un 窶枸usical窶, ネ冲iindu-mト capabilト sト cテ「nt ネ冓 sト dansez, nu s-a テョnネ嫺les cu directorul de atunci, Zaharia Stancu, ネ冓 s-a renunネ嫗t la montarea respectivei piese. Tot aネ兮, Zaharia Stancu l-a refuzat pe marele Sicト Alexandrescu, テョn mometul acela director al Teatrului din Braネ冩v ネ冓 care ar fi vrut sト mト invite sト joc acolo acest rol. Tot el nu a vrut sト mト dea, promiネ崚「ndu-mi cト テョl voi face la Naネ嬖onalul bucureネ冲ean. N-a fost sト fie aネ兮 ネ冓 am rトノas cu visul neテョmplinit. 窶 Vト doresc sト rトノテ「neネ嬖 mereu aceeaネ冓 entuziastト, care cautト sト vadト numai pトビネ嬖le frumoase ale vieネ嬖i ネ冓 ale oamenilor din visuri. Voi テョncheia cu un citat din cartea amintitト: 窶榲始 meseria mea am fost o chinuitト テョncト din prima clipト a pトフrunderii mele テョn pテ「rjolul teatrului. M-a ars ネ冓 am ars odatト cu acest foc, mトビindu-i vテ「lvトフaia. Toネ嬖 cei care se テョncumetト sト se arunce テョn acest iad adorabil ネ冓 adorat se prefac pテ「nト la urmト テョn aburul ce pluteネ冲e pe vecie テョn acest iubit locaネ de torturト, care e Teatrul.窶 窶霸lai strトッun窶 nr.1/2005 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy