agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Rom穗esti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 1792 .



テ始 dialog: Daniela SITAR
personals [ ]
窶暸vem talentul de a uita...窶

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Archimboldo ]

2010-02-22  | [This text should be read in romana]    | 



L-am cunoscut pe Cornel Ungureanu テョn toamna anului 2001 cテ「nd, plinト de 窶枡lan muncitoresc窶 テョntr-ale literaturii, テョmi susネ嬖neam colocviul doctoral de admitere la Universitatea de Vest din Timiネ冩ara. Dupト prestaネ嬖a mea teoreticト, a intervenit cu o singurト replicト: 窶曚e-i cu bibliografia asta Playboy?窶 (Vai, mie, 窶枋antidata窶! Cu ce diagnostic m-am ales dupト ce-am bテ「ntuit prin cele istorii ネ冓 studii 窶枋ioclopedice窶, cトブtテ「nd cu rテ「vnト Don Juani livreネ冲i pe mapamond, テョn tentativa de-a テョnjgheba o esteticト a seducトフorului ネ冓-n mioritica noastrト patrie!) Mト deruta continuu. Vulcanic, intra ネ冓 ieネ册a intempestiv, テョmi punea テョn faネ崙 cテ「te-o referinネ崙 pe care n-o ネ冲iam sau niネ冲e pagini xeroxate, mai greu accesibile mie. Mormトナa un verdict de tipul: 窶曵on Cトネugトビu? Prost, foarte prost窶 sau 窶曚e cautト Vトヅan ネ冓 Tzone テョntr-o tezト de doctorat?窶 Apoi dispトビea din nou窶ヲ Un Josefini al bibliotecilor窶ヲ

Cornel Ungureanu este un om-orchestrト テョntr-ale culturii. Un recuperator. Spre deosebire de alネ嬖 confraネ嬖, universitarul timiネ冩rean impresioneazト prin enciclopedica zestre geopoliticト, istoricト, etnopsihologicト, filosoficト pe care o descoperim テョn istoriile sale, care nu constituie doar un instrumentar analitic, ci ネ冓 o incursiune complexト テョn spiritul veacului, ce vizeazト deopotrivト documente, mトビturii, psihologii, mentalitトκ嬖, receptate comparatist, diacronic sau sincronic, テョntr-un stil alert, din care polemizトビile, supoziネ嬖ile sau ironia socraticト sunt ingrediente nelipsite ale discursului interpretativ.

Scriitor, critic ネ冓 istoric literar, profesor al Universitトκ嬖i de Vest din Timiネ冩ara (unde a predat cursuri de literaturト romテ「nト contemporanト, literaturト romテ「nト din exil - contextele europene, literaturト romテ「nト contemporanト ネ冓 literaturile Europei Centrale), Cornel Ungureanu este un autor prolific, ce a abordat perioade diverse ale culturii noastre. テ始 ultimii ani este preocupat de cercetトビile legate de literatura Europei Centrale, coordonテ「nd, alトフuri de Adriana Babeネ嬖 colecネ嬖a A treia Europト, seria de teorie ネ冓 cea de beletristicト. Analizele referitoare la acest perimetru literar ネ冓 cultural se regトピesc テョn volume precum: Imediata noastrト apropiere ネ冓 Mitteleuropa periferiilor. Uziteazト formula diaristicト テョn antijurnalele A murit テョn Tibet (1998) ネ冓 Despre regi, saltimbanci ネ冓 maimuネ嫺, ajuns acum la cel de-al patrulea tom. Dintre studiile consacrate ale autorului, multe dintre ele distinse cu premii ale Uniunii Scriitorilor, amintim: La umbra cトビネ嬖lor テョn floare, o panoramト a foiletonului critic romテ「nesc (1975), Prozト ネ冓 refle-xivitate (1977), Contextul operei (1979), Proza romテ「neascト de azi (1985), Mircea Eliade ネ冓 literatura exilului (1995), La vest de Eden. O introducere テョn literatura exilului (1995), Fragmente despre teatru (1998), Introducere テョn viaネ嫗 ネ冓 opera lui Petru E. Oance, poet, jurnalist ネ冓 sculptor (1999), Ioan Slavici, monografie (2002), Geografie literarト (2002), Octavian Goga, monografie (2003), Europa Centralト (2004), Geografia literaturii romテ「ne (2005), Sorin Titel (2005), Istoria secretト a literaturii romテ「ne (2007).



Daniela Sitar-Tトブt: Domnule profesor, aネ嬖 fost, de cテ「teva ori テョn ultimii ani, テョn Maramureネ. Ce amintiri vト leagト de acest loc?



Cornel Ungureanu: Cum sunt om de bibliotecト, mト leagト cトビネ嬖le pe care mi le-a dat Paul Miron despre Maramureネ. ネ亙 spaネ嬖ul maramureネ册an pe care ネ冓 l-au realizat Paul Miron ネ冓 Elsa Luder lテ「ngト Freiburg. ネ亙 amintirile studenネ嬖lor coreeni, japonezi despre Maramureネ - ale elevilor Elsei. ネ亙 cトビネ嬖le japonezilor despre acest spaネ嬖u. Mト leagト amintirile de la cursurile de varト - am predat aici pentru studenネ嬖i strトナni, apoi テョntテ「lnirile cu oamenii. Cu oamenii locului ネ冓 ai bibliotecilor. Mai trebuie sト calc locul, sunt multe de vトホut, de テョnネ嫺les ネ冓 de ネ嬖nut minte.



D.S.-T.: Lucraネ嬖, de ceva vreme, la Geografia literaturii romテ「ne, dar volumul alocat arealului nordic n-a fost テョncト editat. Care dintre autorii noネ冲ri, exceptテ「ndu-i pe N. Breban, A. Buzura, I. Groネ兮n, Ioan Es. Pop vor fi incluネ冓 テョn ea?



C.U.: Aci problemele sunt legate テョntテ「i de 窶杪ristocraネ嬖a窶 maramureネ册anト. De aici テョncep. Ion Zubaネ冂u mi-a pus la dispoziネ嬖e o enciclopedie a familiilor テョnnobilate din Maramureネ, Gheorghe Pテ「rja mi-a promis alta. Ivasiuc spunea cト se trage dintr-o asemenea familie ネ冓 toネ嬖 fトツeau haz, Ulici a patronat テョntテ「lniri cu poeネ嬖i, pornind de la ideea cト familia lui... テ始 primul rテ「nd, existト o bibliotecト importantト care a editat un dicネ嬖onar al scriitorilor din Maramureネ, care a tipトビit pliante consacrate unor autori care au atins vテ「rste rotunde. Existト cテ「teva publicaネ嬖i culturale bine alcトフuite care pun テョn valoare scriitorii de aici, sunt edituri orgolioase care ilustreazト, prin albume, bibliografii, monografii, valorile ネ冓 tradiネ嬖ile locale. Cトビネ嬖le/publicaネ嬖ile lui Vulturescu, ale lui Gheorghe Glodeanu, ale lui Gheorghe Pテ「rja, ale dvs. テョmi sunt de un real folos. Dar observ cト テョn テョntrebarea dvs. funcネ嬖oneazト anumite subtexte. Scrieネ嬖, テョn ultima dvs. carte despre scriitori 窶枋vasinecunoscuネ嬖 (Marian Ilea, Victor Iancu, George Vulturescu, Gheorghe Glodeanu, Sトネuc Horvat, Vasile Morar)窶. Voi scrie pe larg ネ冓 despre ei, cu citate din paginile dvs. ネ冓 ale altor critici ai locului. Mulネ嬖 importanネ嬖, mulネ嬖 funcネ嬖onali テョn aceastト geografie romテ「neascト.



D.S.-T.: Istoria secretト a literaturii romテ「ne a fost una dintre cele mai analizate ネ冓 premiate cトビネ嬖 ale Dvs. Care este窶ヲ istoria ei?



C.U.: Cum colaboram bine cu editura AULA, dl. Muネ冓na mi-a propus sト scriu ネ冓 o Istorie secretト... a literaturii romテ「ne. Avea bトハuiala cト voi scrie o comedie de zile mari. Eu m-am luat テョn serios ネ冓, cu ajutorul documentelor adunate de-a lungul timpului prin biblioteci, am scris O istorie... Cum dl. Muネ冓na e un editor care se respectト, a tトナat acel 窶朧窶 ネ冓 m-a convins sト-mi intitulez cartea Istoria secretト a literaturii romテ「ne. Surpriza a fost cト o seamト de critici de vテ「rf m-au citit cu atenネ嬖e. ネ亙 cテ「ネ嬖va critici tineri de performanネ崙, la fel. Am avut parte de テョntテ「lniri frumoase. Voiam sト rトノテ「n la acest volum, dar o raitト prin dosarele de la CNSAS m-a convins cト e nevoie ネ冓 de volumul al doilea, mai substanネ嬖al. O sト i-l dau tot lui Alexandru Muネ冓na, meritト sト se テョmbogトκ嫺ascト.



D.S.-T.: Cテ「t ネ冓 cum lucreazト Cornel Ungureanu?



C.U.: De douトホeci de ani テョmi spun テョn fiecare zi cト テョn luna urmトフoare voi pleca テョn concediu. N-am reuネ冓t テョncト. Poate luna viitoare.



D.S.-T.: Aネ嬖 fost definit deseori drept un recuperator. Este ネ冓 cazul lui Ionathan X. Uranus, pe care l-aネ嬖 frecventat テョn perioada petrecutト de acesta la Jimbolia. テ四 includeネ嬖 chiar pe Marcel Mihail Avramescu テョn categoria scriitorilor care aparネ嬖n unei 窶杪vangarde afirmative窶. Marcel Avramescu debuteazト editorial abia postum, テョn 1999, cu volumul Fragmente reziduale disparate din Calendarul incendiat al lui Ierusalimus Unicornus, apトビut la Editura Brumar, dupト 15 ani de la trecerea テョn nefiinネ崙 a autorului care lipseネ冲e din majoritatea studiilor alocate avangardei autohtone. Relataネ嬖-mi, vト rog, circumstanネ嫺le descoperirii acestuia.



C.U.: Ar trebui sト テョncep cu ambiネ嬖a de a scrie, la テョnceputul anilor optzeci, o carte despre Eliade. Voiam sト-i intervievez pe toネ嬖 prietenii, contemporanii, comentatorii lui Mircea Eliade - evident, cei din anii 窶30. Poetul ネ冓 istoricul Mandics Gyテカrgy, prieten ネ冓 vecin al meu, fusese profesor la Jimbolia, unde devenise テョnvトκ崙ツelul pトビintelui Avramescu. Masiva lui carte despre Ion Barbu e rodul テョntテ「lnirii sale cu Mihail Avramescu. Ei, m-a asigurat Mandics, nimeni n-a fost mai apropiat de Mircea Eliade decテ「t pトビintele Avramescu. テ始tテ「i ne-am テョntテ「lnit cu pトビintele テョn Timiネ冩ara, la Mandics acasト, pe urmト am テョnceput sト mergem noi la Jimbolia. Am vrut sト-l conving sト-ネ冓 reia textele din 窶朞emra窶, sト テョncerce sト devinト membru al Uniunii Scriitorilor - se apropia pensia care, pentru preotul care era, era, dupト buget, micト. Am fost la D. R. Popescu, dl. Popescu mi-a explicat cト ar fi nevoie de o carte, bトフrテ「nul n-avea. Am povestit undeva cum am negociat cu Z. Ornea apariネ嬖a unei cトビネ嬖 de Mihail Avramescu, dar ネ冓 - un pic mai tテ「rziu - explicaネ嬖a refuzului: Gogu Rトヅulescu se rトホboise cu el prin anii 窶30. Iar tovarトκ冰l Gogu trebuia ascultat.

Era legat de ultima lui soネ嬖e, Sabina ネ冓, dupト moartea Sabinei, voia sト moarト. Am povestit undeva ネ冓 cum am fost la el la Jimbolia cu Mandics ネ冓 l-am convins sト trトナascト mai departe - sト mトハテ「nce. Sト se despartト, pentru un timp, de Jimbolia. Ultimii lui ani au fost extraordinari. Mariana Macri l-a luat テョn apartamentul ei din Bucureネ冲i, unde prietenii de odinioarト, de la Barbu Brezianu la Arネ兮vir Acterian ネ冓 la Al. Paleologu, テョl vizitau. Cu o bucurie rarト. Mariana Macri i-a copiat o parte din texte. Unele au apトビut, altele, probabil, vor apトビea. Pトビintele Avramescu face parte din 窶柩umea secretト窶 a literaturii. ネtiu despre el destule cei capabili sト テョl テョnネ嫺leagト. Pe ceilalネ嬖窶ヲ vorba lui Marin Preda: Sト-i lトピトノ sト moarト proネ冲i.



D.S.-T.: テ始 ce mトピurト aネ嬖 reuネ冓t Cucerirea tradiネ嬖ei?



C.U.: Aネ兮 se intituleazト primul volum din Proza romテ「neascト de azi. Era vorba acolo de prozatorii anilor cincizeci ネ冓 ai anilor ネ兮izeci care reuネ册sc sト fトビテ「me barierele pe care le ridicase, テョn faネ嫗 literaturii naネ嬖onale, internaネ嬖onalismul proletar cu metoda lui de creaネ嬖e, realismul socialist. Dupト ce liderii politici au intrat la puネ冂トビii, dupト ce liderii culturali importanネ嬖 au fost puネ冓 sub interdicネ嬖e, ideea de tradiネ嬖e era una dintre cele mai periculoase. Dacト discutトノ despre rezistenネ嫗 anticomunistト din Romテ「nia, trebuie sト ne oprim ネ冓 asupra acelei literaturi care, テョn anii cinzeci, テョn anii ネ兮izeci, a reuネ冓t sト cucereascト acest teritoriu interzis de oficialii culturii: tradiネ嬖a. テ始 Geografia literarト a Romテ「niei mト ocup ネ冓 de asta. Cu atenネ嬖e la ceea ce s-ar numi geopolitica de odinioarト ネ冓 de azi.



D.S.-T.: Aネ嬖 テョngrijit ネ冓 prefaネ嫗t mai multe antologii de texte sau studii monografice, aネ兮 cum se テョntテ「mplト テョn cazul lui Ioan Slavici, clasic care fie este superlativizat, fie are parte de o receptare ingratト. Injustul statut al acestui autor se datoreazト, subliniaネ嬖 Dv., fie 窶枴nfracネ嬖unilor literare窶, fie 窶柞pネ嬖unilor politice窶, astfel テョncテ「t 窶朦ici moartea nu salveazト dreptul scriitorului de a fi alトフuri de Eminescu, Caragiale, Creangト. El nu este テョntテ「i scriitorul, el este exemplul rトブ, antimodelul窶. Vト rog sト comentaネ嬖 aceastト afirmaネ嬖e.



C.U.: Existト la Putna o Fundaネ嬖e, pe numele ei 窶曚ulturト ネ冓 credinネ崙窶, aネ册zatト sub semnul lui Eminescu. Unul dintre cトビturarii noネ冲ri de seamト, Zoe Dumitrescu-Buネ冰lenga, Maica Benedicta, e テョnmormテ「ntatト acolo. Ea vegheazト discursul eminescologilor adunaネ嬖 la Putna テョn fiecare an. Preネ册dintele Fundaネ嬖ei este un cトビturar de performanネ崙, Dan Hトブlicト, テョn jurul lui sunt oameni excepネ嬖onali despre care voi scrie, pe larg, cu altト ocazie. Vreau sト realizトノ, テョn triunghiul Arad-ネ亙ria-Timiネ冩ara, sub patronajul テ.P.S Nicolae Corneanu ネ冓 al strトハepotului lui Slavici, Titus Slavici, o fundaネ嬖e care sト fie テョn cumpトハト cu cea de la Putna. Altfel, valul de prostii care se rostesc mai テョn fiecare zi despre marii cトビturari romテ「ni nu pot decテ「t sト ne amuze. Unul zicea, テョn ziarul 窶暸devトビul窶, cト Slavici ar trebui eliminat din manuale, iar テョn locul lui ar trebui pus Shakespeare. Un imbecil de genul トピta ar fi テョn stare sト scrie mテ「ine cト Patriciu ar trebui trimis la puネ冂トビie ネ冓 テョn locul lui sト vinト Rotschild. Asta, chiar テョn ziarul d-lui Patriciu.



D.S.-T.: Mai multe dintre studiile dumneavoastrト valorizeazト perioada interbelicト ネ冓 literatura exilului. Numele istoricului religiilor revine テョnsト pregnant, fie cト este vorba de volumul care テョi este dedicat, Mircea Eliade ネ冓 literatura exilului, fie テョn altele, cum ar fi La vest de Eden. Introducere テョn literatura exilului (I, II). Nicolae Manolescu vト reproネ册azト, テョn recenta sa Istorie criticト窶ヲ, subiectivismul テョn ceea ce priveネ冲e aderarea acestuia la miネ冂area legionarト, amendテ「nd ulterior ネ冓 afirmaネ嬖ile pe care le faceネ嬖 conform cトビora Jurnalul lui Mihail Sebastian, desigur pasajele referitoare la Mircea Eliade, ar putea fi 窶柆n fals realizat テョn laboratoarele maiestトκ嬖i sale Nicolae テ始tテ「iul窶. Citez: 窶暸 susネ嬖ne apoi cト articolul din Toladot din 1972 a fost ツォfabricat テョn laboratoarele Securitトκ嬖iツサ este excesiv, ca sト nu spun mai mult. Invocarea テョn articol a lui Miron Constantinescu ネ冓 Lucreネ嬖u Pトフrトκ冂anu e strict conjuncturalト: amテ「ndoi, contemporani ai lui Eliade, declaraserト cト テョn tinereネ嫺 acesta fusese legionar. Cornel Ungureanu nu crede, el, acest lucru ネ冓 nu ネ冲im sト fi revenit asupra pトビerii cテ「nd Florin テ柆rcanu a gトピit テョn arhive dovada aderトビii la Gardト.窶 Care este adevトビul? Subiectul este dezbトフut テョncト dupト mulネ嬖 ani窶ヲ



C.U.: テ始 anii optzeci am citit sau recitit cトビネ嬖le lui Mircea Eliade, am stat la Sala III a Bibliotecii Academiei ca sト vトヅ ziarele interzise (ネ脇rban Cioculescu mi-a dat toate autorizaネ嬖ile), am stat de vorbト cu mulネ嬖 dintre prieteni, cunoscuネ嬖i lui Mircea Eliade, de la Bogza la Sorana テ柞pa ネ冓 de la Axente Sever Popovici la Arネ兮vir Acterian. Un volum care trebuia sト-mi aparト テョn 1985 a fost interzis ネ冓 aネ兮 a rトノas. テ始 1991 am ネ嬖nut o conferinネ崙 despre Mircea Eliade la care a venit multト lume. テ始 primul rテ「nd erau tineri テョn cトノトκ冓 negre, テョntre care ネ冓 studenネ嬖 ai mei. M-au テョntrebat cu insistenネ崙 ce cred despre legionarul Eliade, eu am rトピpuns atunci cト mト intereseazト omul de culturト Mircea Eliade. Pe urmト, la curs ネ冓 テョn discuネ嬖i particulare le-am explicat cト Mircea Eliade are, テョn fiecare etapト a vieネ嬖i ネ冓 a scrisului sトブ, un anume fel de a-ネ冓 integra lecturile テョn テョntregul gテ「ndului sトブ. Devenirea lui exclude unele continuitトκ嬖: despre Zarifopol scrie テョntr-un fel テョn anii 窶20, テョntr-altul - total diferit, peste zece ani. Ca ネ冓 despre Iorga. テ始 India vrea sト se piardト テョn masa anonimト, vrea sト se converteascト ネ.a.m.d. O. k., mi-au spus bトナeネ嬖i ネ冓 mi-au pus pe masト o carte cu Poemele テョnchisorilor de Radu Gyr テョn care prefaネ嫗torul テョncepea lista liderilor legionari cu Mircea Eliade. Cum Laurenネ嬖u Ulici m-a invitat sト scriu un serial la 窶朖uceafトビul窶, am テョnceput un serial intitulat Detractorii lui Mircea Eliade, cu insistenネ崙 asupra adevトビurilor aflate din ziarele citite テョn Sala III a Bibliotecii Academiei, din dialogurile cu prietenii lui Eliade. テ始 1993 am predat la 窶朷iitorul Romテ「nesc窶 o carte care a apトビut テョn 1995. Am revenit, dupト apariネ嬖a Jurnalului portughez, asupra pトビerilor formulate テョn 1993. Aネ兮 cum existト hテ「rtia prin care Eliade aderト la Gardト, existト ネ冓 hテ「rtia prin care Mircea Eliade se dezice de Gardト. Cum fiecare istoric literar a crezut necesar sト-ネ冓 dea cu pトビerea, trimit la studiile ネ冓 la cトビネ嬖le lui Sorin Alexandrescu care lトノuresc multe dintre 窶枡nigmele Mircea Eliade窶. E cel mai テョndreptトκ嬖t sト se pronunネ嫺. E un mare cトビturar care face parte din familie. テ始 legトフurト cu pトビerile lui poate cト ar trebui sト spun cト de aceleaネ冓 lucruri de care mト テョnvinovトκ嫺ネ冲e Manolescu pe mine テョn Istoria criticト窶ヲ l-au テョnvinovトκ嬖t alネ嬖i pe el. Sト scriu ネ冓 eu despre acuzaネ嬖ile succesive cu privire la pトビinネ嬖i lui, la atacurile din presa strトナnト privitoare la Vテ「nトフoare de vrトニitoare? Sau la Cum am devenit rinocer? Au trecut vreo 12 ani de la acele articole, de ce sト mai spunem cト, obsedat テョncト de aceste acuzaネ嬖i, Nicolae Manolescu le transferト asupra altora ネ冓 pleacト ネ冓 el, テョn momentele sale fericite, la vテ「nトフoare de vrトニitoare?



D.S.-T.: Mi-aネ嬖 mトビturisit cト lucraネ嬖 la o nouト carte despre Mircea Eliade. Ce noi aspecte ale personalitトκ嬖i acestuia aduceネ嬖 テョn discuネ嬖e テョn acest nou studiu?



C.U.: Prin 1985, spuneam, trebuia sト-mi aparト la Cartea Romテ「neascト ネ和ntier 2. Un itinerar テョn cトブtarea lui Mircea Eliade. Erau テョncercトビi de a fixa imaginea romテ「neascト a lui Eliade. Luam interviuri unor prieteni ai lui, unor cunoscuネ嬖, unor colegi de paginト de la 窶曚uvテ「ntul窶. Eliade nu era テョntr-un moment bun ネ冓 a fost scos din plan, iar prietenul meu Mircea Ciobanu, cel care テョmi va scoate, テョn locul ei, Proza romテ「neascト de azi, mi-a atras atenネ嬖a cト, テョn urmトフorii ani, nici o ネ兮nsト. テ始 2007, Institutul Cultural Romテ「n pregトフea cuvenita aniversare, aネ兮 cト Mircea Mihトナeネ mi-a zis: 窶枦aネ嬖-mi cartea, o scoatem imediat窶. Eu am テョmbトフrテ「nit, iar cartea trトトea ネ冓 cトフre biografia mea - mト tenta sト scriu cum l-am descoperit eu pe Eliade. ネ亙 cテ「t am ratat, eu dar ネ冓 alネ嬖i, din aceastト テョntテ「lnire. Eram gata, l-am anunネ嫗t pe Mircea cト sunt gata, calculatorul a テョnghiネ嬖t-o ネ冓, cum m-am chinuit sト dreg, cartea a dispトビut de tot. A fost mテ「na lui Dumnezeu, fiindcト テョntre cei omagiaネ嬖 erau ネ冓 persoane care povesteau tot la Secu. Erau informatori de nトヅejde. Dupト ネ冩cul CNSAS am recuperat pagini pierdute ネ冓 am テョncheiat o variantト a ネ和ntierului, cu accente pe 窶杪ventura mea テョntru Mircea Eliade窶 pe care o voi preda la Polirom テョntr-o sトパtトノテ「nト-douト.




D.S.-T.: S-au テョmplinit de curテ「nd douト decenii de la cトヅerea Zidului Berlinului. Bizar este faptul cト numele lui Paul Goma n-a apトビut printre acelea ale disidenネ嬖lor, ale celor care au militat pentru cトヅerea comunismului ネ冓 promovarea drepturilor omului la noi. Dincolo de rトホboiul cu toatト lumea テョn care se aflト perpetuu Paul Goma, cum motivaネ嬖 aceastト amnezie テョn ceea ce-l priveネ冲e?窶ヲ



C.U.: Avem talentul de a uita. Sト fac liste cu 窶枋ei uitaネ嬖窶?



D.S.-T.: Sunteネ嬖 un portretist remarcabil. Am sト vト rog sト-mi realizaネ嬖 un profil literar al autorului Gherlei.



C.U.: Nu sunt un portretist remarcabil. Goma face parte din scriitorii paradigmei negative, al cトビui destin este de a se テョmplini sub semnul lui NU. Toネ嬖 basarabenii mari ai culturii romテ「ne aネ兮 au fost. Vedeネ嬖 castelul de la Cテ「mpina sau cel de la Bucov, dacト o mai fi. テ始 vremile noastre pitice, Castel poate fi un apartament parizian.



D.S.-T.: Premiul Nobel pentru Literaturト din anul precedent a revenit Hertei Mテシller, scriitoare de origine romテ「nト refugiatト テョn Germania. 窶昿ste important cト premiul a fost primit de tema aceasta, a dictaturii ネ冓 a distrugerii sistematice ネ冓 programate a oamenilor care trトナesc sub dictaturi窶, menネ嬖oneazト scriitoarea. Lトピテ「nd la o parte patriotismul local, cテ「t de テョndreptトκ嬖tト credeネ嬖 cト a fost Herta Mテシller sト capete un astfel de premiu?



C.U.: Din 1982, de cテ「nd Garcia Marquez a primit premiul Nobel, fiecare laureat ar putea fi pus sub semnul テョntrebトビii: existト - ar putea fi - unul, doi, douトホeci, mai importanネ嬖 decテ「t el. Hai sト vedem lista. William Golding, Jaroslaw Seifert, Claude Simon, Wole Soyinka, Ioseph Brodski, Naguib Mahfouz, Camillo Jose Cela, Octavio Paz, Nadine Gordimer窶ヲ E vreunul mai merituos decテ「t Herta Mテシller? Sト mai adaug: Derek Walcott, Toni Morisson, Seamus Heaney, Wislawa Szimborska, Dario Fo窶ヲ ネ.a.m.d. Mai adトブgaネ嬖 dvs, urmトフoarele 1o premii care au urmat ca sト vト convingeネ嬖 cト ultima laureatト e perfect テョndreptトκ嬖tト. Dacト eu aネ fi la anul テョn juriul Nobel aネ da premiul lui Varujan Vosganian. Dar cum n-o sト fiu nici la anul テョn acest juriu, premiul va fi luat de Michiro Nobuchi.



D.S.-T.: Sunteネ嬖, テョn mare parte, un exeget al prozei. Aネ嬖 fost テョnsト ネ冓 directorul Teatrului Naネ嬖onal din Timiネ冩ara, experienネ嫗 dramaticト fiind fructificatト テョn primul volum al antijurnalului Despre regi, saltimbanci ネ冓 maimuネ嫺, cテ「t ネ冓 テョn Fragmente-le despre teatru. Al patrulea tom al ciclului exploateazト 窶枦eteriorarea spaネ嬖ului intimitトκ嬖i窶, fiind alocat preponderent cinematografiei. Pentru cei care nu se aflト テョn imediata Dv. vecinトフate ipostaza este ineditト. Tudorel Urian se テョntreabト dacト nu cumva autorul paginilor despre Marilyn Monroe, care v-au fost expediate テョn 1993 de cトフre J.J. Fitzcarraldo, n-ar fi cumva tocmai Cornel Ungureanu窶ヲ



C.U.: Fiindcト dacト m-am pus sト scriu, nimeni nu mト crede pe cuvテ「nt cト テョncerc sト scriu 窶柝e scurt窶. Dupト ce mi-am dat demisia de la Teatrul Naネ嬖onal din Timiネ冩ara, oraネ冰l s-a umplut de zvonuri: cト n-am trecut cu lunile pe acolo, iar cテ「nd am ajuns m-am テョnchis テョn birou sト scriu criticele, cト n-am stat de vorbト cu actorii, cト n-am fトツut nimic altceva decテ「t sト risipesc banii instituネ嬖ei. Noua directoare a ネ冓 convocat ziariste care sト scrie despre cum risipeam eu banii. Cum aveam chitanネ嫺, le-am arトフat prietenelor ziariste, iar ele: bine n-ai cheltuit bani, dar... ネ亙 dar. Atunci am publicat primul volum din Despre regi... Trebuia sト arトフ ce am fトツut acolo - ce proiecte au fost ネ冓 cum s-au desfトκ冰rat. Fiecare 窶柬urnal窶 al meu are o istorie ネ冓 ネ嬖ne de anumite stringenネ嫺. Acum テョmi apare ネ和ntier 2. Un itinerar テョn cトブtarea lui Mircea Eliade ネ冓 un prieten grトノトフic, pe care l-am rugat sト mi-l citeascト テョn premierト fiindcト niciodatト n-am stat bine cu virgulele, mi-a surテ「s complice: nu-i aネ兮 cト i-ai inventat pe Petru E. Oance. Pe Ernesto Szucs, pe Giovanni Szucs, pe Licト-Olt, pe George Suru, pe Dr. Ygrec. Pe Dulcineea von Dalma. Dar pe Olga Caba? Ai talent la nume de femei, テョn cazul bトビbaネ嬖lor... hai sト le schimbトノ numele, eu mト duc dupト un dicネ嬖onar ネ冓 vedem. Hai sト lトピトノ totuネ冓 aネ兮, i-am spus prietenului, despre Petru E. Oance s-au scris vreo trei cトビネ嬖 (una, proastト, am scris chiar eu), pozele lui Ernesto sunt la mine pe birou, Giovanni ネ嬖ne de comunitatea de la Viena a iluネ冲rilor italieni din secolul XIX, Licト-Olt are raft la Muzeul de istorie din Caransebeネ iar George Suru e テョn dicネ嬖onarul lui Zaciu, Papahagi, Sasu. ネ亙 テョn cel el Academiei, parcト. Dr. Ygrec are un sertar de fiネ册 la Biblioteca Academiei, iar Olga Caba va avea, probabil, un muzeu la Sebeネ-Alba. Cテ「nd un anume domn care mi-a propus sト fac, la Timiネ冩ara, revistト ネ冓 studiou de film am crezut cト visez. Prietenii mei cineaネ冲i din Timiネ冩ara mi-au explicat cト prietenul lor Ciubotaru mテ「nca film pe pテ「ine odinioarト, iar acum (era テョn 1993), e un adevトビat miliardar. Aネ兮 cト m-am apucat sト caut specialiネ冲i テョn cinematografie. Cum aveam prieteni de nトヅejde, am adunat ネ冪ec. Din ce mi-a rトノas prin sertare am publicat volumul al patrulea, ca sト le demonstrez prietenilor cト numitul cineclubist miliardar n-a fost o iluzie. テ始 echipa de la Trident - aネ兮 se chema revista - au lucrat volintiri (fiindcト dl. Ciubotaru a dispトビut intempestiv) tineri care azi s-au afirmat nu テョn cinematografie, ci テョn literaturト. Cel mai cunoscut dintre ei este Robert ネ脇rban.

Cum dl. Ciubotaru voia ネ冓 o editurト (consacratト filmului, nu-i aネ兮) am adunat cトビネ嬖. Senzaネ嬖onale. Vreo trei mai am prin sertar.



D.S.-T.: Aネ嬖 abordat formula diaristicト テョncト din adolescenネ崙, perioadト テョn care, afirmaネ嬖 テョntr-un interviu acordat Lトツrimioarei Ursa, 窶枅oarte ciudat, scriam poezii. Aveam un avテ「nt poetic deosebit ネ冓 nu credeam cト voi face vreodatト literaturト. Dar scriam jurnal.窶 Criticul criticii - ネ冓 nu numai - ne poate oferi o mostrト de lirism din acea perioadト?



C.U.: Nu

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!