agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2009-07-13 | [This text should be read in romana] |
Am primit, de puțin timp, o carte interesantă și utilă. Este scrisă de Florin Grigoriu și se intitulează "366 lecții de haiku". A apărut în acest an la Editura Amurg sentimental.
Cartea are un format sobru. Pe coperta I este un „Peisaj”de Iulia Grigoriu, iar pe coperta a IV-a este o „Moară de vânt”, fotografie realizată de autor și un haiku de Maria Adam. Prefața cărții e semnată de Maria Adam. Primul capitol se intitulează "Lecții de haiku". Sunt numerotate și exemplificate 366 de lecții. Voi cita câteva dintre ele. „ 15. Haiku-ul nu este cugetare, sentință, ci doar desenul în cuvinte al unei clipe Pe întuneric mai grea-i singurătatea – nici măcar umbra Mioara Gheorghe" "28. Haiku-ul trebuie să surprindă cititorul, să-l facă părtaș la o revelație Foc stins Prin fum Cocorii Valentin Busuioc (revista Haiku, nr. 23-24, 2003)" "29. «Spiritul haiku» este important în această poezie, nu neapărat 5-7-5 silabe alt lac alte broaște – ce de zgomote! Manuela Miga ( revista Orfeu, nr. 11-12, 2000)" "30. Comparațiile, epitetele, metaforele sunt omenești. Haiku-ul, care este o poezie a naturii, prin excelență, nu le folosește Fereastra deschisă – pe cântarul din baie frunze galbene Ana Ruse (revista Orfeu, nr. 11-12, 2000)" "35. Haiku-ul fixează liric ce-i mic și subtil după ploaia de mai melci în pelerinaj – după curcubeu Vasile Fluturel" "61. Omul este parte integrantă a naturii. Aceasta afirmă, sugerează, transmite subtil haiku-ul. Vuietul mării – înfiorată mă întorc spre fata cu flaut Laura Văceanu (Memoria clipei, Editura Ambasador, colecția Orfeu, Tg. Mureș)" "68. Haiku-ul nu trebuie să fie absurd În ploaia de vară sub teiul din deal două siluete Maria Tirenescu (din revista Examene)" "69. Grațiozitatea, diafanul caracterizează haiku-ul Fiecare picătură pleacă din țurțure cu lumina lunii Ion Codrescu" "70. Nu gândirea deșteaptă, ingenioasă, ci surprinderea clipei dă strălucirea haiku-ului. Sfârșitul verii – castelele de nisip abandonate pe plajă Ioan Găbudean (Castelele de nisip, Editura Ambasador, colecția Orfeu, Tg. Mureș, 1998)" "71. Haiku-ul este scris la timpul prezent. Sabia unei frunze despicând aerul Romulus Bucur (revista Haiku, nr. 13, 1996)" "77. Haiku-ul adevărat se încheie cu un substantiv. Prispa veche – crai nou prin vița de vie Ecaterina Dărăban (Vânzătorul de amintiri, colecția Orfeu, 2000)" "78. În haiku se evită scrierea de verbe și de adverbe Vânt de toamnă – lângă taraba de cărți un câine de strajă Radu Patrichi (Bucuria ploii, Ed. Ambasador, colecția Orfeu, tg. Mureș, 1999)" "85. Nu zgomotul citadin, ci retragerea în natură, sărăcia sau bogăția nu există ca atare în natură, ci doar existența în armonii subtile Toată-nflorită rochița rândunicii – peste mărăcini Emilia Dumitrescu (Alunecâd în timp, Editura Haiku, 1996)" "86. În haiku e bine a prezenta întâi peisajul larg, apoi amănuntul, relevanța Pe ger năpraznic primește primul sărut. Bujori în obraji. Cornelia Atanasiu (De sub tăceri, Editura Vasile Cârlova, București, 1999)" "87. În haiku se folosesc toate semnele de punctuație. Sunt haijini care nu le folosesc Poeții clasici – Pe vremea lor nămeții până la streșini Șerban Codrin (revista Albatros, vol X, 2000-2001, Constanța)" "103. Prospețimea imaginii, iată un alt principiu al poticii haiku-ului. Caraiman – crucea din vârf spintecă norii Dumitru Ene-Zărnești (Cocorul de pază, Editura Lada-Muntenia, Constanța, 2000)" "115. Forța haiku-ului este în aceea ce nu spune, prin absența lucrurilor trăiește, descriind «cruditatea» lor Cad peste Grivei petale de cais. A deschis un ochi Ștefan Teodoru (Întâlnire în amurg, Editura Haiku, 1994)" "127. Haiku-ul este un poem scurt. Cel mai adesea are 17 silabe. El întrunește în jurul său autori, reviste, școli poetice, colocvii, pasiuni, dragoste, viață. Casă de vânzare – zarzărul înflorește ca niciodată Ion Codrescu" "140. Haiku-ul este un poem scurt, ce se citește repede, dar te pune pe gânduri Pragul ușii doar umbra mea reușește să-l treacă George Bădărău (revista Haiku, nr. 15, 1996)" "144. Nu denaturați, nu schimbați, nu pierdeți puritatea inspirației originale, spontaneitatea! Copiii ( și cei din noi) scriu cele mai frumoase haiku-uri vânt de iarnă – pescărușii se înalță odată cu valul Dan Doman (Pescărușii se înalță odată cu valul, Editura Ambasador, 2000)" "153. Sugestia golului, a tăcerii – iată o caracteristică estetică a haiku-ului Vin valuri vuind Dar nici o corabie, nici un pescăruș. Vasile Moldovan" "193. Haiku-ul este o poezie picturală furtună cu tunete – de sub cloșcă apare capul unui pui Ion Codrescu (Oaspete străin, Editura Ex Ponto, Constanța, 1999)" "221. Secvența haiku este un grupaj de haiku-uri pe aceeași temă, variațiuni reflectând stări, momente, peisaje diferite Mântuitorul – chiciura înfășurându-I trupul pe cruce Salcie pe mal – rugăciune în zorii de primăvară Șerban Codrin (In perpetua lucet în Amurg sentimental, aug. 1996, apoi în volumul antologic)" Alte „lecții” se referă la rolul cuvintelor sezonale, la revistele de haiku apărute la noi în țară, la traduceri și la haijinii români cu rezultate remarcabile. Se fac referiri și la tanka, dar și la poemul într-un vers. Sunt abordate teme ca: pisica în haiku, frunza în haiku, melci la plimbare, greieriada, fluturii, stolul de berze, râme și furnici, poeme cu arici, taina haiku-ului. "La meditator" este al doilea capitol. Aici, autorul se referă la site-ul ROMANIAN KUKAI și la concursul organizat aici. Plecând de la etapa în care s-a cerut concurenților să scrie un haiku folosind sintagma „luna de gheață”, autorul analizează poemele din concurs și are prilejul să lege aceste explicații de opera altor poeți despre care afirmă că au scris în spirit haiku. În "Meditație numărul 2", capitolul următor al cărții, poetul Florin Grigoriu se referă la una dintre etapele de concurs de senryu. Capitolul "Meditații/lecțiile 3-5" conțin informații despre activitățile la care participă poeții români care scriu haiku: simpozioane, colocvii, publicări de reviste, congrese etc. "Pe malul mării, al XIV-lea Colocviu Național de Haiku" este capitolul care prezintă cu lux de amănunte programul colocviului, rezultatele, dezbaterile, lansările de carte care au avut loc. Urmează capitolul "Examen de haiku", o listă de poeme pe care cititorii le pot comenta, pe baza cunoștințelor dobândite prin citirea cărții. Dintr-o carte bine structurată nu putea să lipsească un "Indice de nume", util celor care vor să găsească rapid unele informții referitoare la un anumit poet ale cărui haiku-uri sunt citate în carte. Am parcurs cu plăcere această lucrare. Stilul poetului Florin Grigoriu e captivant. Citisem multe dintre poemele care și-au găsit loc în lucrare, dar comentariile și precizările pe care le face autrorul îmi sunt de mare ajutor în clarificarea unor idei. Aceste „lecții” sunt cu atât mai utile unor poeți care au citit mai puțin în legătură cu această specie literară. (Am văzut că haiku-ul este abordat de tot mai mulți poeți aflați la începutul activității. Și sunt mulți acei care cred că scriu haiku doar dacă poemul lor are 5-7-5 silabe.) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy