agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2016-02-15 | [This text should be read in romana] |
Volumele Cercuri concentrice - Constantin Iliescu și Fluture încotro?... - Oana Gheorghe, cîștigătoare ale concursului de debut al Grupului RO KU, au fost publicate la editura PIM din Iași într-o singură carte.
Constantin Iliescu are predilecție pentru recuzita urbană a poemelor și pentru situațiile care mărturisesc aproape singure lucruri ciudate și hazlii: reclamă gratis – un cățel făcut covrig la brutărie rubrica pierderi – cu ziarul în gură un mic maidanez Aproape singure, pentru că uneori înscenarea e ajutată și de alegerea unui cadru în care bateriile, care au cedat dinadins, mărturisesc un accident vascular: cățelușului i-a stat brusc, într-un spasm rugător, inima. cu lăbuța întinsă un cățel de pluș Un pic mai sărăcăcioasă, butaforia devine însă de-a dreptul întristătoare, dar și mai elocventă prin ceea ce lipsește: în locul tabloului doar o amprentă sau mărturisește printr-o mișcare obsedantă insomnia incurabilă a celui țintuit la pat: pendul în balans – măturând tot tavanul razele lunii Cînd în scenă intră și natura, ironia devine însă mai blajină și mai binevoitoare. Sperietoarea se bucură și ea de venirea cocorilor, frunzele veștede sînt recuperate ca recuzită pentru casele de modă, orașul supraîncălzit devine o infuzie de sezon: fluturându-și mâneca sperietoarea frunze veștede – o colecție de toamnă într-un toc cui o ceașcă de ceai – căzând ploaia de vară printre flori de tei La alt nivel, contemplînd spectacolul meteo, răbufnirile grandioase ale stihiilor nestăvilite se împletesc aproape tandru cu faptele mărunte ale lucrurilor domestice: dirijând fulgerele felinarul de vânt noapte cu viscol – aprinzând mii de stele becul de pe stâlp În schimb, gesturile umane încearcă să se plieze, cu înțelegere și cuviință, pe evoluția cosmică: mama ridică mai mult fitilul lămpii oră târzie – încrucișate-n poală mâinile mamei Deși, uneori, cele ce se întîmplă în lumea cea mare par atît de îngrijorătoare încît interferează cu și reușesc să modeleze fizionomia umană: mai încrețită luna sub hula mării Cînd universul obiectelor înconjurătoare se restrînge auster la puținul celor de suflet, adunate laolaltă, ele palpită ca ținute sub surdină: în biblia bunicii poză c-un soldat Și, cuprinse de o fervoare reținută, vibrează la unison. Nu mai știi dacă poza, poate unica a bunicului, nu este doar o ilustrație la biblie. Această contaminare revine însă și în alte ipostaze de amploare cosmică. Lumea este boltită peste aria satului și, arînd, țăranul nu face decît să amestece iar și iar cerul cu pămîntul. scos la lumina zilei soarele pe-un ciob Și cu rămășițele redate pămîntului de vechile generații. Deocamdată ele mai sînt date de pomană: cu haina bunicului dați de pomană Și cei vii rămîn aici să exploateze zi și noapte bogățiile lumii. haijinului novice mină de aur Dacă te-ai lua după recuzita poemelor Oanei – mărțișor, toporași, pomi în floare -, ai putea crede lesne că e vorba doar de o poezie delicată, plină de drăgălășenii feminist-liricoide. în sfârșit un donator compatibil stare de război - bunul plivește din strat toți toporașii pomii în floare – în curtea spitalului un cireș uscat Numai că mărțișorul nu e decît un pretext pentru a vorbi, uzînd ironic de termeni medicali, despre un lucru mult mai grav, potrivirea și consistența gestului. Războindu-se cu toporașii, bunicul deviază aversiunea lui față de război, înglobînd-o activității cotidiene de grădinar domol și ticăit: bunul nu vrea să încurajeze proliferarea armelor și stîrpește toporașii… înainte să crească prea mari. Pomii în floare lipsesc simptomatic tocmai din locul unde ar fi mai doriți și unde pînă și cireșul s-a uscat. Nu gingășia sau grația unor atingeri (aseptice) este relevată în poemele de mai jos, ci mesajul vibrant sau tragic simțit de cei în cauză nemijlocit, pe pielea lor. nu-și mai feresc atingerea palmelor – amurg de toamnă primul vis din an – sub palme atât de gol locul de-alături O frunză și o adiere? Lucruri fără pondere aproape, simțite ca o uriașă povară. Printre ruine, socul nu e doar înflorit, emană instantaneu fericirea suverană de a fi în viață. Cît de puternică i-ar fi mireasma, caprifoiul urcat pe casă impresionează nu doar ca o binecuvîntare ci și ca un neașteptat contrafort. povara unei frunze – adie vântul printre ruine - tufele de soc încă înfloritoare casa pustie – Mâna Maicii Domnului sprijină zidul În unele poeme nu poți decide ce e mai bine să alegi ca înțeles, a amuțit cîntecul păsărilor sau al celui care fredona la fereastră? Îngînarea vîntului e doar un surogat strident sau un alt cîntec mai potrivit anotimpului? ramura din fereastră îngână vântul Să fie iarba cosită doar o dulce moarte? O fi vorba chiar de-o rîndunică despuiată sau de răsturnica lui Ion Barbu? „rochița rândunicii” într-un scaiete Și în poemul următor poți urmări două piste. Vecinii se ceartă, mireasma e aceeași, n-are hotar. Dar se pare că tocmai ăsta este motivul de supărare: mireasma nu doar trece (prin și peste gard) ci întrece orice îngrădire. Cum s-o oprești? mireasma căpșunilor întrece gardul Gestul bunicului în sine, este unul meditativ, și absent, și oarecum îngrijorat. Să fie oare părul lui sau stratul de omăt căzut în iarna vieții cel prin care-și trece mîna? își trece mâna prin păr - miezul iernii Și vremea, și vîrsta te fac să nu mai ajungi la merele care-ți strepezeau atît de voluptuos dinții. De fapt, nu mai ai nici gustul lor, nici al cățăratului în pom. Verzitura e prohibită, prospețimea dispărută din viața ta odată cu trecerea vremii. gustul copilăriei pe un ram prea sus Înșirate pe foile albe, poemele Oanei au aceeași naturalețe a macilor înfloriți de înaintarea anotimpurilor sau de o mînă dibace care brodează harnic. macii înfloresc pe rînd urma acului |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy