agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-02-04 | [This text should be read in romana] | Submited by Jack Spiner
Jonas Dinsmore a pătruns în biroul rectorului, din clubul facultății, afișând un aer ce-l caracteriza pe deplin, conÈ™tient, parcă, de faptul că se afla într-un loc pe măsura lui, dar în care nu era acceptat. ApartenenÈ›a se dovedea prin siguranÈ›a pasului È™i nepăsarea față de sunetele încălțărilor sale. Non-acceptarea s-a simÈ›it în privirea scurtă, aruncată de jur împrejur, imediat după ce a intrat, ― o estimare rapidă a duÈ™manilor prezenÈ›i.
Era profesor suplinitor de fizică È™i un personaj deloc îndrăgit. ÃŽn cameră se aflau alÈ›i doi indivizi, pe care, fără să fie socotit drept paranoic, Dinsmore îi putea considera cu adevărat duÈ™mani. Primul era Horatio Adams, venerabilul È™ef de catedră, care, fără să fi realizat niciodată un singur lucru notabil, reuÈ™ise să câștige un imens respect pentru numeroasele acÈ›iuni neimportante, însă absolut corecte, duse la bun sfârÈ™it. Celălalt era Carl Muller, ale cărui lucrări asupra Marii Teorii Unificate îl propulsaseră spre Premiul Nobel (probabil) È™i spre rectoratul universității (cu siguranță). Era greu de spus care dintre cele două variante îl scârbea mai mult pe Dinsmore. Rezumând situaÈ›ia, se putea afirma că-l detesta pe Muller. Suplinitorul s-a aÈ™ezat pe un colÈ› al canapelei vechi, alunecoase È™i foarte reci. Cele două fotolii confortabile fuseseră ocupate de ceilalÈ›i. Apoi, Dinsmore a zâmbit. ObiÈ™nuia să o facă în mod frecvent, în ciuda faptului că surâsul nu-i conferea o expresie prietenoasă, ori încântată. DeÈ™i zâmbetul nu deÈ›inea nimic în plus, pe lângă fireasca retragere a colÈ›urilor gurii, el avea în mod invariabil un efect glacial asupra celor din jur. Chipul rotund al bărbatului, părul rar, insă grijuliu pieptănat, buzele cărnoase, toate acestea ar fi transmis jovialitate în momentul zâmbirii, sau ar fi trebuit s-o facă... È™i totuÈ™i, nu se petrecea aÈ™a. Adams s-a foit È™i un aparent rictus de iritare i-a traversat faÈ›a prelungă, tipică locuitorilor din New England. Muller, cu părul său aproape negru È™i ochii absurd de albaÈ™tri, a părut impasibil. ― Știu, domnilor, că vă deranjez, a început Dinsmore. Cu toate acestea, n-am avut încotro. PrezenÈ›a mea aici a fost solicitată de Consiliul de AdministraÈ›ie. Poate că o consideraÈ›i nelalocul ei. Muller, sunt convins că te aÈ™tepÈ›i ca, dintr-o clipă în alta, Consiliul să te înÈ™tiinÈ›eze că ai fost nominalizat pentru funcÈ›ia de rector. Ar fi normal ca renumitul profesor Adams, mentorul È™i ocrotitorul tău, să afle vestea cea mare. TotuÈ™i, de ce oare ar dori Consiliul să-mi rezerve acelaÈ™i privilegiu mie, umilul È™i veÈ™nic învinsul tău rival? Ba chiar suspectez că primul tău act, în calitate de rector, va fi să mă informezi că ar fi în interesul tuturor dacă mi-aÈ™ găsi un post altundeva, întrucât contractul nu-mi va fi reînnoit la sfârÈ™itul actualului an universitar. Poate că este convenabil să mă ai la dispoziÈ›ie chiar în momentul cu pricina, pentru evitarea întârzierilor. Cam crud, dar eficient. PăreÈ›i tulburaÈ›i, amândoi. Poate că greÈ™esc. Poate că nu v-aÈ›i gândit la imediata mea alungare, poate că doreaÈ›i să aÈ™teptaÈ›i până mâine. Atunci să fie oare Consiliul cel care vrea q demitere rapidă È™i m-a convocat în acest scop? Nu contează. ÃŽn ambele variante, voi rămâneÈ›i È™i eu plec. Poate că aÈ™a este corect. Respectatul È™ef al unei catedre de renume, apropiindu-se de amurgul carierei, alături de sclipitorul său protejat, posesorul unor inegalabile deducÈ›ii teoretice È™i tehnici de calcul, sunt mult mai potriviÈ›i cununilor de lauri, pe când eu, lipsit de titluri sau faimă... Acesta fiind adevărul, e amabil din partea voastră că mă lăsaÈ›i să vorbesc fără întreruperi. Am senzaÈ›ia că mesajul pe care-l aÈ™teptăm s-ar putea să mai întârzie câteva minute, poate chiar o oră. Am un soi de presentiment. Până È™i membrilor Consiliului le place să întreÈ›ină suspansul. Acesta este momentul ieÈ™irii lor la rampă, efemera lor clipă de glorie. Și, pentru că tot trebuie să ne omorâm cumva timpul, am chef să vorbesc. ÃŽnaintea execuÈ›iei, condamnaÈ›ilor la moarte li se acordă un ultim prânz sau o ultimă È›igară; mie, în schimb, mi se acordă dreptul de a spune câteva ultime cuvinte. Cred că nu sunteÈ›i obligaÈ›i să mă ascultaÈ›i È™i nici măcar să vă prefaceÈ›i interesaÈ›i. ...MulÈ›umesc. Privirea resemnată, profesore Adams, o voi accepta drept încuviinÈ›are. La fel È™i surâsul vag, să zicem dispreÈ›uitor, al profesorului Muller. Știu că nu mă veÈ›i acuza pentru că doream să fi putut schimba situaÈ›ia. ÃŽn ce fel? lată o întrebare bună. N-aÈ™ fi dorit să-mi transform caracterul È™i personalitatea. Poate că nu sunt dintre cele mai atractive, dar îmi aparÈ›in. N-aÈ™ fi modificat nici eficienÈ›a politicoasă a lui Adams, ori sclipirile lui Muller, fiindcă o asemenea schimbare ar fi dus la dispariÈ›ia lui Adams È™i Muller. I-aÈ™ fi lăsat să rămână aÈ™a cum sunt, È™i totuÈ™i... rezultatele să difere. Dacă ne-am putea întoarce în timp, ce mică schimbare a trecutului ar putea produce o modificare mare È™i dorită a prezentului? lată ce ne trebuie. Călătoria temporală! Aha, asta te-a făcut să reacÈ›ionezi, Muller. Am auzit începutul clar al unui pufnet. Călătoria temporală! Ridicol! Imposibil! Imposibil nu numai pentru că tehnologia actuală este inadecvată scopului, ci È™i într-un sens mai larg, că va fi mereu inadecvată. Călătoria temporală, în scopul întoarcerii în trecut pentru a schimba realitatea, nu este imposibilă doar în momentul de față din considerente tehnologice, ci cu totul imposibilă din punct de vedere teoretic. Curios că tocmai tu gândeÈ™ti aÈ™a, Muller, întrucât teoriile tale, analizele care au adus cele patru forÈ›e, până È™i gravitaÈ›ia, măsurabil de aproape de includerea sub acoperiÈ™ul unei singure serii de ecuaÈ›ii, chiar ele anulează imposibilitatea teoretică a deplasării prin timp. Nu, nu protesta! Stai jos, Muller, È™i relaxează-te. Sunt sigur că, pentru tine, este imposibil. Asta-i valabil pentru majoritatea oamenilor. Poate chiar pentru toÈ›i. DeÈ™i e posibil să existe excepÈ›ii, iar eu pot fi una dintre acestea. De ce tocmai eu? Cine È™tie? Nu pretind că sunt mai inteligent decât vreunul dintre voi, dar ce legătură are cu asta? Vă pot argumenta prin analogie. FiÈ›i atenÈ›i... Cu zeci de mii de ani în urmă, treptat, oamenii, fie ca o reuÈ™ită globală, fie prin intermediul câtorva indivizi excepÈ›ionali, au învățat să comunice între ei. A fost inventat limbajul, iar modulările delicate ale sunetelor au fost investite cu înÈ›elesuri abstracte. Timp de mii de ani, fiecare om obiÈ™nuit a fost capabil de comunicare, totuÈ™i câți dintre ei au izbutit să nareze o poveste la modul superlativ? Shakespeare, Tolstoi, Dickens, Hugo ― un număr neînsemnat, pe lângă toÈ›i cei care au trăit vreodată ― au putut folosi acele sunete modulate pentru a acÈ›iona asupra corzilor sufleteÈ™ti È™i a căuta sublimul. Cu toate acestea, ei au întrebuinÈ›at aceleaÈ™i sunete ca noi toÈ›i. Sunt gata să recunosc: coeficientul de inteligență al lui Muller, să zicem, este mai ridicat decât cel al lui Shakespeare sau al lui Tolstoi. Muller își cunoaÈ™te graiul în care se exprimă, la fel de bine ca oricare scriitor în viață, È™i înÈ›elege la fel de complet simbolurile. TotuÈ™i, el n-a putut asocia cuvintele pentru a obÈ›ine efectul reuÈ™it de Shakespeare. Sunt convins că Muller însuÈ™i n-ar nega nici o clipă acest lucru. Atunci, ce anume i-a ajutat pe Shakespeare È™i Tolstoi să realizeze performanÈ›e pe care Muller, Adams sau eu nu le putem atinge? Nici voi È™i nici eu nu cunoaÈ™tem răspunsul la această întrebare. Ba mai mult, nici ei nu-l cunoÈ™teau. Indiferent cât s-ar fi străduit, Shakespeare n-ar fi putut să explice altcuiva cum să scrie ca el. Nu È™tia cum anume... ci, pur È™i simplu, o făcea. Să ne oprim acum asupra problemei conÈ™tientizării timpului. Din câte ne putem da seama, dintre toate formele de viață, doar oamenii pot pricepe semnificaÈ›ia timpului. Toate celelalte specii trăiesc numai în prezent. Poate că ele au amintiri neclare, poate că au intuiÈ›ii vagi È™i limitate, totuÈ™i este limpede că doar fiinÈ›ele omeneÈ™ti înÈ›eleg cu adevărat trecutul, prezentul È™i viitorul, pot specula asupra înÈ›elesului È™i semnificaÈ›iei lor, sunt capabili să se întrebe asupra curgerii timpului, asupra modului cum acesta ne poartă odată cu el È™i asupra felului cum ar putea fi modificată această curgere. Când s-a întâmplat asta? Cum a apărut conÈ™tiinÈ›a timpului? Cine a fost primul om, sau umanoid, care a priceput dintr-odată felul în care fluviul timpului îl purta din trecutul È™ters spre viitorul nedesluÈ™it È™i s-a întrebat dacă acesta n-ar putea fi zăgăzuit, ori deviat? Fluxul timpului nu este neschimbat. Uneori, el goneÈ™te ― orele lasă impresia^ că dispar în câteva minute -, iar alteori se târâie interminabil. ÃŽn stare de vis, în transă, sub efectul drogurilor, timpul își modifică proprietățile. Ai vrea să spui ceva, Adams? Nu te obosi. Vrei să spui că senzaÈ›iile respective sunt pur psihologice? O È™tiu, dar ce altceva există, pe lângă psihologie? Există un timp fizic? Dacă da, ce este timpul fizic? Desigur, el este orice am alege noi să fie. Noi concepem instrumentele de măsură. Noi interpretăm observaÈ›iile. Noi creăm teoriile È™i apoi le extrapolăm. Pornind de la absolut, noi am schimbat timpul È™i I-am făcut un produs al vitezei luminii, hotărând că simultaneitatea este indefinibilă. Conform teoriei tale, Muller, È™tim că timpul este cu totul subiectiv. Teoretic vorbind, cineva care cunoaÈ™te natura curgerii lui poate, dacă deÈ›ine suficient talent, să se deplaseze în mod independent în sensul curgerii sau împotriva curentului... ori să rămână pe loc. Este analog manierei în care, folosind simbolurile comunicaÈ›iei, cineva, dacă deÈ›ine suficient talent, poate scrie Regele Lear. Dacă deÈ›ine suficient talent... Dar dacă eu aÈ™ fi avut suficient talent? Dacă eu aÈ™ fi putut să fiu Shakespeare al fluxului temporal? HaideÈ›i să fabulăm un pic pe tema asta. Să zicem că mesajul Consiliului de AdministraÈ›ie va sosi dintr-o clipă în alta È™i eu trebuie să-l schimb. Până atunci, însă, permiteÈ›i-mi să-mi continui divagaÈ›ia. Este È™i ea bună la ceva. RecunoaÈ™teÈ›i, nu cred că v-aÈ›i dat seama că au È™i trecut cincisprezece minute de când vorbesc. AÈ™adar, să presupunem... Dacă m-aÈ™ putea folosi de teoria lui Muller È™i m-aÈ™ trezi că dispun de surprinzătoarea capacitate de a o utiliza, aÈ™a cum făcea Homer cu cuvintele, cum aÈ™ utiliza acest talent? M-aÈ™ putea plimba prin trecut, aidoma unei fantome, observând tiparele temporale ale evenimentelor, în scopul ajungerii într-un loc sau altul, ca să fac o modificare. Ah, da, în timpul călătoriei aÈ™ fi în exteriorul fluxului temporal. Corect interpretată, teoria ta, Muller, nu afirmă că, deplasându-te înapoi ori înainte prin timp, trebuie să "înoÈ›i" prin fluxul temporal, lovindu-te de evenimente È™i modificându-le cursul. Teoretic, aÈ™a ceva ar fi cu adevărat imposibil. Bănuiesc că rămâi în exterior, iar talentul se manifestă prin capacitatea de a intra È™i ieÈ™i după voie în, È™i din, flux. Să presupunem, deci, că am intrat È™i am făcut o modificare. Ea va genera o alta... care va genera o alta... Timpul va fi îndrumat pe o nouă cale, ce va căpăta o existență proprie, îndepărtându-se È™i clocotind până ce, în foarte scurt timp... Nu, asta-i o exprimare inadecvată. "în scurt timp, timpul..." Este ca È™i cum ne-am imagina un sistem de referință abstract È™i absolut, similar timpului, pe baza căruia putem măsura timpul nostru... ca È™i cum propriul nostru fundal temporal ar curge față de alt fundal, mai important. Mărturisesc că o asemenea chestie mă depășeÈ™te; totuÈ™i, prefăceÈ›i-vă că mă înÈ›elegeÈ›i. După... o vreme, orice schimbare în evenimentele temporale va modifica totul într-un chip de nerecunoscut. Dar eu n-aÈ™ dori aÈ™a ceva. V-am spus din capul locului, nu doresc să încetez de a fi eu. Chiar dacă aÈ™ crea în locul meu un individ mai inteligent, mai sensibil È™i mai încununat de succes, acela nu ar fi eu. N-aÈ™ dori nici să te schimb pe tine, Muller, ori pe tine, Adams. Am zis deja È™i lucrul ăsta. N-aÈ™ dori să triumf în faÈ›a unui Muller mai puÈ›in ingenios È™i spectaculos de inteligent, sau a unui Adams mai puÈ›in abil în realizarea unei impozante structuri de respect. AÈ™ dori să triumf asupra voastră aÈ™a cum sunteÈ›i, nu asupra unor fiinÈ›e inferioare. Da, aÈ™a-i, recunosc, doresc triumful. ... Haide, haide. V-aÈ›i foit de parcă aÈ™ fi spus ceva înjositor. Vă este atât de străină senzaÈ›ia triumfului? SunteÈ›i atât de îndepărtaÈ›i de omenesc încât nu căutaÈ›i onoarea, victoriile, gloria È™i recompensele? Ar trebui să presupun că respectabilul profesor Adams nu doreÈ™te să deÈ›ină lunga listă a lucrărilor publicate, impresionantul È™irag de diplome de onoare, numeroasele medalii È™i plachete, funcÈ›ia de È™ef al uneia dintre cele mai prestigioase catedre de fizică din lume? Sau te-ai mulÈ›umi să ai toate astea, Adams, chiar dacă nimeni n-ar È™ti de ele, dacă existenÈ›a lor ar fi È™tearsă din documentele È™i istoriile oficiale, dacă ar rămâne doar un secret intre tine È™i Atotputernic? Ce întrebare prostească! în nici un caz, n-o să-È›i cer un răspuns, când È™tim cu toÈ›ii care ar fi el. De asemenea, nu este necesar să reiau aceiaÈ™i gen de întrebări privind potenÈ›ialul Premiu Nobel al lui Muller, sau funcÈ›ia de rector a universității. Considerând, aÈ™adar, că nu doriÈ›i doar lucrurile acestea în sine, fără ca oamenii să È™tie că voi le deÈ›ineÈ›i, ce vreÈ›i voi amândoi? Evident, triumful! DoriÈ›i triumful asupra concurenÈ›ei privită drept o categorie abstractă, triumful în faÈ›a semenilor voÈ™tri, oamenii. DoriÈ›i să faceÈ›i ceva ce alÈ›ii nu pot, È™i mai doriÈ›i ca ei să È™tie că aÈ›i făcut ceva ce lor nu le stă în putință È™i, în consecință, să vă privească nevolnici, invidiindu-vă È™i străduindu-se să vă admire. Să fiu eu mai nobil decât voi? De ce? Mai bine să obÈ›in privilegiul de a dori ceea ce vă doriÈ›i voi, de a aspira la triumful după care aÈ›i aspirat. De ce n-aÈ™ dori eu respectul îndelungat, gloria, funcÈ›iile înalte ce vă aÈ™teaptă pe voi? De ce nu v-aÈ™ lua locul? De ce nu vi I-aÈ™ înhăța chiar în clipa când trebuie să-l obÈ›ineÈ›i? N-ar fi mai ruÈ™inos din parte-mi să mă bucur de asemenea lucruri, decât ar fi fost pentru voi. Da, numai că voi le meritaÈ›i, pe când eu nu. Asta-i esenÈ›a. Dar dacă aÈ™ putea aranja curgerea È™i conÈ›inutul timpului, astfel încât eu să merit totul, È™i voi nu? ImaginaÈ›i-vă! Eu aÈ™ rămâne eu, voi aÈ›i rămâne voi. N-aÈ›i fi cu nimic mai prejos, nici eu n-aÈ™ fi cu nimic mai prejos ― aceasta fiind condiÈ›ia stabilită de mine, ca nici unul să nu se modifice -È™i, cu toate acestea, eu aÈ™ merita totul, iar voi nimic. Cu alte cuvinte, doresc să vă înving aÈ™a cum sunteÈ›i, nu sub forma unor Substituente inferioare. Dintr-un punct de vedere, ar fi un tribut adus vouă, nu? îmi dau seama, judecând după chipurile voastre, că aÈ™a gândiÈ›i. Presupun că amândoi simÈ›iÈ›i un fel de mândrie dispreÈ›uitoare. La urma urmelor, nu-i puÈ›in lucru să fii criteriul după care se .măsoară victoriile. Vă încântă să câștigaÈ›i meritele după care tânjesc ― mai cu seamă dacă aspiraÈ›ia mea nu va fi satisfăcută. Nu vă învinuiesc pentru asta. ÃŽn locul vostru, aÈ™ simÈ›i la fel. TotuÈ™i, aspiraÈ›ia trebuie să rămână nesatisfăcută? GândiÈ›i-vă puÈ›in... Să presupunem că m-aÈ™ întoarce în timp, să zicem cu douăzeci È™i cinci de ani. O cifră frumoasă: un sfert rotund de veac. Adams, tu ai fi avut patruzeci de ani. De-abia ai fi sosit aici, ca profesor cu normă întreagă, din laboratorul tău de la Institutul Case. LucraseÈ™i în diamagnetism, deÈ™i eforturile tale nepublicate de a scoate ceva din hipocromitul de bismut constituiseră un eÈ™ec destul de penibil. Pentru numele lui Dumnezeu, Adams, nu fi atât de surprins! Crezi că nu-È›i cunosc activitatea profesională în cele mai mici amănunte? Cât despre tine, Muller, ai fi avut douăzeci È™i È™ase de ani È™i te-ai fi pregătit să-È›i predai teza de doctorat asupra relativității generalizate, un subiect fascinant la acea vreme, deÈ™i mult mai puÈ›in satisfăcător, privind retrospectiv. După cum È™tii acum, corect interpretată, ipoteza ta ar fi anticipat majoritatea concluziilor ulterioare ale lui Hawking. Pe atunci, însă, nu o interpretaseÈ™i corect È™i ai reuÈ™it cu succes să ascunzi acest amănunt. Mă tem, Muller, că nu eÈ™ti priceput la extrapolări. N-ai izbutit să scoÈ›i lucrurile cele mai bune din teza de doctorat È™i n-ai interpretat corect nici Teoria Unificării ForÈ›elor. Poate că asta nu constituie nici o ruÈ™ine. La urma urmelor, neputinÈ›a interpretării corecte nu reprezintă ceva anormal. Nu toÈ›i putem avea capacitatea respectivă, È™i este posibil ca talentul de extrapolare a consecinÈ›elor să nu apară în aceeaÈ™i minte care îl deÈ›ine pe cel de teoretizare. Eu îl am pe primul, dar nu pe al doilea, aÈ™a încât de ce, în cazul tău, n-ar fi valabilă reciproca? Dacă È›i-ai fi putut crea ipotezele tale extraordinare, Muller, lăsându-mă pe mine să deduc concluziile la fel de extraordinare... Ce echipă am fi putut alcătui noi doi... ÃŽnsă tu nu m-ai dorit. Nu mă plâng, fiindcă nici eu nu te-am dorit. Oricum, toate astea sunt fleacuri. Nu È›i-aÈ™ fi putut face nici un rău, Adams, ridiculizându-te pentru experienÈ›ele prosteÈ™ti cu sărurile de bismut. ÃŽn cele din urmă, ai reuÈ™it, cu destulă dificultate, să-È›i dai seama de greÈ™eli, înainte de a le etala în paginile unei reviste de specialitate. Și nici n-aÈ™ fi putut eclipsa soarele ce se revarsă peste tine, Muller, insistând asupra eÈ™ecului de a deduce ceea ce putea fi dedus din teoriile tale. Ideile conÈ›ineau aÈ™a de multe posibilități, că nici chiar tu nu erai atât de scânteietor încât să le extragi pe toate. TotuÈ™i, dacă asta nu dădea rezultate, ce anume ar fi făcut-o? Cum se puteau schimba evenimentele în mod corespunzător? Din fericire, aÈ™ fi putut studia situaÈ›ia timp de... mă rog, ceva ce conÈ™tiinÈ›a mea ar fi interpretat drept ani, fără să existe o trecere a timpului fizic È™i, astfel, fără îmbătrânire. Procesele gândirii mele ar fi continuat, dar nu È™i cele fizice, ale metabolismului. ZâmbiÈ›i iarăși. Nu, nu È™tiu cum ar fi posibil. Desigur, È™i procesele noastre de gândire fac parte din transformările metabolice. Pot doar presupune că, în afara fluxului temporal, procesele de gândire n-au acelaÈ™i înÈ›eles fizic, ci un altul, echivalent. Iar dacă aÈ™ fi studiat un moment anume al timpului È™i aÈ™ fi căutat o schimbare care să obÈ›ină ceea ce doream, cum ar fi trebuit să procedez? Puteam oare face schimbarea, puteam avansa în timp, studia consecinÈ›ele È™i, dacă nu-mi conveneau, să revin, să anulez schimbarea È™i să încerc alta? Dacă experimentam de cincizeci de ori, de o mie de ori, reuÈ™eam oare să găsesc schimbarea cuvenită? Numărul modificărilor, fiecare cu consecinÈ›ele ei multiple, depășeÈ™te calculul sau înÈ›elegerea. Cum puteam descoperi varianta dorită? TotuÈ™i, am izbutit s-o fac, È™i nu vă pot spune cum am învățat, ori ce am făcut după ce am învățat. Ar fi prea greu. GândiÈ›i-vă la toate lucrurile pe care le deprindem. Stăm în picioare, umblăm, alergăm, sărim È™i facem tot soiul de miÈ™cări, deÈ™i ne găsim într-o stare de permanent dezechilibru. Rămânem în poziÈ›ie verticală numai pentru că muÈ™chii puternici ai trunchiului È™i picioarelor se contractă È™i relaxează în permanență, aidoma unui jongler de la circ care balansează o prăjină pe vârful nasului. Din punct de vedere fizic, este dificil. De aceea, statul în picioare ne oboseÈ™te È™i, după o vreme, suntem fericiÈ›i că ne putem aÈ™eza. De aceea, poziÈ›ia de drepÈ›i, menÈ›inută pentru o exagerat de lungă perioadă, va duce la colaps. Și totuÈ™i, cu excepÈ›ia cazurilor când împingem situaÈ›ia la extrem, o facem perfect, fără ca măcar să ne dăm seama. Putem sta în picioare, merge, alerga, sări, porni È™i opri cât este ziua de lungă, fără să cădem ori fără măcar să ne pierdem în mod serios echilibrul. Ei bine, atunci cum să descriu modul în care fac ceva, pentru ca să-l execute È™i altă persoană ce nu l-a încercat niciodată? Nu pot. Un alt exemplu. Putem vorbi. Destindem È™i contractăm muÈ™chii limbii, buzelor, obrajilor È™i cerului gurii, executând o serie de modificări rapide È™i aritmice ce produc exact modularea dorită a sunetului. A fost destul de greu să învățăm în copilărie, însă odată depășită această fază, putem rosti zeci de cuvinte pe minut, fără cel mai mic efort conÈ™tient. Ei bine, cum o facem? Ce modificări producem ca să spunem: "Cum o facem?" încercaÈ›i să descrieÈ›i modificările respective cuiva care n-a vorbit niciodată, pentru ca È™i el scoată sunetele cu pricina! Nu se poate. ÃŽnsă noi putem. Și fără efort. Având destul timp... nu È™tiu nici măcar cum anume să descriu trecerea la care mă refer. Nu era timp... să-i spunem "durată". Având destulă durată fără trecerea timpului, am învățat cum să modelez realitatea după dorință. AcÈ›iunea în sine aducea cu bolboroselile unui prunc, insă unul care învață treptat să aleagă È™i să distingă sunete pentru a construi cuvinte. Am învățat să aleg. Desigur, a fost riscant. ÃŽn procesul învățării, puteam declanÈ™a ceva ireversibil... sau ceva pentru a cărui revenire la starea iniÈ›ială ar fi fost necesare modificări subtile, ce mă depășeau. N-am făcut nimic din toate astea. Poate că acesta a fost norocul cel mai mare. Și a ajuns să-mi placă. Semăna cu realizarea unui tablou, ori a unei sculpturi. Era, însă, mai mult decât atât: constituia croirea unei noi realități. ...O nouă realitate, identică cu a noastră în câteva puncte-cheie. Eu am rămas exact ceea ce sunt, Adams a rămas eternul Adams, iar Muller ― esenÈ›ialul Muller. Universitatea nu s-a modificat, È™tiinÈ›a este aceeaÈ™i. Ei bine, È™i atunci nu s-a schimbat nimic? ...Văd, însă, că vă plictisesc. AÈ›i început să nu-mi mai credeÈ›i' spusele È™i, dacă-mi dau bine seama, încercaÈ›i un dispreÈ› față de afirmaÈ›iile mele. Se pare că, în entuziasmul meu, am început să vorbesc ca È™i cum călătoria temporală ar fi reală, iar eu aÈ™ fi făcut într-adevăr ceea ce mi-ar fi plăcut să fac. ScuzaÈ›i-mă. S-o considerăm ceva imaginar, o fantezie, aÈ™ zice, despre ceea ce aÈ™ fi putut face dacă ar fi existat posibilitatea călătoriei temporale È™i dacă aÈ™ fi avut cu adevărat talentul necesar pentru ea. ÃŽn acest caz, în imaginaÈ›ia mea, nu s-ar fi modificat nimic? Trebuie să fi existat niÈ™te schimbări: una care I-ar fi lăsat pe Adams exact aÈ™a cum este, È™i totuÈ™i nepotrivit pentru funcÈ›ia de È™ef de catedră, alta care I-ar fi păstrat pe Muller în parametri normali, lipsindu-l, totuÈ™i, de orice posibilitate de a deveni rector È™i de a primi Premiul Nobel. Iar eu aÈ™ fi rămas tot eu, muncind din greu È™i deloc simpatizat, incapabil să creez... dar posedând calitățile care m-ar fi adus în funcÈ›ia de rector. Nu putea fi vorba de ceva È™tiinÈ›ific; trebuia să fie ceva exterior È™tiinÈ›ei, ceva degradant È™i sordid, care v-ar fi descalificat pe voi, niÈ™te gentlemani perfecÈ›i... HaideÈ›i... Nu merit privirile acestea de dispreÈ› amestecat cu automulÈ›umire îngâmfată. Să înÈ›eleg, aÈ™adar, că nu puteÈ›i face nimic degradant È™i sordid? Cum puteÈ›i fi siguri? Chiar nici unul dintre voi, în anumite circumstanÈ›e, n-ar aluneca în... să-i spunem păcat? Care dintre noi n-ar păcătui, dacă ispita ar fi cea cuvenită? Cine dintre noi este fără de prihană? GândiÈ›i-vă, gândiÈ›i-vă... SunteÈ›i siguri că sufletele vă sunt pure? N-aÈ›i făcut nici un rău, nicicând? N-aÈ›i fost niciodată măcar pe punctul de a cădea în ispită? Și dacă aÈ›i scăpat, n-a fost o salvare prilejuită mai degrabă de o întâmplare norocoasă decât de propria virtute? Iar dacă cineva v-ar fi studiat cu atenÈ›ie toate acÈ›iunile, notând momentele norocoase ce v-au apărat, È™i ar fi anulat doar unul dintre acestea, atunci nu înseamnă ca aÈ›i fi păcătuit? BineînÈ›eles, dacă aÈ›i fi dus în mod public o viață ticăloasă È™i plină de vicii, astfel încât oamenii să se ferească de voi, dezgustaÈ›i È™i dispreÈ›uitori, n-aÈ›i fi putut ajunge la actualele poziÈ›ii respectate. V-aÈ›i fi prăbuÈ™it de mult, iar eu n-ar fi trebuit să pășesc peste trupurile voastre căzute în dizgraÈ›ie, fiindcă n-aÈ›i mai fi fost aici pentru a-mi servi ca trepte. VedeÈ›i cât de complex este totul? Și, simultan, cu atât mai incitant. Dacă aÈ™ fi fost capabil să mă întorc în timp È™i să constat că soluÈ›ia nu era deloc complicată, că dintr-o singură lovitură îmi puteam atinge È›elul, aÈ™ fi fost probabil încântat, È™i totuÈ™i mi-ar fi lipsit mult excitarea intelectuală. Dacă am juca È™ah È™i aÈ™ câștiga prin matul prostului, din trei mutări, ar fi o victorie mai penibilă decât o înfrângere. AÈ™ juca împotriva unui adversar nedemn È™i în felul acesta m-aÈ™ discredita. Nu. Victoria care merită osteneală este cea obÈ›inută lent È™i prin strădanie, de la un adversar care È›i se împotriveÈ™te din răsputeri, este o victorie ce părea imposibilă iniÈ›ial, la fel de istovitoare, schingiuitoare È™i storcătoare de energii ca È™i cea mai teribilă înfrângere, dar care diferă de aceasta prin faptul că, în vreme ce gâfâi È™i icneÈ™ti epuizat, È›ii în mână drapelul învingătorului, trofeul. Durata pe care am petrecut-o operând cu cel mai refractar dintre toate materialele, realitatea, s-a caracterizat prin dificultatea impusă chiar de mine. Insistasem cu încăpățânare nu numai să-mi ating È›elul, ci să-l ating în modul în care doream, respingând orice element care nu era exact aÈ™a cum voiam. O reuÈ™ită indirectă o consideram un eÈ™ec, o lovitură în alt loc decât cel intenÈ›ionat nu exista pentru mine. Pe È›inta mea exista un punct central, È™i nimic altceva. Și chiar dacă învingeam, ar fi fost o victorie atât de subtilă, încât nu v-aÈ›i fi dat seama că am câștigat până ce nu v-aÈ™ fi explicat totul în amănunt. Până în clipa finală, n-aÈ›i fi È™tiut că vieÈ›ile v-au fost răsucite intr-o direcÈ›ie nefastă. De aceea... Dar staÈ›i! Am uitat ceva. M-a absorbit într-atât prezentarea intenÈ›iei mele de a păstra neschimbate È™tiinÈ›a, Universitatea È™i pe noi înÈ™ine, încât n-am explicat că, într-adevăr, puteau fi modificate È™i alte lucruri. Urmau să se petreacă transformări în domeniul social, politic È™i economic, precum È™i în domeniul relaÈ›iilor internaÈ›ionale. La urma urmelor, cui i-ar fi păsat de asemenea detalii? Nouă în nici un caz. Acesta este miracolul È™tiinÈ›ei È™i al savanÈ›ilor, nu credeÈ›i? Ce ne pasă cine câștigă alegerile în dragile noastre State Unite, ce s-a votat la O.N.U., dacă la Bursă au coborât cotaÈ›iile ori dacă nesfârÈ™itul vals al naÈ›iunilor a cotit într-o parte sau într-alta? Atâta vreme cât È™tiinÈ›a există, cât legile naturii se menÈ›in, iar activitatea noastră continuă, fundalul pe care o desfășurăm nu constituie decât un joc de lumini È™i umbre lipsit de înÈ›eles. Poate că tu nu recunoÈ™ti asta în mod deschis, Muller. Știu bine că, la vremea ta, te-ai considerat membru activ al societății, declarându-È›i în mod public opiniile în legătură cu un subiect sau altul. ÃŽntr-o măsură ceva mai mică, È™i tu ai procedat la fel, Adams. Amândoi v-aÈ›i entuziasmat în faÈ›a unor viziuni legate de omenire, Pământ È™i alte probleme abstracte. Nu È™tiu, însă, câte dintre afirmaÈ›iile voastre n-au reprezentat decât o simplă modalitate de autoliniÈ™tire a conÈ™tiinÈ›ei, fiindcă, de fapt, în adâncul sufletelor, nu vă păsa, dacă puteaÈ›i sta liniÈ™tiÈ›i, dedicându-vă preocupărilor È™tiinÈ›ifice. Asta este una dintre marile diferenÈ›e existente între noi. Mie nu-mi pasă ce se întâmplă cu omenirea, atâta vreme cât îmi pot vedea de fizica mea. O recunosc în mod deschis ― toată lumea mă consideră cinic È™i fără inimă. ÃŽn secret, nici vouă nu vă pasă. Cinismului È™i indiferenÈ›ei mele, voi le adăugaÈ›i ipocrizia, care vă maschează, deocamdată, păcatele, dar care le amplifică, atunci când sunt descoperite. Nu, nul Nu clătinaÈ›i din capete. Examinându-vă vieÈ›ile, am aflat tot atâtea cât cunoaÈ™teÈ›i voi înÈ™ivă, ba chiar mai multe, întrucât eu vă disting limpede micile păcate, pe când voi le ascundeÈ›i de propriile conÈ™tiinÈ›e. Poate că ăsta-i lucrul cel mai amuzant în legătură cu ipocrizia: odată ce a aderat cu hotărâre la ea, ipocritul însuÈ™i îi devine victimă. Ba mai mult, el este principala victimă, deoarece, în majoritatea cazurilor, atunci când e demascat în faÈ›a lumii, ipocritul continuă să pară, cu destulă onestitate, un sfânt în proprii-i ochi. Nu spun toate acestea pentru a vă denigra. Caut să vă explic că, dacă am considerat necesar să modific lumea, pentru a ne păstra pe noi neschimbaÈ›i, cu deosebirea plasării mele intr-o poziÈ›ie superioară, acest lucru nu avea să vă afecteze, de fapt. ...Mă refer la transformările din lume. Nu v-ar păsa dacă republicanii ar fi la putere în locul democraÈ›ilor, ori invers. Nu v-ar păsa dacă feminismul ar reprezenta miÈ™carea conducătoare, iar sporturile profesioniste ar cunoaÈ™te un declin. Nu v-ar păsa de existenÈ›a unei anumite mode în vestimentaÈ›ie, mobilier, muzică ori film. Cu ce v-ar afecta vreuna dintre astea? Cu nimic. Mai exact, cu mai puÈ›in decât nimic pentru că, dacă lumea s-ar fi schimbat, ar fi existat o nouă realitate. Adevărata realitate, în privinÈ›a locuitorilor acelei lumi, singura realitate, cea din manualele de istorie, realitatea care a devenit reală de douăzeci È™i cinci de ani încoace. Dacă m-aÈ›i crede, dacă v-aÈ›i gândi că ceea ce povestesc este mai mult decât o simplă fantezie, aÈ›i fi la fel de neajutoraÈ›i. V-aÈ›i putea duce oare la autorități È™i să le spuneÈ›i: "Nu aÈ™a trebuie să fie lucrurile. Realitatea a fost modificată de un ticălos"? Ce ar dovedi asta, în afara faptului că sunteÈ›i nebuni? Cine ar putea crede că realitatea nu este realitate, când textura È™i modelele ei au fost È›esute în ultimii douăzeci È™i cinci de ani în detaliile cele mai fine È™i când fiecare își aminteÈ™te că a trăit-o chiar în vreme ce se derula? Dar voi nu mă credeÈ›i. Nu cutezaÈ›i să credeÈ›i că nu fac doar simple speculaÈ›ii legate de întoarcerea în trecut, de studierea vieÈ›ilor voastre È™i de strădania creării unei noi realități în care noi am rămas aceiaÈ™i, dar, vai!, lumea este modificată. Am făcut-o, am făcut toate astea. Și eu singur îmi amintesc ambele realități, pentru că am fost în exteriorul timpului atunci când s-a realizat schimbarea È™i pentru că eu am produs-o. Tot nu mă credeÈ›i! Nu aveÈ›i curajul să mă credeÈ›i, întrucât, dacă aÈ›i face-o, aÈ›i crede că voi înÈ™ivă aÈ›i înnebunit. Puteam eu să fi modificat această lume familiară a anului 1982? Imposibil! Și dacă am făcut-o, cum fusese lumea înainte de a interveni asupra ei? O să vă spun ― haotică! Abundând în libertăți excesive! Oamenii ajunseseră ei înÈ™iÈ™i legi! Dintr-un punct de vedere, sunt mulÈ›umit că am schimbat-o. Acum avem în È›ară un guvern adevărat. Conducătorii noÈ™tri È™i-au făurit o viziune clară asupra viitorului È™i È™tiu cum să o pună în aplicare. Perfect! Dar, domnilor, în lumea aceea care a fost, în acea veche realitate pe care nimeni nu o poate È™ti ori concepe, voi doi eraÈ›i legi în sine È™i luptaÈ›i pentru libertate È™i anarhie. ÃŽn vechea realitate, asta nu reprezenta un delict. Dimpotrivă, mulÈ›i o considerau o atitudine admirabilă. ÃŽn noua lume, v-am lăsat aÈ™a cum eraÈ›i, nu v-am schimbat. AÈ›i rămas luptători pentru libertate È™i anarhie, dar asta constituie un delict în realitatea prezentă ― unica realitate ce vă este cunoscută. M-am asigurat că v-aÈ›i putut ascunde faptele. Nimeni nu vă cunoÈ™tea delictele È™i aÈ›i putut avansa până în poziÈ›iile actuale. Eu, însă, È™tiam unde se află dovezile È™i cum puteau fi descoperite, iar la momentul oportun le-am dat în vileag. Acum mi se pare că zăresc pentru prima dată pe feÈ›ele voastre expresii care nu mai reflectă o toleranță resemnată, dispreÈ›, amuzament ori iritare. ÃŽntrevăd semne de teamă? Vă amintiÈ›i despre ce am vorbit? GândiÈ›i-vă! GândiÈ›i-vă! Cine au fost membri ai Ligii Libertăților ConstituÈ›ionale? Cine a ajutat la distribuirea Manifestului Liberei Gândiri? Unii oameni au considerat această acÈ›iune ca fiind curajoasă È™i demnă. MiÈ™carea clandestină v-a aplaudat acÈ›iunile. ...HaideÈ›i, haideÈ›i, È™tiÈ›i la ce mă refer prin "miÈ™carea clandestină". Desigur, nu mai sunteÈ›i membri activi ai ei. FuncÈ›iile sunt prea importante pentru voi È™i aÈ›i avea prea mult de pierdut. DeÈ›ineÈ›i poziÈ›ii È™i putere, È™i nu intenÈ›ionaÈ›i să vă opriÈ›i aici. De ce să le riscaÈ›i pentru ceva ce oamenii nu-È™i doresc? AveÈ›i însemnele voastre È™i vă număraÈ›i printre cucernici. ÃŽnsă însemnele mele sunt superioare, iar eu sunt mai evlavios, fiindcă n-am comis nici unul dintre delictele voastre. ÃŽn plus, domnilor, sunt creditat cu denunÈ›area voastră. Un act ruÈ™inos? Scandalos? CâtuÈ™i de puÈ›in. Voi fi recompensat. Am fost îngrozit de ipocrizia colegilor mei, dezgustat È™i îngreÈ›oÈ™at de trecutul lor subversiv, îngrijorat de ceea ce ar putea plănui acum împotriva celei mai bune, nobile È™i pioase societăți existente vreodată pe Pământ. Ca atare, am adus totul la cunoÈ™tinÈ›a acelor oameni decenÈ›i care ajută la călăuzirea civilizaÈ›iei spre adevărata austeritate a gândirii È™i umilință a spiritului. Ei se vor lupta cu răul din voi pentru a vă salva sufletele È™i a vă transforma în adevărate vlăstare ale Spiritului. ÃŽmi închipui că trupurile voastre vor avea de suferit în decursul acestui proces, dar ce contează? Va fi un preÈ› neînsemnat, pe lângă uriaÈ™ul È™i eternul bine pe care vi-l vor aduce. Iar eu voi fi răsplătit pentru că am făcut ca totul să devină posibil. Bănuiesc că acum sunteÈ›i cu adevărat speriaÈ›i, domnilor, fiindcă mesajul pe care-l aÈ™teptam cu toÈ›ii se apropie È™i aÈ›i priceput de ce anume am fost solicitat să rămân aici, cu voi. Postul de rector îmi aparÈ›ine, iar interpretarea mea asupra teoriei Muller, combinată cu dizgraÈ›ia lui Muller, va ajunge în manuale sub numele de teoria Dinsmore È™i s-ar putea să-mi aducă Premiul Nobel. ÃŽn privinÈ›a voastră... Dincolo de ușă, s-a auzit răpăitul cadenÈ›at al unor paÈ™i È™i un strigăt răsunător: ― Stai! UÈ™a s-a deschis violent. ÃŽn încăpere a pătruns un bărbat ale cărui veÈ™minte de un gri sobru, înfrumuseÈ›ate doar de un guler alb, lat, o pălărie înaltă cu cataramă È™i o cruce mare din bronz, îl desemnau drept căpitan în temuta Legiune Puritană. ― Horatio Adams, a rostit el cu o voce nazală, te arestez în numele Domnului È™i al CongregaÈ›iei pentru crimele de vrăjitorie È™i demonologie! Carl Muller, te arestez în numele Domnului È™i al CongregaÈ›iei pentru crimele de vrăjitorie È™i demonologie! Mâna sa a făcut un gest scurt È™i rapid. Doi legionari s-au desprins dintre ceilalÈ›i, s-au apropiat de fizicienii care rămăseseră încremeniÈ›i de groază în scaunele lor, i-au smucit în picioare, le-au pus cătuÈ™e È™i, după o plecăciune de umilință înaintea simbolurilor sacre, au smuls crucile micuÈ›e ce le însemnau gulerele. Căpitanul s-a întors către Dinsmore: ― Al dumneavoastră în sfinÈ›enie, domnule. Mi s-a cerut să vă transmit această înÈ™tiinÈ›are din partea Consiliului de AdministraÈ›ie. ― Al dumneavoastră în sfinÈ›enie, căpitane, a replicat grav Dinsmore, pipăindu-È™i propriile însemne. Sunt fericit să primesc cuvintele acelor oameni sfinÈ›i. Știa ce cuprindea înÈ™tiinÈ›area. Ca nou rector al Universității, avea posibilitatea, dacă dorea, de a uÈ™ura pedeapsa celor doi. Oricum, triumful său avea să fie enorm. ...Numai dacă s-ar fi aflat în siguranță. ...Căci nu trebuia să uite că, în mâna Majorității Morale, nimeni nu era, niciodată, cu adevărat în siguranță. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy