agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2011-05-14 | [This text should be read in romana] |
Tudor Vianu s-a născut la 27 decembrie 1897, stil vechi, în familia medicului primar al orașului Giurgiu, Alexandru Vianu. Casa părintească a fost evocată cu dragoste de către omul de cultură de mai târziu, în pagini colorate de o firească nostalgie. Dintr-o asemenea scrierei, aflăm că, uneori, copilul Tudor Vianu părăsea umbra copacilor mari ai grădinii, pentru a răsfoi „tomurile compacte" din biblioteca tatălui, străjuită de un craniu cu orbitele vide. „Sentimentul grav și tainic al vieții, deprinderea analizei și iubirea de exactitate în toate operațiile intelectuale" sunt roadele primilor ani de existență.
Școala primară È™i gimnaziul, ambele urmate în urbea natală, îi aduc, pe lângă primele întrezăriri ale pasiunii literare, prietenia lui Dan Barbilian, viitorul poet Ion Barbu. ÃŽn continuare, îl regăsim ca elev al liceului „Gheorghe Lazăr" È™i, mai apoi, ca student al Facultății de Filosofie È™i Drept din Capitală, în 1915. Din această perioadă, datează cele dintâi poezii ale lui Tudor Vianu, publicate în revista lui Ovid DensuÈ™ianu, ViaÈ›a nouă. Fiind „om al unei răscruci", asemeni tuturor celor din generaÈ›ia sa, Vianu trăieÈ™te tragedia primului război mondial, refugiindu-se la BotoÈ™ani È™i la IaÈ™i. După doi ani de pribegie moldavă, se reîntoarce, în 1918, la BucureÈ™ti, unde începe colaborarea la seria nouă a Literatorului macedonskian, înlesnind, printre altele, debutul lui Ion Barbu. ÃŽn anul următor, o revistă recent apărută Å“ub direcÈ›ia lui Eugen Lovinescu, Sburătorul, îi oferă lui Tudor Vianu „cronica ideilor", în compania onorantă a lui Liviu Rebreanu, responsabil cu secÈ›iunea dramatică. Tudor Vianu își finalizează studiile universitare la Viena È™i la Túbingen, încununate, în 1923, printr-o teză de doctorat, elaborată sub îndrumarea profesorului Karl Groos È™i abordând Problema valorificării în poetica lui Schiller, Das Wertungsproblem in Schillers Poetik, tipărită în volum după un an. ÃŽn È›ară, devine suplinitor al cursului de estetică, la Facultatea de Filosofie È™i Drept din BucureÈ™ti, în primul an prezentând studenÈ›ilor o istorie a doctrinelor estetice. ÃŽn paralel cu activitatea didactică, Tudor Vianu reînnoadă contribuÈ›iile sale publicistice, prin articole în Gȃndirea È™i în MiÈ™carea literară a lui Rebreanu. Nu își neglijează nici lucrările ample, astfel încât, în 1925, apare volumul Dualismul artei, care expune probleme esenÈ›iale ale esteticii moderne, într-o cercetare ,,serioasă, substanÈ›ială fără a fi greoaie, cu prestanță, fără pedantism È™i cu un fel de curiozitate simpatică față de subiect", după cum apreciază într-un articol Mihai Ralea. Parisul, oraÈ™ în care își petrece câteva luni ale anului 1927, îi revelează un mare scriitor, pe Thomas Mann, autorul Muntelui vrăjit. Hans Castorp, personajul principal al romanului, va fi una din pasiunile constante ale lui Tudor Vianu. Lecturile din Paul Valery, Andre Gide È™i Marcel Proust completează bucuria sejurului parizian. Activitatea lui Tudor Vianu este, în aceÈ™ti ani, intensă È™i întinsă, explorând domenii diferite ale culturii. Estetica rămâne, însă, centrul său de interes. ÃŽn acest sens, elaborează un tratat despre „arta actorului" È™i, prin cursul universitar susÈ›inut din proaspăta ipostază de conferenÈ›iar, pregăteÈ™te Estetica, opera sa cea mai de seamă. Pe lȃngă aceste preocupări, putem aminti È™i conferinÈ›a despre Flaubert, organizată la iniÈ›iativa grupării „Poesis", studiile dedicate operei eminesciene, reunite în volumul Poesia lui Eminescu (1930), la care se adaugă o „lucrare" substanÈ›ială despre InfluenÈ›a lui Hegel în cultura română (1933), premiată de Academie. Personalitate formată la È™coala culturii germane, Tudor Vianu încearcă, prin cele două volume ale Esteticii (1934, 1936), să creeze un sistem filosofic, ce are drept obiect opera de artă, un sistem estetic, o „teorie generală a operei". Tudor Vianu este esteticianul de tip È™tiinÈ›ific, atent la echilibrul gândului teoretic -cu aplicarea practică, având precursori de talia lui Titu Maiorescu, considerat „creatorul esteticii filosofice in literatura noastră". Pentru Vianu, opera de artă este un „bun produs", o valoare creată È™i receptată, pusă în corelaÈ›ie cu noÈ›iunea de „muncă", a cărei perfecÈ›ionare o reprezintă. Tudor Vianu este primul critic român care analizează poezia lui lon Barbu, într-un studiu din 1935, aÈ™ezând-o într-o tradiÈ›ie ermetică, de la acele „trobar clus" ale lui Marcabru pănă la simboliÈ™tii francezi. Ȋn 1939, începe publicarea operelor lui Alexandru Macedonski, într-un tandru gest de recunoÈ™tință față de maestrul său literar. Doi ani mai tȃrziu, apare Arta prozatorilor români, un studiu stilistic remarcabil, care concretizează tendinÈ›a sistematizatoare a scrisului său, bazată pe o concepÈ›ie raÈ›ionalistă È™i istorică a culturii. Demnă de reÈ›inut este prefaÈ›a intitulată Dubla intenÈ›ie a limbajului È™i problema stilului, în care sunt precizate cele două dimensiuni ale limbajului, tranzitivă È™i reflexivă.4ÃŽn timpul celui de-al doilea război mondial, Tudor Vianu se dedică scrierii unei Introduceri în teoria valorilor, probabil cea „mai intens gandită" operă a sa, rezultat al unei perioade întunecate, caracterizată prin persecuÈ›ii, din cauza originii sale evreieÈ™ti. SfârÈ™itul conflagraÈ›iei coincide cu obÈ›inerea titlului de profesor de estetică È™i cu numirea lui Tudor Vianu în funcÈ›ia de director al „NaÈ›ionalului" bucureÈ™tean. intre 1946 È™i 1947 este ambasador al țării noastre la Belgrad. Se întoarce într-o Românie aflată în plin proces de comunizare, în care, ca în Germania anilor '30, intelectualii populează puÈ™căriile sau aleg calea exilului. Rândurile scrise de Tudor Vianu într-un articol despre Thomas Mann capătă un caracter oracular: „... scriitorii, artiÈ™tii de toate felurile, gânditorii È™i savanÈ›ii, atunci când imprejurările istorice par a se orienta împotriva idealurilor reprezentate de ei, denunțând aceste idealuri, trec de partea brutalei agresiuni fizice, trădează spiritul sau, cel putin, se izolează È™i se ascund după căldurosul «cuptor de Suabia»,nu indrăznesc să ridice nici un protest È™i, in felul acesta nu trădează mai putin cauza È™i idealurile permanente ale spiritului omenesc. Cazul trădării È™i al poltroneriei literare n-a fostdeloc rar în aceÈ™ti cumpliÈ›i ani din urmă. Dar printre demisiuni, abdicări È™i abjurări, au existat È™i câteva cazuri in care deÈ›inătorii valorilor spirituale au cutezat, uneori cu riscul persoanei lor fizice È™i morale, să afirme că, oricât de îndrăzneÈ›e ar fi crimele perpetuate impotriva omului, maril e lui cuceriri morale, credinÈ›a în adevăr, în dreptate, în libertate È™i în toleranță se cuvin a fi apărate, dacă este vorba a păstra acea demnitate È™i frumuseÈ›e a vieÈ›ii omeneÈ™ti, în care recunoaÈ™tem motivele pentru care merită s-o trăim". ÃŽn 1948 introduce la Universitatea din BucureÈ™ti cursul de literatură universală, corespunzănd noii sale năzuinÈ›e de a transporta ,,marile bunuri ale tradiÈ›iei umaniste în socialism".6 0 justificare a acestei acÈ›iuni ne-o oferă Tudor Vianu în comunicarea Literatură universală È™i literatură natională prezentată cu ocazia Congresului de istorie literară, convocat de Academia Ungară de Știinte la Budapesta, în anul 1955. Deschiderea de perspectivă a noului curs universitar este menită „să întărească în auditorii lui conÈ™iinÈ›a unității de cultură a lumii". Literatura universală cuprinde, în opinia lui Tudor Vianu, operele care au dobândit o importanță universală în cultura umanității È™i pe cele care, în calitate de emițători, de transmițători sau de receptori, au jucat un rol în constituirea curentelor universale ale literaturii. Concepȃnd literatura universală ca pe o ,,zonă vitală de cultură în jurul nostru", Tudor Vianu se situează în descendență goetheană. Deseori, cercetătorul român aminteÈ™te cuvintele adresate de Goethe lui Eckermann, la 31 ianuarie 1827, referitoare la Weltliteratur, prima afirmare a ideii de literatură universală: „Literatura natională nu mai inseamnă azi mare lucru; a sosit timpul literaturii universale (Weltliteratur n.n.) È™i fiecare trebuie să contribuie a grăbi instaurarea epocii ei". Definind literatura universală, Tudor Vianu o raportează la domeniul literaturii comparate, în cadrul căruia subliniază existenÈ›a a două neajunsuri, generate de studiul excesiv al problemei influenÈ›elor. Ca urmare a acestei absolutizări nocive a „izvoarelor", opera e văzută ca o simplă È›esătură de influenÈ›e străine, acordându-se un loc foarte restrâns influenÈ›elor interne, geniului original al scriitorilor È™i împrejurărilor sociale spaÈ›io-temporale. Pe de altă parte, falÈ™ii comparatiÈ™ti cred că o operă literară este rezultatul simplei acÈ›iuni intelectuale a unui model străin È™i nu al evenimentelor concrete din care a apărut opera. Tudor Vianu amendează acest comparatism vetust, de proveniență franceză, prin observaÈ›ia că influenÈ›ele sunt asimilate È™i că ele pot fructifica domeniul unei literaturi străine. Raporturile de fapte sunt înlocuite cu raporturile de valoare, „lupta" comparatistă este câștigată de È™coala americană, reprezentată de Wellek, care cultivă comparaÈ›ia acauzală, pură, bazată pe principii intrinseci, valorizante estetic. Școala franceză, tradiÈ›ională È™i pozitivistă, rămâne prizonieră a metodei istorice, a comparaÈ›iei cauzale. Tudor Vianu aderă, prin înclinaÈ›iile sale de estetician, la metoda teoretică È™i formală promovată de R. Wellek. După clasificarea operată de un teoretician recent al literaturii comparate, Peter Zima, Tudor Vianu optează pentru „ comparaÈ›ia tipologică", în dauna celei „genetice", urmărind coincidenÈ›ele, structurile È™i tipurile într-un „ comparatism al identității, care accede la generalizare''9, fără dependenÈ›e de influenÈ›e È™i de contacte. Astfel se explică studiile lui Tudor Vianu, care ne fac părtaÈ™i lungului travaliu de pregătire a operelor mari, cum este cazul istoriei temei faustice. Temele poetice au o circulaÈ›ie universală. ViaÈ›a ca teatru, viaÈ›a ca vis, nebunia stabilesc o serie de idei, generând marile curente ale literaturii, „secÈ›iunile transversale" pe care le studiază istoria literaturii universale. ÃŽn funcÈ›ie de importanÈ›a acordată momentelor din dezvoltarea literaturii universale, Tudor Vianu distinge între istoria literară în A È™i istoria literară în V, critica franceză profesând prima formă, spaÈ›iul acordat îngustându-se pe măsura apropierii de contemporaneitate, consecință a aÈ™a-zisului „ amor veteris mundi''. Tudor Vianu preferă expunerea în V, cu accent pe epoca modernă. Se remarcă, în evoluÈ›ia literaturii universale, alternanÈ›a între epoci de mare forță creatoare È™i epoci de reverie nebuloasă È™i stranie. RenaÈ™terea e urmată de Barocul tumultos. Tudor Vianu își va petrece ultimii ani din viață studiind diverse literaturi naÈ›ionale. Crticului literar È™i profesorului li se adaugă traducătorul conÈ™tient de misiunea sa, care va da literaturii noastre tălmăciri valabile È™i azi din Shakespeare (Antoniu È™i Cleopatra, Iuliu Cezar) È™i din Goethe (Poezie È™i adevăr). ÃŽn prelungirea acestor preocupări, Tudor Vianu desfășoară o activitate de popularizare a operelor însemnate ale literaturii universale È™i a autorilor lor. Semnează prefaÈ›a la Faust-ul „blagian", apărut în 1955, girează monografii de genul celei scrise de Ovidiu Drimba, cu ocazia bicentenarului poetului Ovidiu, iar revistele literare sunt onorate de colaborarea scriitorului, devenit, între timp, academician. Voltaire, Goethe, Schiller, Stendhal, Dante È™i Shakespeare vor fi câteva din subiectele sale favorite. Tudor Vianu publică, în contextul dat, două masive volume, Studii de literatură universală È™i comparată (1960, 1963), reunind articolele sale scrise începând din 1947. Antichitatea È™i RenaÈ™terea, Shakespeare ca poet al RenaÈ™terii, Shakespeare È™i antropologia RenaÈ™terii, alături de articolele teoretice conferă echilibrul necesar edificiului comparatist al lui Vianu. Chiar în ziua morÈ›ii lui Tudor Vianu, la 21 mai 1964, iese de sub tipar Arghezi, poet al omului. Cântare omului în cadrul literaturii comparate, un studiu care prezintă evoluÈ›ia temei sociogonice din cele mai vechi timpuri până în cadrul literaturii române contemporane. Volumul de Postume din 1966 cuprinde Istoria ideii de geniu, Tezele unei filosofii a operei È™i Simbolul artistic, redând cititorilor o parte inedită a scrierilor lui Tudor Vianu. Cămpurile de cercetare precizate în Estetica au fost parcurse de către Tudor Vianu cu o conÈ™tiință acută a specializării. Studiile sistematice, monografiile, miciLe studii de filosofie È™i de literatură È™i studiile de literatură română sunt punctele fundamentale ale unei arhitecturi solide, căreia i se vor adăuga studiile de literatură universală È™i comparată. |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy