agonia
english

v3
 

Agonia.Net | Policy | Mission Contact | Participate
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Article Communities Contest Essay Multimedia Personals Poetry Press Prose _QUOTE Screenplay Special

Poezii Romānesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texts by the same author


Translations of this text
0

 Members comments


print e-mail
Views: 4508 .



Capitolul 3
personals [ Journal ]
Luc. diploma

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
by [Zambrean IULIAN Adrian ]

2001-08-11  | [This text should be read in romana]    | 



CAPITOLUL 3


DIMENSIUNEA PSIHOSOCIALĂ A ADOPŢIEI


3.1. Conceptul de familie ā€“ definire



Noțiunea de familie nu e un concept static. Definiția familiei variază de la o epocă la alta şi dintr-un loc Ć®n altul. Familia, definită prin origine, este văzută ca legătura de sĆ¢nge, locul Ć®n care te naşti, matricea primară Ć®n care se află individul, unde se formează el şi istoricul său personal.

Familia a fost definită de Cl. Levi-Strauss ca ā€un grup avĆ¢nd la bază căsătoria, alcătuit din soț, soție şi copiii născuți Ć®n acest cadru, pe care Ć®i unesc drepturi şi obligații morale, juridice, economice şi sociale. Ei au obligații şi aspirații comune şi se ocupă de creşterea copiilor cărora le asigură nu numai existența materială ci şi un climat favorabil afectiv şi moralā€.

N. Sillamy (1996) consideră familia o “instituție socială bazată pe sexualitate şi pe tendințele materne şi paterne, a cărei formă variază de la o cultură la altaā€.

W.Goode (1964) definea familia ca “o unitatea socială de bază Ć®n societate, Ć®n care relațiile culturale şi sociale se definesc fie prin dragoste (afecțiune), fie prin tradiție, religie şi/sau printr-o combinație a acestoraā€.

Astfel descrisă, familia este parte a mediului social extins. Oriunde ar existe familia este o parte a societății care include şi alte instituții sociale.

Familia este “unitatea socială construită din adulți şi copii, Ć®ntre care există relație de filiație naturală sau socială indiferent de orice alte considerente. Familia reprezintă cea mai importantă curea de transmisie a normelor culturale din generație Ć®n generațieā€, (Stănciulescu, E. 1997).

Familia cu multiplele ei funcții pe care le Ć®ndeplineşte, contribuie Ć®n mod covĆ¢rşitor la definirea personalității şi individualității fiecărui copil. Funcțiile universale ale familiei pot fi rezumate astfel: funcția de supraviețuire şi securitate prin care familia Ć®şi asigură nevoile de bază, hotărăşte dimensiunile ei, recrutare de noi membri, tratarea bolnavilor, menținerea sănătății, asigurarea rezervelor financiare. Familia asigură dezvoltarea socială şi emoțională a membrilor săi prin suport Ć®n perioade de stres, educație, compensații, sistem normal de comunicare, acces la comunicație, protecția membrilor de influențe nedorite din afara familiei. Ǝn cadrul familiei se Ć®nvață valorile morale, culturale, religioase, păstrarea identității etnice, conştiința civică, patriotismul. Familia asigură membrilor norme de comportament acceptate social, socializarea, independența, spiritul de inițiativă.

ā€žFamilia reprezintă o formă superioară de comunitate ā€“ Ć®n principal a soțului, soției şi copiilor ā€“ care se bazează pe relații sociale ş biologice, avĆ¢nd drept scop principal pregătirea unei generații viitoare, sănătoasă şi temeinic educată, care să participe la dezvoltarea societățiiā€ (Mănoiu, F., Epureanu, V. 1996)



3.2. Importanța familiei pentru dezvoltarea socială a copilului

Familia reprezintă agentul unei acțiuni prdagogice primare care “fixeazăā€ Ć®n rĆ¢ndul habitusul primar de clasă, primele scheme de percepție, de gĆ¢ndire şi de acțiune care vor funcționa ca fundament şi principiu de selecție Ć®n procesul Ć®ncorporării tuturor experiențelor ulterioare.

Ca şi Dukheim şi Parsons, Bourdien vede Ć®n familie un grup particular care construieşte o identitate particulară a individului.

Bourdien subliniază, Ć®n acord cu Berger şi Lukmann, importanța fără egal, pentru orice tip de societate, a achizițiilor primare dobĆ¢ndite Ć®n familie şi, mai mult, imposibilitatea de a neutraliza printr-o muncă pedagogică secundară clasamentele care rezultă din apartenența familiei.

Dezvoltarea perspectivei sistematice a permis analiza familiei ca unitate educativă. La jumătatea secolului Parsons şi Boles analizau familia ca subsistem educativ al socieății insistĆ¢nd asupra structurii şi funcționalității ei.

După ce Clarke-Stewart (1987) a arătat că interacțiunea mamei cu copilul este puternic dependentă de natura raporturilor dintre soți, o Ć®ntreagă orientare a sociologiei interacționiste americane atrage atnția asupra necesității depăşirii nivelulului didactic (al raporturilor uni-sau bi-direcționale mamă-copil, tată-copil, copil-copil) Ć®ntr-o analiză integratoare care consideră familia ca sistem (unitate) educatic(ă) nu Ć®n sens structural-funcțional, ci din punct de vedere al interacțiunii membrilor.

Printre interacțiunile membrilor săi, familia sintetizează influențele pe care diferite instanțe exterioare (şcoala, grupul de egali, mediul profesional, rețelei de sociabilitate) le exercită asupra fiecăruia Ć®n parte. Ǝn aceste interacțiuni, ea se manifesta ca un spațiu relativ autonom de “construcție socială a realitățiiā€, făcĆ¢nd apel la resursele instrumentale şi expresive ale membrilor. Experiențele cotidiene comune conduc la elaborarea unui ansamblu de “reprezentări trăiteā€, Ć®mpărtăşite mai mult sau mai puțin de toți membrii şi care orientează practicile lor.

Cercetările evidențează importanța a două variabile familiale: coeziunea (Stănciulescu, Iaşi 1997, pag.121-122) şi adaptibilitatea grupului.

Coeziunea familială este definită ca legătura emoțională Ć®ntre membri.

Adaptabilitatea grupului este definită prin capacitatea sistemului familial de a-şi schimba structurile de putere, rolurile şi regulile ca răspuns la un stres situațional sau de dezvoltare.

S-a argumentat că pentru dezvoltarea psiho-socială a copilului tipul de interacțiune familială şi comportamentul fiecăruia dintre membrii contează mai mult decĆ¢t prezența unui dintre părinți (structura completă sau incompletă a familiei conjugale sau a fraților. Deasemenea un rol important Ć®l are flexibilitatea familiei.



3.3. Ocrotirea şi educarea copilului Ć®n familie

Clasici ai pedagogiei universale şi pedagogi contemporani au evindețiat importanța educației Ć®n familie şi rolul deosebit al mamei, condițiile autorizației părinteşti pericolul mediului familial nefavorabil pentru educația copiilor.

Pedagogul ceh, Jan Amos Comenius (1592-1640); consideră că primele etape de educație ā€““schola genituraeā€ (conceperea şi gestația) şi “şchola maternaā€ (naşterea şi prima copilărie) sunt esențiale pentru dezvoltarea armonioasă a copilului.

Părinților li se atribuie Ć®nteietate Ć®n educația copiilor: prima pregătire din vĆ¢rsta fragedă a copilului trebuie lăsată Ć®n Ć®ntregime părinților.

Educația copilului de la naştere la şase ani urmăreşte, Ć®n principal, protejarea sănătății şi crearea bunei dispoziții pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a copilului.

Filosoful şi pedagogul englez, John Jocke (1632-1704), consideră că, pentru a asigura igiena fizică şi mentală a copilului, caracterul ferm, integru, virtutea şi onoarea, este necesar climatul de autoritate imprimat de părinți Ć®n familie: “copilul trebuie făcut să Ć®nțeleagă că depinde de părinte, că se află sub puterea părinteascăā€ (J.Locke, 1971, pag.68)

Prin lucrarea sa fundamentală “Emilā€ sau “Despre educațieā€, Jean Jacques Rosseau (1712-1778) a dat răspunsuri originale multor probleme de pedagogie şi a influențat tendințele de modernizare a concepției despre educație. “Educația de casăā€ (Ć®n familie), Ć®n conformitate cu natura, este esențială pentru dezvoltarea sănătoasă a copilului. Deşi acceptă posibilitatea creşterii copilului de către doică, Ć®ngrijirea mamei nu se poate Ć®nlocui: “copilul trebuie să-şi iubească mama Ć®nainte de a şti că aceasta este Ć®ndatorirea luiā€. Ruptura de familie, de mama Ć®n special, va determina Ć®nstrăinarea: “copiii Ć®ndepărtați şi răspĆ¢ndiți prin pensionare, mănăcstiri, colegii, vor duce Ć®n altă parte dragostea de casă părintească sau, mai bine zis, vor aduce aici obiceiul de a nu fi legați de nimicā€ (J.J.Rousseau, 1973, pag.19-21)

Filosoful şi pedagogul englez, Herbert Spencer (1820-1903), a pledat pentru pregătirea timpurie a viitorului părinte care trebuie să fie consecvent, stăpĆ¢n pe propriile impulsuri, moderat, ingenios Ć®n a-şi Ć®ndruma copilului “să se conducă singurā€, să fie capabil să-şi facă un drum Ć®n viață. Ǝndemnul adresat părintelui, “să educați la modul intelectual, respectĆ¢nd natura umană cu legile eiā€ (H.Spencer, 1973, pag.112), are caracterul unui principiu al educației. Exprimarea sub forma maximelor, recomandările făcute părintelui se referă la dirijarea treptată a copilului spre autoguvernare, stăpĆ¢nire de sine, independență.

Pedagogul suedez, Ellen Karolina Kez (1849-1926), prin opera sa "“secolul copilului"ā€ apărută Ć®n 1900, a adresat un apel insistent societății de a proteja copilul prin emanciparea rațională a femeii şi crearea condițiilor pentru exersarea funcțiilor materne. ƎntrucĆ¢t folosirea femeii Ć®n munci care o istovesc Ć®i irosesc forțele necesare pentru a-şi exercita masternirtatea “limita redptuirilor femeii trebuie să se oprească acolo unde Ć®ncepe dreptul altuia, dreptul copiluluiā€, (E.Key, 1978, pag.37)

Influențată de J.J.Rousseau, Elen Kez a pledat pentru respăectarea naturii copilului, oscilĆ¢nd uneori Ć®ntre libertatea neĆ¢ngrădită a copiulului şi dirijarea lui spre integarea socială. Dependența de etică individualistă E.Kez a idealizat uneori educația copilului Ć®nm familie. A insistat Ć®nsă justificat asupra importanței atmosferei calme şi exigente Ć®n familie, combaterii violentării copilului.

Pedagogul şi medicul italian, Maria Montessori (1870-1952), prima femeie medic al Italiei, a desfăşurat o bogată activitate socială de revendicare a dreptului la viață al copilului. Ǝn anul 1907, a Ć®nființat “casa dei bambiniā€ pentru copiii de 2-6 ani ai căror părinți erau Ć®n căutare de lucru. “Casa dei bambiniā€, similară grădiniței, este o comunitate educativă care nu se substituie, ci completează şi desăvĆ¢rşeşte educația copilului Ć®n familie.

Aceste acțiuni au scos Ć®n evidență strigența protejării speciale a copilului, a revendicării dreptului la viaț㠺i educație.

Pedagogul sovietic, Anton Semionovici Makarenko (1888-1939), a pledat solidaritatea familiei, pentru moralitatea exemplară a părinților, pentru autoritatea Ć®nțeleaptă a părinților, pentru educația prin muncă. Părăsirea familiei este condamnată: “oamenii crescuți fără dragoste părintească sunt de cele mai multe ori infirmi iar situația copiilor părăsiți este mai complicată şi primejdioasă decĆ¢t cea a orfanilorā€ (A.S.Makarenko, 1961, pag.32)

Andre Berge, studiind consecvent problematica educației Ć®n familie, a demonstrat necesitatea dialogului precoce copil-adult Ć®n familie, care este mediul natural afectiv, protector, ce trebuie să răspundă trebuințelor elementare ale copilului. Mediul familial acționează prin compoziția numerică, poziția socială, gradul de cultură şi calitatea relațiilor dintre membrii săi condiționează maturizarea psiho-socială a copilului. Frustat de relații tonice, stimulative cu părinții, copilul Ć®nclină spre revoltă, desjugare, revendicare, pierderea Ć®ncrederii Ć®n sine.

“Copilul are nevoie de familie, dar nu de orice familieā€, sublinia autorul Ć®n lucrarea “Education familialeā€.

La baza raportului părinte-copil stau două atitudini esențiale ale părinților: acceptarea şi respectiv, neacceptarea copilului.

Neacceptarea copilului (reală sau stimulată) se manifestă prin nepăsare, refuz, ostilitate, atitudini care au atitudini severe asupra dezvoltării normale a copilului, favorizĆ¢nd sentimentul de siguranță (securitate afectivă), esențial pentru dezvoltarea normală, echilibrată a copilului, de aceea separarea de familie determină perturbări grave Ć®n echilibrul lui biopsihic.

Rose Vincent a subliniat rolul constelației familiale Ć®n creşterea şi educarea copilului, argumentĆ¢nd necesitatea climatului familial echilibrat pentru creşterea şi educarea copilului.

Prezentarea succintă a ideilor exprimate de clasici ai pedagogiei universale şi de pedagogi contemporani demonstrează faptul că familia este primul şi cel mai apropiat mediu Ć®n care copilul se sociaslizează, trece de la starea de dependență la starea de autonomie.

Prin caracterul său stabil şi coerent, familia este mediul educogen cu valențe formative esențiale pentru dezvoltarea normală a copilului.



3.4. Relația cu specialiştii Ć®n intervenție socio-educativă; educația parentală.



O categorie aparte şi recent apărută de specialişti o reprezintă specialiştii Ć®n intervenție socio-educativă.

Ǝnțeleasă Ć®n accepțiunea cea mai largă, intervenția socio-educativă cuprinde un ansamblu de acțiuni finanțate, organizate şi desfăşurate de societate Ć®n direcția susținerii, orientării, corectării sau suplinirii activității educative a părinților. Principalele forme de intervenție sunt următoarele:

cercetare pe sarcinile şi faptele educative, cultivarea unor obijnuințe educative noi;

restaurarea conduitelor favorabile dezvoltării;

restaurarea autonomiei familiale;

restaurarea dezvoltării membrilor familiei acceptarea binelui şi respectul celorlalți;

schimbarea sistemului familial;

Obiectivele acestor intervenții:

amenajarea mediului, diversificarea comportamentelor Ć®n vederea Ć®mbogățirii calității educative;

schimbarea comportamentelor şi atitudinilor Ć®n vederea creării unui climat favorabil dezvoltării;

suscitarea atitudinii favorabile schimbării

acțiune asupra relațiilor intra-familiale, munca cu cuplul

provocarea schimbării globale a interacțiunilor, a structurii şi a funcționării sistemului familial;

Intervențiile socio-educative sunt definite ca acțiuni puse Ć®n funcțiune de profesionişti pentru a ajuta, susține şi consilia părinții Ć®n sarcina lor educativă deosebindu-se de terapie familială care nu urmăreşte obiective propriu-zise, ci doar o suplinire familială realizată, atunci cĆ¢nd copilul nu este crescut de părinții săi, iar profesioniştii Ć®i asigură educația Ć®n sĆ¢nul organizațiilor de suplinire familială, cum sunt serviciile de plasament familial sau internatele.

O formă importantă a intervenției socio-educative, indiferent dacă folosim termenul Ć®n accepțiunea sa largă sau Ć®n cea restrĆ¢nsă, o reprezintă educația paternală.

Termenul desemnează tentativa formală de a mări conştiința părinților şi utilizarea aptitudinilor parentale Ć®n domeniul educației copiilor.

Educația parentală se deosebeşte de celelalte forme prin faptul că:

a) se adresează tuturor categoriilor de părinți;

b) vizează mărirea competențelor şi abilităților educative tuturor părinților şi nu modificarea unui comportament sau a structurilor existente;

c) activitățile organizate se Ć®nscriu Ć®ntr-o logică a prevenirii situațiilor problematice.

Toate tipurile de specialişti cu care familia vine Ć®n contact

prin copil (cadre didactice, pediatri, medici, psihologi, jurişti) exercită un rol educativ explicit sau implicit pe lĆ¢ngă părinți.de altfel ideologia “statutului-providențăā€ şi a “familiei-țintăā€ este orientată explicit către educația părinților.

Expresia “educația părințilorā€, este recent intrată Ć®n limbajul politico-administrativ Ć®n cel ştințific. Totuşi, abia Ć®n ultimile decenii conținutul s-a precizat, iar utilizarea sa a luat amploare. Explicația poate fi căutată Ć®n evoluțiile socio-politice, dar şi Ć®n cele ştiințifice. Pe de o parte, educația copiilor a devenit, Ć®n societățile moderne, o problemă de interes național şi a fost preluată Ć®n responsabilitatea statului care dezvoltă, Ć®n acest scop, un sistem de instituții specializate. Pe de altă parte, practicile cotidiene au arătat că influența acestor instituții nu este absolută, iar cercetarea ştiințifică a pus tot mai clar Ć®n evidentă importanța familiei: psihologii şi susțin teza importanței decisive a primilor ani de viață pentru Ć®ntreaga dezvoltare ulterioară a copilului. Tot mai mulți autori afirmă astăzi că educația publică nu poate reuşi decĆ¢t cu condiția ca familia să o pregătească şi să o susțină, iar acțiunile specialiştilor (cadre didactice, logopezi, psihologi) Ć®n direcția socializării şi integrării copiilor au un impact limitat, dacă nu se face apel la resursele familiale.

A fi părinte este astăzi o “profesieā€ care nu trebuie Ć®nvățată ca oricare alta. Ǝn plus, sunt tot mai numeroşi părinți care doresc să fie informați Ć®n legătură cu dezvoltarea copiilor lor, iar experiențele arată că, dacă sunt susținuți pot să-şi asume sau chiar să organizeze programe educative pentru copii.

Obiectivele acestor programe sunt, de asemenea, variate. Se consideră, Ć®nsă, că obiectivul principal al oricărui program de intervenție constă Ć®n ameliorarea potențialului educativ parental, astfel Ć®ncĆ¢t părinții să fie capabili să mobilizeze la nivel optim toate resursele care pot contribui la dezvoltarea psiho-socială a copilului, Ć®n condiții naturale, normale.



3.5. Frustarea şi consecințele ei asupra dezvoltării copilului

Acceptarea psihologică a copilului Ć®n familie şi relații normale cu mama asigură cadrul dezvoltării biologice şi psihice a copilului. Deteriorarea sau destrămarea acestor relații Ć®n condițiile desertismului familial, abandonului real sau simulat generează starea de frustare primară, cu consecințele ei severe asupra dezvoltării copilului, fenomen insistent studiat Ć®n literatura de specialitate.

Destrămarea relației mamă-copil determină, datorită carenței afective materne, modificări biologice efectul fiind retardul biopsihic. Chiar Ć®n condițiile spitalizării separarea mamei de copil determină un retard temporar.

Fenomenul a fost studiat de Rene Spitz şi numit “hospitalismā€ studiul comparativ cu copii care trăiau cu condiții familiale normale l-au determinat pe autor să acuze carența afectivă maternă ca fiind răspunzătoare de un deficit psihointelectual de 50%, dificit recuperabil Ć®n condițiile revenirii Ć®n familie.

Separarea mamei de copil Ć®l frustează pe acesta de satisfacerea trebuințelor primare de alimentare, tandrețe, comunicare, Ć®n ambianță normală de acceptare psihologică a copilului.

Vulnerabilitatea biologică şi psihică cauzată de carența afectivă se accentuează Ć®n condițiile deplasării copilului dintr-o secție Ć®n alta şi a schimbării personalului, copilul fiind frustat de o relație afectivă constantă, ceea ce explică, parțial, distrofia, nervozitația, sensibilitatea la Ć®mbolnăviri.

Manifestări ca: atitudini revendificative (gelozie, posesivitate, regresii comportamentale ā€“ suptul degetului, legănatul), refuzul comunicării, nervozitate colectivă sunt consecințe ale nervozei de abandon datorită carenței afective materne şi neglijența copilului de către adultul substitutul matern.

Situațiile frustante, stresante care Ć®mpiedică dezvoltarea normală a copilului Ć®n viață au sursa atĆ¢t Ć®n mediul extern: absența relației afective materne, subsolicitarea (privarea de stimuli, informației), absența intimității constante a relației adult, substitut matern-copil, cĆ¢t şi Ć®n mediul intern: condiția de “refuzatā€ (abandonat) trăită instinctiv de copil ca insecuritate afectivă.

Ǝntreruperea sau deteriorarea relațiilor copil-părinte Ć®n condițiile desertismului familial, devine o situație frustantă, stresantă, generatoare de dezechilibrări biologice şi psihice cu consecințe severe asupra dezvoltării copilului.

Frustarea, concept controversat Ć®n literatura de specialitate, este fenomenul de dezechilibru biologic şi psihic cauzat de intepunerea obstacolelor Ć®n calea satisfacerii trebuințelor, dezechilibru ce se manifestă atĆ¢t la nivelul pulsiunilor/instinctelor (frustare primară), cĆ¢t şi la nivelul trebuințelor psiho-sociale (frustare secundară).

Situația frustantă este cauzată de obstacolele externe şi interne generatoare de stări de tensiune şi conflict care afectează echilibrul biopsihic al individului şi Ć®mpiedică satisfacerea trebuințelor.

Raportarea individului la situația frustantă şi trăirea ei crează starea de frustare, determinată de dezechilibrări biologice şi psihice manifestate afectiv cu repercusiuni asupra intelectului şi voinței producĆ¢ndu-se decompensarea personalității. Tensiunile psihice se exteriorizează, se descarcă Ć®n conduite specifice, adaptative (adecvate) sau neadaptive (inadecvate). Starea de frustare ca trăire a privațiunilor ce generează tensiuni decompensării preponderente afective este, de fapt, condiția subiectului care este refuzat sau căruia i se refuză satisfacerea dorințelor.

Reacțiile de frustare sunt:

adaptative, de acceptare, concilieriere sau de depăşire de sine prin performanțele generatoare de succes;

fals adaptative sau de consolare, autoamăgire, dezaprobare, de ostilitate, agresive.

După modul de exteriorizare, reacțiile de frustare sunt directe (se exprimă trăirile autentice), sau indirecte (defensive, de reprimare, simulare).

Manifestările comportamentale sau reacțiile la frustare sunt trăiri neconştientizate şi/sau conştientizate, exteriorizate prin agresivitate (revoltă, ostilitate, violență) anxietate, depresie, Ć®nchiderea Ć®n sine, apatie, regresii compotamentale.

CĆ¢nd obstacolul nu poate fi Ć®nlăturat şi cĆ¢nd acesta agreasezaă excesiv individul ameninČ›Ć¢ndu-i rezistența fizică şi psihică devine generator al stării de stres, numit “sindrom general de adaptareā€

Stresul acționează atĆ¢t asupra echilibului biologic, cĆ¢t şi asupra echilibrului psihic, el produce suferință fizică şi psihică prin supra solicitare şi prin subsolicitare, cerițele fiind sub nivelul posibilităților individului, facĆ¢ndu-l inactiv, apatic. Stresul generează frustrarea iar frustrarea prelungită şi nesoluționată devine la rĆ¢ndul ei stres. Cele două fenomene se intercondiționeză, se presupun reciproc.

Apărarea de agresiuni a stimulilor stresanți se realizează prin Ć®nlăturarea, Ć®nvingerea sau evitarea obstacolului. Soluția este creşterea gradului de toleranță la frustare/stres ce constă Ć®n acceptarea obstacolului, obişnuința cu acțiunea lui, rezistența față de efectul lui nociv.

Toleranța la frustare/stres se realizează prin compesare cu formele ei: substituirea (Ć®nlocuirea unei situații defavorabile cu una favorabilă echilibrului biopsihic al adaptării), comutarea (depăşirea stării de tensiune prin antrenarea Ć®n activități generatoarea de satisfacții), proiectarea (exprimarea prin aspirații şi produse ale activitații). (N.Sillamy, 1996)


3.6. Efectele instituționalizării copilului
Ǝn urma studiilor celor ce au fost considerați a fi “părinții deprivăriiā€ ā€“ Bowlbi, Spitz, Goldfarb ā€“ s-a stabilit că, copii internați Ć®n instituții de ocrotire nu sunt privați Ć®n primul rĆ¢nd de o hrană variată şi bogată Ć®n vitamine sau de o igienă corespunzătoare, ci mai mult de acea “hrană sufleteascăā€ importantă pentru dezvoltarea fizică şi psihică , ca şi igiena (igiena zilnică).

Componentele deprivării:

Ā· despărțirea de mamă (sau de persoana de legătură). Poate fi corelată cu ruperea unor relații personale deja existemte atĆ¢ta vreme cĆ¢t copilul poate face diferențierea Ć®ntre mamă şi alte persoane (este cazul copiilor Ć®ncepĆ¢nd cu luna 6-7 de viață).

Universul limitat, adică un cĆ¢mp vizual Ć®ngrădit, şi o limitare a mişcărilor, lipsa jucăriilor Ć®nseamnă lipsa stimulilor senzoriali şi motori.

Ā· imposibilitatea formării unor relații de durată, datorită schimbărilor dese de personal şi posibilităților reduse de contact, o Ć®ngrijire individuală insuficientă procesului de stimulare verbală şi nonverbală. Deprivarea psihică este o stare a organismului care apare Ć®n urma unor situații de viață, cĆ¢nd copilului nu-i este oferită Ć®ntr-o măsură adecvată şi pentru un timp suficient de lung posibilitatea satisfacerii necesităților psihice necesare.

Ca necesități fundamentale sunt recunoscute următoarele:

Ā· un minim de stimuli şi modalități de stimulare;

Ā· dorința de a Ć®nvăța şi dobĆ¢ndi experiență (mediu social adecvat);

Ā· existența unor relații sociale primare care să facă posibilă integrarea matricei de personalitatea copilului Ć®n mediul de rezistență;

Ā· necesitatea identificării unei utilități sociale a copilului, atribuindu-i roluri sociale şi facilitĆ¢ndu-i atingerea valorilor spre care ascede;

Ā· deprivarea Ć®nseamnă o lipsă a stimulării, care afectează Ć®n egală măsură domeniul senzorial, cognitiv şi emoțional, ce pot genera Ć®ntĆ¢rzieri Ć®n evoluții şi comportament.

Ǝn condițiile rezidențiale total nefavorabile, la copilul de vĆ¢rstă primară apare “sindromul deprivăriiā€, definit şi ca “hospitalismā€ sau “sindromul frustăriiā€, prezentĆ¢nd următoarea simptomatologie: retardarea dezvoltării intelectuale pĆ¢nă la handicap intelectual, apatie şi lipsă de inițiativă şi participare, stereotipii cinetice, gestuale, slaba inițiativă, resemnare, respingerea altor inițiative de contact, dificultăți de comunicare.

ƎncepĆ¢nd cu anii 1930 au fost descrise tulburările evidente de comportament şi Ć®ntĆ¢rzierile serioase Ć®n evoluția copiilor datorate mediului instituționalizant.

Cercetările efectuate de Goldfard Ć®n 1943 au condus la ipoteza că instituționalizarea de la o vĆ¢rstă foarte mică determină o deformare permanentă a evoluției caracteriale iar aceasta determină tulburări grave Ć®n capacitatea de adaptare socială şi duce la formarea de psihopatii.

Ǝn marea majoritate a instituțiilor, protecția copiilor este diferențiată pe vĆ¢rste sau are loc chiar Ć®n instituții diferite.

ƎncepĆ¢nd cu Meierhofer&Keller (1966) şi Privence&Lipton (1962) este pusă Ć®n evidență monotonia şi sărăcia Ć®n stimuli caracteristică acestor instituții ā€“ izolarea copiilor prin paravane, limitarea spațiului, liniştea nefirească, contactul corporal insuficient cultivat şi lipsa timpului care duce la contacte impersonale, tratamentul de turmă aplicat copiilor mai mari. Ǝn ceea ce priveşte condițiile oferite copiilor Ć®n instituțiilor de tip rezidențial se pot preciza următoarele aspecte:

Ā· limitarea nevoilor copiilor doar la cĆ¢teva (hrană, Ć®mbrăcăminte, educație elementară) cu ignorarea celor ce susțin dezvoltarea personalității cum ar fi: nevoia de ataşament, de relații sociale durabile, de stabilitate;

Ā· uniformizarea;

Ā· accentul este pus preponderent pe grup, cu ignorarea individualității, ceea ce conduce la o deformare a identității de sine a copilului, pentru că, pe de o parte lipseşte stimularea formării identității personale, iar pe de altă parte lipsesc satisfacțiile pozitive ale apartenenței la grupul copiilor instituționalizați, satisfacții care să stimuleze formarea identității sociale;

Ā· caracterul perturbant al sistemului de relații sociale din cadrul unităților de protecție, datorat grupului foarte mare de copii care trăiesc Ć®mpreună, precum şi lipsei calificării profesionale a personalului de Ć®ngrijire, sistem de relații caracterizat printr-un lider formal lipsit de autoritate.

Toate acestea perturbă Ć®ntreaga dezvoltare a copilului.

Efectul cel mai nociv al instituționalizării de lungă durată este afectarea structurii personalității de bază a copilului, ca tip de personalitate comportĆ¢nd trăsăturile comune unei culturi, ca personalitate Ć®mpărtăşită de membrii unei aceleaşi societăți şi rezultĆ¢nd din experiențe comune. Copilul instituționalizat cu mici variații cauzate de vĆ¢rstă, sex şi nivel de educație şcolară, prezintă aceeiaşi personalitate de bază.

Personalitatea de bază constituie factorul cel mai important de integrare socială, pentru că va modela individul Ć®n conformitate cu normele, valorile şi ideologia grupului din care face parte.

Astfel se pot explica perturbările comportamentale, dificultățile de integrare socială a copilului instituționalizat, pentru că normele, valorile şi ideologia mediului nu implică Ć®ncurajarea dezvoltării sociabilității indivizilor. Acest mediu mai mult, depersonalizează prin dimensiunile stereotipe prin care se caracterizeză grupul de apartenență.

Retardarea dezvoltării psihice determină formarea unui handicap psihic, pasivitate şi apatie, stereotipii şi manierisme, lipsa de inițiativă, autoafirmare insuficientă, criza de deznădejde, resemnare şi refuzul activ al contactelor, frica de schimbare, dificultăți Ć®n relațiile cu adulții şi copiii.

Ǝn general, se apreciază ca dezvoltarea copiilor este strĆ¢ns legată de calitatea ocrotirii.



3.6.1. Ipoteze ale teoriei clasice despre deprivare



Din cercetările lui Goldfarb, Spitz şi Bowlby rezultă două ipoteze generale:

Ā· copiii despărțiți de mame şi crescuți Ć®n instituții sunt afectați de grave leziuni psihice şi afective, care după o perioadă lungă de instituționalizare devin ireversibile impunĆ¢ndu-şi respectarea unei continuități relaționale (o singură persoană de contact);

Ā· cauza handicapului se datorează personalului insuficient şi a timpului limitat pe care acesta Ć®l poate acorda fiecăruia copil Ć®n parte

Conform acestor aprecieri se pot avansa o serie de ipoteze speciale:

Ā· evaluarea handicapului intelectual la copiii mai mari se poate face pe baza cuantumului de inteligență;

Ā· deprivarea are consecințe considerabile Ć®n procesul de dezvoltare a limbajului verbal, nonverbal;

Ā· deprivarea se manifestă prin indiferența şi dorința de realizare individuală atenuată;

Ā· deprivarea determină o permanentă “foame relaționalăā€ combinată cu incapacitatea de a menține relații afective de durată;

Ā· uneori deprivarea poate determina o psihopatie cu deficit afectiv, delicvența şi ulterior criminalitatea;

Ā· deprivarea determină o sensibilitate crescută pentru schizofrenie;

Ā· deprivarea este legată de alte tulburări psihice ca: hiperdependența, ambivalența, anxietate cronică, depresie, comportament suicidar, ipohodrie, isterie;

Ā· ataşament centrat pe o singură persoană ce probează continuitate relațională (care ar trebui să aibă loc Ć®ntr-o anumită perioadă critică, după care legăturile se fac mult mai greu, capacitatea de ataşare afectivă rămĆ¢nĆ¢nd perturbată).



3.6.2. Cercetări referitoare la fenomenul deprivării



Studiile cele mai elaborate, referitoare la deprivarea copilului mic se opresc, Ć®n general, asupra efectelor negative ale stimulării insuficiente Ć®n evoluția copilului. Deficitele acestei stimulări, unele dintre ele foarte grave, se Ć®ntĆ¢lnesc, de obicei, Ć®n domeniul cogniotiv, a limbajului social, motric şi al motricității fine.

Indicatorul cantitativ al evoluției măsoară calitate stimulării ce se raportează obiceiurilor culturale. Acest indicator cantitativ al evoluției poate fi relativ uşor modificat prin schimbarea mediului social şi nu poate spune nimic despre gradul evoluției atĆ¢ta rtimp cĆ¢t se referă la “copiii care au avut o naştere normală şi nu au leziuni cerebraleā€.

Ǝn contrast cu aceasta se află opiniile fondatorilor studiilor referitoare la deprivare: Goldfarb, Spitz şi Bowlby. Toți cei trei autori văd Ć®n lipsa mamei din perioada primei copilării cauza handicapurilor persistente din zona personalității. Cel mai departe merge Spitz, care pronostichează tulburări fizice, intelectuale şi afective.

Cercetătorii au stabilit ca tulburările intelectuale şi afective sunt determinate de gravitatea deprivării exprimate prin incapacitatea permanentă de a se lega afectiv de alte persoane sau o serie de simptome psihopatologice ca depresia, anexitatea, ipohondrie, comportamentul suicidar.

Dacă Goldfarb consideră ca perioada critică pentru apariția unui handicap permanent este frustarea de mama Ć®n primele 6 luni de viață, Spitz consideră că apariția acestuia este datorită frustării Ć®n primul an de viață, iar Bowlby pune accent pe perioada cuprinsă Ć®ntre 3 luni şi 4 ani.

Ǝn urma cercetărilor sau stabilit trei faze caracteristice la copiii Ć®ntre 18 ani şi 24 de luni care au fost despărțiți prima dată de mama lor.

a) faza de protest Ć®n care copilul țipa, se zvĆ¢rcoleşte, o strigă pe mama şi aşteaptă ca aceasta să reacționeze ca mai Ć®nainte;

b) faza disperării cĆ¢nd copilul Ć®şi pierde treptat speranța de reĆ¢ntoarcere a mamei, țipa mai puțin şi se Ć®ndepărtează de mediul Ć®nconjurător;

c) faza de renunțare Ć®n care Ć®şi reprima sentimentele față de mama şi fie se cramponează de o persoană de Ć®ngrijire sau, Ć®n lipsa acesteia, Ć®şi pirde relațiile cu oamenii şi manfestă interes sporit față de obictele Ć®nconjurătoare.

Aceste simptome apar şi ca reacție la transferul dintr-un cămin Ć®n altul. Lipsa reacțiilor la schimbarea mediilor din cămin nu Ć®nseamnă Ć®ntotdeauna că se poate vorbi de o capacitate bună de adaptare, ci adeseori, dimpotrivă, sunt probate comportamente reaționale lipsite de afectivitate.

Deprivarea timpurie provoacă multor copii şi deficiențe ale controlului comportamental (dominanța) trebuințe de fixare relațională etc. Copilul se agață de fiecare dată de noii veniți şi caută să i se acorde considerație.

Aceste deficiențe se explică prin imposibilitatea creării unui ataşament durabil față de o persoană, tocmai datorită schimbărilor particulare de personal ce fac imposibilă adaptarea copiilor la particularităților fiecărui membru al acestuia.

S-a relevat faptul că Ć®n instituții copiii prezintă retardări Ć®n vorbire.

Se apreciază că fără un contact individual al copilului Ć®n primii ani de viață cu o persoană de referință, Ć®n mod constant, afectează dezvoltarea vorbirii pe timp Ć®ndelungat.

Acesta este motivul pentru care copiii crescuți Ć®n familie prezintă foarte rar aceste tulburări.

Contribuțiile principale ale celor trei cercetători vizează Ć®n primul rĆ¢nd sensibilizarea opiniei publice asupra condițiilor precare şi adesea improprii de conviețuire a copiilor defavorizați social Ć®n sistemele de ocrotire.

Ameliorarea efectelor deprivării prin adopție.

AnalizĆ¢nd factorii care condiționează hospitalismul psihologic, lucrările şcolii vieneze devenite clasice (Ch. Buhler, H.Durfee, I.Gindl, H.Hertzer, R.Spitz, M.Sturm, K.Wolf) au fost deschizătoare de drumuri. Aceste lucrări au dus la descoperirea alarmantă a gravei deprivări psihice a copiiilor din orfelinate şi a cauzelor cele mai importante care o condiționează.

Bowlby evidențează variabilitatea experiențelor care sunt subsumate noțiunii de deprivare, deosebind trei situații fundamentale:

Ā· copilul nu are posibilitatea stabilirii unei legături stabile cu o persoană de contact pe perioada primului an de viață;

Ā· Ć®n perioada primilor trei-patru ani de viață copilul este supus unei despărțiri ce durează mai mult de trei luni;

Ā· Ć®n timpul instituționalizării, copilul Ć®şi schimbă prea des persoana de contact;

posibilitatea de reabilitare a efectelor deprivării prin adopție reiese şi din studiile unor autori care s-au ocupat de problema adopțiilor Ć®n străinătate şi care au constatat că 1/3 din copiii adoptați au fost diagnosticați la sosire ca fiind bolnavi, subnutriți şi subdezvoltați, necesitĆ¢nd tratament medical şi spitalizare.

Urmările deprivării datorate timpului de instituționalizare şi a schimbării personalului vizau probleme comportamentale avĆ¢nd la bază stări de anxietate, teama de despărțire, lipsa contactului corporal şi apropierii emoționale, agresivitate, neselectivitatea acordării Ć®ncrederii, dificultăți de alimentație şi somn.

Ǝn primul an după adopție sau constatat următoarele:

a) majoritatea copiilor ating un standard de evoluție corespunzător vĆ¢rstei;

b) subnutriția este stabilizată, rămĆ¢nĆ¢nd totuşi efecte de durată asupra evoluției fizice şi intelectuale;

c) dispar majoritatea deficiențelor comportamentale;

d) aproape toți copiii sunt integrați Ć®n noi famili;

Este unanim acceptată ideea coform căreia transferarea copiilor instituționalizați Ć®ntr-un mediu favorabil care să le asigure Ć®ngrijirea fizică şi psihică necesară, duce la accelerarea creşterii şi la atingerea normelor de vĆ¢rstă.

.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Home of Literature, Poetry and Culture. Write and enjoy articles, essays, prose, classic poetry and contests. poezii
poezii
poezii  Search  Agonia.Net  

Reproduction of any materials without our permission is strictly prohibited.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Privacy and publication policy

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!