agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-05-02 | [This text should be read in romana] |
Dintre toate subiectele asupra cărora se poate reflecta, nici unul nu suscită mai mult interes și nu are o mai mare importanță decât cel care privește omul însuși.
Ce este omul? ÃŽn multe din aceste cazuri, la aceată întrebare,s-a încercat să se dea o definiÈ›ie. Astfel am văzut că persoana care răspunde, poate formula diverse argumente,în funcÈ›ie de statutul ei social:dacă am întreba un anatomist,el ne va răspunde invocând caracteristici care diferenÈ›iază anatomic omul de celelalte animale; la rândul său psihologul va încerca să răspundă invocând trăsăturile conÈ™tiinÈ›ei È™i vieÈ›ii sufleteÈ™ti. ReflecÈ›ia asupra existenÈ›e umane reprezintă esenÈ›a oricărui demers filosofic, ce a fost redat în antichitate de filosoful grec Socrate prin intermediul maximei sale celebre:″CunoaÈ™te-te pe tine însuÈ›i″,ce îndeamna la autocunoaÈ™tere. Filosoful francez,Blaise Pascal,în lucrarea sa intitulată:″Scrieri alese″,sugera,că omul nu era altceva decât o″trestie cugetătoare″ È™i nu era necesar ca întregul univers să se înarmeze spre al strivi, ci ar fi fost destul doar o picătură de apă, ca să-l ucidă, din acest concept filozofic reiese,că omul ar fi încă mai nobil decât ceea cel ucide; iar avantajul pe care îl are asupra lui, este faptul că universul nu-l cunoaÈ™te. Filosoful francez Rene Decartes afirma,că omul este un lucru ce cugetă, astfel concluzia conceptului său filozofic despre om sintetiza trăsătura definitorie, ce îl diferenÈ›ia în general de celelalte vieÈ›uitoare, prin faptul că omul gândeÈ™te, fiind capabil de aÈ™ exprima trăirile È™i simÈ›urile. Poetul È™i filosoful român Lucian Blaga, afirma în lucrare sa intitulată:″Geneza metaforei È™i sensul culturii″,că animalul este cu adevărat străin de″existenÈ›a întru mister È™i pentru revelare″,de dimensiunile È™i complicaÈ›iile vieÈ›ii umane ce rezultă din acest mod de existență, eminamente uman. Filosoful È™i savantul grec, Aristotel, în lucrarea sa intitulată ″Politica″ făcea următoare afirmaÈ›ie, precum că:″omul este din natură o ființă mai socială decât orice altă ființă gregară″, aceasta fiind trăsătura lui esenÈ›ială,ce îl diferenÈ›iază de celelalte vieÈ›uitoare. AÈ™a cum spunem despre o stea că are propietatea de a fi în chip esenÈ›ial un corp ceresc,la fel putem spune că omul are proprietatea de a fi sociabil. Platon a încercat,să ne dea o definiÈ›ie a omului,prin care sugera că acesta″ este un animal biped, fără pene È™i cu unghii late″,sintagmă ce descria într-un mod hilar fiinÈ›a umană. Faptul că omul își poate exprima trăirile sufleteÈ™ti, este redat È™i cu ajutorul zâmbetului,ce reprezentă o părticică din esenÈ›a divină a sufletului său, È™i totuÈ™i cele trei caracteristici invocate, nu sunt fundamentale sau esenÈ›iale pentru om. La întrebărea fundamentală a filosofiei, ce trebuie să fac?,răspunsul lui Imanuel Kant,din lucrea sa,intitulată:″Bazele metafizicii moravurilor″,era următorul:″fă ceea ce nu intră în contradicÈ›ie cu imperativul categoric de a trata omul ca scop È™i niciodata ca un mijloc″, adică niciodată nu trebuie să îți tratezi semenul, ca pe un mijloc de satisfacere a propriilor interese. Nietzsche,considera că scopul în sine,reprezenta acea uniune în care forÈ›a È™i voinÈ›a de putere È™i-au găsit împlinirea în cel mai înalt grad. Omul este esenÈ›a societății È™i trebuie apreciat pentru valorile sale morale,ce îl diferenÈ›iază de celelalte fiinÈ›e gregare din natură, având discernământ pentru a distinge, binele de rău È™i pentru aÈ™ împărtăși sentimentele față de semeni săi.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy