agonia english v3 |
Agonia.Net | Policy | Mission | Contact | Participate | ||||
Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special | ||||||
|
||||||
agonia Recommended Reading
■ No risks
Romanian Spell-Checker Contact |
- - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 2007-02-26 | [This text should be read in romana] |
Există mai multe moduri de abordare a fenomenului religios. Astfel, materialiștii atei refuză să conceapă existența unei Forțe Superioare ce guvernează întregul Univers, considerând că acesta este de natură materială, rezultat în urma unui big-bang inițial, în care materia, concentrată într-o sferă superdensă, a explodat și a început să se răspândească în cosmos. La polul opus se află sectanții și fanaticii religioși, care cunosc pe dinafară Cărțile Sfinte, dar au tendința de a utiliza aceste informații la modul extremist.
Undeva, la mijloc, se află misticii religioÈ™i, care cred sincer în religia lor È™i chiar au parte de anumite experienÈ›e extatice, manifestând totodată o atitudine de compasiune È™i de înÈ›elegere față de celelalte religii. Eroarea pe care o săvârÈ™esc aceÈ™ti mistici constă în tendinÈ›a de umanizare a ForÈ›ei Superioare, a lui Dumnezeu, căruia i se atribuie formă È™i atribute. Există, însă, o categorie restrânsă de persoane, care au studiat în detaliu religiile lumii, căutând să le priceapă înÈ›elesurile ascunse. ÃŽn acelaÈ™i timp, posedă È™i o pregătire tehnică adecvată, care îi împiedică să creadă orbeÈ™te în preceptele religioase. AceÈ™tia încearcă să pună de acord descoperirile È™tiinÈ›elor moderne cu partea ezoterică a religiilor, care conÈ›ine idei deosebit de interesante despre Dumnezeu È™i despre originea universului, încercând să elaboreze o nouă È™tiință a religiilor, taofizica (după cum o numeÈ™te Fritjof Capra). Trebuie făcută precizarea că învățăturile religioase s-au răspândit atât prin intermediul textelor exoterice (accesibile maselor largi), cât È™i prin intermediul textelor ezoterice (accesibile numai iniÈ›iaÈ›ilor). Ceea ce nu È™tiu cei mai mulÈ›i dintre noi este faptul că aproape toÈ›i întemeietorii religiilor au urmat diverse È™coli de iniÈ›iere, fiind supuÈ™i unor probe dure, pe care cei mai mulÈ›i dintre oameni nu le pot suporta. De fapt, religiile sunt viziunile personale despre Dumnezeu È™i despre univers ale acestor mari iniÈ›iaÈ›i. Astfel, Krishna a descoperit Legile Universului, Hermes le-a dat un caracter practic, Pitagora le-a sistematizat, Buddha le-a redezvăluit de pe alte poziÈ›ii, Moise a încercat să le impună, iar Iisus le-a dăruit cu generozitate. ApariÈ›ia fiecărei religii a avut un rol enorm în evoluÈ›ia omenirii, de accea nu avem nici un motiv să o considerăm pe una din aceasta ca fiind superioară celeilalte. Fiecare a apărut atunci când o anumită parte a omenirii avea nevoie de ea, a fost acceptată cu greu È™i au fost necesare mari sacrificii umane pentru a o impune. De accea trebuie să respectăm cultele religioase, să le privim cu înÈ›elegere È™i compasiune. Vrem să acceptăm sau nu, în acest stadiu de evoluÈ›ie a omenirii, avem încă nevoie de religie È™i, probabil, vom mai avea nevoie de ea secole de-a rândul, pentru că nu suntem suficienÈ›i de dezvoltaÈ›i din punct de vedere al conÈ™tiinÈ›ei, pentru a accepta o relaÈ›ie liberă cu Dumnezeu, pentru a transforma religia din colectivă în individuală. Cu timpul, eliminând răul, redescoperindu-ne esenÈ›a divină È™i devenind conÈ™tienÈ›i de aceasta, nu vom mai avea nevoie de intermediari între noi È™i Divinitate. Până atunci să-i respectăm pe preoÈ›i, chiar dacă sunt uneori sub aÈ™teptările noastre, pentru că prin intermediul lor ne aducem aminte din când în când că suntem de origine divină, fapt de o importanță capitală pentru evoluÈ›ia spirituală a omenirii. Fără religii, pe Pământ ar domni haosul È™i distrugerea, pentru că omul, nefiind încă suficient de evoluat, are tendinÈ›a de a fi mai degrabă de partea Răului, decât de partea Binelui. Marii iniÈ›iatori ai religiilor au avut rolul de a ridica, de fiecare dată, umanitatea din degradarea spirituală în care începuse să se afunde. Trebuie, de asemenea, să facem o altă precizare, deosebit de importantă. O religie este o formă subiectivă de percepere a Legilor Universului de către iniÈ›iatorul acesteia. Cu alte cuvinte, de la început religia apare deformată, pentru că este filtrată prin personalitatea celui care o face cunoscută. A doua deformare se produce prin limbaj. Pentru a se putea face înÈ›eles de cei mulÈ›i, Iisus a recurs la un limbaj simplu, deÈ™i învățăturile pe care voia să le transmită erau deosebit de complicate. Moise a fost mai precaut È™i, odată cu învățăturile accesibile din Pentateuc, a transmis iniÈ›iaÈ›ilor È™i o învățătură ezoterică (cuprinsă în Kabbala), pentru că era conÈ™tient că religia sa va suferi o deformare în timp, adică al treilea mod de deformare. AdevăraÈ›ii ezoteriÈ™ti nu se lasă atraÈ™i de limbajul simplu al Bibliei, ci încearcă să descopere în cuvintele comune adevăruri la care cei mai mulÈ›i nici nu gândesc. Religia face apel mai mult la simÈ›uri È™i mai puÈ›in la capacitățile intelectuale. Pe măsura trecerii timpului umanitatea va È™ti să-È™i înfrâneze sentimentele egoiste È™i să se „mentalizeze“. Taofizica vine în întâmpinarea viitoarei religii, încercând să înÈ›eleagă religiile clasice, să le pună de acord cu descoperirile fizicii cuantice È™i a celei relativiste. Luînd în serios taofizica È™i astrologia (considerată ca È™tiință a interacÈ›iunilor dintre astre È™i psihicul uman È™i nu ca fraze fără fond care umplu ziarele È™i revistele), omul modern se va cunoaÈ™te mai bine pe el însuÈ™i, va descoperi rolul său pe acest pământ, nu se va mai lăsa manevrat de destin È™i, redescoperindu-È™i esenÈ›a divină, își va construi propria religie, prin intermediul căreia se va afla în permanentă legătură cu Dumnezeu, fără a mai fi nevoit să apeleze la intermediari. ÃŽn eseurile următoare vom încerca să prezentăm o abordare modernă a noÈ›iunilor de Divinitate, a fenomenului religios, a Universului, a energiilor care străbat corpul uman, a karmei È™i a reîncarnării, a vieÈ›ii după moarte È™i a altor subiecte majore. Abordarea se va baza pe ideea că Universul este natură mentală, reprezentând viziunea personală a autorului vis-a-vis de aceste fenomene. „Accept toate religiile trecutului È™i-l ador pe Dumnezeu, prin toate aceste religii. Inima mea este deschisă tuturor religiilor viitorului. Cartea RevelaÈ›iilor nu este încă terminată.“ (Vivekănanda) „A transmite celorlalÈ›i rodul contemplaÈ›iei este un lucru mai măreÈ› decât contemplaÈ›ia însăși.“ (Toma din Aquino) „ToÈ›i oamenii sunt egali (...), nu există deosebiri între omul alb È™i cel negru, între arab È™i non-arab, ci doar gradul lor diferit de a se teme de Dumnezeu.“ (Hadït) „Nu există decât un Dumnezeu, dar numele Lui sunt nenumărate, la fel ca È™i formele sub care El poate fi înfățiÈ™at. NumiÈ›i-L cum vreÈ›i È™i adoraÈ›i-L sub orice formă doriÈ›i, È™i astfel sunteÈ›i sigur că veÈ›i ajunge la el.“ (Rămakrishna) „Nu vă lăsaÈ›i influenÈ›aÈ›i nici de autoritatea textelor sacre, nici de logica simplă, nici de aparenÈ›e sau de păreri, nici chiar de învățătura maestrului vostru; când vă veÈ›i da singur seama de ceea ce este nefast, respingeÈ›i-l, tot aÈ™a cum trebuie să acceptaÈ›i È™i să urmaÈ›i ceea ce este favorabil.“ (Buddha) „Rolul unui guru este doar să instruiască È™i să încurajeze. Discipolul rămâne, în întregime stăpân pe el însuÈ™i.“ (Nisargadatta Maharaj) „Nimic nu mi se pare mai atrăgător decât dialogul secret al sufletului cu el însuÈ™i È™i cu Dumnezeu.“ (Grigorie de Nazianz) „Și Cuvântul s-a făcut trup È™i a locuit printre noi...“ (Evanghelia lui Ioan) „Descoperirea lui Iisus Hristos, pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca să arate robilor Săi lucrurile care au să se întâmple în curând. Și le-a făcut-o cunoscut, trimițând prin îngerul Său, la robul său Ioan...“ (Apocalipsa lui Ioan) „De-aÈ™ putea recunoaÈ™te că orice apariÈ›ie nu este decât o reflectare a propriei mele conÈ™tiinÈ›e.“ (Cartea tibetană a morÈ›ilor) „În anumite momente, (RevelaÈ›ia) îmi apare ca un clinchet de clopoÈ›el È™i asta-i pentru mine cel mai greu. Apoi ea se întrerupe È™i doar atunci È™tiu ce mi-a transmis îngerul. Alteori, îngerul mi se înfățiÈ™ează sub o formă umană: el îmi vorbeÈ™te È™i eu reÈ›in ceea ce mi-a spus.“ (Mahomed) „Misticul are acces la lumina supranaturală a tenebreleor divine, dincolo de tot ceea ce este sensibil È™i inteligibil. Dacă, văzându-l pe Dumnezeu, el înÈ›elege ceea ce vede, nu pe Dumnezeu îl contemplă, ci unul din lucrurile care provin de la el È™i pe care noi nu le puten cunoaÈ™te.“ (Dionisie Areopagitul) Antroposofia este „o cale a cunoaÈ™terii care încearcă să ne conducă de la spiritual în om, sau spiritualul în spirit.“ (Rudolf Steiner) |
index
|
||||||||
Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. | |||||||||
Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net
E-mail | Privacy and publication policy