agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ You are
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-02-02 | [This text should be read in romana] |
Dacă psihiatria ar fi ceea ce pretinde că este, atunci orga ar trebui să fie principalul său instrument de lucru.
Pascal despre Montaigne: "Din toată cartea lui se vede că nu vrea decât să moară în laÈ™itate È™i indolență". Institutul de medicină Carol Davilla, BucureÈ™ti, noiembrie 2010: La seminarul cu tema "DezinstituÈ›ionalizarea în psihiatrie, ca resursă", doctorul Mircea Drăgan, de la Spitalul Municipal PloieÈ™ti a prezentat comunicarea cu tema "Dezorganizarea în sănătatea mintală prahoveană". CondiÈ›ia adulÈ›ilor în societate: niÈ™te gogoÈ™i cu brânză într-o baie cu ulei fierbinte. Iar cine nu mai simte arsura este pentru că a devenint o deplorabilă insuliță carbonizată, o bucată de funingine fără gust È™i consistență. O, cititor fățarnic, tu, semenul meu. Frate! Adult = un adolescent înecat în voma propriilor vise... Copile! PriveÈ™te-È›i adultul în ochi! Ceea ce desluÈ™eÈ™ti acolo e singura fericire care te aÈ™teaptă! Aide-mémoire: "ÃŽnainte de moartea prin înfometare, omului îi creÈ™te pe față un iepure alb" (Herta Muller, Leagănul RespiraÈ›iei) Cum am trăit, cum am respirat în această lume? Exact aÈ™a cum respiră un plic strecurat pe sub ușă: un pic de întuneric, apoi din nou Lumina... Acum, când îți scriu aceste rânduri, la malul mării, privind în larg ca la un perete de lemn, creierul meu este o bară de uraniu, È™ira spinării - sabia lungă a unui teuton... dar ce-È›i spun eu, că doar È™tii È™i tu prea bine. Toate lucrurile astea au început să ruginească. Te-am iubit cu ochiul meu drept, cu voia È™i fără voia mea, iar tu, cu mâinile în È™old, refuzi să vezi zâna pe care o văd eu. Mi-e milă. Sărut mâna pentru viață! Zbor cu aripi cubice. De sticlă. ȘtergeÈ›ele. ÃŽn Evul Mediu È›iganii obiÈ™nuiau să picure în ureche măgarilor leneÈ™i câțiva stropi de mercur. Dau un regat pentru un strop de mercur! La 20 de ani lumină de Pământ există o planetă acoperită integral de ocean. Cu soare fix. Publish or die. Dacă nu publici nu exiÈ™ti. Dacă nu eÈ™ti vizibil eÈ™ti rizibil. Ca Dumnezeu! O femeie cu adevărat liberă dpdv afectiv, emoÈ›ional, etc, este o femeie care È™tie cu adevărat să se masturbeze. Care se dedică cu toate energiile mentale È™i afective acestei Arte, care este de fapt Arta de a visa. Refuzând cu obstinaÈ›ie această adunătură de pârÈ›uri umede care își spun "bărbaÈ›i". Eau de quvette ÃŽn cazul relaÈ›iei dintre preÈ™edintele României È™i patronul Realitatea TV, expresia românească "Fute Vânt" capătă conotaÈ›ii nebănuite. 1. Scopul scrisului, al activității de "scriitor", este acela de a da viață. 2. Asta presupune, evident, devitalizarea celui care vrea să dea viață. (Pentru a da viață, treci inevitabil printr-un proces de devitalizare) 3. Astfel, cel care scrie are două opÈ›iuni: 3.1. Se devitalizează total, cu scopul ultim de a face să pleznească inima cititorului său; 3.2. ÃŽÈ™i păstrează pentru sine, ca un moft, o anume doză de vitalitate, pentru a îndura recunoaÈ™terea È™i aprecierile contemporanilor, pentru a saluta graÈ›ios È™i zâmbitor în stânga È™i în dreapta, cu aplecări uÈ™oare ale capului. Oricât de vii, de incendiare ar fi ideile pe care le pui pe hârtie, monotonia semnelor care le exprimă rămâne un prilej periodic de meditaÈ›ie. Este greu de înÈ›eles cum mult lăudata inventivitate omenească nu a putut imagina un procedeu tehnic mai ingenios. Jurnal TVR 12 septembrie 2010: "ÃŽn timpul festivităților de comemorare a lui Avram Iancu de la Þebea, oamenii s-au străduit să intre cât mai mulÈ›i deodată în cimitir". Gigi Becali la Liverpool: "Ce-mi trebuie mie muzeu Beatles? Nu mă interesează pe mine să vizitez muzee de oameni. Mă interesează să vizitez muzee de Dumnezeu, adică biserici, catedrale, mănăstiri. Sunt sfinÈ›i Beatles? Ce să văd acolo? Nebunie?" "Natura e un templu cu stâlpi care trăiesc" - a fost nevoie de cuvântul "codri" din versul următor, ca să pricep că Baudelaire avea în vedere Pădurea. Asta ar trebui să scrie pe orice pancartă de avertizare la intrarea în păduri. "Hare Rama, Hare Rama, Rama, Rama, Hare, Hare. Hare KŗÈ™ņa, Hare KŗÈ™ņa, Kŗsna KŗÈ™ņa, Hare Hare - aceste 16 nume distrug păcatele din Kali-Yuga. ÃŽn toate Vedele nu poate fi descoperită o metodă superioară acesteia. ObstrucÈ›iile celor 16 părÈ›i È™i învăluirile sufletului sunt distruse È™i astfel supremul Brahman străluceÈ™te asemeni razelor Soarelui atunci când dispar norii" (Kali Santarana UpaniÈ™ad). "Yajnavalkya a spus: "Terminând stadiul de discipol într-ale lui Brahman, trebuie să devii cap de familie. După ce ai fost cap de familie trebuie să devii pustnic. După ce ai devenit pustnic trebuie să devii ascet rătăcitor" (Jabala UpaniÈ™ad) Paharul cu zeamă gri pe care ea îl bea la masa vecină. Creierul meu. Chiar dacă visele tale zac în praf, Energia care le-a creat continuă să existe. Ea este un flux, pe care însă tu nu îl mai laÈ™i să te traverseze: îl asociezi cu Durerea. Dar nu ea È›i-a provocat Durerea! Yoda, în Star Wars: "ÃŽnvață să te detaÈ™ezi de tot ceea ce È›i-e teamă să pierzi" Isus, în Evanghelie: "Cine este mama Mea È™i care sunt fraÈ›ii Mei?" Sfânt este principiul "Vezi-È›i de treabă!". Căsătoria înseamnă "Vezi-È›i de treaba celuilalt". TristeÈ›i care nu sunt ale noastre. Blesteme, murdării ancestrale, care nu sunt ale noastre, dar se lipesc de noi de îndată ce suntem ÃŽMPREUNÃ. De îndată ce realizăm "o singură ființă". Asta, doar asta e soarta adevăratei iubiri în lume, printre oameni. De aceea să ne iubim de la distanță. Să păstrăm acest contact mental, afectiv, DE LA DISTANÞÃ. La CărtureÈ™ti, la casă, o vânzătoare însărcinată strălucea de frumuseÈ›e. I-am urat să rămână mereu aÈ™a! Să mă alătur echipei "Dilema Veche". Ca È™i cum m-aÈ™ îmbarca pe un puf de păpădie. Ea nu È™tia să iubească Ea mă adora ÃŽn schimb ea nu dorea să fie iubită. Ci adorată. Ea, cea mai nobilă dintre femei, iat-o infectată de muierism. Muiere, e aici în mine cineva care continuă să dea la pedale care pune încă în miÈ™care mecanismul care miÈ™că acest braÈ› care încleÈ™tează aceste degete cu care se scrie. "La început civilizaÈ›ia place. Mai târziu plictiseÈ™te." (Tolstoi) Rămân la aforism, la fragment. Din laÈ™itate. Orice alt procedeu de a aÈ™eza în forme mai complexe spiritul (sufletul) îmi evocă oroarea naÈ™terii. ÃŽncătuÈ™area în carne È™i sânge a sufletului. Expunerea la Suferință. "Toate mările È™i oceanele lumii nu vor putea È™terge vreodata o pată de sânge intelectuală", spune Lautreamont. Corabia lui despica valurile de viermi. Fiecare celulă a sângelui său devenise o mică seringă. Jonglerie cu pisoi într-o speluncă supra aglomerată, plină de fum de È›igară... Copiii suportă totul, de vreme ce vă suportă pe voi. Femeia are pretenÈ›ia de la iubitul ei să fie Bărbat, iar de la copilul ei să fie Om. De ce nu invers? Voi scrie enorm. Doar pe È›igări Superslims. O seară cu orgă la sfârÈ™itul căreia solistul, după nenumărate, obositoare bisuri, a făcut de pe scenă spre public semnul de "nani", cu obrazul aplecat pe palmele împreunate... Dali picta din frivolitate. Sângele lui scria, nu picta! Cioran, viperă melancolică, oh, tu, brățară încolăcită la glezna mâinii cu care scriu... Sigur, arunc cuvinte în suflete. Poate pentru a le verifica adâncimea. AÈ™a cum eroul lui Jules Verne, aÈ™a cum se cuvine înaintea oricărei călătorii cinstite spre Centrul Pământului, aruncă pe gâtul vulcanului stins torÈ›a. Dar torÈ›a aprinsă care cade È™i apoi dispare din vedere, nu indică totdeauna adâncimea corectă. ("Raza stinsului amor ne urmăreÈ™te încă") RevoluÈ›iile nu duc niciodată la acel "mai bine" pentru care au fost iniÈ›iate, pentru că cei care le iniÈ›iază sunt, invariabil, din punct de vedere moral, de aceeÈ™i teapă cu cei pe care vor să-i dărâme: cred în violență, sunt gata să o justifice cu orice prilej. Când într-o adunare unul se ridică È™i strigă "Nu!" - È™tiu imediat că este unul de aceeaÈ™i teapă cu cel pe care-l contrazice. Are aceleaÈ™i criterii morale profunde. A striga "Nu!" în public este doar efectul unui exces de adrenalină sau al unei alienări. A fi arestat, torturat È™i a te mândri cu asta - pentru că ceilalÈ›i te "admiră", te apreciază, cred în tine etc - iată putregaiul principial al oricărei revoluÈ›ii... O revoluÈ›ie reuÈ™ită ar putea porni de la refuzul general de a vota. CreÈ™terea, amplificarea absenteismului la vot. Nimic altceva. Ideea că democraÈ›ia ne apără de Rău este una din marile imbecilități ale lumii moderne. Ideile sunt mai vii È™i mai durabile decât faptele. Dacă-i iubeÈ™ti pe oameni dă-le idei nu fapte. Lasă-le moÈ™tenire idei nu fapte. Știu, ei apreciază mai mult faptele, nu ideile, pentru că sunt puturoÈ™i, vor totul de-a gata, pe tavă, ca să te poată idolatriza, aÈ™a cum sunt învățaÈ›i. Tu însă nu te lăsa sedus È™i dă-le idei. Idei! Nu fapte. Urmează indicaÈ›iile precise ale poetului eminesc: "Idee, (pauză) pierdută-ntr-o palidă fee (pauză) din planul Genezei ce-aleargă (pauză) ne-ntreagă!" Vezi? Totul îți este pus pe tavă. Putem oare spera că un om care refuză să meargă la vot a evoluat suficient ca să priceapă că CivilizaÈ›ia e un eÈ™ec total È™i că tot ce-i mai rămâne de făcut este să se întoarcă în sălbăticie, adică la Dumnezeu? - Detaliază! - Adică să diluez, vrei să zici... Uite că nu "detaliez" nimic. Ai să digeri bila de metal aÈ™a cum e, iar dacă nu poÈ›i atunci aÈ™teaptă până când concentraÈ›ia sucului tău gastric creÈ™te pentru a putea mistui ceea ce trebuie mistuit... Aceste mesaje pe care oameni care nu se cunosc È™i le trimit prin scris, prin Timp È™i SpaÈ›iu, pe deasupra capetelor regilor, academicienilor, evenimentelor, istoriei, aceste semne zic È›in în viață sufletul omenesc. Asta (È™i NIMIC altceva) înseamnă a fi "scriitor". "Am mânjit uneori bisericile noastre cu sânge" (zice Voltaire) "Ne-am otrăvit prea des sângele cu biserici" (zic eu) Statul a reuÈ™it să-l dezveÈ›e pe individ să-È™i câștige hrana prin: cunoaÈ™terea precisă a semnelor naturii, răbdare, alergare, precizie, pe care le-a înlocuit cu: ipocrizia, înÈ™elăciunea, josnicie, servilism, sclavie, invidie, fățărnicie, ură, idolatrie... "Cât de bine seamănă călugării cu maimuÈ›ele: cu cât urcă mai sus, cu atât li se vede mai bine fundul" (Voltaire, Dictionaire philosophique, Apocalypse) "There was a woman in the jungle And a monkey on a tree. The missionary man he was followin' me. He said "Stop what you're doing. Get down upon your knees. I've a message for you that you better believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe believe.................................................................* DeÈ™i pare incredibil, s-ar zice că Voltaire confundă sistematic Biserica, CredinÈ›a È™i SuperstiÈ›ia. Evită să vorbească despre "credincioÈ™i". ÃŽi numeÈ™te ori "superstiÈ›ioÈ™i", ori "fanatici". Spune de exemplu: "E cu mult mai plăcut să-È›i duci viaÈ›a în preajma ateilor decât a superstiÈ›ioÈ™ilor È™i fanaticilor". Antonimul cuvântului "ateu" este "credincios". SuperstiÈ›ioÈ™ii È™i fanaticii sunt pierduÈ›i undeva între aceste repere. Și să nu crezi, copil necredincios ce eÈ™ti, că toÈ›i aceÈ™tia, regi, academicieni, evenimente, nu privesc È™i ei, în sus, adesea cu ochii în lacrimi, la ceea ce ne scriem noi aici... - Nu vă plac culorile, doamnă Chanel? - Cât timp există negrul... a quoi bon? Dacă stai È™i priveÈ™ti din afară viteza cu care se succed umbrele pe care televizorul le aruncă pe perdeaua apartamentului din blocul de vis-a-vis, te întrebi cum pot pricepe privitorii ceva din ceea ce văd... "29 iunie 1980 ÃŽntâlnire cu domnul Noica la ceas, la Universitate. Bem Pepsi È™i mâncăm cataif la o cofetărie din preajmă" (Andrei PleÈ™u, Note, stări, zile, 1968-2009) ÃŽnclinaÈ›ia morbidă spre lehamite È™i autodistrugere a acestui neam al cărui sânge îl simt curgându-mi prin vene, nu poate fi despărÈ›ită de o anume vocaÈ›ie religioasă pe care nimeni nu o înÈ›elege. * Eurythmics, The missionary man "LiteraÈ›ii È™i filozofii autentici sunt mai vrednici de laudă decât toÈ›i Orfeii, Herculii È™i Tezeii din vechime. Căci este mai frumos È™i mai anevoios să dezrădăcinezi prejudecățile oamenilor civilizaÈ›i (adică semidocÈ›i - nota mea) decât să-i civilizezi pe oamenii primitivi. Este mai greu să îndrepÈ›i decât să formezi" (Voltaire) Pentru că el își imagina că semidocÈ›ii pot fi "îndreptaÈ›i"! Voltaire explică aici, într-un mod aproape romantic, pretextul sub care misionarii din toate timpurile È™i toÈ›i agitaÈ›ii de teapa lor au invadat sistematic suflete inocenÈ›ilor de pretutindeni... "Cei care se slujesc de pană È™i cerneală sunt atacaÈ›i de gângănii ce trebuie stârpite fără odihnă" (Voltaire) "Penser contre c'est penser comme", spune Andrei PleÈ™u într-un editorial în care critică adversitățile dintre găști în general. TotuÈ™i asta se întâmplă È™i în lumea literară: ucenicul care pretinde că gândeÈ™te împotriva maestrului. Literatura merge în jos pentru că generaÈ›iile se simt obligate să se nege între ele. "Freamătul creator"... Þicneala È™i moartea lui Eminescu se datorează faptului că a încercat să-i ia la fel de în serios È™i pe oameni È™i pe Dumnezeu. 25 octombrie 1822 - Prima zi de È™coală a lui Hans Christian Andersen. Avea 17 aniÈ™ori. 30 octombrie 2010, dimineaÈ›a Vis cu mine însumi scriind în curtea unui combinat siderurgic, în care, pe enormele furnale de beton, harta lumii din iederă cățărătoare È™i încă o hartă... PaÈ™apoarte zburând în jur... De ce este programa È™colară supra-încărcată? Pentru că profesorii trebuie să aibă un loc de muncă. Probabil că dacă ai avea norocul ca un fluture negru să È›i se aÈ™eze pe neaÈ™teptate pe frunte, încremenit pentru câteva clipe, ai înÈ›elege, la plecare, cine eÈ™ti... O muscă verde pe sânul iubitei... Copilul poate fi considerat înger fără nici un fel de reÈ›ineri, în virtutea faptului că dispare la fel de miraculos precum a apărut - È™i asta chiar în timpul vieÈ›ii... "Aceasta este una dintre acele împrejurări descurajante în care adevărul necesită tot atâta susÈ›inere ca È™i minciuna" "Rareori am cunoscut vreo ființă înÈ›eleaptă care să aibă ceva de spus lumii acesteia, atunci când nu este obligată să îndruge ceva pentru a-È™i câștiga pâinea" "Sunt convins că din capetele măreÈ›e È™i înÈ›elepte, ca cele ale lui Platon, Pyrrhon, al Diavolului, al lui Jupiter, al lui Dante È™i al altora, iese mereu un abur de-abia vizibil atunci când sunt adâncite în gânduri. Eu însumi, scriind un mic tratat despre Eternitate, am avut curiozitatea de a-mi pune o oglindă în față È™i nu după mult timp am văzut reflectându-se o bizară încolăceală È™i ondulare în aerul de deasupra capului" "Elefantul lui Darmonodes se ducea des la piață È™i, cu plecăciuni adânci, le oferea domniÈ™oarelor floricele È™i apoi le mângâia ..." "După cum spunea regele Juba, elefanÈ›ii de luptă ai antichității întâmpinau deseori dimineaÈ›a cu trompele ridicate, într-o profundă tăcere" "AÈ™ează-te turceÈ™te printre lunile lui Saturn È™i priveÈ™te omul separat de toÈ›i ceilalÈ›i" "...câțiva marinari furaÈ›i de strălucire se înghesuiră unii în alÈ›ii È™i acum atârnau ca un ciucure de viespi ce se leagănă de o crenguță în livadă..." (Hermann Melville în Moby Dick) La aprozar o babă o È›ine de vorbă pe vânzătoarea care tocmai mă serveÈ™te. O încurajează insistent să facă È™i cel de-al doilea copil, pentru că tânăra ezită, invocând dificultățile pe care le are deja cu primul. - Sunt vremuri grele, spune gânditoare - Niciodată n-a fost uÈ™or, mârâie baba, împroÈ™când câțiva stropi de salivă în jur. - Mai bine mai puÈ›ini È™i mai buni, intervin eu punând câțiva ardei pe cântar. Amândouă par convinse că mă refer la ardei. Și le las să creadă... "ÃŽn acea minunată zi am reuÈ™it să fac România de râs, arătam în sfârÈ™it ca un boschetar, trăiam momente magice, dar măcar eram un om liber" (Claudiu Moga într-un moment critic evocat în jurnalul expediÈ›iei sale pe bicicletă în Savoia 2010 sau 2009 http://claudiumoga.blogspot.com) Nu evitaÈ›i Vian, budinca cu gust de cacao È™i friÈ™că bătută cu azot! Singura femeie despre care poÈ›i spune cu o anume certitudine că "È›i-a fost dată de Dumnezeu" este mă-ta. Ciudata euforie pe care mi-o dă gândul că, în raport cu femeile, din punct de vedere afectiv, nu mai sunt decât o plantă... Pe măsură ce înÈ›eleg mai în profunzime modul de gândire muieresc, sexul mi se mută într-un borcan de formol la Muzeul Antipa. "Avatarul impresiei nu este judecata, ci măreÈ›ia de a obÈ›ine o floare sub formă de cur" (Claudiu Soare) Inocență răscoaptă Mult mai aproape de perfecÈ›iune este copilul care își ucide mama decât mama care naÈ™te copilul... ÃŽntr-o dimineață de sfârÈ™it de noiembrie 2010 mama È™i-a cerut scuze, în mod spontan, pentru faptul că m-a adus pe lume. "ÃŽmi pare rău că te-am adus pe lumea asta", mi-a spus fără nici un context. Apoi a adăugat: "ÃŽn È›ara asta". Dar esenÈ›ialul fusese rostit. Erau primele cuvinte pe care mi le adresa în ziua aceea. "Era poate un biet om, chinuit de patimi neîmplinite, vas de pământ între vase de fier, înnegurat fiindcă era rătăcit, tăcut È™i feritor pentru că È™tia foarte bine că nu are nimic de spus" (Umberto Eco, în Numele trandafirului) Pâinea, bunule copil, este singurul aliment care nu lasă pe cuÈ›it nici un fel de urmă. Cititorilor mei, câte o È™uviță din cosiÈ›a Meduzei. ("Căldura" cu care publicul îl înconjoară pe scriitorul de succes în timpul vieÈ›ii, este de exact aceeaÈ™i natură cu cea rezultată din procesul de descompunere (exotermă) a unui dovleac stricat. O îndură È™i se bucură de ea numai mucoÈ™ii). |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy