agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-12-10 | [This text should be read in romana] | Submited by Mirela Zafiri
窶 Sunteネ嬖 un sculptor care se exprimト prin intermediul materialelor rezistente ネ冓 luminoase: marmura de Carrara, bronzul, piatra, alabastrul, aragonitul roz de California.
窶 Cea mai mare bucurie a mea este sト lucrez テョn atelier, unde mト simt テョn siguranネ崙 ネ冓 ocrotitト. テ始totdeauna m-au fascinat chipurile 窶 trトピトフurile, expresiile, candoarea, seninトフatea, trトナrile 窶, care au rトノas テョn mine ネ冓 テョn dialogul meu cu materialul folosit. Am テョntテ「lnit chipuri pe care le‑am iubit ネ冓 care mi-au adus luminト テョn suflet, aネ兮 dupト cum ネ冓 窶曚uplurile窶 au apトビut テョn creaネ嬖a mea izvorテ「te din iubirea pentru viaネ崙, テョn care descopトビ mereu alte ネ冓 alte faネ嫺te. テ始 gestul artistic am vrut sト dezvトネui clipa ネ冓 veネ冢icia. 窶 Din copilトビie v-aネ嬖 ales singurト calea pe care doreaネ嬖 sト o urmaネ嬖. 窶 Am obネ嬖nut prin concurs un loc la Liceul 窶曩heorghe Lazトビ窶 ネ冓 dupト テョncheierea clasei a IX-a, profesoara de desen, descoperindu-mi talentul, mi-a テョndrumat paネ冓i spre artele plastice. Susネ嬖nテ「nd o diferenネ崙, am devenit, fトビト ネ冲irea pトビinネ嬖lor, eleva Liceului 窶朦icolae Tonitza窶. La absolvire, ca ネ册fト de promoネ嬖e, au aflat ネ冓 pトビinネ嬖i marele meu secret ネ冓 s-au bucurat. Am urmat apoi Institutul Pedagogic 窶 Facultatea de Arte Plastice Bucureネ冲i ネ冓 Institutul de Arte Plastice 窶朦icolae Grigorescu窶. Dupト absolvire, am fost profesor de desen la Liceul ネ冓 ネ歪oala Generalト din Titu ネ冓 timp de 25 de ani la ネ歪oala Generalト 窶朷asile Alecsandri窶 ネ冓 ネ歪oala de Arte nr. 1 din Bucureネ冲i. Dupト 1989, prin concurs, am devenit inspector general de specialitate テョn Ministerul Educaネ嬖ei Naネ嬖onale; au fost ani plini de muncト, elan, speranネ嫺 ネ冓 dトビuire, activitatea didacticト fiind o mare pasiune a mea. 窶 テ始 aceastト calitate, v-aネ嬖 opus tendinネ嫺lor de marginalizare a disciplinelor artistice din ネ冂oalト, din convingerea cト dezumanizarea este una dintre marile ameninネ崙ビi ale lumii moderne. Aネ嬖 organizat programe didactice de educaネ嬖e prin artト. 窶 Da, テョn 1996, la Timiネ冩ara, prima Olimpiadト Internaネ嬖onalト de Artト Plasticト, precum ネ冓 alte manifestトビi de artト, naネ嬖onale ネ冓 internaネ嬖onale: Concursul Internaネ嬖onal de Artト Plasticト avテ「nd tema 窶曵coana din sufletul copiilor窶 (cinci ediネ嬖i), opt ediネ嬖i ale Olimpiadei Naネ嬖onale, desfトκ冰rate pentru elevii din cele 35 de licee de artト din ネ嫗rト. 窶 De fapt, テョn aceネ冲i ani aネ嬖 reuネ冓t sト elaboraネ嬖 o concepネ嬖e modernト privind conネ嬖nutul educaネ嬖ei artistice realizate テョn ネ冂oli. 窶鄭m urmトビit ca personalitatea テョn formare a fiecトビui elev sト cuprindト ネ冓 calitatea de consumator avizat de artト sau de specialist permanent テョn acest domeniu. Activitatea mea de テョndrumare ネ冓 control a cuprins un vast domeniu, vizテ「nd ネ冂oala de culturト generalト ネ冓 pe cea de artト cu program suplimentar sau integrat, perfecネ嬖onarea cadrelor didactice, precum ネ冓 organizarea concursurilor de artト pentru elevi. テ士i pare rトブ cト multe dintre concursuri s-au pierdut, iar concepネ嬖a despre un curriculum profesional sトビトツeネ冲e treptat. 窶 Cテ「nd aネ嬖 テョnceput sト expuneネ嬖 sculpturile dumneavoastrト? 窶 Din 1972, テョn expoziネ嬖i de grup regionale, republicane ネ冓 municipale, organizate de Ministerul Culturii, Uniunea Artiネ冲ilor Plastici ネ冓 Municipiul Bucureネ冲i; la Muzeul Colecネ嬖ilor de Artト, Tテ「rgul Internaネ嬖onal de Arte Vizuale; テョn ネ嫗rト, Salonul de Toamnト, Arad (1996); peste hotare, Austria 窶 Kunstgalerie, Kloplinersee (1973), Coreea de Sud 窶 Seul, Galeria Artbeam (1992), Italia 窶 Biella (1993). 窶 ネ亙 personale? 窶 Am sト citez cテ「teva, テョncepテ「nd cu anul 1973: Galeriile Galateea, World Trade Center, Palatul Parlamentului 窶 sala 窶曚onstantin Brテ「ncuネ冓窶, 窶朸窶 Art Gallery, Casa Americii Latine; テョn ネ嫗rト, Galeriile 窶杁op Art窶 ネ冓 窶朸AP窶 窶 Piatra-Neamネ; peste hotare, Centrul Cultural Romテ「n 窶 New York, SUA (1989, 1990, 1996), Lefkada 窶 Grecia (1993), la Centrele Culturale Romテ「ne din Budapesta (1997) ネ冓 Paris (1998), la Centrul Cultural Francez Sana 窶 Yemen, Fundaネ嬖a Culturalト Abu Dhabi 窶 Emiratele Arabe Unite (2001), la Centrul Internaネ嬖onal pentru Cooperare Culturalト, Cairo 窶 Egipt (2002), Madrid, Alicante, Castellon 窶 Spania (2003), Lisabona 窶 Portugalia. 窶 Sunteネ嬖 ネ冓 autoare de plトツi comemorative ネ冓 busturi. 窶 テ始tr-adevトビ, am realizat asemenea plトツi comemorative pentru artista Elena Teodorini, テョn str. Dionisie Lupu nr. 70, ネ冓 la Cimitirul Sfテ「nta Vineri din Bucureネ冲i, precum ネ冓 la Paris, Rue de Toqueville 25. Tot la Paris, pentru Aristizza Romanescu ネ冓 Grigore Manolescu. Am realizat ネ冓 diverse busturi: ale lui Nicolae Grigorescu, la Liceul Teoretic din Titu, Ludwig van Beethoven, la ネ歪oala de Artト 窶朷. Karpiネ吮 din Giurgiu, prof. Savin Popescu, la Liceul 窶曵on Maiorescu窶 din Giurgiu, Leopoldina Bトネトハuネ崙, la Teatrul Mic din Bucureネ冲i. 窶 Sculpturile pe care le-aネ嬖 executat sunt structurate テョn cicluri purtテ「nd nume semnificative, toate sub semnul iubirii. 窶 Pot sト exemplific prin 窶曵magini de iubire窶, care cuprind 窶杙burトフトツiネ嬖窶, 窶曚upluri窶, 窶曦erestre窶, 窶曚upola lumii窶, 窶曩テ「ndul-clipト窶. 窶 Aネ嬖 avut ca profesori, maeネ冲ri de la care aネ嬖 primit o solidト culturト de formaネ嬖e clasicト, テョnsト lucrトビile dumneavoastrト au o mare expresivitate ネ冓 modernism. 窶 De-a lungul existenネ嫺i mele am avut mulネ嬖 窶栩ei窶, personalitトκ嬖 care mト fascinau ネ冓 pe care le privesc ネ冓 acum cu veneraネ嬖e: Corneliu Baba, Corneliu Medrea, Constantin Baraschi, Eugen Schileru, pe care テョi ascultam cu respiraネ嬖a tトナatト. Cu alネ嬖i, veneraネ嬖a ネ冓 adoraネ嬖a s-au transformat テョn timp テョn prietenie, テョn comunicare: Adriana Crainic-Botez, Maria (Ginta) Capoianu, Tiberiu Nicorescu, Marcel Chirnoagト. Cariera mea artisticト a fost marcatト de テョntテ「lnirea cu George Apostu, care a oferit celor din jur cトネdurト ネ冓 cunoaネ冲ere profesionalト. Nu voi uita niciodatト serile de crochiuri din atelierul lui din bulevardul Ana Ipトフescu, apoi din Bトハeasa; de la el am primit テョn dar prima daltト ネ冓 prima bucatト de alabastru, care au テョnsemnat テョnceputul unui drum pe care テョncerc, cu dragoste, sinceritate ネ冓 devotament sト-l parcurg. 窶 Aネ嬖 trトナt intens ネ冓 bucuria de a voiaja. 窶 Minunile vトホute テョn cトビネ嬖 au devenit imagini care se derulau fascinant テョn faネ嫗 ochilor: Europa (Italia, Franネ嫗, Grecia, Olanda), Asia (China, Coreea 窶 Seul), Africa (Egipt), America (Washington, New York). Lumi, civilizaネ嬖i, concepネ嬖i, aproape sau departe de noi, toate fascinante. Fiecare nouト descoperire te copleネ册ネ冲e ネ冓, pe mトピurト ce trece timpul, constaネ嬖 ネ冓 descoperi noi ネ冓 noi minuni. Cテ「t de mic te simネ嬖 テョn liniネ冲ea unei catedrale, テョn faネ嫗 operelor de artト! Aproape nu poネ嬖 テョnネ嫺lege cum poate exista atテ「ta perfecネ嬖une, atテ「ta grandoare, atテ「ta nesfテ「rネ冓tト mトナestrie窶ヲ Nu pot sト テョnネ嫺leg cum unii colindト lumea fトビト a o cunoaネ冲e, fトビト a o vedea, fトビト a se bucura de minunile artistice create peste timp! 窶 Sunteネ嬖 o persoanト activト, care テョmbinト pasiunea pentru creaネ嬖e cu participarea la alte activitトκ嬖. 窶 Sunt membrト a UAP, secネ嬖a sculpturト, a Societトκ嬖i Internaネ嬖onale a Profesorilor de Educaネ嬖e Plasticト INSEA 窶 UNESCO. 窶 De curテ「nd, aネ嬖 fost cu o expoziネ嬖e personalト テョn India, timp de douト luni, la New Delhi ネ冓 Kolkata (Calcutta). 窶 India, o lume fascinantト, pe care nici o viaネ崙 nu ネ嬖-ar ajunge sト o cunoネ冲i, sト o テョnネ嫺legi, sト o vezi. A fost o experienネ崙 extraordinarト! 窶 Vト doresc テョn continuare sト vト pトピtraネ嬖 tonusul de optimism, entuziasm ネ冓 fantezie. 窶曠iplomat Club窶, nr. 6/2006 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy