agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-06-06 | [This text should be read in romana] | Submited by Macovei Costel
テ始crederea
O vreme a stトパテ「nit printre oameni doar forネ嫗, iar legea era bunul plac al celui mai tare. apoi au apトビut テョn cele mai felurite forme, instanネ嫗 de arbitraj テョntre pトビネ嬖le aflate テョn litigiu, cineva care sト テョmpartト dreptatea ネ冓 o seamト de reguli ale dreptトκ嬖i care au devenit, テョn trecerea vremii, legi. Al treilea regn ar fi sト fie acela al iubirii. Dar dacト aceasta nu va veni nicioidatト, putem spera mトツar cト テョn テョntregul comunitトκ嬖i umane, テョntre oameni ネ冓 テョntre neamuri, va domni cテ「ndva テョncrederea. Iar pテ「nト la mai larga ネ冓 ipotetica ei rトピpテ「ndire ar fi de dorit ca テョncrederea sト-ネ冓 punト pecetea pe relaネ嬖ile dintre grupuri fie cテ「r de mici de oameni. テ始tr-adevトビ, dincolo de criteriile de numトビ ネ冓 de cantitate, binele din lume se hrトハeネ冲e dintr-un soi de exemplaritate inefabilト ネ冓 intrinsecト a actelor benefice, prielnice unei テョnトネネ崙ビi pe scara demnitトκ嬖i umane ネ冓 totodatト テョnlesnirii purificトビii legトフurilor pragmatice dintre noi. Cum sト o definim? Pare a fi o predispoziネ嬖e a cuiva de a crede テョn buna voinネ崙 ネ冓 buna credinネ崙 a semenului sトブ ネ冓 de a nu se テョndoi de manifestarea lor constantト. テ始 aceastト formulare foarte generalト intrト tot felul de lucruri, de la a te テョncrede テョn punctualitatea cuiva pテ「nト la aceea de a-i avutul sau pe copiii tトナ, de a-i da o misiune importantト ネ冓 dificilト, de a-l face depozitarul unui secret important. Iar cel investit cu テョncredere este propriul sトブ garant, prin simplト angajare verbalトピau nici mトツar atテ「t. Sunt oameni al cトビor trecut este テョn テョntregimea lui o garanネ嬖e ネ冓 al cトビor devotament, adesea dovedit sau dovedit doar テョntr-o テョmprejurare excepネ嬖onalト, este mai presus de orice テョndoialト. Sunt oamenii pe care englezii テョi numesc reliable, adicト vrednici de テョncredere, fトツテ「nd mare caz de aceastト calitate. Pe de altト parte existト oameni pe care テョi cテ「ネ冲igト テョnsトκ冓 テョncrederea pe care le-o arトκ嬖. De unde, invers, reflecネ嬖a lui La Rochefoucauld: 窶朦eテョncrederea noastrト テョndreptトκ嫺ネ冲e テョnネ册lトフoria celuilalt窶. Trトヅarea テョncrederii cuiva テョn noi este o vinト foarte gravト, atテ「t テョn sine cテ「t ネ冓 pentru cト cel テョnネ册lat テョn テョncrederea lui テョネ冓 poate pierde テョn general, テョncrederea テョn oameni, ferindu-se chiar de cei cu adevトビat vrednici de テョncredere. Este un fel de a-l mutila moralmente, de a-l determina sト facト parte din tipul neテョncrezトフorului, al bトハuitorului, al suspiciosului, care este aネ兮 de felul sトブ, adesea pentru cト se ネ冲ie pe sine テョnsuネ冓 capabil de trトヅarea oricトビei テョncrederi, uneori pentru un interes disproporネ嬖onat de mトビunt. Neテョncrederea, テョnnトピcutト sau dobテ「nditト, este o テョnfirmitate a sufletului care ne priveazト nu numai de foloasele テョncrederii, ci ネ冓 de bucuria テョncrederii ネ冓 de nobleネ嫺a ei. De aici gテ「ndul radical al aceluiaネ冓 La Rochefoucauld cト 窶昿ste mai ruネ冓nos sト n-ai テョncredere テョn prietenii tトナ decテ「t sト fii テョnネ册lat de ei窶. ネ亙 nu numai テョn prietenii tトナ. Omul テョnzestrat cu nobleネ嫺a inimii テョネ冓 acordト テョncrederea a priori, pテ「nト la proba contrarト. Este la fel de meschin sト fii zgテ「rcit cu テョncrederea ta, ca ネ冓 cu banii tトナ. Dupト cum meschin este ネ冓 omul care nu este テョn stare sト primeascト cu テョncredere binele vrei sト i-l faci, cel care nu crede テョn bunele intenネ嬖i ネ冓 テョn buna credinネ崙 a nimトハui ネ冓 se テョntreabト, テョn faネ嫗 unui act generos ネ冓 dezinteresat: 窶朧are ce-o fi urmトビind, oare ce-o vrea de la mine窶. Toatト lumea テョl テョnネ册alト, toatト lumea テョl minte, toネ嬖 sunt niネ冲e prefトツuネ嬖. Evident, テョncrederea conネ嬖ne, テョn principiu, o dozト de risc, riscul de a-ネ嬖 plasa greネ冓t テョncrederea cテ「tト vreme existト fトκ崙ビnicia, care este o momealト, o simulare a virtuネ嬖i テョn vederea unui folos pe care nu l-ai dobテ「ndi altfel. Pentru a-l mai cita odatト pe La Rochefoucauld, care ネ冲ia atテ「t de multe despre partea nevトホutト, ネ冓 neagrト, a albelor noastre virtuネ嬖, ne vom aminti cu ajutorul sトブ cト nu la puネ嬖ni oameni 窶枹inceritatea nu este decテ「t o finト disimulare, menitト sト atragト テョncrederea celorlalネ嬖窶. Poate sト parト ciudat, dar acest fel deliberat de a cテ「ネ冲iga, prin テョnネ册lトツiune, テョncrederea altora mi se pare mai salubru decテ「t cazul celor care テョnspirト pe drept cuvテ「nt テョncredere ネ冓 sunt hotトビテ「ネ嬖 sト n-o trトヅeze, dar care apoi, din slトッiciune sau lトツomie, cad pradト unei ispite ネ冓, trトヅテ「nd pe cei care au avut テョncredere テョn ei, se trトヅeazト pe ei テョnネ冓ネ冓. Pe ei ネ冓 principiul moral. ネ亙 apoi nu e vorba aici numai de moralitate ネ冓 de principiul ei. テ始ネ册larea テョncrederii noastre rトハeネ冲e テョn noi ceva テョn acelaネ冓 timp foarte adテ「nc ネ冓 foarte delicat. Ea doare de fiecare datト ca o iubire trトヅatト ネ冓 adeseori ne pasト mai puネ嬖n de neajunsurile decurgテ「nd din nerespectarea テョncrederii pe care am acordat-o cuiva decテ「t pierderea unui om テョn care aveam テョncredere pentru cト ne era drag ネ冓 nu invers. Dacト lucrurile ar sta altfel, atunci ar trebui sト iubim bトハcile elveネ嬖ene. Nici mトツar pe un slujitor al nostru de テョncredere nu テョl avem la inimト doar pentru cinstea sau devotamentul lui faネ崙 de noi, ci pentru cト, テョn テョntregul lui, chiar cu eventualele lui metehne, este omul care este. テ始tr-o lume テョn care ar domni テョncrederea, majoritatea instituネ嬖ilor actuale, devenite inutile, ar dispトビea. Iar regnul iubirii ar fi cu mult mai aproape. Dar acestea sunt himere. Mai sigur sunt de faptul cト, dacト aネ mai avea de trトナt テョncト o datト viaネ嫗 pe care am trトナt-o deja, aネ acorda unui prieten テョncrederea mea absolutト ネ冓, pトピtrテ「ndu-i-o mereu, l-aネ lトピa sト mi-o trトヅeze de atテ「tea ori pテ「nト cテ「nd m-ar iubi. ネ亙, テョmpreunト cu mine, pe sine, iertテ「ndu-se テョn numele meu. Petru Creネ嬖a 窶 Eseuri morale 窶 Editura Muzeul Literaturii Romテ「ne Bucureネ冲i - 2000 |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy