agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2010-02-21 | [This text should be read in romana] |
Bookトフトビia de texte & imagini este un volum apトビut テョn anul precedent din iniネ嬖ativa scriitorului Florin Bican, care テョncearcト sト sustragト literatura pentru copii, devenitト tot mai mult o Cenuネ卞ビeasト テョn context postdecembrist, de sub tutela unui gen minor. Realizatト de Clubul Ilustratorilor ネ冓 Faber Studio テョn condiネ嬖i grafice de excepネ嬖e, tipトビitト la Pro Editura ネ冓 Tipografie, cu sprijinul Adria Grup SRL, cartea reuneネ冲e un potpuriu de stiluri ネ冓 registre lirice sau narative aparネ嬖nトフoare unora dintre cei mai bine receptaネ嬖 scriitori ai momentului, autori care s-au impus テョn domeniul literaturii internaネ嬖onale pentru copii sau a celor mai puネ嬖n cunoscuネ嬖. Liantul volumului テョl constituie vテ「rsta infantilト, oferind sugestia cト ludicul reprezintト o posibilitate de surmontare a platitudinilor ネ冓 monotoniei cotidiene. Lectura acestuia comportト o perspectivト dualト, lexemele fiind secundate de reprezentarea lor iconicト. Semnatarii textuali ai acestui volum sunt: Simona Popescu, Cosmin Manolache, Cトネin Mihトナlescu, Florin Bican, Doina Ruネ冲i, T.O. Bobe, Cトネin Torsan, Grete Tartler, Alina Darian, Mircea Cトビtトビescu, Ana Maria Sandu, Dan Lungu, Vasile Ernu, Ada Milea, Ioana Nicolae, Florica Bud, Victoria Pトフraネ冂u, Marie Chartres, Jan Cornelius, Elena Vlトヅトビeanu, iar ilustratorii lui: Mihaela Paraschivu, Ioana Ursa, Oana Ispir, Raluca Ilie, Sebastian Opriネ崙, Silvia Olteanu, Alexandra Rトヅulescu, Amalia Dulhan, Anca Popescu, Cristiana Radu, Doina Butusina, Stela Lie, Veronica Neacネ冰, Agnes Keszeg, Adriana Gheorghe, Adriana Horga, Doina Roman, Alina Munteanu, Marga Udrescu.
Cartea se deschide cu un manifest al iniネ嬖atorului proiectului, Florin Bican, care relevト simultan atテ「t periculozitatea ce rezidト din carenネ嫗 poveネ冲ilor la vテ「rsta infantilト, cテ「t ネ冓 proteismul acestui gen cu resurse giganteネ冲i, care n-au fost pe deplin exploatate. Aネ兮dar, textul de debut poate fi privit ネ冓 ca un manual de puericulturト care denunネ崙, テョncト o datト, apetenネ嫗 pentru fabule existentト deopotrivト テョn copil, cテ「t ネ冓 テョn insul matur. Prima sancネ嬖une alocatト celor imuni la poveネ冲i este reflectatト printr-o inversare a polilor care induc ideea regresiunii fiinネ嫗le, a diminuトビii rezervorului intimitトκ嬖i. Aネ兮dar, Cei ce nu sunt ascultトフori vor creネ冲e mici, ne avertizeazト autorul, care propune o recuperare a copilului din noi printr-un 窶枹chimb de experienネ崙窶, a cトビei mizト sunt basmele. Text ネ冓 imagine evidenネ嬖azト efortul membrilor Clubului de a traduce semantica vorbele テョn imagini comprehensive ネ冓 accesibile celor mici, cu atテ「t mai mult cu cテ「t aceネ冲ia mai テョntテ「i 窶柧トヅ, ascultト ネ冓 pe urmト citesc窶. Volumul se adreseazト, pe un ton ironic, ce-i drept - ネ冓 editorilor care 窶柤u vトヅ, nu ascultト ネ冓 uneori parcト nu citesc!窶, cartea-obiect, pionier al literaturii pentru copii devenind o marcト elitistト ce meritト a fi continuatト. Naraネ嬖unea Muzeul figurilor de stil are un iz didacticist, relevテ「nd atテ「t multitudinea de concepte livreネ冲i, cu tropi explicitaネ嬖 pueril, pentru a fi inteligibili fetiネ嫺i, cテ「t ネ冓 un apel la pトピtrarea copilトビiei care nu trebuie turmentatト prin acネ嬖uni 窶枴nstructiv-educative窶, improprii vテ「rstei. Pisトネogeala tatトネui, saturat sト repete cotidian aceleaネ冓 テョndrumトビi inteligente sale copilei, care are de pe-acum mania contabilizトビilor ネ冓 este imunト la ameninネ崙ビi, se deruleazト テョntr-un registru comic. Francisca alege varianta convenabilト ei din alternativele propuse de instanネ嫗 paternト: 窶曠in douト una, i-am zis: ori faci ordine, ori テョネ嬖 faci testamentu'窶. Opネ嬖unea secundト i se pare mai atractivト, aネ兮 cト fetiネ嫗 demareazト procesul succesoral, tatトネ ajungテ「nd legatar al ursuleネ孛lui ei preferat. Inedite sunt definiネ嬖ile alocate tropilor care au テョn muzeu parte de o reprezentare iconicト: metafora e un fluture, epitetul are o funcネ嬖e similarト fundiネ嫺lor din pletele fetiネ嫺i, artificiu care nu modificト esenネ嫗, oximoronul, ferecat テョntr-o cuネ冂ト similarト unei cutii a Pandorei テョncト ermetizate, este explicitat prin expresia copilei 窶枡ネ冲i un tトフic rトブ窶, pe motiv cト pトビintele nu poate fi decテ「t bun etc. Hiperbola este ilustratト prin exemplul lui Moby Dick ネ冓 asemuitト cu o saltea pneumaticト. Ea devine un fel de sperietoare, ca urmare a explicaネ嬖ilor paterne: 窶杁oate lucrurile pe care le umflト tati din cuvinte or sト se umfle de-adevトビatelea ネ冓 o sト fie rトブ窶. Demersul instructiv are ca revers nu corijarea dezinvoltei fetiネ嫺, ci, din contrト, agasarea acesteia: 窶曠e zece mii de sute de sトパtトノテ「ni ne spargem テョn figuri prin magazia asta de pompe simandicoase ネ冓-mi picト tavanu-n cap de plictisealト.窶 T.O. Bobe ne テョnfトκ嬖ネ册azト Povestea ネ椀seネ嬖cトナ cu dungi verzi, galbene, roネ冓i ネ冓 mov, centratト pe motivul gemenilor, al pierderii dublului, descriind テョntr-un limbaj diminutival Odiseea regトピirii. Drama ネ椀seネ嬖cトナ ce nu-ネ冓 mai aflト sora geamトハト ネ冓 itinerariul recuperator, plin de capcane urieネ册ネ冲i テョn ochii micuネ嫺i este o lecネ嬖e a camaraderiei ネ冓 socializトビii similarト, oarecum, traseului lui Harap-Alb. Dispariネ嬖a surorii alerteazト テョntregul anturaj, iar voiajul aducerii-acasト este plin de probe de facturト basmicト, hiperbolizate テョnsト de ochiul copilului terifiat de テョntuneric, care traverseazト imaginativ un teritoriu populat cu entitトκ嬖 aparent malefice. Primii tovarトκ冓 sunt Popa de Picト, ce are de suportat tirania unui dublu static, al fratelui 窶枋are doarme cu capul テョn jos窶 ネ冓 care pare un siamez de care nu se poate debarasa. Jocul aparenネ嫺lor decripteazト progresiv identitトκ嬖le. 窶曖alaurul cu limba de fier窶 se dovedeネ冲e Cureaua Bunト Elasticト de Mers Undeva, Subpat-ul camufleazト 窶柆n papuc care se odihnea テョntr-o rテ「nト窶, Domnul Ciclop este, de fapt, Doamna Pトパuネ卞, victimト a unui accident ocular a cトビei circumstanネ嫺 mutilante nu ne sunt devoalate. テ始 cele din urmト fugara este depistatト テョntr-un echilibru instabil, pe muchia bibliotecii, aruncatト neglijent pe un mobilier ce nu pare a avea altト funcネ嬖e decテ「t aceea de depozit. Regトピirea se deruleazト telenovelistic, printr-un lanネ de テョmbrトκ嬖ネ卞ビi, care anunネ崙 basmicul happy end. Florica Bud 窶柮ecidiveazト窶 cu o prozト pentru cei mici intitulatト Ana ネ冓 cトκ嫺lul Graser, evidenネ嬖ind simbioza dintre universul infantil ネ冓 cel canin. Incipitul este de facturト tradiネ嬖onalト, situat sub pecetea lui 窶杪 fost odatト ca niciodatト窶, dar discursul epic angreneazト interogaネ嬖i postmoderne adresate naratarului. Povestirea se converteネ冲e deopotrivト ネ冓 テョntr-o dramト a copilului contemporan care, deネ冓 are parte de o situaネ嬖e pecuniarト satisfトツトフoare, resimte acut lipsa pトビinネ嬖lor care 窶柤u aveau obiceiul sト stea窶ヲ pe-acasト窶. Deネ冓 cトκ嫺lul Graser este un partener fidel ネ冓 un analgezic al solitudinii, Ana simte nevoia unei schimbトビi. Televizorul prezintト monoton aceleaネ冓 desene animate, laptop-ul テョi este interzis vreme de o sトパtトノテ「nト ca urmare a dependenネ嫺i de jocuri. Singura compensaネ嬖e, テョn acest context, テョi pare hrトハirea cohortei de cトκ嫺i de la colネ孛l casei. Altruista gospodinト pregトフeネ冲e ritualic coネ冰l cu bunトフトκ嬖 pentru partenerii ei de joacト, pe care-i viziteazト cotidian, dar rトノテ「ne stupefiatト テョn momentul テョn care constatト cト locul de acces prin care glisa altト datト ca sト ajungト la ei a fost blocat. テ始 pofida rugilor, implorトビii divinitトκ嬖i ネ冓 a lacrimilor consistente, Ana nu are nici un sprijin, singurul ei confident, Graser, dovedindu-se un inert cトκ嫺l de pluネ, fトビト viaネ崙. Finalul 窶 deschis, sisteazト lamentaネ嬖ile protagonistei, printr-o cenzurト realizatト ironic de amicul naratoarei ce o avertizeazト asupra pericolului supralicitトビii talentelor scripturale, complex de superioritate care angreneazト degringolada: 窶曰ei, mai scrii mult? Ai grijト! Cine se laudト prea tare, cade de la prima テョncercare!窶 Inclusト deja テョn Enciclopedia Zmeilor, Povestea micuネ嫺i poetese Vasiliska reflectト virtuネ嬖le narative ale lui Mircea Cトビtトビescu, テョntr-o alegorie ce descrie destinul atipic al unei zmeoaice care se obstineazト sト-ネ冓 urmeze chemarea lトブntricト, テョn pofida amprentei damnトビii care o テョncorseta テョn mediul confraネ嬖lor ei. Juna zmeoaicト este atrasト din copilトビie de virtuネ嬖le povestirii, fiind un auditor empatic. Starea ei de melancolie perpetuト este generatト de conネ冲iinネ嫗 nonapartenenネ嫺i la casta vietトκ嬖lor ihtiozate, ea pトビテ「nd mai degrabト o zテ「nト bunト zmeiascト, ce nu-ネ冓 poate propaga virtuネ嬖le malefice. Carenネ嫺le ei genetice, care o fac sト resimtト statutul de paria printre zmei sunt compensate de o sensibilitate exacerbatト, de nostalgia departelui ネ冓 de vocaネ嬖i drumomane. Cenuネ卞ビeasa zmeiascト, saturatト de ネ冓canele anturajului, de repertoriul demagogic ネ冓 repetitiv, de primitivismul lor decide sト plece テョn cトブtarea unor gemeni spirituali テョnsoネ嬖tト de Pisina, strigoaica ce ネ嬖ne locul clasicului companion cabalin. Ajunsト la o minト de cupru, scapト de tentaネ嬖ile canibalice ale zmeilor atテ「t ca urmare a formulei magice, cテ「t ネ冓 a faptului cト o 窶柝uah窶, o poetesト aネ兮dar, constituia o hranト indigestト. Disensiunile lor au ca obiect captiva Cosテ「nzeanト pe care ネ冓-o disputト de trei ani. Ritualurile copulative ale zmeilor descrise de narator sunt grefate pe mentalitatea folcloricト ネ冓 similare acネ嬖unii Zburトフorului. Posesori ai unei substanネ嫺 halucinogene, depozitate テョn creier, aceネ冲ia acネ嬖oneazト magic asupra victimelor, proiectテ「ndu-le テョn faネ崙 obiectul terestru dorit cu ardoare. Abia cテ「nd este atrasト ネ冓 acceptト darul se produce actul de inseminare. Schimbul de informaネ嬖i テョntre cele douト femei apartenente unor universuri diferite este echitabil: formula dezvrトニirii 窶 テョn cazul Ilenei ネ冓 ieネ冓rea din subteranト, テョntr-un mediu apolinic 窶 pentru Vasiliska. Frivolitatea eroinei basmice, relevatト suculent de prozator se declanネ册azト テョn momentul テョn care zmeul テョi テョnfトκ嬖ネ册azト un Ferrari. Adorata, mercantilト ar fi acceptat bastardul zmeiesc, ba chiar ネ冓 pe grobianu-i tatト dacト ar fi fost ademenitト cu un窶ヲ Porche. Deネ冓 voiajul final o conduce tot spre un spaネ嬖u populat cu zmei, Vasiliska se simte printre semeni, deoarece aceネ冲ia sunt menestreli ネ冓 cantautori, iar poemele ei テョncep sト fie receptate 窶 cu invidia sau admiraネ嬖a inerentト confraネ嬖lor scripturali. Zorii incandescenネ嬖, aserviネ嬖 luminozitトκ嬖i ネ冓 beatitudinii oferト sugestia unui alt テョnceput, dar ネ冓 egalitatea uman-zmeiascト テョn faネ嫗 Luminii. Volumul テョnglobeazト ネ冓 texte ale scriitorilor strトナni, recunoscuネ嬖 テョn plan mondial pentru creaネ嬖ile tributare literaturii pentru copii. Este ネ冓 cazul autoarei franceze, Marie Chartres, cu fragmentul Bleu de rose. Episoadele narative sunt delimitate prin subtitluri sintetizatoare, cu valenネ嫺 gnomice. Cel dintテ「i, A strテ「nge din fund e semn de adevトビatト sトハトフate moralト debuteazト cu descrierea casei bunicii, un topos similar 窶枋asei cu molii窶 cトネinesciene, cantonatト テョntr-un timp imemorial. テ始 pofida presiunilor din partea familiei de a restaura imobilul, aceasta se obstineazト sト conserve intact acest locaネ テョn ruinト, dar propagator de nostalgii paseiste. テ始 pofida vテ「rstei テョnaintate, bunica este o melomanト ce pare imponderabilト テョn vreme ce-ネ冓 leagトハト cadenネ嫗t torsul. Versurile referitoare la efemeritatea vieネ嬖i o fac pe fetiネ嫗 aflatト テョn vizitト sト lトツrimeze. Moralist, bunica o テョnfトκ嬖ネ册azト oglinzii, explicテ「ndu-i faptul cト, indiferent de starea de spirit, fiinネ嫗, corporalitatea rトノテ「n aceleaネ冓. Lanネ孛l de elogii care テョnsoネ嫺sc apariネ嬖a fetei, venite tocmai din partea lui Zeus, un virtuoz al fotografiei se referト la precizia unei poze realizate de aceasta care surprindea albastrul intens al unui trup plonjテ「nd テョn piscinト. Deネ冓 avem acces doar la un fragment din fabulト, aceasta nu pare a fi prea incitantト, denunネ崚「nd o naraネ嬖une trenantト. La fel de fadト pare naraネ嬖unea Alinei Darian, テョn ciuda faptului cト eroinト a discursului basmic este Balena Portocalie care peregrineazト pe mapamond, alegテ「nd filiera acvaticト, desigur, pentru a instrui geografic doi copii. Un mit al androginului, poate, テョn subsidiar, precum ネ冓 itinerariul descoperirii celuilalt窶ヲ Ada Milea ne oferト Poezii. Un singur text, de fapt, fトビト nume, cu o cadenネ崙 facilト, dansantト. Aネ兮dar, un cテ「ntec pentru Mara, la aniversarea acesteia. Pe un ton alert sunt テョnfトκ嬖ネ兮te virtuネ嬖le fetiネ嫺i テョn vテ「rstト de un an, posesoare a 窶柝atru dinネ嬖窶. Veritabilト rozトフoare umanト, micuネ嫗 supune aceluiaネ冓 tratament clトノpトハitor 窶柬ucarii窶, mere, 窶枋utiile de bere窶, 窶枸ii de biscuiネ嬖窶, terifiaネ嬖 cu toネ嬖i 窶枦e frica celor 4 dintzi窶. Strigトフul, ca テョnlocuitor eficient al vocabulelor テョncト neasimilate este un panaceu care-i aduce atテ「t atenネ嬖a generalト, cテ「t ネ冓 テョndeplinirea tuturor dorinネ嫺lor. O (poveste テョn coadト de peネ冲e) este Hipocamp a Simonei Popescu, istoria unui peネ冲iネ冩r bizar, care era de fapt cトネuネ de mare. Captiv テョntr-un spaネ嬖u limitativ, acvariul, pe care trebuie sト-l テョmpartト cu tovarトκ冓 fazi, anoネ冲i sau inepネ嬖, Hipocamp conservト o atitudine retractilト テョn faネ嫗 semenilor, cufundat テョn nostalgii paseiste ネ冓 bテ「ntuit de dorul vieネ嬖i de odinioarト, de amintirea fraネ嬖lor ネ冓 a tatトネui sトブ mort テョn urma travaliului, dupト ce a dat naネ冲ere celor peste 500 de odrasle. Destinul patern テョl terifiazト ネ冓-ネ冓 promite cト va rトノテ「ne steril, speriat de aprehensiuni thanatice. Fire meditativト, Hipocamp contemplト vietトκ嬖le marine, scrutテ「nd ambientalul, sceptic sau optimist, deoarece vトホul sトブ este divizat antinomic: 窶朸n ochi vesel, unul trist. Un ochi blテ「nd, altul scrutトフor窶. Protagonistul este un narator redutabil, cu multiple valenネ嫺. De mic era apt sト imagineze basme sau sト elaboreze poezii pentru copii. テ始 plus, bagajul cultural テョi este alimentat fie de juna sau bトフrテ「na broascト ネ嫺stoasト, fie de ネ冩arecele care-i deconspirト universul portretistic al lui Archimboldo. Contaminat de poveネ冲i, cトネuネ孛l de mare テョネ冓 doreネ冲e sト aibト acces la universul uman, simネ嬖nd bacovian cenuネ冓ul existenネ嬖al, solitudinea, spectrul damnトビii, monotonia reduplicatト infinitival. Hipocamp gトピeネ冲e similitudini テョntre cele douト universuri ajungテ「nd la concluzia cト: 窶朧amenii seamトハト cu peネ冲ii. Cu peネ冲ii rトパitori, prトヅトフori, neliniネ冲iネ嬖, reci, fricoネ冓 sau strトネucitori, cutezトフori. Unii sunt precum cトネuネ嬖i de mare. Stingheri. Timizi. Cu privirea plecatト.窶 P.S. テ始 coadト de peネ冲e propune o posibilト cheie de reabilitare a stingherului prin eros, prin テョmplinirea afectivト alトフuri de o 窶枋トネuネ崙 de mare窶, un dublu spiritual, Hipocampa, alトフuri de care sト intoneze cテ「ntece テョntru slava stabilitトκ嬖i cuplului, cu versuri edulcorate, dar extatice. O altト opネ嬖une a devenirii acestuia este amputatト ironic de autoarea care decide sト ofere lectorului posibilitatea continuトビii istoriei, lトピテ「nd-o voluntar 窶榲ョn coadト de peネ冲e窶. Amuzant, cu limbaj contemporan, personaje inedite, evenimente diverse ネ冓 sugestii adresate mai degrabト insului matur Bookトフトビia de texte & imagini, constituie un volum salutar, cu o graficト excelentト, un act de pionierat editorial care are meritul de a fi comasat pentru prima datト autori consacraネ嬖, care テョn alianネ崙 cu ilustratorii au demonstrat persuasiv faptul cト literatura cu ネ冓 pentru copii nu este テョncト un gen desuet, perimat, cト se mai scriu naraネ嬖uni de acest fel テョn perpetua noastrト epocト de tranziネ嬖e. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy