agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ I know what you're thinking, father
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-04-19 | [This text should be read in romana] |
Am învățat de atâtea ori , vers cu vers semnificația familiarelor poezii ale domnului Eminescu încât m-am chestionat sever: de ce atâta bucurie? ce gând nou mai poate fi spus?
Am răsfoit pagini de carte și pagini de internet pentru o confruntare. Într-adevăr aveam o idee nouă. E simplă ca desenul unui copil: ,, Ce te legeni" și ,,Revedere" pot face parte dintr-un singur act meditativ. Imaginați-vă poetul stând într-un cadru natural și inducându-și o stare de meditație, un fel de autohipnoză. Identificându-se cu codrul, meditatorul se lasă părăsit de eul animal (,,păsările trec/ Trec în stoluri rândunele,/ Ducând gândurile mele/ Și norocul meu cu ele./ Și se duc pe rând, pe rând/ Zarea lumii-ntunecând/ Și se duc ca clipele,/ Scuturând aripele." În acest moment poetul/codrul rămâne în starea vegetativă, de meditație : ,,Și mă lasă pustiit, veștejit și amorțit/ și cu doru-mi singurel/ de mă-ngân numai cu el." Doar dorul nu l-a părăsit, eul poetului. Este un fel de mortificare conștientă, de întoarcere la starea vegetativă prin autohipnoză. Revenirea din meditație se face cu ajutorul apelativului: ,,Codrule, codruțule/Ce mai faci, drăguțule?/ Că de când nu ne-am văzut/ Multă vreme au trecut..." Iar codrul se ridică de la starea vegetativă în care doar impasibil asculta vântul rupându-i crengile și troienindu-i cărările la lumea exterioară: ,,Vara doina mi-o ascult..." pe care ,,o cântă femeile /umplându-și cofeile". Se observă drumul în jos (toamnă - iarnă) și revenirea ascendentă (iarnă- vară) ca și concluzia asemănătoare unei sugestii posthipnotice: ,,Tu din tânăr precum ești/ Tot mereu întinerești." Iar ,,cărarea spre izvor/ Ce le-am dat-o tututror", în acest context poate fi identificată cu calea spre reenergizare, regenerare prin meditație. Mergând înapoi pe firul poeziei, am putea găsi semnificația cuvântului ,,cofeile" ca fiind aceea a potirului- simbol al eternului feminin.
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy