agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ I know what you're thinking, father
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2023-09-30 | [This text should be read in romana] |
Prefață
Am acceptat cu bucurie invitaţia de a scrie Prefața la această carte-eseu, rod al contemplaţiei autorului, domnul Florin Dragoş Minculescu. Autorul acestei cărţi este un om care a căutat, plecând de la propriile sale experienţe de viaţă, să se înţeleagă pe sine, pe semenii din jur şi lumea în care trăim. Această căutare interioară, plecând de la sine şi continuând cu întâlnirea cu microuniversul celor din jur, l-a condus pe autor la punerea în scris a propriilor sale cugetări şi reflecţii, aşa cum este cazul cărţii de faţă. Cititorul va descoperi în paginile acestei cărţi o serie de consideraţii filosofice, documentate şi alese, care surprind prin actualitatea lor. Nu lipsesc referinţele la cuvântul lui Dumnezeu înliterat în Sfânta Scriptură, iar acestea sunt mai mult decât binevenite, deoarece Dumnezeu este referinţa ultimă a omului, al oricărui om. Autorii citaţi sunt contemporani cu noi, reflectă, la rândul lor, preocupările omului zilelor noastre: provocarea intelingenţei artificiale, căutarea permanentă a sensului propriei vieţi şi a unei referinţe autentice şi autorizate pentru călătoria sa prin această viaţă. Cartea ne invită, prin autorul ei, să intrăm în noi înşine, să facem linişte în inima noastră şi să permitem conştinţei noastre să ne vorbească, iar prin conştiinţă, să ne vorbească de fapt Cel care ne-a creat – Dumnezeu. Să citim această carte cu atenţie şi, la finalul ei, să avem şi noi curaj să mergem pe urmele autorului, intrând în noi înşine şi căpătând curajul de a face ordine în viaţa noastră, pentru a trăi în ordine şi a semăna ordine în viaţa noastră. Doresc cititorilor acestui volum mult curaj pentru a face călătoria în inima lor; poate nu va fi o călătorie mereu plăcută sau uşoară, însă, întotdeauna, va fi o călătorie folositoare şi necesară, eliberatoare şi, nu în ultimul rând, mântuitoare. Pr. Andrei Dumitrescu Notar Tribunalul Diecezan și Vice-Cancelar al Arhiepiscopiei Romano-Catolice de Bucureşti Introducere Trăim de aproximativ 400 de ani într-o lume a descoperirilor științifice și pare că suntem captivi obsesiei certitudinii, însă mereu și mereu aflăm despre alte și noi descoperiri, iar viteza cu care suntem inundați de noutățile academice este năucitoare, încât am ajuns să glumesc spunând că: „Aștept momentul în care cercetătorii vor face marele anunț prin care ne vor informa că au descoperit cercetători”. Efectul muncii lor este evident, existența noastră devenind mai sigură, mai confortabilă, problemele de care se loveau strămoșii noștri cu cel mult două generații în urmă sunt azi de neimaginat și uneori de neacceptat. Apa curentă, căldura sau răcoarea la un buton distanță, mijloace de transport public și mai nou accesul la internet reprezintă astăzi minimul necesar unui trai decent. Și cu toate acestea obsesia certitudinii noastre izvorâtă dintr-un profund simțământ de nesiguranță pare să nu își găsească soluția, mediul academic nu reușește să ofere o soluție la această problemă. Teoria Totului întârzie să fie formulată privând astfel umanitatea de conceptul care să justifice existența și care să aducă alinare conștiinței noastre. Propun o altă abordare a acestei problematici, una aparent nouă și care este susținută de informațiile pe care mediul academic le oferă. Pornind de la definiția prin care cunoașterea este o credință adevărată justificată și care reflectă nevoia noastră de certitudine am să abordez problema nesiguranței din perspectiva a însăși demarcației dintre sigur și nesigur urmărind să îi arăt realitatea și justificarea. Neurobiologia percepției Prin anul 1863 în cartea sa Reflexe ale creierului, psihologul Ivan Sechenov propune conceptul reflexului orientativ , idee preluată ulterior de Ivan Pavlov și definitivată în 1950 de Evgeny Sokolov și care arată că creierul nostru are capacitatea de a se acomoda unui mediu la care suntem repetat expuși, iar această capacitate este dovedită de tresărirea involuntară a noastră atunci când întâlnim noutatea într-un mediu pe care deja îl cunoaștem ceea ce indică faptul că o parte a creierului nostru, parte care scapă câmpului conștiinței noastre, deci despre care nu știm, se informează continuu despre contextul în care ne aflăm iar cel mai important aspect este faptul că nu putem controla asta, pur și simplu nu ne putem abține de la a ne informa, descoperirile ulterioare au arătat că structura neuronală destinată satisfacerii nevoilor de hrană este folosită și pentru satisfacerea nevoilor de informare, ceea ce ne permite să concluzionăm că foamea de informații nu este un simplu construct cognitiv, ea reprezintă o realitate obiectivă pentru care suntem adaptați inclusiv neurobiologic. Am să folosesc un exemplu dar mai înainte am să fac precizarea că există mai multe tipuri de atenție, doctorul în neuroștiințe și profesor la Universitatea Princeton Michael S.A. Graziano în cartea sa Conștiința dintr-o nouă perspectivă în care propune o teorie științifică a experienței subiective ne informează despre existența a mai multor tipuri de atenție, spre exemplu atenția fățișă care se întâmplă când suntem concentrați pe ceea ce se întâmplă în fața noastră sau atenția ascunsă care se întâmplă atunci când spre exemplu conducem autoturismul și ne mutăm focusul atenției pe o durere fizică sau emoțională. Acest lucru fiind posibil datorită procesului inhibitoriu lateral prin care s-a observat că neuronii aflați în ochi și care detectează ceea ce face obiectul interesului imediat sunt capabili să întrerupă activitatea celorlalți neuroni. Pornind de la aceste observații, Michael S.A. Graziano împreună cu colegii săi, în anul 2010 au putut formula teoria schemei atenției. Revenind la exemplificare, propun să ne imaginăm că tocmai ce am fost supuși unei discuții aprinse și ne îndreptăm spre o altă destinație. În timp ce parcurgem drumul binecunoscut, în câmpul conștiinței noastre disputa continuă, în mintea noastră noi încă încercăm să facem sens din cele întâmplate și atenția noastră este ascunsă fiind focusată pe imaginația noastră, dar dintr-o dată se face liniște și atenția noastră devine fățișă, deși suntem angrenați într-o discuție cu cineva, dintr-o dată devenim conștienți de geografia contextului în care ne aflăm și observăm că suntem la o trecere de pietoni și trebuie să fie atenți la trafic. Acest exemplu comportamental este o indicație a faptului că acea parte a creierului nostru care scapă capacității noastre de control la nevoie intervine preluând controlul aproape în totalitate asupra noastră. Pornind de la aceste descoperiri și concluziile despre modul în care creierul nostru ne dictează comportamentul au urmat o serie de cercetări ale căror rezultate și-au găsit aplicabilitatea în diverse domenii cel mai cunoscut fiind cel al advertisingului, logica prin care produsele sunt așezate la raft în supermarket și modul în care sunt gândite reclamele urmând acest fir. Politica este un alt domeniu ce merită menționat, mesajele subliminale ascunse în postură, în gestică și vocabularul candidaților și a celor aleși urmează principiile derivate în urma descoperirii reflexului de orientare și a capacității de familiarizare la geografia unui context. Dar cercetările asupra creierului uman au fost limitate de imposibilitatea fizică de a studia creierul din evidente considerente etice, psihologia comportamentală fiind principalul domeniu în care cercetările au putut înainta alături de cercetările psihologilor existențialiști, ale mediului academic din domeniul neurochimiei, psihologiei clinice, ale psihiatriei și ale altor domenii specifice. Între anii 1988-1989, Estul și Sud-Est-ul Europei a suferit transformări socio-politice importante, influența sovietică asupra multor regiuni s-a diminuat, dictaturi au fost înlăturate și ororile descrise de Aleksandr Isayevich Soljeniţân în cartea sa Arhipelagul Gulag, carte pe care a scris-o în minte în timp ce se afla încarcerat într-unul din gulagurile sovietice și care a zguduit lumea intelectualității în special pe cea franceză, care în anul 1970 încă considera marxismul a fi o ideologie validă și care văzând realitatea consecințelor marxismului au părut să înțeleagă faptul că nici această ideologie nu reprezintă o soluție, ororile descoperite, numărul morților în numele absurdității propuse de marxism devoalând flagranta incompatibilitate dintre natura umană și soluția formulată de cuplul Karl Marx și Friedrich Engels. Lumea a fost consternată de multe realități ascunse de Cortina de Fier, dar cea care ne interesează este situația copiilor abandonați în centrele de plasament din România. Mulți dintre acei copii au fost adoptați de oameni cumsecade din diferite colțuri ale lumii, până la urmă erau copiii pe care evident nimeni de aici nu și-i dorea și pentru că aceștia prezentau simptome de întârziere în dezvoltarea lor psiho-emoțională, deci aveau nevoie de o atenție deosebită pe care contextul socio-economic al acelor timpuri nu li-l putea oferi, adoptarea lor a fost șansa lor. Neurologul și cercetătorul David Eagleman în cartea sa Creierul povestea noastră descrie într-un limbaj accesibil problemele neurocognitive cu care părinții adoptivi s-au confruntat în încercarea de a diminua pierderile suferite de acei copii și faptul că în căutarea unei soluții și nevoia de a înțelege ce se petrece cu creierul în aceste situații și ajutați de avantajele inventării unor sisteme performante de imagistică ( RMN ) au făcut o serie de descoperiri importante. Menționez aici experimentul prin care au fost observate diferențele dintre doi pui de pisica care în primele săptămâni de viață au fost lăsați să învețe să meargă, unul se deplasându-se fiind așezat într-o mică gondolă, iar celălalt folosindu-se de propriile picioare. Observațiile ulterioare au arătat că puiul de pisică care era susținut de gondolă nu a mai putut să recupereze în totalitate capacitatea de a se deplasa ca o pisică normală. Putem înțelege de aici că există o strânsă legătură între modul în care creierul se formatează în primii ani de viață, importanța expunerii la noutate încă din fazele incipiente ale existenței extrauterine și predispoziția la adaptabilitate a creierului dar și limitările acestei capacități. Creierul, obligat de conectarea la simțuri și de morfologia corporalității în care sălășluiește se află într-un contact constant cu mediul înconjurător și cu corpul în care este; analizează informațiile atât la nivel structural local, în anumiți centri dar și plenar funcționând practic ca un manager al bugetului energetic al organismului. În cartea Cum iau naștere emoțiile, profesoara și cercetătoarea în neuroștiința cognitivă Lisa Feldman Barrett ajutată de performanțele tehnologiei imagisticii și în urma studiilor făcute concluzionează că în procesul gândirii emoționale întreg creierul este implicat și că un rol determinant asupra modului în care emoțiile se dezvoltă îl au factorii geografici, sociali și idelogici inițiali , sugerând că expunerea la culturi și tradiții diferite în perioada dezvoltării creierului asigură o sănătate emoțională solidă, simpla învățare a unei a doua limbi având efecte pozitive importante. Cercetările enumerate mai sus prezintă cu precădere înțelegerea noastră rezultată din observarea funcțiilor creierului ca organ, concluziile arătând că la om creierul se dezvoltă până în jurul vârstei de 24 de ani timp în care acesta își structurează cei aproximativ 120 de miliarde de neuroni în funcție de contextele experiențiale creând rețele neuronale complexe prin care se expertizează în adaptabilitate, în a aborda necunoscutul, nesiguranța. Din perspectiva morfologiei creierului, polimatul Iain McGilchrist în cartea sa intitulată The Master and His Emissary abordează structura duală a creierului. Creierul nostru nu este simetric divizat, concluzionează Iain Mcghilcrist dimpotrivă, este asimetric atât din perspectivă morfologică dar și din perspectiva funcțiilor pe care fiecare dintre emisfere o are și această caracteristică este esențială modelului și modului în care percepția noastră se petrece. Partea stângă a creierului este predominant orientată spre extragerea informațiilor din context jucând un rol determinant în ceea ce privește subiectivitatea noastră, fiind axată pe idiosincraziile ce ne caracterizează și chiar nuanțându-le până în punctul orbirii la evident. Partea stângă este mai rece, este preponderent rațională, fiind capabilă de fabulații în lipsa informațiilor, ea este inima egocentrismului de care suntem capabili. Partea dreapta a creierului este preponderent orientată spre context, fiind asociată percepției frumosului, adevărului, al întregului în general, însă creierul nu poate funcționa optim fără amândouă. Ambele emisfere sunt esențiale, creierul nostru comunica cu el însuși atât în interiorul unei emisfere cât și între emisfere iar dialogul care permite crearea unei imagini de ansamblu asupra unui context este facilitat de structurile neuronale inhibitorii, cea care merită menționată aici fiind corpus callosum care este un mănunchi gros de fibre nervoase care leagă cele două emisfere cerebrale, permițându-le să comunice, fiind implicat în controlul mișcării, al funcțiilor cognitive și al vederii și care este poziționat în centrul creierului la baza fisurii longitudinale care leagă emisferele cerebrale stânga și dreaptă. Autorul tratează subiectul în cuprinsul cărții abordând atât din perspectiva observațiilor neurobiologice și psihiatrice ca urmare a peste douăzeci de ani de cercetare și având aproximativ 500 de surse de referință dar și din perspectiva istorică, filosofică și culturală, arătând că atunci când modelul percepției noastre tinde să favorizeze una dintre emisfere, existența noastră suportă modificări. Atunci când tindem să folosim preponderent emisfera stângă societățile sunt pragmatice, egoiste, hedoniste. În altă carte ulterior publicată și care este constituită din trei volume, intitulată The Matter with Things, Iain Mcgilchrist abordează același subiect de data aceasta pe larg urmărind pe cât posibil un limbaj accesibil și unde abordează cu succes și perspectiva religioasă în argumentarea tezei sale, arătând că religia ne poate influența în sensul echilibrării modelului nostru de raportare la realitate. Un alt câmp de cercetare vizavi de modul în care se structurează creierul și ia naștere modelul nostru de percepție și raportare la realitate este răsărit din problema percepției vizavi inteligența artificială generală (AIG). Modul în care ne raportăm noi la existența s-a dovedit a fi o provocare de pe urma căreia ansamblul nostru neurobiologic a trebuit să fie evaluat cu deosebită atenție. Realizând că modelul nostru de percepție este deosebit de complex atât din punct de vedere ontologic dar și epistemologic problema conștiinței face azi obiectul cercetărilor multor oameni de știință din variate domenii conexe. Concluziile la care s-a ajuns până în prezent vizavi de perspectiva ontologică, arată că problema modului în care noi alegem o partea a realității dintr- un anumit context, felul în care distingem obiecte, culori, expresii pare departe de a-și fi găsit rezolvarea. Ceea ce s- a observat până în prezent este faptul că nu distingem obiecte pur și simplu, noi distingem realitatea ca poveste, obstacole și oportunități, iar aceste observații aruncă cercetarea în dimensiunea epistemologiei și a eticii, înapoi pe tărâmul filosofiei, de unde toate științele au izvorât. Pentru a vedea un obstacol sau o oportunitate, acestea mai întâi trebuie să ne suscite interesul să ne capteze atenția și apoi trebuie să discriminăm, să prioritizäm valoric și subiectiv din totalitatea câmpului vizual, pentru a ne uita la un obiect dintr-o încăpere noi trebuie să ignorăm tot ceea ce acesta nu este. Dar partea cea mai complexă vine când este să determinăm mecanica din spatele acestui proces, pentru că modul, modelul pe care îl folosim atunci când ne raportăm la un context diferă de la un individ la altul lucru evidențiat de faptul că răspunsul pe care contextul îl oferă este pe măsura modelului. O pădure poate să însemne o oază de liniște pentru cineva, un loc de joacă și aventură pentru copii, o oportunitate de a face bani pentru altcineva, iar pădurea răspunde pe măsura modelului oferind fiecăruia după valoarea pe care o prioritizäm atunci când ne raportăm la ea. Atenția noastră este inextricabil legată de viziunea noastră de viață, de dorințele noastre, iar viziunea noastră de viață este o poveste al cărui erou suntem (Mythos și Logos) și pe care neîncetat căutăm să-l întrupăm, un copil este atras mult mai puțin de culoarea și strălucirea unui obiect, dar este fascinat de ceea ce poate să facă acel obiect și devine nerăbdător să experimenteze. Intrapsihic se petrece același mecanism, pentru a vedea povestea pe care imaginația ne-o propune noi trebuie să ne orbim la restul informațiilor care apar în câmpul conștiinței noastre. Observând modul și variațiile modelelor percepției noastre, înțelegem că noi nu vedem o cană din perspectiva categoriilor, ca pe totalitatea atomilor din care ea este constituită, noi vedem cana din perspectiva utilității ei, deci a calităților pe care caracteristicile atomice le întrupează așa că răsare întrebarea: Cum distinge o mașină autonomă obstacolele pe care le poate întâlni în drum? Pentru a putea răspunde mai întâi a fost necesară găsirea unei soluții prin care mașina să facă distincția dintre obiecte și obstacole. Întruparea este definită că darea unei forme tangibile sau vizibile unei idei și de aici cercetările au identificat ca soluție crearea unui un soft care ajutat de senzori să poată face ca mașina să se distingă pe sine de contextul în care se află și prin care să se poată atinge scopul propus: mașina să poată să identifice obstacole și oportunități. Observațiile asupra aparatului nostru vizual au ajutat, fovea centralis o porțiune de aproximativ 1,5 mm poziționată pe retina ochilor noștri și care este responsabilă de cea mai înaltă acuitate vizuală are conexiuni neuronale imense, neuronii acesteia fiind conectați fiecare în parte la aproximativ 10 mii de alți neuroni făcând posibil acest model de percepție prin care noi extragem dintr-un context (identificăm obstacole) și ne focusăm pe ceea ce face, în esență obiectul admirației noastre (identificăm oportunități). Conexiunile neuronale imense pe care le are aparatul nostru vizual cu creierul funcționează în ambele sensuri, creierul fiind conectat și în dialog permanent cu întreg organismul noi vedem cu întreaga noastră corporalitate, așa se face că oameni care își pierd vederea sunt capabili să identifice ce braț a ridicat persoana din fața lor. Dar capacitatea noastră de a ignora obstacole este mult mai mare, noi ne putem orbi la propria corporalitate, un jucător de rugby aflat în vâltoarea meciului poate ignora durerea fracturii unui deget, noradrenalina jucând un rol esențial în acest proces. Noi suntem capabili de sacrificiu. De aici răsare altă întrebare: Ce alegere să facă o mașină autonomă aflată într-o situație extremă prin care este pusă în situația de a alege între viața pasagerului sau viața pietonului? Ce să sacrifice? Și care sunt criteriile? A cui viață este mai importantă și cine determină asta într-un context juridic? Se poate evalua? Acestea sunt întrebări complexe chiar și pentru noi înșine și al căror răspuns ne duce inevitabil pe domeniul filosofiei și în cele din urmă pe cel al religiei acesta fiind singurul domeniu care tratează problemele fundamentale ale existenței. Ușa rămâne deschisă, problema pare departe de soluție, însă din nou se evidențiază problema nesiguranței, oricât de departe am ajunge, certitudinea absolută ne scapă și aici găsesc potrivit să menționez un experiment prin care s-a observat că excitarea electrică unei anumite zone centrale a creierului pe care subiecții o activau voluntar nu era urmată de apariția oboselii neuronale, de senzația de plictiseală. Este important acest experiment pentru că hedonismul adaptativ este o caracteristică profundă a omului, ne plictisim repede de bine, iar senzația pe care o resimțeau subiecții la activarea zonei respective este cel mai bine descrisă de sentimentul că urmează ceva bun să se întâmple, o indicație a faptului că zona dintre sigur și nesigur este locul unde ne simțim cel mai bine cu condiția să fim orientați spre obiectul admirației noastre. Este evident că suntem constituiți atât biologic cât și psihic pentru a ne înconjura de cunoscut și totodată de a ne expune voluntar la necunoscut, în cartea The Neuropsychology of Anxiety apărută prima dată în anul 1982, și republicată în 2003, autorii Jeffrey A. Gray și Neil McNaughton arată faptul că expunerea la prea mult necunoscut, la nesiguranță creează anxietate, iar prea mult cunoscut crează premisele depresiei. Putem concluziona că în ciuda obsesiei pentru certitudine din perspectiva realității neurobiologiei noastre suntem constituiți pentru a ne poziția voluntar la demarcația dintre sigur și nesigur. Simbolistica realității Aflându-mă într-o localitate rurală situată în proximitatea Bucureștiului, și fiind insuficient de familiarizat cu geografia acesteia, am cerut indicații unei femei care trecuse generos de primii ani ai bătrâneții și care bucuroasă mi-a spus că locul pe care îl căutam se află la marnea satului. A trebuit să cer lămuriri suplimentare pentru a înțelege ce anume vrea să spună prin cuvântul marnea. Cuvântul marne nu face parte din vocabularul nostru obișnuit și încercând să mă informez despre originea acestuia am aflat că în negura timpului acesta indică locul unde mersul este sigur, în sensul în care datorită demarcației geografice pe care termenul marne îl indică, păstrarea direcției îți este facilă, ca atunci când mergi de-a lungul unei prăpăstii, atunci știi sigur unde trebuie să pui următorul pas, deci cuvântul indică atât o extremitate geografică dar și o transformare lăuntrică, un efect pe care lăuntric îl resimțim, altfel spus cuvintele indicau și forma și fondul. Modul în care se raportau strămoșii noștri la realitate diferă foarte mult de modul în care noi ne raportăm la ea. Limbajul folosit de aceștia indică diferențe esențiale, etimologia cuvintelor ne arată faptul că cu cât mergem mai departe în istorie, oamenii erau orientați mai mult spre calitățile materiei și mult mai puțin spre categorisirea ei. Viziunea lor despre realitate spunem noi că era simplistă însă profunzimea epidermică cu care ne raportăm azi la realitate ne aparține. În căutarea certitudinii ne-am îndepărtat gradual de fond și am căutat răspunsuri în forma pe care fondul o îmbracă, am dezvoltat concepte despre conceptele înaintașilor noștri și de a căror circularitate ne lovim frecvent în încercarea noastră stângace de a valida ceea ce nu incumbă validare. Câteva sute de ani în urmă, nu cu mult înaintea lui Voltaire toate cărțile din lume erau citite de o mână de oameni odată pentru că erau puține cărți dar și pentru că, date fiind condițiile existenței, puțină lumea își permitea luxul alfabetizării. Acum suntem obezi informațional, alfabetizarea este un drept și o obligație, iar accesul la cuvântul scris este facil, însă consecințele nu sunt îmbucurătoare, pentru marea majoritate a oamenilor interesul pentru esență este îngrijorător diminuat și deși știm să recunoaștem cuvinte, din ce în ce mai mulți oameni cad pradă analfabetismului funcțional. Formula E=mc² este faimoasă, dar numărul oamenilor care știu cum se traduce ea în practică este disproporționat de mic, prea puțini dintre cei care poartă imprimat pe tricoul lor formula sau chiar chipul lui Einstein înțeleg că dacă pui un vas cu apă la încălzit, energia termică transferată face ca masa recipientului și a apei încălzite din acesta să crească pentru că energia este egală cu masa și mai multă energie înseamnă mai multă masă. Puțini oameni înțeleg că atunci când display-ul smartphone-ului este aprins, energia eliberată din baterie face ca masa telefonului să scadă. Trăim evident într-o epocă a analfabetismului funcțional dar și a celui academic; știm mult dar înțelegem foarte puțin spre deloc din ceea ce știm. Cuvântul chimie provine din grecescul khymeia și înseamnă „teritoriul pământului întunecat”, având rădăcini egiptene, Khemia fiind vechea denumire a Egiptului, însă conform altor surse, rădăcinile cuvântului provin din limba arabă al-kimia și înseamnă „arta transformării” și conform Oxford English Dictionary este posibil ca termenul al-kimia să provină tot din perioada anticului Egipt și anume din cuvântul khem care înseamnă întunecat și care la rândul său provine de la zeul egiptean Heka, zeu al magiei și al medicinei iar dacă urmărim și acceptăm acest fir etimologic, cuvântul chimie este posibil să însemne magia din materie sau magia materiei. Atrag atenția că termenul întunecat era înțeles ca fiind sursa luminii și a vieții, negreala cărbunelui având ascuns în ea focul, iar negreala mâlului Nilului fiind sursa vieții, deci raportarea la întuneric era legată de valoarea invizibilă, de potențialitatea ascunsă în teritoriul necunoscut. Un alt aspect care merită menționat este cel legat de istoria alchimiei care vreme de aproximativ 17 secole a căutat în piatra filosofală prima materia, materia invizibilă și sursă a tot ceea ce există, materie ascunsă la vedere, deci disponibilă orișicui. Cel mai cunoscut personaj care s- a aplecat asupra alchimiei fiind Sir Isaac Newton de care amintesc și pentru că a fost influențat printre alții de Aristotel, acesta fiind la rândul său influențat de presocraticul Democritus care, în jurul anilor 400 înainte de Hristos, propunea teoria conform căreia universul fizic este alcătuit din elemente fundamentale indivizibile denumite atomi și din vacuitate. Teoria a fost ulterior dezvoltată de Epicur și Platon care menționa forma cubică a atomilor și deși astăzi cunoaștem foarte multe detalii despre compoziția chimică a tot ceea ce ne înconjoară noi nu ne raportăm la realitate așa, noi apei nu îi spunem H 2 O, termenul pe care îl folosim provine din latinescul aqua care însemna atât marea cât și ploaia și care la rândul său își are rădăcinile în sanscritul ap care înseamnă care udă și în hetitul akwanzi și care înseamna ei beau. E adevărat, mediul academic a spart de mult bariera atomului, iar electronul, protonul și neutronul elementele subatomice nici ele nu mai reprezintă realitatea fundamentală a structurii realității și nici fermionii, bozonii, quarcii și fotonii nu mai fac obiectul orizontului nostru în căutarea certitudinii. Pornind de la principiul incertitudinii, principiu fundamental al fizicii cuantice știm încă din anul 1927 de la fizicianul german Werner Heisenberg că un fenomen fizic nu poate fi descris ca particulă sau ca undă ci mai degrabă realitatea este modelată folosind dualitatea undă-particulă. Paradoxal, folosindu-se de o constantă, cea a lui Planck, Heisenberg a deschis porțile spre o și mai profundă înțelegere a realității, însă una care nu este fundamentată doar pe certitudine ci și pe incertitudine. Și deși sintagma „fizică cuantică” este pe buzele tuturor tocmai din cauza greutății înțelegerii acestui paradox foarte puțini sunt cei care și înțeleg această nouă ramură a fizicii și chiar din rândurile fizicienilor puțini se încumetă să pretindă că înțeleg ce înseamnă cu adevărat acest domeniu. Eu aș îndrăzni să fac o paralelă cu paradoxurile lui Zenon, raționamente folosite de acesta în încercarea de a arăta că nimic nu este sigur în existențä însemnând că existența nu poate fi dovedită prin ea însăși. Paradoxurile lui Zenon, unele dintre ele cel puțin le găsesc foarte aproape de principiu fundamental al fizicii cuantice enunțat mai sus, paradoxul lui Ahile și broasca țestoasă conform căruia cel care aleargă mai repede nu îl va întrece niciodată pe cel care aleargă mai încet, paradox susținut și de Aristotel în „Physica” două secole mai târziu, apoi paradoxul săgeții conform căruia o săgeată aflată în mişcare între punctele A şi B nu se află la un moment dat nici în punctul A, pentru că a plecat de acolo, nici în punctul B, pentru că nu a ajuns încă acolo și dacă reduci distanţa AB la lungimea săgeţii, înseamnă că săgeata este, de fapt, în repaus. Apoi avem paradoxul prin care Zenon încearcă să demonstreze că mişcarea dintr-un punct în altul este imposibilă pentru că pentru a parcurge distanța de 1 km omul parcurge mai întâi jumătate de kilometru (adică jumătate din distanţa totală), apoi jumătate din distanţa rămasă, apoi jumătate din distanţa care i-a mai rămas şi tot aşa, astfel că niciodată nu va ajunge la final, pentru că această diviziune ar putea exista la infinit. Toate aceste trei paradoxuri enunțate în jurul anilor 420 înainte de Hristos arată că realitatea nu poate fi înțeleasă doar din perspectiva certitudinii momentului particulelor. Evident că această paralelă poate fi ușor aruncată în zona pseudostiinței, obsesia certitudinii bântuie și azi foarte insistent mediul academic și nu consider asta ca fiind o fatalitate, dar însăși mediul academic se recunoaște a se afla într-un impas. Sabine Hossenfelder în cartea sa intitulată Rătăciți printre formule acuză faptul că de aproape un secol mediul academic nu a mai descoperit nimic fundamental, cercetătorii fiind captivi esteticii frumosului și aflați în goana formulării teoriei totului și încurcați în diverse teorii ca cea a stringurilor ignoră posibilități tocmai pentru că nu sunt conforme cu nevoia lor de certitudine, o certitudine izvorâtă din prejudecățile pe care le proiectează asupra armoniei. Pe de altă parte Frank Wilczek, laureat Nobel, insistă în cartea sa Fundamentele lumii fizice că avem certitudinea, el concluzionând că masa, sarcina și spinul creează câmpuri electrice variabile care creează câmpuri magnetice variabile și care la rândul lor crează câmpuri electrice variabile… Carlo Rovelli teoretician al fizicii explică în cartea sa Helgoland Cum să înțelegem teoria cuantică că nu există esență și asta este esența. O face aproape șoptit ca atunci când o precupeață se aplecă la ureche să îți spună minunăția zilei. Faptul că îți întâlnești neputința și ești obligat să îți vezi finitudinea nu scuză acest tip de abordare pe care ulterior cauți să ți-l validezi ascuns sub ideea de popularizare a științei. Omul de știință este prin excelență un credincios, el înainte de a ști trebuie să creadă în posibilitatea descoperirilor sale, iar descoperirea nu poate fi altfel decât bună, altfel nu s-ar justifica eforturile muncii sale și sacrificiile pe care trebuie să le facă. Atitudinea acestuia față de obiectul credinței sale este una de de adulare, el speră, tânjește să afle și prin descoperire să se elibereze, să se salveze de povara nevoilor sale dictate de propria conștiință, de care nu se poate elibera decât în momentul Evrika. Există și situații interesante ca cea a lui Robert Lanza, doctor în medicină și cercetător, cunoscut și în repetate rânduri premiat pentru clonarea celulelor stem și ale cărui rezultate în cercetare au condus la redobândirea vederii multor oameni și care propune viața și conștiința ca Teorie a Totului, teorie pe care o dezvoltă alături de astronomul Bob Berman în seria cărților dedicate teoriei biocentrismului. Ar mai fi de menționat și despre înțelegerea existenței unor dimensiuni care se așteaptă a fi explorate în încercarea sisifică de a pune degetul pe concret și anume dark matter și dark energy, ținând doar să menționez că termenul de dark folosit nu se referă, cum poate mulți consideră, la o materie și energie întunecată ci pur și simplu la invizibilitatea (Sic!) lor. Stupoarea frumosului, vibranța adevărului și forța binelui nu pot fi experimentate din doar certitudini, avem nevoie de polaritatea dintre sigur și nesigur, dintre certitudine și incertitudine și nu pentru că este o necesitate pur subiectivă ci pentru că avem nevoie să luăm în considerare evidenta polaritate a realității în care ne trăim umila existență și din care suntem și plămădiți și consider că pentru ca uimirea să ne invadeze ființa, pentru a trăi cu adevărat experiența frumosului, a adevărului și a binelui trebuie să ne poziționăm voluntar la limita dintre cert și incert, o limită pentru care consider că suntem pe deplin pregătiți și pentru care ultim scop cred că în fapt existăm. Blaise Pascal, matematician și părintele teoriei probabilităților spunea referindu-se la divin că universul este ca un cerc a cărui circumferință este nicăieri și al cărui centru este pretutindeni și cu toate astea noi insistăm și fiind evident confuzi în ceea ce privește proprietatea termenilor, căutăm finitudinea infinitului. E posibil ca ea să existe, dar atunci finitudinea infinitului ar trebui să facă obiectul percepției a unei identități transcendente universului și despre a cărei realitate mediul academic nu pare pregătit, acesta fiind în prezent mult distanțat de motivele din spatele căutărilor părinților Revoluției Științifice. Evoluția moralității Frans de Waal, primatolog și etolog olandez ca rezultat a aproape 40 de ani de studierea primatelor, în special a cimpanzeilor și a bonobo a observat că moralitatea nu este o latură exclusiv umană și că primatele sunt capabile de empatie iar regulile eticii absolut necesare unei conviețuiri sociale apar frapant și în lumea primatelor. În cartea The Bonobo and the Atheist apărută în anul 2013 acesta susținea că: „Ateismul va trebui să fie combinat cu altceva, ceva mai constructiv decât opoziția lui față de religie pentru a fi relevant pentru viețile noastre. Singura posibilitate este să îmbrățișăm moralitatea ca fiind naturală speciei noastre”. Însă concluzia acestuia este o reeditare a conceptului Übermensch, concept propus de Friedrich Nietzsche în anul 1883 în cartea sa Thus Spoke Zarathustra, concept propus ca soluție la constatarea faptului că „Dumnezeu este mort. Dumnezeu rămâne mort. Și l-am ucis. Cum ne vom mângâia pe noi înșine, ucigașii tuturor ucigașilor? Ce a fost cel mai sfânt și mai puternic dintre tot ceea ce a deținut lumea până acum a murit sub cuțitele noastre: cine va șterge acest sânge de pe noi? Ce apă avem pentru a ne curăța? Ce sărbători ale ispășirii, ce jocuri sacre trebuie să inventăm? Nu este măreția acestei fapte prea mare pentru noi? Nu trebuie să devenim noi înșine zei pur și simplu pentru a părea demni de asta?”. Nietzsche pare disperat, înțelese și el ca și Feodor Dostoievski, pe care Nietzsche îl admira, că fără Dumnezeu, fără un obiect al administrației transcendent și deci de neatins datorită adimensionalitații sale omul se va transforma în ceea ce istoria secolului trecut a arătat când lumea a fost bântuită de două războaie mondiale de crize, de epidemii, de fascism și de comunismul sub care zeci de milioane de oameni au fost omorâți prin înfometare, prin tortură, prin te miri ce mijloace. Oameni cu studii la Sorbona (Pol Pot) în numele ideologiei lor și pentru a face economie de gloanțe zdrobeau capul copiilor de copaci doar pentru că părinții lor arătau ca niște intelectuali, purtau mustață sau aveau ochelari de vedere. Este evident că omul lipsit de tradiția sa, care este înțelepciune testată în timp, răspândită de-a lungul veacurilor și testată față de realitățile vieții își va imagina propriul dumnezeu iar cel mai la îndemână este statul a cărui ideologie va fi religia. De ce? Un posibil răspuns vine în anul 2012, când în Jurnal de Științe Naturale, Biologie și Medicină al Societății de Știință, Medicina și Biologie, Dr. Sourya Acharya și Samarth Shukla vorbesc despre neuronii oglinda despre care spun că: „Neuronii oglindă reprezintă o clasă distinctivă de neuroni care se descarcă atât atunci când un individ execută un act motor, cât și atunci când observă un alt individ care efectuează același act motor sau un act similar. Acești neuroni au fost descoperiți pentru prima dată în creierul maimuței. La om, activitatea creierului în concordanță cu cea a neuronilor oglindă a fost găsită în cortexul premotor, zona motorie suplimentară, cortexul somatosenzorial primar și cortexul parietal inferior”. Aceste concluzii vin în sprijinul descoperirii inițiale care a fost făcută în anul 1992 și care îi aparține lui Giacomo Rizzolati și a echipei sale de la Universitatea din Parma, Italia. Nu mai puțin de 19 ani de studii i-au fost necesari lui Giacomo Rizzolati pentru ca în anul 2011 la o conferință în Washington DC să concluzioneze: „La fel ca maimuțele, oamenii au neuroni oglindă care se declanșează atunci când percepem și luăm o acțiune. Localizarea celulelor mici înseamnă atașarea electrozilor adânc în interiorul creierului. Deoarece acest lucru nu a fost practic posibil la oameni, studiile au trebuit să se bazeze pe imagistică, care arată care zone ale creierului „se luminează” în diferite circumstanțe. Până anul trecut, o meta-analiză a 139 de studii imagistice a confirmat activitatea de oglindire în părți ale creierului uman unde, la maimuțe, se știe că neuronii oglindă se află. Deoarece zonele iluminate conțin milioane de neuroni, pentru oameni majoritatea cercetătorilor vorbesc despre un „sistem oglindă”, mai degrabă decât despre celule oglindă. Anul trecut, neuroni oglindă unici au fost înregistrați la oameni pentru prima dată, folosind electrozi de profunzime, la 21 de pacienți epileptici. " Importanța acestor descoperiri este esențială pentru a înțelege că nu putem să trăim fără a avea o relație cu ceva ce este transcendent nouă, mimetismul este o realitate inextricabilă neurobiologiei noastre, ne ghidează și ne ajută să ne formulăm o viziune, iar tradiția este modalitatea prin care stocăm informațiile și le transmitem generațiilor viitoare oferindu-le acestora un model de adecvare a viziunii lor la structura realității, pentru că atingerea obiectivelor incluse viziunii presupune să fim conștienți de punctul în care ne aflăm și determinarea așa nu-ului. Tot ceea ce înțelegem azi despre existența noastră devine memoria cu care ne raportăm la viitor, practic noi prin dogmă ne amintim viitorul pentru că pe baza a ceea ce până în prezent știm facem predicții și ne adecvăm prezentului în așa fel încât să ajungem în punctul dorit. Construim astfel canoane morale axiomatice pentru că avem problema viitorului. Carpe Diem sună dictonul dar dacă ne aplecăm cu adevărat asupra a ceea ce este clipa vom observa că prezentul este o continuă schimbare, în prezent nimic nu este static și conform celei de-a doua lege a termodinamicii știm că entropia totală a unui sistem fie crește, fie rămâne constantă în orice proces. Entropia nu scade niciodată, energia este constant stocată și eliberată, deci schimbarea este continuă, altfel dacă nu ar exista schimbare timpul s-ar opri și nimic nu ar mai putea să existe, elementele care ne compun au nevoie de mișcare pentru a constitui ceea ce suntem. Conform acestei legi, dacă totul s-ar opri în cele din urmă universul ar înceta să mai existe. Indubitabil prezentul cu tot ceea ce conține înseamnă mișcare și dacă există mișcare observăm schimbare și dacă observăm schimbare observăm tipare, adică ansamble de parametri improbabili care ajung să conlucreze și să permită existența unei structuri și funcția acesteia, observăm fine tuning-ul. Conform Stanford Encyclopedia of Philosophy, termenul „fine tuning” este folosit pentru a caracteriza dependențele sensibile ale faptelor sau proprietăților de valorile anumitor parametri. Dispozitivele tehnologice sunt exemple paradigmatice de reglare fină. Dacă funcționează conform intenției, depinde în mod sensibil de parametrii care descriu forma, aranjamentul și proprietățile materiale ale constituenților lor, de exemplu, conductivitatea constituenților, elasticitatea și coeficientul de dilatare termică". Realitatea este că problema fine tuning-ului este mult mai veche și mediul academic este jenat de faptul că a trebuit să o ia în considerare, așa cum în prezent este jenat de faptul că AI- ul și în special cel lingvistic, binecunoscutul ChatGPT, fabulează, când nu știe un răspuns, pur și simplu inventează unul. Revenind la problema fine tuning-ului, în anul 1999 în articolul The fine tuning argument, filosoful Robin Alan Collins arată că „Oamenii de știință numesc această echilibrare extraordinară a parametrilor fizicii și condiţiile iniţiale ale universului „ajustarea fină a cosmosului”. Subiectul a fost discutat pe larg de filozofi, teologi și oameni de știință, mai ales de la începutul anilor 1970, cu sute de articole și zeci de cărți scrise pe această temă. Astăzi, este considerat pe scară largă ca oferind de departe cel mai persuasiv argument actual pentru existența lui Dumnezeu”. Despre intuiția fine tuning-ului, contextul istoric ne spune că după Revoluția Științifică începută în anul 1543 odată cu publicarea De revolutionibus orbium coelestium (Despre revoluțiile sferelor cerești) a lui Nicolaus Copernicus, și după revoluțiile socio-politice din perioada iluminismului, în perioada post iluministă, în anul 1859, Charles Darwin publică articolul Despre originea speciilor în care propunea evoluția continuă a speciilor. Suntem în perioada în care văzând golul lăsat de iluminism Nietzsche, Dostoievski și alții prevedeau bucuria ce va curentă umanitatea, ceea ce arată că fondul contextual al publicării studiului reprezenta o gură de oxigen, oamenii căutau să își valideze ideile pe care și-au fundamentat revoltele și ale căror consecințe nu erau conforme cu așteptările lor, și prima ediție a cărții Despre originea speciilor prin selecție naturală sau conservarea raselor favorizate în lupta pentru viață, s-a epuizat în câteva zile. Darwin susține faptul că există o selectivitate a naturii, deci observă un tipar, un fine tuning pe care natura îl urmează și în argumentarea sa evidențiază criterii de adaptabilitate, deci discriminări pe care natura le face în favoarea celor mai adaptabili și pe care acesta într-un mod elegant și logic le descrie sub forma unui mecanism. Unul dintre criteriile acestui mecanism era strategia împerecherii și pentru că inevitabil criteriile selectivității partenerilor poziționează discuția în sfera moralității iar societățile se vroiau eliberate de sub presiunea propriei conștiințe acest criteriu a fost ocolit. Astăzi biologii nu mai ocolesc subiectul, observațiile ulterioare confirmate de numeroase studii au arătat că : -femeia este atrasă de bărbații care sunt capabili de agresivitate dar sunt conștienți de ea și știu să o țină în frâu și totodată fac dovada generozității, ambele aspecte fiind profund morale; -femeia caută markeri ai conștienței de sine a bărbatului, rezultatul supunerii voluntare sub rigorile unei conduite morale, iar atunci când nu găsește acești markeri se mulțumește cu foloase materiale așa cum s-a observat și la mai multe specii de primate că fac femelele aflate pe palierele inferioare ierarhiei trupei oferind favoruri sexuale în schimbul hranei. Peste cele de mai sus se adaugă și faptul că în prezent există numeroase studii care arată că cu cât morfologia genei este mai fundamentală existenței sale cu atât dezvoltarea și sau repararea structurii genei este mai probabilă ajungând până la un procent de 100% probabilitate, ceea ce înseamnă că există un set de axiome fundamentale sub care ADN- ul există și funcționează și care nu suportă mutații și deci variabilitate decât periferic, menționez aici articolul publicat de profesorul de știința informației Steinar Thorvaldsen în colaborare cu Journal of Theoretical Biology în 2020 de Național Library of Medicine a National Center for Biotechnology Information din USA, intitulat "Utilizarea metodelor statistice pentru a modela reglajul fin al mașinilor și sistemelor moleculare" unde se arată că " în această lucrare susținem că sistemele biologice prezintă reglaj fin la diferite niveluri, de ex. proteine funcționale, mașini biochimice complexe din celulele vii și rețele celulare. Această lucrare descrie reglarea fină moleculară, modul în care poate fi utilizată în biologie și modul în care provoacă gândirea darwiniană convențională. De asemenea, discutăm despre metodele statistice care stau la baza reglajului fin și prezentăm un cadru pentru o astfel de analiză”. Steinar Thorvaldsen menționează în articolul său faptul că gândirea darwiniană este provocată deoarece un alt aspect care argumentează existența fine tuning-ului răsare din observații - problema distrugerii funcției, este ipoteza care demonstrează că așa cum un software asupra cărui cod faci modificări își pierde funcția tot așa putem înțelege că o secvență genetică nouă pentru a se putea formula ar conduce la uciderea organismului cu mult înainte ca noua secvență să se constituie, pentru că marea revelație a geneticii nu este forma elicoidală pe care acizii dezoxiribonucleici și ribonucleici (ADN și ARN) o iau ci faptul că ei funcționează ca un software ce depășește cu mult capacitatea actuală de înțelegere a noastră și sunt în esență informație. De aici putem înțelege de ce fine tuning reprezintă o mare provocare, el presupune o inteligență preexistentă sub a cărei coordonare întreaga existență se subordonează escatologic și care presupune că omul nu este un automaton, iar dacă nu este un automaton înseamnă că are liber arbitru, înseamnă că există libertatea de conștiință aceasta fiind o expresie a acelei inteligențe preexistente însăși cosmosului și deși există aceste argumente biologii insistă să argumenteze în sensul ideologiilor. În prezent există în general două teorii prin care biologii justifică existența canoanelor eticii, a religiei, una se fundamentează pe adaptare și cealaltă pe exoadaptare. Teoria adaptabilității susține că religiozitatea este o consecință a evoluției în sens darwinist fiind o bună strategie în sensul supraviețuirii și împerecherii, indivizii beneficiind de pe urma afilierii la un grup religios de cooperare, de apartenență, de coeziune, etc. Teoria este cel mai bine prezentată în cartea Catedrala lui Darwin: evoluție, religie și natura societății publicată în anul 2002 de biologul evoluționist și profesor emerit deștiințe biologice și antropologie al Universității Binghamton, David Sloan Wilson. Teoria exoadaptabilitații are în fruntea sa pe Pascal Boyer antropolog american și susține că religia este un produs secundar al evoluției pentru că neuronii implicați în activitățile religioase, rugăciunea și meditația au evoluat pentru alte motive. Modificările neuronale apărute în urma practicilor religioase sunt confirmate și de cercetările psihologului Lisa Feldman Barrett, fondator al Societații pentru Știința Afectivă și autor al cărții Cum iau naștere emoțiile. Viața secretă a creierului unde menționează despre modificările neuronale survenite în urma practicilor religioase, însă această concluzionează și evidențiază efectele pozitive care survin în urma acestor practici. David Eagleman neurolog american în cartea sa Creierul. Povestea noastră, menționează studiile făcute pe un grup de măicuțe care au fost de acord ca după deces să le poată fi studiat creierul și în urma observațiilor s-a putut observa că deși existau modificări neuronale sub aspectul afecțiunilor demenței și a maladiei Parkinson, măicuțele nu prezentau simptome. Este evidentă precara aplecare asupra religiei cel puțin prin prisma teologică pentru că dacă din perspectiva celorlalte religii argumentul adaptabilității –supraviețuirea celui mai adaptat– pare plauzibil, din perspectiva creștină teoria nu se susține. Creștinismul este religia sacrificiului, principiul kenozei, principiu prin care divinul se golește pe sine de proprietățile sale pentru asumarea firii omenești fiind fundamental, consecința acestei invitații la sacrificiu, a acestei căi de urmat prin care omul este invitat să se golească pe sine de natura sa umană, fiind îndumnezeirea firii omenești. Evident că există și alte structuri religioase care invită la detașarea de lumesc, însă aici vorbim de o întreagă religie care în ciuda a ceea ce propune, în ciuda insistenței asupra acceptării vulnerabilității, venind cu propunerea unui Dumnezeu vulnerabil, născut copil, un copil ca oricare altul, incapabil să-și țină propriul cap și care se naște pentru a muri pe cruce ( cea mai odioasă formă de a muri în contemporaneitatea lui Iisus Hristos), această chemare are o evoluție fulminantă devenind în decurs de câteva generații o religie predominantă. Această religie stă la baza apariției identității statale a multor națiuni prin eforturile depuse din nevoia de a traduce Biblia constituindu-se astfel lexiconul multor națiuni. Această religie stă la baza Revoluției Științifice, fiind spațiul în care, cel puțin în fazele incipiente dar fundamentale, cunoașterea științifică a structurii realității în care ne aflăm a luat naștere; azi unele dintre cele mai prestigioase universități își au sediul în foste clădiri monastice. Toate acestea s-au petrecut în așa zisul ev întunecat, în Evul mediu, în acei aproximativ 1000 de ani care au urmat căderii imperiului Roman. Islamul, religie abrahamica a înflorit tot în acea perioadă, peste 30% din denumirile stelelor poartă nume arabe. Algebra ( al-jabr ) provine din matematica islamică aniii 800. Islamul a conservat și mare parte din cunoștințele vechilor greci sau ce a mai rămas din biblioteca de la Alexandria. Panta solipsismului ne pândește pe toți, toți avem tendința de a ne erija în instanță morală și evidențele istorice ne arată că nu este ceea mai bună soluție, deci Carl Gustav Jung a avut dreptate să nu fie de acord cu soluția propusă de Friedrich Nietzsche. Motivul este unul foarte simplu dar nu atât de evident. Simplitatea are tendința să fie incredibil de complexă așa se face că ne scapă relația pe care o avem cu propria conștiință. Putem pentru un timp să ne orbim la realitatea existenței ei, folosim tot felul de metode farmaceutice, fugim ore în șir prin parcuri sau pe o bandă rulantă de ea, dar orice am face nu putem scăpa de acea senzație de așa nu, conștiinței nu îi putem impune propriile noastre axiome morale, așa cum nu ne putem abține să venerăm și totodată să ne înfricoșăm în prezența măreției atunci când aceasta se prezintă în experiența noastră. Dihotomia eu- lui nostru devine din ce în ce mai evidentă, doctorul în științe medicale Josef Parvizi de la Universitatea Stanford, într-o lucrare publicată în jurnalul științific Neuron dezvăluie rolul surprinzător al unei structuri mici cuprinse între cele două emisfere ale creierului. Pentru a explica semnificația acestei structuri, Parvizi a invocat cuplul „eu” și „mine”. spunând: „Pentru fiecare acțiune pe care o întreprindem, chiar și în timpul viselor există întotdeauna un agent în spatele ei: îl numim „eu”. „Mine” este tot ce am stocat în amintirile noastre despre „eu””. Pentru cele două euri, din punct de vedere neuroanatomic, există un arhipelag separat de structuri cerebrale care guvernează pe fiecare. Aceste două structuri interacționează continuu una cu cealaltă." Apoi explică faptul că deși nu suntem conștienți de existența" mine- lui, „vei fi dacă deranjez rețeaua care o generează. Locul tău în lumea din jurul tău va părea brusc ireal.”, conchide acesta. Perspectiva jungiană, procesul de integrare, alinerea egoului, a „mine-lui”, în structura eului, nu numai că începe să facă sens, dar devine o necesitate imperativă oricât de dureros ar fi acesta pentru că stările pe care le experimentăm, din fericire doar temporar, nu mor odată cu noi și pentru că au tendința de a ne acapara identitatea, de a ne poseda și pentru a căror experimentare suntem neurobiologic constituiți, fiind locul de joacă al zeilor și pentru că propria conștiință, sinele, cea mai înaltă dimensiunea a identității noastre, ne ghidează în relația cu ele, noi oamenii suntem astfel forțați dacă nu destinați să alegem să ne formulăm concepte prin care să ne ghidăm existența în așa fel încât să ne justificăm existența și totodată să avem conștiința împăcată, să învățăm să fim compleți în ciuda evidentei polarități a naturii noastre intrapsihice. Erich Neumann psiholog și student al lui Carl Gustav Jung își începe cartea Originile și istoria conștiinței , despre care Jung a spus că este cartea pe care el ar fi vrut să o scrie, cu strofa : „He whose vision cannot cover History’s three thousand years, Must in outer darkness hover, Live within the day’s frontiers”. (Goethe, Westostlicher Diwan) și alături de Joseph Campbell cu Eroul cu o mie de chipuri, de Mircea Eliade cu Istoria credințelor și ideilor religioase și de Jordan B. Peterson cu Hărțile sensului Arhitectura credinței încearcă să evidențieze un fine tuning implacabil al moralității preexistent nouă și care prin conștientizare reprezintă unicul tratamentul la provocarea pe care ne-o ridică propria existență. Mythos și Logos Îmi aduc aminte cu plăcere de multele ocazii cu care am fost la Muzeul „Grigore Antipa” (membru al Academiei Române, profesor universitar și biologic darwinist) unde eram fascinat de marea majoritate a exponatelor dar în mod special de fosilele animalelor de mult extincte dar și pentru că acestea erau teatral puse în așa fel ca noi să înțelegem contextul în care au existat, iar acest aranjament m-a făcut curios să aflu de unde știm noi cum trăiau acele animale și așa am aflat că paleontologii pot determina cu precizie factorii de mediu în care organismele fosilizate descoperite au trăit pentru că pe baza structurii biochimice a unui organism poți determina ecosistemul de unde acesta provine, factorii de mediu, clima, densitatea aerului, umiditatea, flora și fauna, toate astea pot fi descifrate din structura moleculară a unui organism deoarece arhitectura mediului de proveniență este încorporată în organismele care trăiesc într-un ecosistem, practic organismul este un micro ecosistem al ecosistemului de proveniență. Perspectiva aceasta mă duce cu gândul la conceptul „după chipul și asemănarea”, o idee foarte veche și care se regăsește sub diferite variante în mitologia universală, în sprijinul acesteia venind și descoperirea paleontologului Lee Berger care în anul 2013 identifică o nouă specie non-umană Homo Naledi care trăit cu aproximativ 300 000 de ani în urmă și despre care 10 ani mai târziu la o conferință la Universitatea „Stony Brook” din New York Berger a afirmat că Homo Naledi își îngropau în mod deliberat morții, ocazie cu care sculptau simboluri distincte. Antropologul John Hawks de la Universitatea Wisconsin-Madison, care a lucrat la studiul publicat în anul 2023 pe site-ul eLife face următoarele observații: „Acesta în mod clar nu este un om, dar pare să împărtășească un aspect foarte profund al comportamentului pe care îl recunoaștem, o grijă durabilă pentru alți indivizi care continuă după moartea lor. Mă uimește că putem vedea cele mai profunde rădăcini ale practicilor culturale umane”. Conceptul - după chipul și asemănarea - dintr-o dată nu mai pare o superstiție, pentru că dacă omul este o ființă inteligentă și se raportează la sine ca o identitate și structura mediului de proveniență este încorporată în organismul care populează ecosistemul atunci inteligența și identitatea transcendentă este o realitate ce doar trebuie acceptată. Conceptele noastre sunt informație condensată, creierul nostru extrage o idee dintr-un context, apoi ideea aceasta devine contextul din care este extrasă o altă idee și tot așa în într-o serie de procese multistrat ajungem să ne formulăm un concept care se transpune într-o structură neuronală numită amintire. Pentru a înțelege mai ușor gândiți-vă la un banal cod de bare de pe un produs pe care îl cumpărați de la supermarket. Acel cod conține o multitudine de informații specifice produsului cumpărat și cu ajutorul căruia produsul este automat scos din gestiunea magazinului, tot așa și creierul înmagazinează informații sub forma de coduri neuronale pe care dacă le accesează are acces la o aproximare despre contextul din care codul a fost extras. Creierului îi este suficientă această aproximare pentru că el nu are de-a face cu certitudini, creierul lucrează cu predicții evaluând informațiile conținute în codul memorat prin juxtapunere cu inputurile senzoriale și astfel determină în consecință și îți apare în câmpul conștiinței, în neocortex o predicție despre ce urmează să se întâmple. Toate acestea se întâmplă în afara percepției noastre și pentru marea majoritate a cazurilor acesta este unicul proces cognitiv prin omul se raportează la realitate, dar a gândi nu înseamnă să reacționezi impulsiv la orice gând apare în câmpul conștiinței, a gândi înseamnă să fii critic cu propriile gânduri în așa fel încât cea mai bună predicție posibilă să fie luată în considerare iar pentru a fi capabil de un astfel de dialog intern, ai nevoie să faci doi pași înapoi de fiecare dată când analizezi o situație iar asta nu este atât de simplu. Rațiunea este ca un cuțit care desface și desface iar un om de știință al cărui obiect principal de lucru este propria rațiune este posibil să ajungă să nu accepte ideea de divin pentru că în momentul în care ar accepta o asemenea idee, ar ucide- o imediat cu propria rațiune. Unui om dedicat științei, cercetării, deci cunoașterii nu îi este atât de la îndemână să își spună pur și simplu că este un credincios, prin natura profesiei sale cel puțin, el nu poate fi superficial, pentru el saltul peste rațiune, salt absolut necesar trăirii autenticității credinței devine astfel de neconceput, el simțind că trebuie să rămână în dimensiunea obiectelor percepției, ignorând însăși sursa percepției fiind temător la perspectiva asumării conștiente a relației cu însăși necunoscutul unde certitudinea nu este o opțiune. El este lanterna care caută sursa propriei luminii în dimensiunea unde aceasta luminează. El este fascinat de descoperirea categoriilor existenței ce strălucesc sub lumina căutării sale și ignoră calitățile ce reflectă lumina altei dimensiuni deconectându-se astfel pe sine de la propria substanță. Captiv propriei creații mediul academic înnodată năclăit în ideologia al cărui teren, hubristic l-a pregătit încercând să își mascheze neputința. Omul nu poate să nu caute, încă din perioada intrauterină creierul adună date despre contextul în care acesta se află. A ști este un default și totodată o necesitate de aceea, cunoașterea asociată cu propria identitate devine mândrie intelectuală și este fără îndoială una dintre cele mai periculoase poziții în care un om se poate găsi și cum compasiunea este masca sub care răul se ascunde, așa cum mitul Luciferic ne indică fiind povestea prin care strămoșii încearcă să ne avertizeze despre acest pericol, propunerea salvator eliberatoare a celor însărcinați cu deslușirea misterului din materie ar trebui să fie reconsiderată pentru că dacă prin absurd omul ar ajunge să știe tot, în lipsa unui punct de referință el nici nu ar mai știi că știe. Trebuie să păstrăm calea de mijloc, conceptul pe care daoismul îl propune fiind soluția la polaritatea pe care existența o presupune pentru că știm că atunci când dogma devine impusă ajungem la tiranie dar asta nu înseamnă că trebuie să aruncăm pruncul odată cu apa în care l-am îmbăiat, așa cum nu ar trebui să avem pretenția renunțării la știință pentru faptul că am ajuns în punctul grozăviei Hiroshima și Nagasaki. Înainte de a formula o teorie a totului, ar trebui să unificăm tot ceea ce până în prezent cunoaștem și să includem în această cunoaștere și înțelepciunea încapsulată în miturile strămoșilor noștri. Există deja o parte a oamenilor de știință care au făcut un pas înapoi și au început să reconsiderare ignoranța și/ sau atitudinea de dispreț față de ceea ce oamenii cu o conștiinciozitate cel puțin interesantă au considerat că este cel mai de preț lucru pe care trebuie să-l păzească și să îl transmită generațiilor viitoare sub formă de religie. Știm de existența în istoria umanității a multor civilizații care nu de sărăcia materială s-au preocupat, pentru că există sărăcie socială, există sărăcie spirituală, există nevoi de conștiință secundare nevoilor materiale și aceste nevoi au făcut obiectul preocupărilor acelor civilizații. Conform datelor PRB (Population Reference Bureau) peste 117 miliarde de oameni au trăit de-a lungul timpului pe fața pământului. Este un număr mult prea mare pentru a ignora modelul lor de raportare la realitate. Povestea „Jack și vrejul de fasole” poveste popularizată pe la la 1800 și ale cărei sursă se pierde în negura timpului, are încapsulată în ea superioritatea nevoilor de conștiință, nevoile materiale fiind scara pe care urcând putem accede la satisfacerea acestor nevoi. Din încercarea de a se elibera de strâmtoarea materialității, Jack urcă pe vrejul magic și ajunge mai întâi la ouăle de aur, apoi ajunge la sursa ouălor și în cele din urmă la harpa care cântă singură. Ce ciudat am putea spune dar dacă ne aplecăm asupra acestei povești și încercăm să vedem din perspectiva modului în care strămoșii noștri se raportau la realitate și să vedem identitatea din fiecare obiect în parte am înțelege că simbolistica folosită nu este întâmplătoare. Din nevoia de a trai omul învață o meserie și cu cât învață mai bine cu atât el se expertizează mai mult până în punctul în care doar expertiza sa este îndeajuns pentru ca toate celelalte aspecte necesare existenței sale să se așeze la locul lor singure. Pentru a învăța trebuie să înțelegem principii și pentru a înțelege principiile trebuie să practicăm înainte de a înțelege și cu cât practicăm mai mult cu atât înțelegem mai mult până în punctul în care observăm un tipar la principiilor, o principialitate ascunsă în toate principiile- harpa care cântă singura. Dar nu putem pretinde că aceste principii doar pentru că le-am cunoscut ne aparțin ori ele există pentru că noi le-am formulat, poziția de impostură trebuie să ne însoțească și este sugerată în poveste prin faptul că Jack fură și la realizarea pericolului pe care aceste principii le reprezintă pentru umanitate, mama lui Jack taie vrejul de fasole înainte ca uriașii să coboare pe pământ. Omul trebuie să cunoască înălțimea dar trebuie să stea bine înfipt în realitate existenței sale, deasupra muntelui e cerul și fără concretețea pământului, starea de suspendare a cerurilor devine periculoasă. Observarea realității o percepem prin prisma unei povești al cărei erou suntem, imaginația noastră este spațiul unde facem predicții prin care din relația cu contextul căutăm să întrupăm cea mai bună versiune a noastră și când nu reușim sau nu facem ceea ce știm că am fi putut face, suferim și căutăm soluții până când în urma adecvării reușim sau ne ascundem de mustrările propriei conștiințe fie în fabulație unde suntem stăpâni atât ai contextului cât și ai propriei noastre imagini de sine, fie în negare, fie în substanțe care să ne altereze percepția. Acesta este prețul libertății de conștiință, avem libertatea de a alege într-o realitate ai căror creatori nu suntem și asupra cărei structuri nu putem interveni pentru că atunci când o facem prețul este noi înșine. Structura realității este evident fundamentată pe principii, fine tuning -ul asta implică, există o inteligență sursă a principiilor la care întreaga existență se spune, evidența tiparului pe care relația dintre principii și inteligența sursa o devoalează devine din ce în ce mai greu de ignorat. Civilizația vechilor greci, civilizație cu înclinații preponderent filosofice în comparație cu cea romană care avea, cu câteva excepții, înclinații pragmatice și mult mai puțin spre contemplare, este civilizația care ne transmite ideea de Logos, de arhetip, de principiu al tuturor principiilor, aceștia au concluzionat că există un sens comun al tuturor lucrurilor care există. În paralel și posibil cu mult înainte, filosofia iudaică a ajuns la aceeași concluzie însă cu diferența că aceștia au înțeles existența acestui arhetip în noi înșine. Acesta două curente de gândire au putut astfel să fuzioneze și să avem astăzi gândirea creștină care propune soluția la problema faptului că suntem conștienți de finitudinea noastră și că existența implică durere și tragedie, în persoana lui Iisus Hristos. Biblia începe arătând arhetipul existenței și se termină indicând ca scop și sens al existenței noastre experimentarea pe cât posibil a acestui arhetip dar și consecințele neadecvării la sensul existenței noastre atât la nivel individual cât și mai ales la nivel colectiv. Astăzi știm lucruri despre profunzimi ale relației despre care oamenii de știință nu se sfiesc să le asocieze cu domeniul științifico- fantasticului dar se jenează de asocierea cu ideile și credințele religioase și fac această afirmație în deplină cunoștință despre diferența dintre științifico-fantastic și fantezie. Sunt studii care arată că dacă doi subiecți aflați la mii de kilometri distanță în contexte diferite, se gândesc unul la celălalt, grație imagisticii am putut constata că zone similare ale creierului se activează concomitent ambilor subiecți. Quantum entanglement ( legatura cuantică) este denumirea fenomenului care explică modul în care două particule subatomice pot fi strâns legate între ele, chiar dacă sunt separate la distanțe de miliarde de ani-lumină. Din punct de vedere sociologic, fiecare individ este recunoscut de aproximativ o mie de alți indivizi ceea ce înseamnă că fiecare om este la un om distanță de un milion de alți oameni. Suntem diferiți și idiosincraziile noastre o arată și totodată suntem un întreg, dimpreună formăm umanitatea și fiecare acțiune pe care o întreprindem are efecte mult peste capacitatea individuală de înțelegere. Rațiunea ne obligă să vedem consubstanțialitatea antonimiei existențeii, asemănările și deosebirile, simetriile și asimetriile pentru că noi suntem distincția pe care încercăm să o impunem asupra existenței negând o parte sau alta. Matematicianul Matthieu Pageau în cartea sa The Language of Creation: Cosmic Symbolism in Genesis: a Commentary își începe lucrarea prin a arăta distincția dintre perspective: „La început, Dumnezeu a creat cerul și pământul”. Spre deosebire de știința modernă, cosmologia tradițională nu a încercat să descrie realitatea în termeni de atomi, energie și cauzalitate mecanică. În schimb, majoritatea culturilor antice au perceput lumea în termeni de principii spirituale, cum ar fi îngerii, demonii și misterioșii monștri marini de la marginea lumii. Deci, înainte de a încerca să interpretăm o carte precum Geneza, este important să înțelegem de ce viziunea noastră actuală asupra lumii este atât de diferită de cea din trecut ,cosmologiile științifice și tradiționale văd realitatea din două perspective complet diferite: 1) în ceea ce privește implicațiile sale practice și materiale și 2) în ceea ce privește semnificația sa superioară. Prima este specialitatea științei moderne, care conceptualizează toate lucrurile în termeni de materie fără sens și cauzalitate fără minte. A doua este specialitatea religiei, care interpretează fiecare fenomen ca manifestare a adevărului spiritual. Atunci când interpretează realitatea, fiecare dintre aceste viziuni asupra lumii ridică propriile tipuri de întrebări. De exemplu, când privim o plantă din perspectivă materială, s-ar putea pune următoarele întrebări: „Din ce este făcută această plantă?” și „Cum funcționează?” Cu toate acestea, când privim aceeași plantă dintr-o perspectivă spirituală, s-ar putea pune următoarele întrebări: „Care este sensul acestei plante?” și „Ce adevăr superior întruchipează?” Nu este surprinzător că aceste întrebări au puțin sau nimic în comun, ceea ce demonstrează natura distinctă a acestor viziuni asupra lumii."Este evident cât de important este modelul pecare îl folosim și cât de mult ne influențează elexistența și nu cred că trebuie să renunțăm la unmodel în defavoarea celuilalt, dimpotrivă trebuie săvedem consubstanțialitatea lor și să înțelegem că noiînșine suntem " după chipul și asemănarea" a ceeace observăm și vom întâlni în căutarea noastrărăspunsuri în funcție de modelul folosit, realitatea nerăspunde pe măsura obiectului admirației noastre. Fractalitatea conștiinței fine tuning-ul existenței În volumul Specia rebelă cu subtitlul Despre creativitatea oamenilor si despre modul in care ea schimba lumea, specialistul în neuroștiințe David Eagleman și compozitorul Anthony Brandt descriu principiile creativității și arată cum de la distincțiile cuprinse într-un context preexistent inteligența își exprimă principala sa trăsătură -inventivitatea. Concluziile celor doi nu reprezintă o noutate, în articolul „Corelația dintre inteligență și invenție”, publicat în Jurnalul societății de brevete din anul 1928 și ulterior în volumul „Psihologia inventatorului: un studiu al brevetului” publicat în 1964, cercetătorul și psihologul american Joseph Rossman arată directa proporționalitate între inteligență și inventivitate. Dar pentru a accepta premisa propusa de ideile religioase și mituri conform căreia totul este în cele din urmă conștiință/Logos, înseamnă că trebuie să luăm în considerare principiul partenogenezei de unde rezultă că inițialul context al inteligenței în care și din care inventivitatea sa să se poate exprima este însăși inteligența, asta însemnând că există distincții in morfologia inteligenței. În acest sens există numeroase studii din care rezultă această altă natură a conștiinței, menționez aici articolul „Re- reprezentarea conștiinței: disocieri între experiență și meta-conștiință”, publicat în anul 2002, în care, psihologul american și profesorul de științe psihologice și cerebrale la Universitatea din California, Santa Barbara, Jonathan W. Schooler arată că: "Se face o distincție între procesele mentale non- conștiente (neexperimentate), conștiente (experimentate) și meta-conștiente (re-reprezentate). Există dovezi pentru două tipuri de disocieri între conștiință și meta-conștiință, aceasta din urmă fiind definită ca re-reprezentarea explicită intermitentă a conținutului conștiinței. Disocierile temporale apar atunci când un individ, căruia înainte îi lipsea meta- conștiința despre conținutul conștiinței, direcționează meta-conștiința către acele conținuturi; de exemplu, prinderea minții rătăcind în timpul lecturii. Odată ce meta-conștiința este declanșată, pot apărea disocieri de traducere dacă procesul de re-reprezentare denaturează experiența originală, cum ar fi atunci când cineva reflectă verbal asupra experiențelor non-verbale sau face bilanțul experiențelor subtile sau ambigue”. Deși este contraintuitiv, se evidențiază faptul că distincția intra morfologică a conștiinței este pe de o parte ierarhică în sensul în care spre extremitate acesta își pierde din proprietățile inițiale iar pe de altă parte expresia acesteia consecință a naturii sale inventive este un plus valoare prin relația pe care o are conștiința cu ea însăși. În conformitate cu modelul actual de viață tindem să ne raportăm la ceea ce ne distinge pe unii de ceilalți, inclusiv atunci când vorbim de relații, dar limbajul nostru ascunde în termenii săi sensul indicat anterior, cuvântul relație conține în sensul său inițial necesara înrudire dintre termeni sau lucruri, fiind una dintre sintagmele de fond dintr-o propoziție logică, deci pentru a exista relație, trebuie să existe atât o consubstanțialitate cât și distinctivitate. De asemenea, cuvântul respect are la bază asocierea dintre latinescul re care înseamnă înapoi și latinescul specere care înseamnă a privi la , indicând o necesară adecvare a subiectului la obiectul privit, o aliniere între așteptări și spațiul unde acestea sunt căutate [ expectation ( așteptări ) - respect ( a privi înapoi de unde privești spre )- inspection ( examinare atentă )]. Iar termenul conștiință care deși este un termen relativ nou apărut pe la începutul anilor 1600 înseamnă starea de a fi conștient de ceea ce se petrece în propria minte, deci o relație conștientă cu sine a unui fond, și este compus din latinescul con și care însemnă împreună, cu și latinescul scientia și care înseamnă cunoaștere expertiza, dar care la rândul său provine din forma la genitiv a latinescului scientis: sciens și care înseamnă inteligent, priceput. Putem deduce că inteligența și conștiința au consubstanțialitate cel puțin la nivel etimologic, dar și că se disting prin faptul că conștiința este inteligența conștientă de ea însăși ca inteligență rațională în urma procesului rezultat din relația inteligenței conștiente de inteligența rațională iar acest proces- relație se numește conștientizare, termen care arată un proces de înțelegere a realității înconjurătoare, dar pentru că noi din perspectiva percepției avem o relație cu însăși percepția, creierul nostru analizează date în funcție de ceea ce este diferit de ceea ce până la acel moment știe. Ex. Noi nu simțim obiectele înconjurătoare, noi simțim propriul corp atunci când stingem un obiect, mai precis simțim cum pierdem sau primim căldură și din această senzație creierul determină acțiunile necesare prin care să păstreze temperatura corpului la parametrii optimi, înseamnă că procesul de înțelegere a realității înconjurătoare, conștientizarea este un proces rezultat din relația inteligenței conștiente cu ea însăși ca inteligență rațională. Biblia care este ea însăși o colecție de cărți și care este fundamentală înțelegerii literaturii clasice fiindu-i referință, a fost supusă, în anul 2007 unui studiu prin care pastorul luteran Christoph Römhild și Chris Harrison profesor al catedrei de Interacțiune om-calculator din cadrul Universității Carnegie Mellon, folosindu-se metoda referințelor incrucisate au urmărit identificarea de legături conceptuale între versete, locații de legătură, oameni, fraze etc, găsite în diferite părți ale Bibliei. În total au rezultat 63.779 de referințe încrucișate rezultând „prima carte cu hyperlink”. Biblia încă de la început ne indică un arhetip al existenței în care este inclusă conștiința,: Ediția BIBLIA DUPĂ TEXTUL EBRAIC GENEZA in varianta publicată pe academia.edu, traducerea textului este următoarea: “1. La început, când a creat Dumnezeu cerurile şi pământul, 2.şi pământul era deşert şi pustietate, şi întuneric era peste faţa adâncului, iar Duhul lui Dumnezeu se purta peste faţa apelor, 3.Dumnezeu a spus: „Să fie lumină!“ Şi a fost lumină. 4. Şi Dumnezeu a văzut că lumina este bună şi a despărţit Dumnezeu lumina de întuneric. 5. Şi Dumnezeu a chemat lumina „zi“, iar întunericul l-a chemat „noapte“. Şi a fost seară, şi a fost dimineaţă: ziua întâi.“ Ediția de la 10 noiembrie 1688, prima ediție în limba română, tipărită de Mitropolia București, începe așa: “Ne-nceput au făcut Dumnezău ceriul şi pămîntul. Iară pămîntul era nevăzut şi netocmit. Şi întunearec zăcea deasupra preste cel fără de fund, şi Duhul lui Dumnezău Să purta deasupra apei. Şi zise Dumnezău: „Să să facă lumină!" Şi să făcu lumiină!" Şi văzu Dumnezău lumina că iaste bună, şi deosebi Dumnezău între mijlocul luminii şi între mijlocul întunearecului. Şi numi Dumnezău lumina zio şi întunearecul numi noapte.“ Ediția actuală a Sfintei Scripturi creștin-ortodoxe începe așa : “1.La început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul. 2.Şi pământul era netocmit şi gol. Întuneric era deasupra adâncului şi Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor. 3.Şi a zis Dumnezeu: "Să fie lumină!" Şi a fost lumină. 4.Şi a văzut Dumnezeu că este bună lumina, şi a despărţit Dumnezeu lumina de întuneric. 5.Lumina a numit-o Dumnezeu ziuă, iar întunericul l-a numit noapte. Şi a fost seară şi a fost dimineaţă: ziua întâi.“ Din toate cele trei texte se observă o lipsă, avem pe Dumnezeu Creatorul pe de o parte iar de cealaltă parte fondul creației sale: cer și pământ, spațiu și timp și evidenta lipsă a luminii. Lumina la care se face referire nu este lumina descrisă ulterior în facerea luminariilor, nu este vorba despre Soare și Lună, este vorba evident de o altă lumină și am să folosesc un exemplu nu foarte sofisticat, dar suficient: Să ne închipuim că vă treziți într-o zi că vă dăruiește cineva o bucată de pământ. Curiozitatea vă mână să mergeți să vedeți despre ce este vorba și odată ajunși acolo observați cer și pământul ce v-a fost dăruit. Inevitabil veți observa și nu neapărat conștient că lipsește ceva, lipsește sensul, direcția de urmat, scopul pe care îl puteți atribui acelui petic de pământ. Cădeți pe gânduri intrebandu-vă cam care ar fi cea mai bună utilitate a acelui petec de pământ și la un moment dat vă vine o idee. Acel moment vă luminează ființa la propriu, acel moment este o amintire a viitorului, știți dinainte să se întâmple ce și cum trebuie să se întâmple cu acea bucată de pământ. Pornind de la acea conștientizare veți acționa în consecință. Acel moment este posibil pentru că a existat o relație între dumneavoastră, cerul și pământul primit. Întâi ați fost încunoștințat, apoi ați contemplat și a rezultat conștientizarea. Un alt aspect important referitor la această lumină divină este distincția pusă între lumina și întuneric, iar în varianta din 1688 autorii adaptează textul punctând pe distincția dintre cel mai înalt punct al luminii și cel mai înalt punct al întunericului” şi deosebi Dumnezău între mijlocul luminii şi între mijlocul întunearecului.", este o distincție făcută între conștiență și inconștiență, între cunoaștere și necunoaștere și o asociere a cunoașterii cu cerul și a necunoașterii cu materia, chiar dacă acestea sunt știute, poziționând astfel potențialul de conștientizare în dimensiunea cerului, a înălțimii de deasupra materiei. Întreaga succesiune de zile ale Facerii poate fi interpretată în această notă, zilele fiind momente de conștientizare ale omului despre structura realității. Facerea este scrisă din perspectiva povestitorului, din perspectiva celui care a conștientizat (zile) cele care câte sunt și urmat de realizarea necunoscutului din ele (noaptea), timp necesar integrării informației. Recreația este un termen potrivit, pauza pe care copilul o ia între ore este momentul necesar pentru ca acesta să poată să se recompună în lumina informațiilor pe care anterior le-a dobândit. Zilele se succed pornind de la punctul de referință anterior și continuă dual ,urmărind un scop, scop validat de observația de calitate din fiecare etapă a creației. " Și a văzut Dumnezeu că este bine. " Ziua a șasea se termină într-o altă notă, este ziua în care martorul conștientizează că întreaga creație există pentru existența omului, că omul este sensul și scopul acesteia, omul este oglinda în care și prin care Dumnezeu se află pe sine, acesta fiind făcut " după chipul și asemănarea", menționând ".. după chipul lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut bărbat și femeie." punând un egal între om și Dumnezeu și totodată o distincție între oameni, fiind punctul în care dualitatea creației este reunificată în contemplarea divinului, în El însuși, după care realizează ( " iată " ) că " toate câte a făcut..erau bune foarte ". Ceea ce unește Marea majoritate a istoricilor științei au concluzionat că Revoluția Științifică a început de la înțelegerea faptului că trebuie să existe o inteligență ascunsă și încercarea descoperirii acesteia a creat premisele fantasticei și profundei cunoașteri pe care am dobândit-o în ultimele secole. Cele mai importante personalități ale acestei revoluții au fost oameni care au privit lumea prin lupa credinței și nu de puține ori acest lucru le-a fost reproșat, însă o parte importantă a celor care au criticat acest aspect au ajuns să își formuleze în cele din urmă o viziune mai mult sau mai puțin teistă . Nu putem fi naivi, nici într-un sens nici într-altul, avem nevoie de prejudecăți, avem nevoie de capacitatea noastră de a fi critici, de a discrimina pentru că avem nevoie de contrast conceptual. Realitatea este astfel constituită, este profund distinctă de ea însăși și prin delimitarea pe care rațiunea noastră ne permite să o creem, putem observa asemănările și deosebirile și astfel înțelegerea consubstanțialității lor devine posibilă. Riscul ideologizării religiei este real, avem tendința spre absolutism din nevoia noastră de certitudine, dar nu putem să adoptăm tactica struțului din tema de fundamentalism, povestea profetului neascultător ne învață asta, când conștiința dictează trebuie să avem curajul să spunem ce avem de spus, altfel atât noi cât și ceilalți dragi nouă vor suporta consecințele. Este îndeajuns ca un om să spună adevărul și națiuni se pot elibera, avem exemplul lui Aleksandr Soljenițîn care concluziona că o națiune ajunge sub tiranie atunci când societatea este dispusă să mintă, când marea majoritate a populației începe să-și reprime libertatea de conștiință, să renunțe la propriile prejudecăți, la propriul spirit critic, la propria rațiune. Nu ar trebui nici să ne ascundem sub principii ce țin de cale și care se cer respectate în acest sens, riscul ideologizării religiei este mai mare când teama de aroganță ne face să încălcăm liberul arbitru; ne învață Iisus despre asta în povestea omului ce muncește în ziua de Sabat, unde aflăm că legile sunt pentru cei ce nu le înțeleg și odată înțelese omul este eliberat de presiunea lor, el devine din blestemat binecuvântat chiar și atunci când muncește în ziua de Sabat. Religia nu trebuie să se dovedească pe sine, ea nu este un scop în sine, ea este și trebuie tratată ca fiind calea spre împlinirea nevoilor de conștiință, și subsecvent, împlinirea acestora să valideze sau nu preceptele unei religii. Nevoia de adevăr, de frumos, de bine este ceea ce ne unește și totodată ne diferențiază de lumea animalelor și a vegetalelor pentru că noi suntem conștienți de finitudinea noastră și prin adevăr trăim experiența frumosului și gustăm binele. Noi nu am inventat aceste soluții, noi doar le-am constatat și am căutat să transmitem din generația în generație înțelegând valoare relației cu ele. Putem să ne raportăm la ceea ce ne diferențiază fie încercând să anulăm ceea ce este diferit de noi, fie să căutăm să dispară distincția dintre noi sau putem să vedem consubstanțialitatea noastră a tuturor, sigur pentru asta trebuie să fim dispuși la sacrificarea propriilor idiosincrazii, dar asta este o veste bună pentru că știm deja ce se întâmplă când nu o facem. Sensul sacrificiului este ceea ce din termen aflăm, cuvântul vine din unirea latinescului facer și care înseamnă a face, cu latinescul sacre și care înseamnă sfânt și care la rândul său provine din latinescul sanctus și care înseamnă întreg, avem deci datoria de a ne face întregi, de a ne sfinți și astfel să ne recăpătăm sensul și scopul existenței noastre, să fim iar „după chipul și asemănarea”. A nu face sacrificiu nu este o opțiune, sacrificăm întotdeauna ceva, sacrificăm viitorul în favoarea prezentului sau sacrificăm prezentul în favoarea viitorului, iar tot ce are valoare implică întotdeauna sacrificiul prezentului. Aici și acum este un continuum, nu este un printscreen care se limitează la frame- ul subiectivității noastre și în care sperăm să ne ascundem finitudinea. Aici și acum ne propune mereu o relație cu acesta, o adecvare la ceea ce se prezintă a fi spațiul și timpul care ne invită la aventura explorării și experimentării necunoscutului ce îl este și trebuie să ne raportăm cu smerenia cuvenită, smerenie pe care o relație sănătoasă cu obiectul admirației ne-o indică. Respingerea tradiției, aruncarea acesteia în ridicol ne distanțează de însăși posibilitatea înțelegerii lumii în care ne aflăm, filosofiile noastre despre propria existență nu pot înlocui ceea ce tradiția creștină ne oferă, riscăm să rămânem suspendați, parțiali. Tradiția nu respinge noutatea, tradiția așteaptă împlinirea noului ea este și trebuie să rămână deschisă fiind nu un scop în sine ci un vehicul. Noi nefiind capabili să nu admirăm suntem responsabili să fim atenți la ceea ce face obiectul admirației noastre. Tradiția ne propune o identitate ascunsă în toate identitățile, un obiect al administrației infinit și măcar din această perspectivă ar trebui să ne raportăm la transcendent prin raportarea la o persoană, așa cum identitatea celor dragi nu este un obiect în sine, dar a cărei realitate nu o negăm pentru că nici identitatea noastră nu o putem obiectiva, tot ceea ce putem este să o exprimăm în speranța că ni se va răspunde. Poziția de subordonare față de obiectul admirației noastre este inevitabilă, ceea ce admirăm nu suntem, dar dorim să fim, să avem sau măcar să avem o relație și așa cum suntem dispuși să facem sacrificiile necesare pentru a obține un rezultat și nu știm dacă îl vom atinge, tot așa putem să îndrăznim la pretenția relației cu divinul. Nebunia întru Hristos este de preferat altor pierderi ale minții, iar o existență căreia îi lipsește justificarea și care este mereu umbrită de neliniștea conștiinței este sortită neîmplinirii, parțialității și în cele din urmă înciudării. În lipsa relației cu divinul căutăm mereu să ne validăm pretinsa fericire, căutăm mereu să ne anunțăm ateismul și ratăm distincția dintre fericirea ce zboară la prima tresărire și bucuria împlinirii din relația cu divinul și care ne infuzează conștiința de sens. Trebuie să încetăm să mai bâjbâim în profunzimea epidermică a formulelor, să nu ne mai sfiim la pronunțarea numelui Domnului, pentru că fundația timpurilor noastre este admirația strămoșilor noștri față de cel puțin ideea de Dumnezeu și ceea ce lipsește vremurilor noastre este ritualul și rugăciunea. Ne-am distanțat de divin și totodată de creația acestuia, idolatrizarea naturii este un deserviciu adus acesteia, nu putem pune deasupra noastră ceea ce a fost creat și este fundație existenței noastre. Inconștienți în aroganța noastră și bântuiți de nevoile de conștiință am permis uriașilor să coboare din nou pe pământ, am ajuns din nou să ne prosternăm la Priapus, ne sacrificăm din nou copii pe altarul ideologiilor, înlocuim esența cu expresia, marginalul cu centralul, virtutea cu păcatul și nu realizam că o facem în cadrul aceluiași arhetip. Nu realizăm că ritualurile noastre comune prin care simțim să ne adunăm fie în cercuri restrânse, fie pe stadioan ori prin care avem o conduită specifică atunci când comunicăm și care ne idignă atunci când este încălcată, toate acestea indică un arhetip implacabil care ne este sursă, expresie și sens. Datorită libertății de conștiință dispunem de libertatea de a alege, dar pentru că fugim de asumarea responsabilității pe care alegerile conștiente o presupun, trăim în două lumi, lumea lui " bună foarte " și lumea omului care nu aparține nici măcar omului și unde principialități se luptă pentru identitatea omului, unele să ajute omul să își dăruiască identitatea divinului pentru a-și împlini destinul : „după chipul și asemănarea”, iar celelalte se luptă să posede identitatea omului pentru a gusta din experiența lui a fi după chipul și asemănarea divinului, experiență destinată exclusiv omului. Trebuie să înțelegem că îndumnezeirea nu înseamnă înlocuirea divinului cu noi înșine, îndumnezeirea este consecința relației cu divinul, așa cum profunzimea unei relații dintre doi oameni devine palpabilă și se înființează în identitatea comună a unui cuplu matur. Fiecare pas înapoi, fiecare sacrificiu făcut pentru cuplu pe care îl fac partenerii este inevitabil umplut de persoana cuplului și nici unul dintre aceștia nu își pierde identitatea, ba din contră este evidențiată pentru că dragostea are nevoie de relație și relația are nevoie de cuplu. Realitatea relației cu divinul, îndumnezeirea nefiind nicidecum creată, ea este preexistentă și doar așteaptă să fie descoperită și trăită la toate palierele ființei noastre, inclusiv în umbrele cele mai profunde ale naturii noastre de creați. Întâlnirea noastră cu opusul este ineluctabilă, ne avertizează Hristos spunând: „Ține-ți mintea în iad și nu deznădăjdui” iar sfinții ne spun: „Cât despre cei ce se socotesc vrednici de a fi înălțați fără a bea din paharul pogorârii, Domnul le spune fără nici un echivoc: ‘Nu știți ce cereți’ ”. În fața acestor avertismente și indicii pretențiile noastre la o presupusă natură absolută a bunătății intrinsecă nouă devin absurde, Iisus însuși nu acceptă această însușire:"De ce-Mi zici bun? Nimeni nu este bun decât unul Dumnezeu." Noi suntem plămădiți și din aluatul dimensiunii unde divinul s-a golit pe sine de proprietățile sale, din dimensiunea nevieții, din ceea ce a rezultat din distincția de sine a divinului, din care trebuie să ne ridicăm pentru că noi înșine ne-am pogorât. Intuiția momentului descris în Facerea este acceptarea sacrificiului, este opusul a ceea ce a ales Adam ( folosit aici și cu sensul de umanitate, cuvântul Adam având și sens de nume al unei persoane de sex masculin dar și de sens de umanitate ) când a deschis ochii și l-a văzut în lumina viitorului pe Hristos pe cruce și s- a umplut astfel de trufia de care noi trebuie să ne golim, așa cum divinul s-a golit pe sine de sine pentru ca prin experiența vulnerabilității să fie mai mult decât era, pentru că ce altceva i-ar putea lipsi nemărginirii dacă nu mărginirea? Doamne ajută-ne! |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy