agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Romnesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 5703 .



Vasile Mic - Fereastra de vis
article [ ]
carte

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Pelerinu ]

2008-04-26  | [This text should be read in romana]    | 



După debutul editorial cu volumul Vis în pădurea de mesteceni la Casa de editură Pleiade (Satu Mare, 1991), Vasile Mic a stat într-un con de umbră adunându-și poemele “din prea multă dragoste” față de “fiecare clipă // mugur // femei frumoase”, privind mereu spre Fereastra de vis, noul volum apărut la; (Editura “Dacia”, Cluj-Napoca, 2007). În toată această perioadă echivalentă cu adolescența, Vasile Mic a încercat și spre bucuria mea a reușit să-și contureze un limbaj propriu, fapt ce a tras după sine constituirea unui discurs personal ca în cele din urmă să avem de-a face cu un poet cu un stil aparte prin care exprimă tot cel înconjoară printr-o concepție total diferită, simțindu-se în largul său, stăpân pe actul creației. Vasile Mic pare a fi un rebel: “Fiecare bulevard / E un nesfârșit poem / Florile din oraș au aripi... / Doar se vând și se cumpără // Cu plata în bănuți de arginți.” (Flori și aripi), conștient că “Jocul cu moartea / Este o lecție obligatorie” (Jocul cu moartea) și cu toate acestea desprinderea de generația sa l-a făcut să-și ia pe cont propriu cu demnitate destinul poetic.
Precaut ca orice om de afaceri cu orientări spre lumea cifrelor, l-a făcut ca să-și fixeze cu oarecare precizie la timp regulile jocului: “Mici încurcături, dacă totuși s-ar ivi / Prin vreun colț de paradis, / Nimic nu ar putea schimba / Secunda aceasta” (Nimic nu ar putea schimba secunda) elaborându-și modalitățile de exprimare a propriului act creator: “Despre femei frumoase / Nu voiesc a vorbi dependent de poezie // Însăși poezia / Va trebui / Să ne vorbească” (Despre femei frumoase). Faptul că grafica acestui op aparține autorului e încă o dovadă că: “Pentru a picta o femeie / Alegi o noapte înstelată / O dimineață cu rouă / E bine să ai un râu pe aproape, / Un vânt căzut din înălțimi, / Un suflet, / Dar mai ales o fereastră” recuperând astfel “ce e pierdut în metaforă” (Tablou).
La fel ca și în volumul de debut, Vasile Mic are revelația unui semn definitoriu în creația sa, cel al Calului, remarcându-se și de această dată prin capacitatea de redare în vers a mitului ce i-a creat poetului o adevărată obsesie: “Am căzut de pe un cal frumos / Erau fărâme de stele pe jos / Calul... mai departe... s-a dus / Spre un sat neștiut, undeva sus. / Cerul era nedumerit și norii... chiar... / Cum am putut cădea de pe un cal stelar? / O voce, pare-se, mi-a zis – nu-mi amintesc - / Despre un roib cumva... nepământesc / Nu i-am răspuns. Nu aveam cum ... / C-am călărit numai un cal nebun - // Doar am rămas năuc... fără să știu / Că nărăvașul, poate, era un cal viu / Am căzut de pe cal, cum spun, / Într-un ținut nebun-nebun... / Nu mai știu să fi visat, apoi... / Nărăvașul trecând prin sat... pe la noi” (Căderea de pe cal). Sau: “Caii tocmai au evadat / Din sângele lor... / Vin de undeva, / Se duc / Departe... / Momente de răgaz, / Peisaje / În refugiul lor / Lăuntric, pașnic / Visează” (Evadarea cailor).
Refugiul în lumea de altădată a copilăriei îl face pe poet să-și amintească de clipele petrecute la umbra acelor “mesteceni”, în prezența “singurei femei” care-l ocrotește de “coșmaruri” într-un “ținut / plin de mistere / fără zile / fără nopți / doar în cămașa sa / albă” (Zborul nu poate fi), urmărindu-i evoluția convinsă că: “...adierea aceasta de vânt / Nu te va îndepărta de cuvânt / Nimic nu te poate lua, să te ducă, / Să te amenințe nu poate vreo nălucă”. El nu va uita să-și pregătească testamentul: “Dar să nu spui că versul ce acum nu-l rostesc / E tocmai testamentu-mi livresc...”, ca în final să-și exprime unica dorință în cazul unei reușite: ”Doar să mă anunți de vei construi castele cu flori... / Ca să merg, să le văd uneori” (Chiar adierea aceasta).
Dragostea invocată sub diferite forme în câteva poeme cuprinse în volum e oglindită uneori cu timiditate, încât se lasă sedus: “Ești răpitoare doamnă, / În consens cu nopțile mele.” (Ești răpitoare, doamnă), iar alteori prinde curaj: “Măcar ți-aș scrie / Dacă aș ști că inima ta / Nu mai e în siguranță” (Nimic nu ar putea schimba secunda), fără a face aluzii la obscenități, trivialități sau teribilisme. Darnic din fire autorul oferă persoanei iubite. “bătăile inimii / Vreau să ți le dărui” promițându-i “lumea / Și toate celelalte” (Trebuie să-ți arăt), ca în cele din urmă, văzându-se trădat, cu sufletul rănit de tot ce-l înconjoară, apelează la cei apropiați să-l vindece: “de toate: / De iubire, de cer albastru, De culori, dacă se poate... / Chiar faceți-mă sihastru.” (Ceva).
Trecut prin mari încercări, autorul încearcă să-și găsească împăcarea: “Mă tem că ochii tăi / Prea au știut / Să coboare în beznă // Că ochi tăi... / De departe... / Mereu aproape-mi vor fi” (În memoria soției mele Ana), deși debusolat în perspectiva biografică, cu o singurătate instalată, face eforturi în căutarea unui alt sens al vieții: “Doamne, / De departe / Singurătatea / Muta-se-va!” (Dacă o clipă)
Vasile Mic dă dovadă de originalitate, e sigur pe el, maleabil. O demonstrează versurile sale care au la “purtător” forme, simboluri și sensuri. Inteligent, Vasile Mic știe să-i dea poemului greutate prin versuri scurte de o mare acuratețe.


__

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!